unettomuus

3 h nukuin 25 mg ketiapiini + 10 mg melatoniini annoksella lopulta, kun uni tuli. Stressi on nyt vähissä ja viimeisestä juopottelusta 10 päivää. Ei ihan unetonta siis. Kuukauden joutilaisuus edessä, joten ehkä tässä olisi nyt mahdollisuus päästä lääkkeestä eroon. Nnaana ja Winstoni ootte saanut vainoharhaisen juopon vielä vainoharhaisemmaksi, mutta nyt se voi olla ihan hyvä, jos saavutan kuukaudessa lääkkeettömyyden. Muuten en olisi edes harkinnut lääkkeestä eroonyrittämistä.

Onneksi nyt olen epäileväinen pelkästään lääkettä kohtaan, en ihmisiä kohtaan.

^ Olisihan se Ketipinor hyvä ajaa alas mahdollisimman pian, jos syöt sitä lähinnä siihen, ettet pysty enää nukkumaan ilman, koska aivosi ovat tottuneet lääkkeeseen. Mitä nopeammin tuon homman hoitaa pois alta, sen vähemmällä kärsimyksellä pääsee, ts. riippuvuus ei enää voimistu tuosta kovemmaksi. Älä kuitenkaan vain lopeta seinään, jos sulla on yhtäjaksoista käyttöä takana vähänkin pidempään. Se saattaa olla jopa oikeasti vaarallista ja ainakin tehdä olosta niin sietämättömän kurjan, että helpotusta alkaa epätoivoissaan hakea melkein mistä vain, jopa sieltä pullosta :confused: . Jos tarvitset ketiapiinia oikeasti, eli sulla on selkeää psykoottisuutta, joka pitäisi saada pysymään aisoissa, niin sitten asia on aivan eri, mutta ymmärsin, että sellaisesta ei kohdallasi olisi kyse.

Tsemppiä :slight_smile: .

Käsittääkseni mulla on pelkkää unettomuutta. Pahan työstressin aikoihin tuohon päädyttiin, kun työterveyslääkäri sanoi, että kohta loppuu lääkenimikkeet, kun sulle ei mikään auta. Tuo auttoi, mutta voi nyt tosiaan olla tottumusta enää, kun olen opintovapaalla ja ei siis kauheita stressejä ole nyt.

t.

En jaksa tätä uniongelmaani enempää vatvoa julkisesti, mutta pakko vielä sen verran sanoa, että toissa yönä, kun olin pelkästään sen 3 tuntia nukkunut ja eilen, kun ei tullut uni, niin oli pakko ottaa 75 mg ja sain nukuttua. Mulla ei riitä voimia irroittautua tuosta lääkkeestä, tai pitäisi hakea ainakin siksi irroittautumisajaksi vaikka jokin Tenox tai nukahtamislääke. En jaksa edes vittuuntua enää, kun ongelma on ollut jo niin kauan, että siihen on jotenkin turtunut. On tosin turhaa syödä lääkettä, kun se ongelma on jo poistunut, johon lääke on alunperin tullut. Nyt vaan joutuu syömään tottumuksen vuoksi. Turhaa, mutta minkäs teet.

^ Jos kokeilisit Tenoxin ja/tai nukahtamislääkkeen avulla vielä irtipääsyä. Ihan oma päätöksesi toki, mitä teet, mutta edelleen Ketipinoria on turha syödä vain tottumuksen vuoksi, koska se ei todellakaan ole mikään harmiton nappi ja koukku pahenee tietenkin sitä enemmän, mitä pidempään tuota syö. Irroittautuminen voi olla kyllä työtä ja tuskaa, eivätkä nuo perusunilääkkeet edes välttämättä hirveästi auta tuossa tilanteessa, mutta kokeilla toki voi. Ymmärrän kyllä, että unettomuus tekee hulluksi, siis ihan kirjaimellisesti, joten kannattaa sitä ketiapiiniakin sitten ottaa, jos todella pahaksi olo menee. Hyvä olisi, jos joku pätevä lääkäri auttaisi tuossa vieroittautumisessa, mutta sellaisen löytäminen voikin olla jo suorastaan ihme :mrgreen: , kun yleensä ketiapiini tosiaan katsotaan riippuvuutta aiheuttamattomaksi lääkkeeksi, jota voi syödä ihan surutta, ja jos univaikeuksia tai muita ikäviä vieroitus-/sivuoireita ilmenee, niin ne ovat ihan potilaan korvien välissä :unamused: :angry: .

Niin mä teen.

M

Imovaneen tottuu ja sitten ei tosiaan muuta kuin nukahtaa hetkeksi. Kannattaa varmaan puhua lääkärille, jos ei auta, niin olisiko parempaa lääkettä.

X

^ Levozin on neurolepti, joten sen mahdollisesti pahatkin haittavaikutukset tulisi ottaa huomioon unilääkekäytössä, jos toki muutenkin. Ymmärrän edelleen hyvin, että leptejä käyttää unettomuuteen, jos uni ei muuten tule ja olen mä itsekin joutunut Levozinin turvin nukkumaan, mutta mikään varsinainen unilääke tuo ei ole. Imovane on nukahtamislääke, joten eipä siitä usein kovinkaan paljoa iloa ole, jos kärsii läpi yön kestävistä univaikeuksista. Niille tuo sopii, joiden ainoa uniongelma liittyy nukahtamiseen, eli nukkuvat vallan hyvin, kunhan ensin saavat unenpäästä kiinni, mutta jos heräilee pitkin yötä, niin eivätpä nuo nukahtamislääkkeet kovin pitkään unessa pidä.

Tähän väliin edittiä, että Levozinia nyt luulisi saavan lääkäriltä verrattain helpostikin. Riippuu toki lääkäristä, mutta useinhan nuo mieluummin leptejä unettomuuteen määräävät, kuin esim. niitä hirmuisia benzoja :mrgreen: :unamused: . Levozin saattaa tosin nykyisin olla erityisluvan takana(Tällaisesta oli vähän aikaa sitten juttua tälläkin foorumilla), joten ehkei sitä niin helposti saa, kuin takavuosina, mutta tuskinpa se mitään maksaa, jos sitä lääkärille ehdottaa :confused: .

Itseäni ei nyt ole, onneksi, vaivannut järin paha unettomuus, eli 5-6 h unta saan öisin ja se tuntuu toistaiseksi riittävän, koska sen verran pitkä uniputki tuli tuossa aiemmin vedettyä alle, että alkoi nukkuminen jo miltei kyllästyttää :mrgreen: . Lisäksi laatu on määrää tärkeämpää, eli uneni tuntuisi olevan ihan hyvälaatuista, koska olo on herättyäni virkeä ja levännyt. Ainut juttu, mikä tässä ketuttaa, on se, että herään pirun aikaisin ja se ei ole lainkaan kivaa näin pimeään vuodenaikaan, kun tuo ulkoa, verhojenkin lävitse, sisään tunkeva pimeys ja silmiin käyvä keinotekoinen valo ahdistavat. Tosin, jos jäisin sänkyyn pyörimään herättyäni ja yrittämään vielä turhaan unta, niin se vasta ahdistaisikin. Eikä tuolla nyt tähän vuodenaikaan tosiaan valoa liiemmin näy, vaikka mihin aikaa olisi hereillä, joten väliäkö tuolla nyt niin sitten :unamused: .

Mulle riittää ihan hyvin 6 h. Viisi on siinä rajoilla. Alle 5 h unet sitten väsyttää. Kolme tai alle, niin sitten olen pahalla tuulella koko päivän.

Taitaa olla juuri noin.

Zzzzzzzzzzzzzzz

X

^ Jos sä olet syönyt Imovanea kovinkin säännöllisesti, niin ei se ihme olekaan, jos siitä teho lähtee. Monilla ihmisillä käy noin, ettei nukahtamislääke enää auta, jos sitä ottaa joka ilta tai vaikka “vain” jokatoinenkin ilta, ja parhaiten nuo toimivat juuri satunnaisessa käytössä. En tosin tiedä, kuinka ahkerasti olet Imovanea käyttänyt. Mulla meni aikoinaan Imovanesta ja myös tästä toisesta perusnukahtamislääkkeestä, eli zolpideemista teho, eikä se ole palannut, vaikka olen pitänyt vuosienkin taukoja. Aivan sama, kuin kalkkitabletin söisi, vaikka kalkkitablettikin varmasti unettaa mua enemmän :mrgreen: . Ainakin kannattaa pitää taukoa Imovanesta niin pitkään, kuin mahdollista. Sitten joskus myöhemmin kokeilee, toimisiko se jälleen. Monilla kun tuo teho palaa pidemmän tauon jälkeen. Jos sillä välin kärsit sellaisista univaikeuksista, joihin lääkitystä tarvitset, niin pyydä lääkäriltä jotakin muuta troppia. Ensimmäisenä nyt tulee tietenkin mieleen Tenox. Myös zolpideemi saattaa toimia, vaikka zopikloni ei toimisikaan.

Mulla on ollut ihan lapsesta saakka unettomuutta. Ja unettomuutta pahentaa heti, jos on vähänkään negatiivista stressiä, liikaa tekemistä, liian vähän tekemistä, jos menee muutama yö huonoilla unilla siitä tulee kierre, etten saa unta koska menen yliväsyneeksi… Ja jos on juonut vähänkään, nukahdan ihanasti tipahtaen nopeasti, mutta herään viimeistään 3 tunnin kuluttua, enkä saa enää unta, en vaikka vetäisin kourallisen lääkkeitä. Olen yliherkkä mm kofeiinin nukahtamista vaikeuttavalle vaikutukselle, kahvia/mustaa teetä en voi juoda enää klo 13.30jälkeen, jos toivon saavani unta ennen klo 22. Ja useimmiten haluan mennä ajoissa unille, koska tartten paljon unta, mulle ei alle 8h riitä pitemmän päälle, vaan alan mennä todella ahdistuneeksi ja ylikierroksille.

Tällä hetkellä mulla on iltalääkkeinä ketipinor 75mg, melatoniini 3mg ja atarax 100mg. Ja kyllä, oon aamuisin ihan tokkurassa, oksettaa, kädet tärisee, haukon henkeä ja menee valehtelematta yli 2h ennenkuin kykenen mitään tekemään, muuta kuin juoda kahvia kuppi toisensa jälkeen, jotta saisi itsensä edes jollain lailla toimintakykyiseksi. Ja kun lääkärille näistä olen kohta 2v valittanut, niin sanoo hän vain, että ei ole muuta tarjota, bentsoja en saa, ota tai jätä. Olen kokeillut elämäni aikana monet lääkkeet uneen, mm levozin, mirtazapin, olanzapin, triptyl, doxal, tenox, imovane, insomin, stella…

Mulla on vaikeus nukahtaa, vaipua uneen, mutta nukahdettuani nukun yleensä hyvin ja sikeästi. Eli tähän kun saisi sen toimivan kombon, niin olisin hyvin tyytyväinen! Ehdotin lääkärille, että voisko edes kokeilla hetken aikaa yhdistelmää sirdalud ja ketipinor, mutta ei. Sirdalud on poissuljettu. Meidän polilla ei niitä määrätä.
Kun yleensä mulla on kroppa niin jännittynyt, että siitä usein tulee se hankalin osuus nukahtamisessa, kun ei vaan rentoudu. Ja stressi tekee jännittyneeksi vielä enemmän, ketipinor nostaa mun stressitasoa ihan älyttömästi, koska inhoan sitä aamuista tokkuraa ja että mun vähätkin dopamiinit jää vapautumatta, ja näin ollen olen tunnekylmä, aloitekyvytön, vetelä ja saamaton, mutta ilman lääkkeitä en tällä hetkellä uskalla olla, koska on niin paljon hoidettavia juttuja, ettei voi olla nukkumatta öitä putkeen. Vittumainen kierre, vittumainen hoitosuhde ja vittumainen lääkäri. Mutta vaihtaakaan en voi. Kun sais edes jonkun bentson respalle, niin voisi itse hankkia tarpeelliseksi katsomansa määrän lääkkeitä, joilla itsensä tuosta leptipaskasta vieroittaa, ja lopulta lopettaa kaikki lääkkeet. Olen ollut myös kokonaan ilman lääkitystä ja silloin nukuin vähemmän, mutta paljon parempilaatuista unta.

Olitkos sinä korvaushoidossa, jonka kautta nuo kaikki lääkityksesi menevät? Niinhän se monesti on, ettei niiltä klinikoilta kovin mieluusti benzoja kirjoitella, vaikka jollakulla ihan oikea tarvis niille olisi :confused: . Eihän sua mikään estä hiippailemasta ominpäin yksityislääkärille ja varmasti joku lääkäri sulle benzorespan kirjoittaisi, mutta eipä se liikoja lämmitä, jos sulla on tosi kattava ja tiukka apteekkisopimus tmv., jolloin et saa niitä lääkkeitä haettua mistään ulos :confused: . Neuroleptien käytöstä unilääkkeinä nyt olen sitä mieltä edelleen, että voi vittu, mitä paskaa, eli jos ei minkäänlaista psykoottisuutta ihmisellä ole ja saisi unta keveämmillä ja harmittomammillakin tropeilla, niin onhan tuo aivan järkyttävää myrkyttää sellaista ihmistä joillakin hullunpillereillä, joilla saattaa olla hyvinkin pahat ja pidemmässä, säännöllisessä käytössä kauaskantoiset haittavaikutukset :imp: :frowning: .

Mä en nyt tiedä, luokittelenko tämän hetkisen tilanteeni varsinaiseksi unettomuudeksi. Nukahdan hyvin, eli iltaisin on sopivalla tavalla väsynyt ja levollinen olo, eikä tarvitse pitkään sängyssä pyöriä, mutta toisesta päästä yöuneni sitten kärsivät, eli herään tosi aikaisin, enkä saa enää unta, vaikka tuntuu siltä, etten ole nukkunut riittävästi. Aamut ovat vähän tahmaisia, mutta sitten, kun pääsen vauhtiin, tuntuu, että jaksan ihan hyvin, enkä ole edes mitenkään hirveän keskittymiskyvytön ja ylikierroksilla käyvä sählääjä, vaan hommat hoituvat yllättävän helposti ja olo on skarppi. Tuosta voisi päätellä, että unta on sittenkin tullut tarpeeksi ja se on ainakin ollut hyvälaatuista :confused: . Kevät on tosin ennenkin tehnyt mulle tätä ilmiötä, joka ei kait edes mitenkään harvinaislaatuinen ole :confused: . Väliin tulee sitten niitä öitä, jolloin oikeasti tunteekin nukkuneensa hyvin, joten niiden voimin jaksaa. Voisi ihan mielenkiinnosta joskus osallistua johonkin unitutkimukseen, jossa tutkisivat sen, kuinka sitä lopulta nukkuukaan, kun ainakaan mun kohdallani unen riittävyydestä ei anna mitään automaattista osviittaa se, olenko nukkunut 4 h vai 10 h.

Juu, hoidossa olen ja kaikki lääkkeet menee klinikan lekurin kautta ja apteekista eivät mulle saa mitään antaa (paitsi antibiootit) elleivät soita hoitavalle lääkärille. Eli aika kuseen saattaisin itseni, jos respan jostain saisin ja yrittäisin hakea sen. Sitä tarkoitin, että saisipa jonkin bentson polin kautta, koska sit saisi bentsot näkyä seulassa joten voisin yrittää omatoimisesti etsiä sitä sopivaa lääkitystä, koska ei tartteis seuloja kuumotella. Kuiteskin vähintään kerran vko on seula.

Huoh, nyt taas unettomuus vaivaa ja lääkkeet ei nukuta yhtään, ihan sokeripillereiltä tuntuvat. Aina välillä on näin, joskus yksi ketipinor väsyttää enemmän, kuin kolme ja toisinaan tipahtaa väkisin ja joskus ei millään lääkkeet toimi. Voisko olla niin, että koska halvin mahdollinen valmiste, niin epätasaisesti lääkettä tableteissa? Ihan tuntuu siltä välillä!
Muutenkin on tosin ollut stressiä ja painetta arjessa, mutta ei semmoista mitään kovin voimakasta. Eniten stressaa kesken unien aamulla aikaisin herääminen, koska valoisuuden vuoksi saan unta vasta myöhään illalla, meidän asuntoon paistaa aurinko ihan iltamyöhälle saakka (21…) ja kämppä kuuma ku sauna (+28). Tuuletus auttaa sen hetken kun ovet on auki, mut viileäksi tätä ei saa muutoin, kuin jättämällä yöksi ikkunat auki. Lääh!

Mut ei mua tuo lämpökään niin häiritse, eniten rassaa, kun ei missään vaiheessa saa univelkoja kuitattua. Aina vaan joutuu heräämään aikaisin eikä kerran viikossa aamulla nukkuminen auta, kun sitä univelkaa on useampi kuukausi taas. Perkele, kyllä uni on tärkeä asia eikä ilman laadukasta ja riittävää unta pälli kauaa läjässä pysy!