unettomuus

Onko kukaan saanut apua unettomuuteen ruokavaliosta tai luotaistuotteista [Poistettu kaupallinen linkki - Päihdelinkin moderaattori]? Monesti esimerkiksi vihreää teetä, melatoniinia [Poistettu kaupallinen linkki - Päihdelinkin moderaattori] ja valeriaanavalmisteita mainostetaan rauhottavana luontaisena ratkaisuna, mutta ei ole itse tullut kokeiltua.

^ Melatoniinia ja valeriaanaa on tullut testattua useampaankin otteeseen, eivätkä sano mulla mitään, MUTTA mä olen sen verran pahoin benzoriippuvainen, ettei tuo ihmekään ole. Monet sanovat kuitenkin noista hyötyneensä ja tuskinpa siitä mitään hirmuista haittaa seuraa, jos kokeilet.

Vihreää teetä tulee juotua melko useinkin, ihan siksi, että se on hyvää ja jos iltaa kohden tekee mieli juoda jotakin lämmintä, niin ehdottomasti parempi vaihtoehto, kuin kahvi, joka taatusti veisi multa viimeisetkin yöunet. Sanotaan vihreällä teellä muitakin terveysvaikutuksia olevan. Miksikään unilääkkeeksi siitä ei kyllä ainakaan mulle ole ja hiukan ihmettelen tuota vihreän teen hehkutusta unilääkkeeksi, koska sisältäähän sekin kofeiinia, jos toki paljon vähemmän, kuin kahvi. Sitten ymmärrän, että tuo toimii, jos jonkun unettomuus johtuu liiallisesta kahvin kittaamisesta/yleensä kofeiinin kiskomisesta ja vaihtaa kahvin, energiajuomat ja colat vihreään teehen. Kaikenlaisia yrttiteehommeleita(Eivät ole siis varsinaista teetä lainkaan) sen sijaan kovastikin mainostetaan unettomuuteen ja uskon, että voivat hyvin auttaakin, jos ei ole pilannut aivokemioitaan tyystin lääkkeillä ja unettomuus ei mitään tolkuttoman pahaa ole.

Onhan noita kaikkia muitakin luomukonsteja, joita kannattaa unettomuuteen/univaikeuksiin kokeilla: Viileä, hyvin tuuletettu ja pimennetty makuuhuone, puhtaat lakanat, ei telkkaria, tietokonetta ym. näyttöjen tuijottelua pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa, makuuhuone/sänky vain nukkumistarkoitukseen, ei lukemiseen, surffailuun, yleiseen röhnöttämiseen, liikunta, mutta mieluummin päiväsaikaan ja iltaa kohden fyysisen rasituksen välttäminen ja rauhoittuminen, venyttelyt, hengitysharjoitukset, hiilihydraattipitoinen iltapala jne. Noistakaan tuskin mitään haittaa on, vaikka tietenkään silloin, kun unettomuus on sitä luokkaa, että psykoosi tunkee jalkaansa oven väliin, ei mistään hengittelyistä, makuuhuoneen tuulettamisista sun muista piipertelyistä mitään iloa ole.

Magnesiumista jotkut sanovat saavansa apua lievään unettomuuteen, kun se hieman rentouttaa. Ainakin silloin siitä voisi olla hyötyä, jos lihasjumit, suonenvedot tai levottomat jalat valvottavat.

Unettomuus. Olen vähän yli 40v nainen. En juo, ruokavalio on kunnossa. Liikun ja unihygieniassaakaan ei ole vikaa. Silti en pysty nukkumaan. Viikon valvomisen jälkeen on täysin tööt. Mikään ei auta, ei masennuslääkkeet, antahistamiineihin, psyykelääkkeet tai ,luontaistuotteet. Lääkärit lyöneet hanskat tiskiin. Koska ainut millä nukun on tenox 20mg×4 tai imovan 7.5mg×5. Arvaa vaan saanko reseptiä? Joskus tuurilla joltain toiselta paikkakunnalta. Jos joku lääkäri voi auttaa? [Poistettu henkilökohtainen tieto - Päihhdelinkin moderaattori]

^ Eiköhän noihin lääkkeisiin ja vieläpä noilla annoksillakin reseptin helposti saa aika moneltakin yksityislääkäriltä. Nooh, tässä nyt haisee kilometrien päähän se, että jostakin syystä sukset ovat menneet ristiin lääkäreiden kanssa ja ilmeisesti apteekkisopimuskin on niin, ettei niitä lääkkeitä niin vain saakaan ulos, vaikka joku lääkäri ne avokätisesti kirjoittelisikin :wink: . Päihdeongelmahan voi olla paha, vaikkei nimenomaan alkoholia olisi juonut koskaan ja muutenkin elämäntavat olisivat terveelliset :mrgreen: .

.

Jos löytäisin lääkärin joka todella vakavasti ottaisi tämänunettomuuteni. Olisin tosi onnellinen. Mutta kun asuu Susirajan tällä puolen vaihtoehdot on vähissä. Jos tunnet jonkun tai joku lääkäri lukee ota yhteyttä. Olisin niin kiitollinen.

Olisiko hyvää lääkäriä joka voisi perehtyä ja auttaa? aika avuton olo.

Onkohan unettomuus niin suuri ongelma kuin annetaan ymmärtää? Se, että ei saa päiväkausiin unta on tietenkin, mutta jos nyt jonain yönä ei saa? No, itse pystyn sen takia nukkumaan sitten päivällä, kun olen eläkkeellä. Ehkä se niille on, joiden on valvottava päivisin?

kyllä unettomuus on ainakin minulle iso ongelma, vaikken töissä käy.
itselläni unettomuus saa aikaan rauhattomuutta, kyvyttömyyttä keskittyä, jatkuvan ylikierroksilla
käynnin.
tuo haittaa elämää ja ihmisten kanssa oloa paljon: ei kukaan tahdo jaksaa olla ihmisen kanssa, joka
on alituiseen kuin sähköjänis.
ajoittainen huonompi nukkuminen ei niin haittaa, mutta kun unettomuus kroonistuu, ei asia
ole pikku juttu ollnkaan.
jatkuva univaje vie voimia todella paljon ja yön tunnit valvoen tahtovat olla pitkiä ja ahdistaviakin
usein.
uni on kuitenkin sanoisin elintärkeää ihmisen hyvinvoinnille.
jatkuva unettomuus aiheuttaa myös kyvyttömyyttä rentoutua ja kroppa on kireä aina ja tuolloin
kolottaa joka paikkaan enemmän kuin tavallisesti.
no itse luotan ja tiedän, että unet ajan kanssa taas tulevat. niin on käynyt aiemminkin.
vaan en kyllä menisi vähättelemään ainakaan heidän tilannetta, joilla unettomuus on aina elämässä
mukana.

Totta. Ajattelinkin sitä, että ei saa öisin unta ja nukkuu päivisin. Nukun paljon, mutta päivisin.

Niinkun foo tossa mainitsi jatkuva unettomuus voi aiheuttaa totaalisen ylikierroksilla olevan olon. Tämä johtaa ainakin mulla siihen etten pysty millään nukkumaan myöskään päivisin. Ilman reipasta tenox-annosta ainakaan. :open_mouth: vaikka olen kanssa eläkkeellä ja aikaa olisi päivisin nukkua.

Mulla voi mennä viikkoja niin, että nukutut tunnit voi laskea sormin. Sillon ollaan jo todella huonossa kunnossa. Unettomuus on jatkunut ihan lapsuudesta saakka. Ja mitä vähemmän nukkuu, sitä pahemmin sattuu. Ja mitä pahemmin sattuu, sitä vähemmän pystyy nukkumaan. Varma kierre siis.

Luopuisin elämässäni vaikka kokonaan jätskistä jos vaan saisin nukuttua. Ja se on paljon se. :mrgreen: