Turhauttavaa

V

Toisten kahvitteluko se Kanttoonaa korpeaakin ja turhauttaa? Vaiko pillusta puhuminen? Ei oo kyllä kukaan minulle AA:ssa pillusta puhunut (ainakaan ihan suoraan tai sitten en oo vaan viattomuuttani tajunnut… kröhöm), eikä autoistakaan, mistä lie johtunee. :smiley:
Hienon motskarin olen kyllä jollakulla joskus nähnyt, mutta ei sekään siitä puheenvuoroja pitänyt.

Mutta voi hyvä tavaton, keitä hyvä ihminen itse paremmat sumpit ja pullat niin ei tarvitse noin kitkerä hoidon käyneille olla. :slight_smile:

PS. Luvut? Tutkimusten mukaan 100 % ihmisistä kuolee ennemmin tai myöhemmin. Historia tuntee yhden poikkeuksen, joka sekin on hyvin kiistanalainen.

Näin läheisenä voisin sanoa kanttoonalle, että yksikään alkoholisti ei raitistu siksi, että toinen ihminen/AA auttaa. Muutos lähtee itsestä. se muutos on usein niin rankka, että se vaatii kyllä tukea ja apua. Se on meidän läheisten ensimmäinen ja tärkein oppitunti; voimme vain tukea, emme raitistaa. Sama mielestäni AA:n ja hoitoloiden suhteen. Hoito ei voi tehota, jos ihminen ei halua muuttua. Eikö tämä ole riippuvuussairauksien peruskauraa?
Voltinheittohoitoloissa tätä ihmisen omaa vastuuta omista valinnoistaan ja ajatusmalleistaan kyllä mielestäni korostetaan ihan ensimmäisenä. Kaikki eivät vain siihen muutokseen ja vastuun ottamiseen itsestä suostu. Liian kova voltti.

Aikuisen ihmisen täytyy myös osata tunnistaa omat tarpeet. Jos AA:n kahviseura ei omiin henkisiin tarpeisiin vastaan, on kaksi vaihtoehtoa: A)apua on osattava etsiä muualta tai B) heräteltävä itse ne ihmiset puhumaan siitä mikä on tärkeää. Aina se ei onnistu, jolloin palataan vaihtoehtoon A.

Syyllisyyttä toisen kuolemasta ei kannata tuntea, eikä negatiivisesti ajatella. Jokainen siellä paalun alla on oman ratkaisunsa tehnyt ihan itse, valitettavasti. Se on realismia. Siitä ei kannata voltinheittohoitoloita tai itseään syyllistää. Samalla logiikalla voisit väittää, että koulu on vastuussa siitä miten ihminen elämässään pärjää. Koulu tai opettaja ei voi tehdä mitään, jos oppilas ei halua oppia. Buddhalaisuudessa on sanonsta; kun oppilas on valmis, opettaja voi saapua. Samalla tavalla Jeesus kuulemma kysyi parannettaviltaan; Haluatko parantua?

Päädyn kuitenkin juuri päinvastaiseen lopputulokseen hoitojen tarjoamisen suhteen. Tukea pitää olla tarjolla, ja jokaisen tukisysteemissä mukana olevan pitää uskoa juuri sen edessä olevan ihmisen kykyyn alkaa ajatella toiveikkain mielin tulevaisuudesta.

Olen kanttoona samaa mieltä kanssasi siitä, että jos AA.ta, Minneä tai vaikka Vaaleanpunaista Elefanttia mainostetaan ainoana oikeana ja mahdollisena tapana raitistua ja suhteellisia lukuja osallistujista ja onnistujista liioitellaan, se on väärin ja moraalitonta. Tapoja on yhtä monta kuin on ihmisiäkin.

Ei kuitenkaan voi väittää, että ohjelma ei toimi, jos sitä ei edes noudateta tai kokouksissa pohdita. Eihän Raamattukaan toimi niin, että mennään kirkkoon ja lauletaan virsiä ulkomuistista, se toimii vain jos haluaa elää ja jatkuvasti opetella sen sanomaa todeksi omassa elämässään.

Etkö ole kanttoona hieman ristiriitainen vaatimuksessasi ainutkertaisen elämän kunnioittamisesta ja näkemyksessäsi AA:n toipumisohjelman tehottomuudesta? Jos yksikin sadasta raitistuu ja välttää turhan aikaisen kuoleman niiden ajatusten avulla, joita hän on AAsta itselleen saanut, niin eikö se silloin ole arvokas asia?

.

Vihdoinkin yhteiskuntamme remontti on saatu kunnolla käyntiin ja vauhtiin, näin luulisin… Tää on kyllä niin revitty mun selkänahasta kuin vain olla ja voi… Kaikki nämä mun twitter-päivitykseni, voi hyvää päivää… Tästä tulee kyllä aika unohtumaton joulunodotus

Puhelinta en pidä päällä nyt vähään aikaan, koska ei kukaan halua mua töihin juuri nyt, parhaimmat kaverit laittaneet mulle soitoneston, ja valepsykojen pikavippiporukka spammaa sen täyteen maksukehotuksia. Mä oon jo sanonut ettei ole varaa maksaa niitä takaisin, puihin meni ne projektini. Uloston kautta sitten aikanaan maksan pikku hiljaa takaisin, ellei sitten joulupukki laita tililleni tarvittavaa summaa sitä ennen. Aika hiljaista voi olla sen kanssa. Enkä nyt ole itse valepsykojen kanssa tekemisissä toistaiseksi, luulisi niidenkin ymmärtävän yskän. Siis luulisi. Itse ovat riehuneet ja rällästäneet vuosia ja taas vuosia vailla mitään moraalia, kyllähän siitä pientä kuittia ja seuraamuksia niille tulee…

Noidenkin syiden takia tämä remontti on niin revitty mun selkänahasta, mutta on se varmana sen arvoistakin

"Etkö ole kanttoona hieman ristiriitainen vaatimuksessasi ainutkertaisen elämän kunnioittamisesta ja näkemyksessäsi AA:n toipumisohjelman tehottomuudesta? Jos yksikin sadasta raitistuu ja välttää turhan aikaisen kuoleman niiden ajatusten avulla, joita hän on AAsta itselleen saanut, niin eikö se silloin ole arvokas asia? "

ZEN ja moottoripyörän kunnossapito !
Tuon ylläolevan kopioin sinulta.
Vastaan mielelläni !
Kuultuaan AA:ssa jonkin raitistavan ajatusmallin 1 alkoholisti raitistuu 99 joutuessa epätoivoon samaisen ajatuskuvion kuultuaan. Kärjistän noin. Voin vielä jatkaa hiukan aiheesta . Ei ne ajatusmallit ole syntyneet
AA:ssa vaan ne on kopioitu kaikenmailman uskonnoista näiden voimakastahtoisten sattumaraittiiden toimesta.
Rupesivat kahvittelemaan ja siinä kahvitellessa kun eivät tohtineet juodakkaan ( mitä nyt vähän amfetamiinia käyttivät ) rupesivat kehittelemään syytä miks jäivät raittiiksi. Ei ne pojat tajunneet luonnon lakien koskevan myös heitä . Näin synty AA:n sekametelisoppa . Ei minkään korkeamman voiman johdatuksesta vaan sattuman satoa on Se

t… Kanthoona :sunglasses:

H

^ No, eiköhän niitä vihakirjoituksia ole jo ollut ihan tarpeeksi tässä ketjussa; ensin AA:ta kohtaan ja nyt sitten hoitajia kohtaan. :slight_smile:

Mutta ei kai Kanttoona sentään millään hoitoalalla ole?

Hottentotti teitä minusta varjelkoon

t…youtube.com/watch?v=WRpSPkiJlBY

^

Vaikka en moottoripyörää kunnossa pidäkään, se homma kuuluu miehelleni, niin vastaan silti, vaikka koen tuon tavan kommentoida nimmariani vähän ylimieliseksi.

Niin. Aika harvoin ihminen ilosta hihkuu, kun omista mokista pitää ottaa vastuu. Mokien vakavuudesta riippuen epätoivo saattaa olla syväkin. Siihen sitä tarvitaan sitä olkapäätä ja toivoa, vakuutusta siitä, että siitäkin huolimatta meistä jokainen on hyvä ihminen. Se lienee jokaisen AA:laisen vastuulla? Jos ihminen ei tätä uuden tulkinnan positiivista puolta omasta itsestään hyväksy, koko elämää leimaava epätoivo ei varmasti väisty. Minä uskallan väittää, että juominen on juuri tämän epätoivon peittelemistä ja turruttamista. Kun lääke otetaan pois, se vain pääsee esille, AA ei sitä aiheuta, juomattomuus vain paljastaa sen.
En kuitenkaan ymmärrä kuinka ihminen voisi raitistua, jollei hän myönnä juomisensa aiheuttamia tuhoja itselleen tai lähipiirilleen? Eihän sitä nyt tarvitse jatkuvasti naamaan hieroa, tokikaan. Siinä mielessä kritiikkisi AA:n ohjelmaa ja kristillistä ihmiskäsitystä (ihminen on hyvä ja paha, vain Jumalan armo voi pelastaa. jos ei usko Jumalaan niin mitäs sitten?) kohtaan on ihan paikallaan. Esim. naisille tarkoitettu 13 kohdan Novat-ohjelma on huomattavasti “ihmisystävällisempi”.

Niin. Elämän sattumanvaraisuus lienee meille kaikille sellainen tosiasia, joka koskee lähes kaikkea mikä nyt ylipäätään elämään kuuluu. AA on yhteisö joka koostuu eri tavalla ajattelevista ihmisistä. Toki heidän käsityksensä muokkaavat sitä ohjelmaa. Olisi hieman absurdia jos ei muokkaisi. Kopioitu ja kopioitu… Kuka meistä täällä maapallolla ihan itse yksin tynnyrissä kasvaen pystyisi muotoilemaan yhtään minkäänlaista filosofiaa? Kyse ei ole ehkä AA-ajatusten huonoudesta vaan ihan vain siitä, että se ei kaikille avaudu, kuten ei raamattu tai buddhalaisuuskaan.

Miksi uskonnot ovat olemassa? Mitä tarvetta varten ne ovat tänne maailmaan syntyneet? Sattumaltako?(Tätä aihetta muuten käsitellään jo 7.-luokkien uskontotunneilla ja ET:ssä, joten ihmettelen jollet siihen syytä tiedä.)

Ok. Sinulla on kanttoona ihan täysi oikeus ja vapaus tuohon näkemykseesi, joten eipä siitä sitten sen enempää. :slight_smile: Ihan hirmu montaa kommenttia ihmisten itsensä raportoimista raitistumisen syistä et kuitenkaan ilmeisesti ole tältä palstalta lukenut tai ainakaan niitä todeksi hyväksy, jos tuo on lopullinen näkemyksesi?

Mun mies uskoo että Jeesus viskattiin tänne maan päälle avaruusaluksesta ja että youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ

Se työ minkä hän on oman juomattomuutensa eteen tehnyt ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan ihan päämäärätietoista työtä. Kaikkea sitä minäkin kuvittelen…

Miten niin toivoton totuus :wink:
Miten niin hoitoalalla !

Norjassa syyntakeeton hullu teki tekosensa , syntyi kaiken vaientava sana " vihakirjoitus " jolla taantumuksen voimat yrittää nyt sitten rajoittaa ihmisten välistä normikeskutelua.
Nyt jo turhautuminenkin yritetään vääntää vihakirjoitukseksi.

Minulle ei turhautuminen tarkoita vihaa missään muodossa. Olen vain pettynyt valheeseen , enkä haluaisi
kenenkään laillani mailmaa ajattelevan tuhoutuvan vain siksi että sattuman saatossa alkoholista raitistuneet kuvitelmineen jatkaa lumehoitoloidensa toimintaa.

Jos he eivät näe toimintansa tuhoisuutta pitäis yhteiskunnan jo puuttua . Höyrytään muutamasta valelääkäristä
samaan aikaan voltinheittohoitolat jatkaa kaikessa hiljaisuudessa vahingollista toimintaansa .

Siks turhauttaa :sunglasses:

^

[

vähän tutkimustakin, ettei tarvitse mutun varassa mennä. :wink:
kampus.uku.fi/gradut/2009/7984.pdf
Sivulta 30 eteenpäin:

Ettikää itte lisää, tuossa gradun lopussa on lähdeviitteitä luultavasti aika riittävästi.

Mikä on sitten vaihtoehto jos tuo 36% ei ole riittävän hyvä? Sattumaan luottaminen? Mikään psykologiaan liittyvä hoitomuoto ei ole sataprosenttinen, edes ihan “tavallisissa” psyykkisissä häiriöissä.

Myllyhoito rules ok ja Kalliolan klinikka is the place to be, mutta noiden hoitopaikkojen vertailu on tavallaan epäreilua koska niiden asiakasryhmä on täysin erilainen.
Esimerkiksi J:pään sosiaalisairaalan nuoret kaksoisdiagnoosi-asiakkaat eivät luultavasti edes sopeutuisi mylly- tai minnesotahoitoon vaan keskeyttäisivät sen.
Lisäksi asiaan vaikuttaa, että minnesota-hoitomalliin ohjautuvilla on usein raittiutta tukeva sosiaalinen verkosto, jota J:pään sosiaalisairaalan syrjäytyneemmillä asiakkailla ei ole lainkaan.

Myllyhoito ja minnesota-mallinen hoito antavat pitkiä raittiuksia usein, mutta retkahduksia nekin käyneille tapahtuu valitettavasti; joskus monien vuosien raittiuden jälkeen.

J, mikä f**** “perinteinen hoito”? Minnesota-hoitomalli on perinteistä; sen juuret juontavat 1960 -luvulle ja Suomessakin 1970 ja -80 luvun vaihteeseen.

Kanttoona kirjoitti kerran viime keväänä avoimesti syistäänkin katkeruuteen. Ne oli muistaakseni ihan ymmärrettäviä syitä. Toivoisin hänen kirjoittavan tarinansa taas, koska nyt tällaisenaan hänen viestinsä aiheuttavat ilmeisesti vain hämmästynyttä vastenmielisyyttä. Sad.

Jos ongelma oikeasti on elämän lyhyyteen turhautuminen, on helpotusta siihen parempi etsiä kirkon penkiltä kuin toipuneille alkoholisteille ässyämisellä.

Ja Limr, mikset lopettaisi viestiesi poistamista ja seisoisi kirjotuksiesi takana, iso mies! :slight_smile:

Joo en.

Ja sitten piti eri hoitopaikoista vielä semmottii sanoa, että ei mikään hoitopaikka noudata puhtaasti vain yhtä hoitomallia, vaan kaikki hoitopaikat yhdistelevät hieman eri menetelmiä.

Esim. (pkv-) lääkkeettömään yhteisöhoitoon, joka on kaikkein toimivimpia päihderiippuvuuden hoitotapoja ja joka sopii myös syrjäytyneille huumeidenkäyttäjille, voidaan yhdistää eri menetelmiä; mm. minnesota-mallia ja 12 askelta kuten Sillanpirtin Pienyhteisössä ja Kiskon klinikalla, tai sitten kognitiivista käytösterapiaa yms.

Tyypilisimmissäkin minnesota-hoitomallin paikoissa sovelletaan usein olennaisesti myös yhteisöhoidon elementtejä: yhteisöllisyyttä ja vertaistukea. :bulb:

Nykyisessä Päihdetyön ammattitutkinnossa minnesota-hoitomalli (Myllyhoidon rekisteröidyn tavaramerkin alla) on kokonainen valinnainen kurssi. kognitiiviselle käyttäytymisterapialle uhrataan pari oppituntia. :bulb: :slight_smile:

Tarkottaskohan tuo sitä juomaankuntoutusta mitä saa terveyskeskuksista ja työterveyshuollosta, osin A-klinikoiltakin?

No mä voin ainakin omasta puolestani sanoa, että ei vastenmielisyyttä kyllä aiheuta, vaan ihan vain hämmästystä siitä, että hoito tai ohjelma leimataan tehottomaksi, jos se ei auta kaikkia ja heti. Mun käsittääkseni mikään hoito ei auta, jos ei ensin niissä omissa aivoissa jokin naksahda toiseen asentoon, kerrasta tai hivuttamalla. :slight_smile: Pitäis käyttää enemmän noita hymiöitä ilmeisesti, tuo ihanvähänvaannaurava hymppä vaan tuntuu niin falskilta.

Oliko esim. masennuksessa se hoidon “tehoprosentti” jotain 40-60 luokkaa, että kyllä nämä kaikki psyykkiset vaivat tuppaavat sitkeitä olemaan.

Joku on vetänyt nuo tutkimukset yhteen ja tuumannut, että paras ennuste on heillä, joilla on perhe ja lapset vielä jäljellä. Varhainen puuttuminen…

Voi pyhä yksinkertaisuus teidän kanssanne.

Te puhutte sekametelisopasta hoitona.

Sama ku lyötäis kaikki mailman lääkeaineet yhteen kattilaan ja tehtäis siitä soppaa.
Syötettäis sitä kaikille ja yhden saatua avun todettais että siinäpä meillä mojova mikstuura.
Kukaan ei tietäis eikä välittäis ruumisläjistä kattilan ympärillä.
Ylistettäis vain mikstuuran toimivuutta ja annettais kaikille sitä vieläpä ilmaiseksi.

Sokeana vaan oltais mikstuuran haitoista ja ajan kans henkiin jääneet perustais ryhmiä kattilan ympärille.

Tässä mailmassa on ihmiset veisanhet ylistyksiään joutavalle jo tarpeeksi . Ni eikö olis aika lopettaa näin ilmiselvien tapausten ylläpito ja alkaa miettimään mikä todella auttaa alkoholisteja sattumaa suuremmalla todennäköisyydellä .

Miettikää nyt niitä puheita alati kasvavista raittiiden määristä.
Niitä satuja toipuneista alkoholisteista !

Olishan niitä näkyvillä jos niitä olis .
AA ja Muut humpuukiin perustuvat muka hyvää tekevät volttiheittohoitolat tekee saman minkä teki lääketeollisuuden kehittämä aids:ia torjuva emätingeeli. Siis luo turvallisuuden tunteen tappavan sairauden eteen , kuitenkin tosiasiassa lisäsi aidsin tarttuvuutta …

terveisin Kanthoona :sunglasses: