Ainakaan minulla ei ole antaa kaikkien ihmisten kohdalla toimivaa vastausta lomapuiston kysymykseen. Ilmeisesti ei muillakaan, koska sellaista ei ole näkynyt.
Noita hengellisiä tarjotaan, väitetään milloin minkäkin rukouksen parantavan. Paranemista tapahtuu, niiden keskuudesssa jotka rukoilevat, ja niiden jotka eivät rukoile.
Minun tuntemani ihmiset ovat tähän asti olleet kovin monista asioista koostuvia, ongelmissaankin. Ei juuri ole tullut kohdattua ihmistä joka olisi vain ja ainoastaan juoppo, ylivelkaantunut, parisuhdeongelmainen, työtön, flunssainen, asunnoton, rikollinen, syrjitty, ammattitaidoton, kouluttamaton, autonsa rikkonut tai rikoksen uhriksi joutunut tai mitään muutakaan. Monista asioista on yleensä koostunut ihmisen elämäntilanne. Noista ikävistä asioista, joistakin tai jostain, mutta yleensä sentään on positiivisiakin puolia.
Kun ihminen tarvitsee apua elämäntilanteensa ongelmakohtien parempaan kuntoon saattamisessa, niin se apu voi olla kovin monenlaista. Usein on apua jo pelkästä keskustelusta, mukanaelämisestä, mutta monesti ihminen tarvitsee myös ihan selvää materiaalista tai tiedollista apua, joskus voi “lainata” omia verkostojaan myös kaverin asioiden solmukohtien ratkomiseen, ja ainakin minä olen joskus muutaman euron vipannutkin jos on sattunut olemaan että se autettava kaverikin on edes päiväksi ruokaa saanut.
Kaikkea noiden väliltä elämään mahtuu.
Olen minä elämässäni myös vaikuttanut ihmisten katsomuksiin, on tullut sekaannuttua niin hengellisyyksiin kuin niiden kanssa aina jossain sidoksissa olevaan valtapeliinkin, ja siinä liki touhuavaan tai erilläänkin asioita aina joltain kantilta hiukan vääntävään politiikkaankin. Onpa kyllä. Ja olen minäkin niissä asioissa tietysti ollut ihan iloinen kun joku toinenkin on alkanut näkemään maailman samalta kantilta kuin minä, uskomaan samoihin asioihin ja toimimaan samansuuntaisesti. Mutta olen aina yrittänyt välttää sitä että olisin tuossa hommassa toisen ihmisen hädänalaista tilaa käyttänyt jonkun ohjelman levittämiseen. Ne asiat, niin korkeammat voimat kuin maallisessakin elämässä joko nöyrtymiset tai kapinoinnit voisi minusta jättää ihan sivuun siinä tilanteessa, niihin voi palata sitten kun se kuulijakin on voimissaan.
Asiassa on toinenkin puoli.
Kyllä vaan, hengellinenkin tominta voi olla auttamista. Ja onkin.
Jos ihminen on, silloin normaalikuntoisena, ihan ilman johdatteluja ja pelotteluja ja kasvatusta päätynyt jonkun hengellisen opin ja ohjelman kannattajaksi, ja hän sitten kokee haluavansa sitä lisää, ja että hengellisen yhdessäolon vähyys on ongelma hänen elämässään, niin kyllä vaan, voin vaikka kaverin kuljettaa hengelliseen tilaisuuteen tai lainata buyssilipun hinnan että sinne pääsee. Ja jos on haluja jonkun kanssa kahdenkeskisiin hengellisiin keskusteluihin, niin joopa, minulta löytyy puhelimen muistista jokunen saarnamieskin, joilta voin kysäistä ehtisikö juttelemaan tuon kaverin kanssa noista korkeammista voimista. Sellaistakin on sattunut.
Mutta useimmiten kysymys on auttamisessa tämän maailman asioista. Usein on ollut kysymys siitäkin, että ihminen ei ole jaksanut etsiä tai ei ole saanut mielestään tarpeellista ja asiallista hoitoa tai apua ongelmiinsa -usein ei ole niin tietoakaan kaikista avun muodoista joita yhteiskunta kuitenkin tarjoaa eri vaikeissa tilanteissa. Joskus minulla on sattunut olemaan tiedossani jotain, ja usein on ollut apua siitä minä taas olen tiennyt jonkun joka tietää -ja asiat ovat ehkä hiukan edenneet ja helpottuneet.