Turhauttavaa

Kanttoonan jutuissa on hiukan perää siinä mielessä että osa paranemisista saattaa tapahtua parannettavan sisäsyntyisenä prosessina. Siis osittain plasebovaikutusta, kun ihminen itse päättää parantua, haluaa ehdottomasti parantua ja uskoo että paraneminen on mahdollista, todennäköistäkin, niin hän myös paranee.
Eikä päihderiippuvuus ole lainkaan ainoa vaiva johon luja usko auttaa.
Ja useimmiten plasebo tehoaa aina paremmin jos se on pahanmakuista, helvetin kallista ja arvostetun tuotemerkin paketissa.

Ja jos lääkkeessä on hiukankin jotain vaikuttavaa ainetta niin ei siitä vahinkoa ole.

Nyt siis Kanttoonalle kysymys, mitä vahinkoa siitä sitten on jos kerran potilas paranee?
Ja ellei paranekaan, niin so what? Kun ei sentään myrkkyä ole syötetty.

Ja tosiaan, mitkä ovat ne vaihtoehdot?

p.s. vertaus aidsiin ontuu hiukan… en ole ainakaan kuullut alkoholismin tarttuvan edes suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä kovinkaan helposti.

?

Niin se ontuukin !

Niin sen pitikin ontua . En olekkaan mikään Jeesus joka julistaa totuuksiaan ehdottomina totuuksina.

Kerron vaan miten koen ja miten tunneälyni kautta olen asioita havainnut.

Näissä teidän (ulkoistan itseni teistä )hoitolaitosrupatteluissanne ei ole päätä eikä häntää.
On vaan ristuksenmoinen luulo tehosteena sattumoisin juomisensa lopettaneiden joukko.

Se on kuulkaas vaan niin että Aina huolimatta hoidoista tai hoitamattomuuksista Aina joku selviää.

Viellä emme edes ole keskustelleet mille tasolle ihminen sitten yleensä asettuu , raitistuttuaan tai jatkettuaan juomista . Ei edes puhuta siitä kuinka jotkut toivuttuaan alkujärkytyksestä juotuaan vaatteet päältään asettuvat kuitenkin yhteiskunnan hyödyllisiksi jäseniksi samalla promillella millä veisataan ylistystä hoitojen erinomaisuudesta.

t… Kanthoona

.

Aina joku selviää … hyvä että edes joku.

Itse asiassa aika moni selviää ryyppäämättä maksaansa hajalle tai pikkuaivojaan toimimattomaksi kokkareeksi.
Kaikki selviytymiset vaan eivät ole niin dramaattisia eivätkä tapahdu minkään hoidon mainostajien silmien alla joten voivat jäädä kokonaan unohduksiinkin.

Ainoa asia joka Kanttoonan puheissa nyt minua jäi nakuttamaan on tuo toivottomuuden julistus -ettei mistään ole mitään hyötyä.
En minäkään juuri mihinkään usko, pikemmin väistän ja omasta elämästäni torjun kun hiukankin huomaan yliampumista ja mainostusta ja ehdottomia oppeja, mutta kyllä jostain aina joskus hyötyäkin on.

Tapasin hiljattain kaverin joka kertoi jokunen vuosi sitten menneensä A-kiltaan, ihan vaan jonkun toisen mukana, ja oliko sitten jotain mielenkiintoista harrastustakin siellä ollut… no, ei siinä sen kummempia, kävi kuitenkin niin että kaveri jäi sinne hiukan pysyvämminkin, poikkesi aina joutessaan, hommaili mukana jotain ja juttelikin, maailman asioista.

Kaverilla ei omasta mielestään ollut minkäänlaista alkoholiongelmaa, eikä ollut koskaan ollutkaan.
Tosin kyllä istui kaljalla melkein joka ilta ja viikonloppuisin meni rajumminkin viihteen puolelle.
Se ei tietenkään miltään ongelmalta voinut tuntua, kun “kaikki” kaveritkin tekivät samoin. Normaalia nuorenmiehen elämää, siltä se tuntui.
Mutta siitä A-killassa istuskelusta ja harrastuksista oli sellainen hyöty että kaveri näin jälkikäteen kertoi huomanneensa että ehkäpä sentään siinä omassa alkoholinkäytössä jotain varottavaakin on!

ja kun asia alkoi aivoissa muhimaan, voisi sanoa että juuri ajoissa, oli helppoa lyödä jarrut päälle.

No niin, minusta siis paranemista tapahtui jopa niin ettei kaveri edes ehtinyt sairastumaankaan! Eikä tämä hoidon oikeaoppisuudesta kerro mitään, kun ei vielä mitään hoidettavaakaan ollut.

Mutta silti, eiköhän tuosta mahtanut jotain hyötyä olla?

Ei oo kyllä perinteistä päihdehoitoa missään terveyskeskuksissa tai työterveyshuollossa, kun päihdehoidon ei pitäisi edes kuulua niille instasseille. Tiedän, että joskus jossain se kuuluu, mutta ei pitäisi kuulua. Niille pitäs kuulua enintään hoidon tarpeen arviointi ja oikeaan ja asiantuntevampaan hoitoon ohjaus.

Hoitoon ohjaus on myös A-klinikoiden heiniä, sillä esim. Helsingin A-klinikat kuuluvat Helsingin kaupungin sosiaalitoimeen ja vastaavat näin ollen päihdeasiakkaiden maksusitoumukststa ja lähetteistä.

A-klinikoilla on myös monella paikkakunnalla katkaisuhoitoa, josta asiakkaat ilman muuta tulee ohjata pidempään jatkohoitoon.

Oon itse ollut (asiakkaana) Espoon A-klinikan katkolla, ja sieltä lähtee paljon asiakkaita mm. Myllyhoitoon, jos kohta Ridasjärvellekin. (viimeksi mainitussakin VOI muuten raitistua, tunnen yhden esimerkkitapauksen :smiley: )

Espoon A-klinikka kuuluu A-klinikkasäätiölle eikä kaupungille, kuten kuuluu ed. sivulla mainittu J:pään sosiaalisairaalakin… ja tämä Päihdelinkki sivusto! :smiley:

Kuten esim. minun selviytyminen! Minun minun MINUN!! \o/ :smiley:

Tästä huolimatta olen mm. minnesota-hoitomallin ja Myllyhoidon, lääkkeettömän yhteisöhoidon ja 12 askeleen vertaistuen harras kannattaja. Eräistäkin syistä.

t: Ei fanaatikko, vaan idealisti. :sunglasses:

Eikö sun kannattas mennä eri hoitopaikkoihin ja etenkin AA-palavereihin julistamaan tätä sanomaasi? Tokkopa reppanat niissä arvaavatkaan kuinka hukassa ja väärässä ovat, ellet sinä nyt kohta riennä heitä sieltä havahduttamaan.

Turhaanhan sä täällä nettifoorumilla vain tätä turhautumistasi messuat. Et ees häpijä, katkera vanha mies? :slight_smile:

Ääh, paree että poistan taas tekstini jonka kirjoitin hieman tuohtuneena johtuen tuosta katkera vanha mies kommentista jonka tekotixi antoi.

Kanttoonalla on täys oikeus kertoa ajatuksistaan ja kokemuksistaan täällä plinkissä, eikä niistä ole yhtään sen enempää haittaa kuin meidän muittenkaan kommenteista. Mitä enemmän te vänkäätte häntä vastaan sitä oikiammassa hän todistaa olevansa.

^Miten niin vängätään vastaan? Eikö keskustelun yksi rikkaus ole, että tuodaan eriävät mielipiteet esille? Mä olen esittänyt useita perusteluja sille, miksi olen kanttoonan kanssa samaa mieltä joistakin asioista, ja toisaalta myös perusteluja ja kysymyksiä siihen, mistä olen eri mieltä. Kaikkiin kysymyksiin en ole saanut perusteltua vastausta vaan vain saman väitteen eri muodossa.

No mä tiedän ihan 100-varman tavan. Lopettaa alkoholin juomisen, hoitotulos on taattu. :slight_smile:

Miten meinasit kanttoona kehittää tehokkaan hoitomuodon alkoholismiin, jossa täytyy ottaa huomioon YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa esille tuotu ja Suomen lakien mukainen ihmisarvon ja aikuisen ihmisen oman tahdon ja vapauden kunnioittaminen? Päihdeäitien pakkohoitolaki menee ihan siinä rajalla, onko hyväksyttävää vai ei. Mun mielestä erittäin kannatettava ajatus.

Hoitojen sekametelisoppa on ilmeisesti tarkoin harkittua. Eihän syöpääkään hoideta pelkästään sädehoidolla, kyllä siinä tarvitaan muitakin hoitoja lisäksi. Leikkaus, sytostaatit ja ravitsemushoidot. Yksi ei pelkästään tepsi, ennuste paranee, mitä useampaa ja soveltuvampaa hoitoa käytetään. Lisäksi jokainen syöpä on omanlaisensa, kuten alkoholistitkin.

Sori, mä en ole niitä kuullutkaan. Kritiikkisi osuu tässä osittain ihan oikeaan. AA:n toiminta perustuu nimettömyyteen, joten siellä ei voi tehdä kovinkaan pätevää tutkimusta osallistujien, kertakävijöiden ja raitistuneiden kesken. 12-A:n ohjelmasta saadut tiedot perustuvat yleensä juuri hoitolaitoksissa tehtyihin tutkimuksiin, kuten tuossa gradussa kävi ilmi. Sen parempaa ja jäsennellympää tietoa ei nyt kanttoona ole tarjolla, ehkäpä sun kannattais kehittää jotain?

Tiede ei ole kaikkivoipa, mutta tällä hetkellä näistä tiedonkeruutavoista se on pätevin. Kyllä siihen tehokkuuden määrittelemiseen tarvitaan jotain muuta kuin tunneälyn perusteella muodostettu subjektiivinen mielipide. :slight_smile:

Tunneäly on hyvä asia, mutta sillä ei pelkästään voida päättää ja olla varmoja, kuinka hyvin tai huonosti Suomessa alkoholismia hoidetaan tai ehkäistään. Niillä kaikkein heikoimmassa asemassa olevilla on huono tilanne, samaa mieltä olen. Se ei ole hoitajien vika, kyse on asiasta, johon “virallinen hoito” ei voi vaikuttaa, inhimillisen elämän yleisestä epäreiluudesta; kaikilla ei ole niitä parhaan hoitotuloksen takaamia sosiaalisia verkostoja.

Sun ympäristössä on ollut sellaisia alkoholisteja, joilla on ilmeisesti ollut huonommat lähtökohdat kuin monella muulla. Sosioekonominen tausta selittää suhteellista alkoholikuolleisuutta kaikkein eniten, valitettavasti. Minä en halua katsoa kenenkään “kastia” vähätellen ja halveksuen, mutta surullinen totuus on, että niille joille on vähiten annettu, ne kaikkein huonoimmin selviävät.

Mun miehen kavereista on moni kuollut ja toiset jatkavat juomistaan. Yritetty on täälläkin, mutta minkäs teet, aikuisilla ihmisillä on vapaus tehdä omat valintansa. En mä silti näe, että syy on pelkästään AA:n tai hoitoloiden. Eihän nuo kaverit ole siellä käyneetkään, eivätkä sairauttaan tunnustaneet.

Ketostixiä hiukka lainailen. " Tästä huolimatta olen mm. minnesota-hoitomallin ja Myllyhoidon, lääkkeettömän yhteisöhoidon ja 12 askeleen vertaistuen harras kannattaja. Eräistäkin syistä."

Elikkä siitä miten minulla on mennyt kannatan sitä mitä muut minulle kertoilee.
Ummistan silmäni näkemältäni ja alan hartaasti uskomaan siihen mitä toiset minulle satuilee.
Alan luulemaan asioiden toisten kohdalla menevän eritavalla . Lakkaan uskomasta itseeni ja haen syytä
epäonnisiin hoitolaitoskokeiluihini itsestäni . Minussa täytyy siis olla vika kun humppatieteiden riemumaisterien kehittämä luuloihin perustuva jokatilanteen vastausohjelma ei minua raitistanutkaan . Siispä suosittelen voltinheittohoitolaa kaikille koska minulle niin täällä vakuutetaan ja koska olen tavannut ihmisiä miljoonin tai en nyt ihan mutta minulle on kerrottu heitä olevan miljoonin ja heidän joukkonsa yhä vaan lissääntyy ja että ompas hyvä että maapallon väkiluku kasvaa niin ei pääse juopot loppumaan kesken kun on niin raitistavaa jakaa tätä kolmisslutsinkin sisältävää kierreraitistajaa …

Meinas karata taas mopo käsistä :blush: minulta.
Siis oikeesti on turhauttavaa kun kaikkienalojenerikoisosaajat lähialueidensa tapahtumista kokonaisuuden unohtaneena levittää luulojaan alkoholismista median avustuksella.
Radioon värvätään raittiin taipaleensa alkupuolella niinsanotun raittiushumalan vaikutuksessa olevia kertomaan miten on hieno ohjelma siellä. Kerrotaan ettei se ole mikhän onkelma kunhan vaan tulet tänne.
Kerrotaan tikan osuneen häränsilmään ja se mitä ei kerrota olis kuitenkin tärkeintä koko asiassa.

Nyt muutamien toimesta haluttais neuvostoliitosta kopioidun mallin mukaan ängetä ihmiset bussiin kiertoajelulle. Matka läpi suomen pysähdyspaikkana tampereen lenin museo sekä E-elannon kauppa.
Busissa opas tietenkin kertoo kuinka kaupassa on tarvikkeet tarkoitettu vain turisteille , et tavallinen kansa jyrsii asunnoissaan jäistä lantunkyrsälettä.
Matkustajat bussin ikkunasta katsoo kuinka suhnat suhaa mersuillaan peräluukut täyn evästä.

Näin se meni vaikka neuvostoliitto oli aikasa supervalta !

t… Kanthoona

Onko sulla millanen mopedi? Möisitkö halvalla?Onko talvirenkaita.
Oli vaan kerran muistaakseni jossain tampereen lähellä(missä se lentokenttä on,
ei tule mieleen…) vessan seinässä kirjoitus: myyn moponi. Paras vessanseinäkirjoitus,
johon olen törmännyt. Jos satut olemaan sieltä päin(epäilen kyllä, vaan jos olisit
sattunut vaikka käymään…) niin oliko sinun laittama ilmo?

Zen ja Moottoripyörän kunnossa pito kirjana on aikansa legenda. Ei se nimimerkkiä Zen väheksy eikä loukkaa.

Tulihan sieltä nyt luulo taasen minun sosioekonoomisesta taustastakin.
Jolla leimakirveellä huonosti saat lyötyä.

Voin kertoa asuvani edelleen perheeni kanssa omakotitalossa . Perheemme käytettävissä olevat varat on hyvää suomalaista keskitasoa n. 80 tuhatta euroa brutto. Velat on hallinnassa et se siitä’.

Syöpähoidon rinnastaminen passaa varsin hyvin !
Muuten mutta mutta ! Hei huomaatko yhtä seikkaa . Syöpien kanssa toimitaan tietyn kaavan mukaa ja tarjotaan täsmähoitoa kuin myös tarkan tieteellisen tutkimuksen pohjalta laadittuun hoito-ohjelmaan.
Sillä on saavutettu hyvät tulokset ja hoidot kehittyy edellee.

Alkoholismin ympärillä sen sijaan parveilee lumehoitoloiden kättenpäällepanioiden epämääräinen joukko .
Olemattomat hoitotulokset pyhitetään tarkoituksen taakse ja kun ei suostuta näkemään seurauksia saa vahingollinen toiminta jatkua asiaa fundamenttaalisesti puollustavien toimiessa väsymättä lähes terrorismiin verrattavalla vimmalla.

Lääketeollisuus tekee tutkimukset ja yleensä jokin riippumaton taho tarkastaa tulokset ja tutkimukset.
Vieläpä niin että jokin tiedeyhteisö paneutuu aiheeseen .

Tiedeyhteisöt ei sillätavoin halua puuttua näihin uskomuksen tasolla toimiviin eri juttuihin .
Joskus aina jokin korvakynttilähoito paljastuu naurettavaksi sillä seurauksella et puollustajat asettuu kynttilät korvissa vakuuttamaan hoidon toimivuutta.

t… Kanthoona

Iimir !

En tuota ole nähnyt mutta .
Olikohan vimpelissä hyysikäs seuraava .

JEESUS TULEE … OTA KOPPI

[

.

Ok, anteeksi väärinymmärrykseni, en ole kirjaa lukenut. :slight_smile:

Leimakirveellä ei ole lyöty, jos luet tarkemmin. Minä puhun kaikkea muuta kuin sinusta tai edesmenneiden kavereittesi sosioekonomisesta asemasta, siis pyrin välttämään mutua. Tieteen näkökulmasta katsoen (tilastot, tutkimukset, ei henkilökohtaiset tuttavuudet) sosioekonominen asema vaikuttaa alkoholikuolleisuuteen, kuten J:pään sosiaalisairaalan 2% raitistumisprosentti osoittaa. En minä ole siitä iloinen, se on todella surullista. :confused: Sitäpaitsi, etkös sinä kanttoona ole ollut raittiina jo parikymmentä vuotta?! Että siitä leimakirveestä…

Otapas nyt ne gradun lähteissä esitetyt tutkimukset esiin. Niillä juuri sitä hoitoa perustellaan ja yritetään etsiä vielä toimivampia hoitomenetelmiä. Eihän se hetkessä tapahdu tietenkään. Alkoholismi on suurelta osalta ihmisen henkimaailman sairaus, joten siellä ei voida yksinkertaisesti käyttää niin tarkkoja menetelmiä kuin lääketieteessä. Tehokkaista hoidoista huolimatta myös osa syöpäsairaista kuolee tautiinsa edelleen.

Onko mielestäsi 4 vuoden raittius esim. 36%:lle Minnesota-hoitoon osallistujista lumetulos? voihan se olla. Jotta voisit todistetusti (siis ilman mutua ja voltinheittomenetelmiä, joksi väität näiden hoitoloiden menetelmiä) väittää näin, sulla pitäis kuitenkin olla tarkat tilastot sellaisista alkoholisteista, jotka ovat ihan ilman mitään hoitoa, ihan itsekseen, ilman psykologin, AA:n, itsehoito-kirjallisuuden, Plinkin tai kirkon apua toipuneet alkoholismista. Sitä kutsutaan vertailevaksi tutkimukseksi, ja vasta niiden avulla voidaan katsoa onko hoito tehokkaampaa kuin plasebo.
Niin kauan kuin sulla ei noita dokumentteja ole, niin väitteelläsi voltinheittohoitoloiden tai AA:n tehottomista hoidoista ja ohjelmista ei ole pohjaa. Sori vaan, mutta mä näen tän näin. :slight_smile:
(Älä suutu, multa vähän karkasi Zen-moottoripyörä tässä remontin aikana. :wink: )

Sepä Se turhauttaakin.

Olen jutellut useammankin kerran terveydenhoito/sosiaalipuolen ihmisten kanssa . Sellaisten jotka vastaavat yhteiskunnan rahojen käytöstä . Siellä puolella kiljuttais onnesta jos olisi jokin alkoholismiin tehoava hoito.
Heti jos jotain löytyy . löytyy myös rahat ! Mutta kun ei LÖYRY !

On vain ns ylläpitohoito jota annetaan vain syystä ettei yhteiskunnassamme haluta nähdä repaleisten ukkojen ja akkojen asustamassa kaatopaikkojen liepeitä. Samaa ylläpitohoitoa on sisätautiosastoilla tippatelineitä työntelevät haimatulehdus potilaat saaneet jo kymmeniä vuosia.

Kysyit ?
Onko mielestäsi 4 vuoden raittius esim. 36%:lle Minnesota-hoitoon osallistujista lumetulos?

On se . Se on oikein tyyppiesimerkki silmäänkusemisesta .
Aloitetaan hoito tuhannella josta porukasta kenties 50 on vuoden raittiina josta porukasta 18 on neljän vuoden päästä raittiina . tulkitaan tulos tarkoitushakuisesti jätetään alkutilanne ottamatta huomioon …

Näin laskien saadaan luku 18 joka on 36% joka taas on 1,8promillea alun tuhannesta …
Siis osallistujiksi kelpaa kaikki paitsi alle vuoden raittiina olleet .

Näin minä näitä asioita tulkitsen Turhautuneena enkä suinkaan toivottomana