Unet

Kirjottaisko joku unistaan tähän? Mäki sit tietäisin, mikä on unta, mikä totta. Juupa juu, sillähän sen tietäis. Mä näin inhottavaa unta mun exfrendistä. Se muuttu tosi kylmäks ja halveksuvaks mua kohtaan, vaik mä en tietääkseni ollu tehny mitään sille, ever. Mä raivostuin ja v*ttuilin kaikel mitä vaan keksin ja sanoin, et tää oli ny täs, mä olen todella kyllästyny suhun. Ja sit se oliki totta. Häilyy, hämärtyy, antakaa mul kunnon yöunet edes kerran viikos. Joku. Jossain. EI ollu mikään ostopyyntö, hei kamoon. Korkein voima, tai Incal, tai enkula, tai mun oma body. He hei heh heh hee.

Yks IRCin pahimpii douppipäitä soitti mulle keskel yötä ja herätti mut. Sen jälkeen näin unta et otin essoi ja menin niin alas, että menin ruinaa subuu tai xonee ns. kaverilta… joka kantaa arpea kurkussa, kun on niin luotettava.

Mä näin t a a s unta jostai ex-frendistä, siis ex siin unes, et se hylkäs mut. Mut mä en sit muista kuka se oli. Doktor Freud, mita tama tarkoitta? Mul meni välit erään ihmisen kans poikki vähän aikaa sit, musta hän kyl ylireagoi, ja yleensä en ajattele nii vaan et noin kaikki on mun syytä. Mut oli muuten päihdeasian kannalta mul parempi. Toivon, et hän selviää. Mut epäilen… :frowning:

Näin outoa unta. Fyysistä väkivaltaa en ole tehnyt tosielämäs, mut unes tapoin kaksi ihmistä, toisen puukottamal, toisen ampumal. En muista aiemmin nähneeni unia, jois surmaisin jonkun. Hetken aikaa oli tosi kirkas tietoisuus, että nyt mä olen tehnyt jotain, mikä on peruuttamatonta ja pahaa [ikään kuin jonkin muun teon muka saisi tekemättömäksi…], mut kumma kyllä en unes tuntenut voimakasta syyllisyyttä, vaik muuten se on uskollinen kaveri k.varjo… Kotvan päästä jo suunnittelin, mitä teen vankilas: treenaan, luen, suomennan, maalaan ja olen suojassa ja turvassa, kun on seinät ja rajat, joita mä en ylitä, mut kukaan tuttukaan ei pääse tosta vaan vaatimaan multa mitään. Huh!

joskus nähny unta essolaskuissa et joku kuristaa mua ja heränny siihen kun omat kädet on kaulalla enkä saa henkee…siitä ku taas nukahdin näin unta et koira hyökkäs kimppuun ja heräsin siihen et purin omaa rannetta…sen jälkeen en uskaltanukaan nukkua sinä yönä :confused:

Näen usein kummallisia unia.

Ihmetyttää kun näen toistuvasti tietynlaisia unia, esim. että asun lapsuuden kodissa perheeni kanssa vaikka meille on myönnetty kaupungin asunto mutta emme vaan muka saa muutettua sinne (olen asunut 22 vuotta muualla kun lapsuuden kodissa).

Näen myös toistuvasti unta kasvimaasta joka on eri paikassa ja ihan erilainen kun mun oma puutarhapalsta.
Sama homma on et näen unissa usein laguunin jonne vien lapset uimaan eikä sitäkään ole oikeasti olemassa.
Ei siinä mittään, unissa saattaa nähdä ja tehdä mitä vaan. Olen vissiin köyhtyny mieleltäni tai sit nää unet yrittää viestiä jotakin mulle kun nää samat toistuu ja ne tuntuu niin todellisilta.

Välillä näen “lentounia” jois tiedän että “tää on unta vaan”. Lennän ja teen mitä huvittaa. Unessa olen mennyt kalliiseen ravintolaan ja tilannu hyvää ruokaa, ajatellu et hähhäh ei tartte maksaa ku tää on vaan unta ; sitten ruoka maistuu pahvilta tai mä en saa niinku suuhun sitä ruokaa ja herään siihen.

Mä näen monesti sellasia unia, että mulla on kädet täynnä contteja mutta en saa ikinä vedettyä niitä, koska tulee joku “este” ja sitten herään.

Toinen on se että mua jahdataan unessa ja sniperit ampuu jostain kaukaa ja mä vaan keksin aina keinon päästä karkuun. Ahdistavaa. olen unessa myös voimaton jahtaajiani kohtaan, ei auta miekat, lyönnit tai potkut.

Kolmannessa olen aina Tukholmassa, vesillä, (olen syntynyt siellä) ja Stokiksessaon mukavaa. Joskus on aineita mukana mutten saa vedettyä. Monesti ajan tunnelbaanalla, mulla on joku fiksaatio tuubeihin, haluan nähdä kaikkien major cityjen metrot.

Neljännessä unessa olen jossain isossa laitoksessa kuten armeijan kasarmilla tai koulussa tai amk:ssa joissa olen tosimaailmassa ollut.

Monesti nämä unet sekoittuvat.

Sitten näen myös unia entisestä tyttöystävästä ja kaikki on hyvin, rakastetaan toisiamme tosi paljon.
Joskus kuollut äitini on unessa ja kaikki on hyvin, isä on mukava ja ei kännissä, mutta kun herää niin on itku kurkussa kun mikään ei ollutkaan totta.

Pääosin näen painajaisia siis.
ps: selvänä 6kk ja kh:ssa toista vuotta, tuo bupre vaikuttaa uniin.

Mä olen huomannu et nuo lentounet ja jotku erittäin oudot unet toistuvat helposti krapulassa, kun ottaa viel sellasen nukkumiskombon et yks tai puolikas nukahtamislääke, melatoniini ja vähän rauhoittavaa (siis yks tai puoli esim.Risolidia)Olen huomannu et tällaisella; kun ottaa vähän mutta useampaa saa hyvät ja jännät unet.
Ahdistuneena voi joutua nostamaan unilääkeannostusta, muutoin nää puolikkaat jopa neljäsosat on ok.

Näin unta et mä varastin mun omahoitajalt ihan ryöstämäl korun, lompsan ja laukun. Se lupas olla kertomatta mut meni vasikoimaa. Varastin ne uudelleen uhaten aseen kans ja se pelkäs aivan helvetist. Sit pakoilin kyttiä ja sit ne varastettii multa. Heräsin et avokki ravisti mua hereille ku ääneen taas jotain huusin tai puhuin :open_mouth: Karmea uni… :unamused: :frowning:

Mä näin tosi “kivaa” unta. Mä olin kriminaalisairaalas. En tiedä, mitä olin tehnyt. Huoli tutusta taustal, aivan varmasti. Ei ne välttämättä niin kamalia paikkoja ole, kun mun käsitys ennen oli. Ystävän tuttu oli aikoinaan. Sieltä siirto takasin kunnallisel puolel, eka suljetul, sit avo, ja tänäpä ihan terve. Ja v a p a a!

Uni pulpahtaa joskus päiväl mieleen. Ihan ku oisin nähny unta pizzasta. Hoh hoh.

Löytyihän se sitten.

Ja näköjään mul on ollut tuommoinenkin nimimerkki, voi jösses :confused: .

Mää kyl unohdan nopeasti yöl näkemäni unen, vaiks herätes uni on kyl vielä hyvinkin “elävä”.

Painajaisia mul on harvoin, mut yleensä, jostain syystä, unissa(ni) yleensä on vähintään ahdistava tunnelma…

No täsä tämmöinen uniketju, joka on ollut. Notta ottia tuota :slight_smile: .

Kiitos, ihana Pölö :slight_smile: .

Mulla ei nyt mitään kummempaa raportoivaa ole, kun sen modeunen jo kerroin tuolla toisaalla. Olen mä senkin jälkeen unia nähnyt, mutta niin tylsää settiä, ettei maksa vaivaa niitä selvitellä, jos nyt niitä erityisemmin muistankaan.

Masentuneena ja/tai psykoottisena en näe unia(Noihin vaivoihin käytetyt lääkkeet kyllä aiheuttavat aika mielenkiintoisia filmejä :open_mouth: ), mutta muuten kyllä ja usein muistankin vähänkin hassummat uneni pitkään. Välillä näen unia vain joistakin kahvien keittelyistä tai talon takana olevassa metsässä käyskentelystä, joissa nyt ei ole mitään jännittävää tai hereilläolostani poikkeavaa, mutta välillä sitten onkin varsin surrealistiset seikkailut unimaailmassa.

Painajaisunen mulle tekee nimenomaan se ahdistava tunnelma unessa. Unen tapahtumilla ei niinkään ole väliä tuon asian kannalta. Saatan siis nähdä unta, jossa on esim. hyvinkin raakaa väkivaltaa ja vaikkei sitä niin kiva olisikaan katsella, niin se ei silti ole painajainen, jos tuo ahdistava ja painostava tunnelma puuttuu. Sitten taas sellainen uni, jossa vaikkapa juttelen niitänäitä jonkun kanssa, eikä siinä “tapahdu mitään”, voi olla ihan kaamea ja ahdistaa vielä pitkään heräämisen jälkeen, mikäli se painajaisfiilis on siinä läsnä.

Mä näin tuossa vuosi sitten unta ennalta pariin otteeseen tulevista tapahtumista just silleen kuin ne sitten tapahtui, ja satuin olemaan sitten itse tapahtumahetkellä sata päivää myöhemmin vahvasti kannabishuuruissa. Kumpaakin tapahtumaan liittyvät henkilöt ja paikat olivat ennalta tuntemattomia. Ekakerralla olin pahasti THC-psykoosissa, ja jälkimmäisessä muuten vaan vahvoissa savuissa.

Että näemmä kannabis avaa kolmatta silmää (tai jotakin) sopivasti raolleen että nykyhetken tapahtumat voi lähettää aikamatkalle menneisyyteen aistittaviksi. Harvemmin noita realististisia deja vu -kokemuksia tulee ja laittaakin askarruttamaan, että liekkö muilla psykonauteilla tarkkoja enneunia päihteiden johdosta? :wink:

^ Valemuistoja sulla on ja kyllä, ovat hyvin yleisiä psykonauteilla sun muilla psykoositapauksilla :wink: .

Saisipa itsekin noin voimakkaita kokemuksia päihteistä :open_mouth:

Minusta taas tuntuu, että päihteet vie minulta unet, siis että en muista nähneeni unta.

Yleisesti muistan unet hyvin ja joskus liiankin hyvin koska tietyt asiat ja seikat unista jää koko päiväksi mieleen. Muistan nähneeni unta edesmenneestä Chester Benningtonista ja se uni ja ne tapahtumat jäi mietityttämään koko päiväksi ja oli kerrassaan outo fiilis koko päivän. Usein myös sen takia jää harmittamaan koska tietää, ettei sitä unta voi nähdä enää uudestaan, siis tarkoitan kaikkia niitä unia, jotka on vaikuttanut suuresti, niin alkaa harmittamaan heti kun se vähän alkaa unohtumaan.

Näen usein ufo- ja maailmanloppu unia. Joskus olen kuolemassa unissa, vaikka, että koko maailma vaan loppuu ja odotan sitä tunnetta, että miltä se kuoleminen tuntuu, mutta unissa aina selviän. Yhtäkkiä se maailma ei loppunutkaan tai siirryn jonnekin toiseen ulottuvuuteen tms. En siis periaatteessa voi kuolla unissa. :smiley:
Unet on kyllä sellaisia, että niitä selittäessä kuulostaa ihan skitsolta. Omat unet ainakin on niin moniulotteisia ja muistissa niin sekavia, ettei toinen vaan voi ymmärtää millainen se nähty uni oli vaikka kuinka selittää. :laughing:

Mitä kummallisemmat unet ja vilkkaampi unimaailma, sen terveempi mieli :slight_smile: . Lievä yksinkertaistus toki, mutta meinaan, ettei tarvitse olla huolissaan hulluksi tulemisesta, mikäli näkee paljon umpioutoja unia ja/tai painajaisia. Psykoottinen ihminen kun ei näe juuri lainkaan unia(Yksilöllistä tietty tämäKIN), koska silloin päässä asetukset ovat nyrjähtäneet siten, että unimaailma tuleekin hereilläolotilaan ja tuosta se harhaisuus johtuukin. Näin selitti mulle psykiatrini jo aikoinaan ja olen myös lukenut asiasta joskus. Myöskään vaikeasti masentuneena ei näe paljoakaan unia, koska uni on siinä tilassa niin häiriintynyttä. Jos pitkän unettomuuden jälkeen näkee kummallisia unia, se puolestaan kertoo siitä, että univelat kuittaantuvat ja uni normalisoituu.

Vaikkeivat jotkin kaameat painajaiset välttämättä kivoja katseltavia olisikaan, niin pienempi paha ne mielenterveyden kannalta ovat, kuin täysi unien näkemättömyys. Unien näkeminen kertoo siitä, että alitajunta toimii, kuten pitää ja käsittelee mielen päällä olevia asioita ja näin ollen saa unessa nollattua päätään stresseiltä. Itse olen saanut ihan konkreettisiakin oivalluksia joihinkin mieltäni painaviin asioihin unien kautta.

Nyt mulla ei ole mitään kerrottavaa tähän ketjuun, joten olen kaiketi sekoamassa :mrgreen: . Ennemmin tosin veikkaan sitä, että mulla on vielä univelkoja kuittailematta.

^ Justiinsa noin kuin sanoit tai kirjoititkin !

Itsellä on ollut parina yönä aivan tolkuttoman mahtavasti suttuisen laadukkaita ja lutusen nyrjähtäneitä unikuvia ja sekoja juttuja enempi öiseen aikaan höyhensaarilla, jonne nähtävästi olen pääsemässä takaisin pitkän ulkopuolisen häiriötekijän delattua elämästäni.

Kaiken unimatskun muistaminen yön ajalta jälkeenpäin onkin eri asia ja kauan aikaa sitten kuulin tai luin jostain, että tunteitaan tukahduttavat eivät muista uniaan tai sillä on merkitystä, mihin kohtaan REM-vaihetta leffa osuu ja mihin aikaan heräileepi

tai jotain