Tupakan lopetus...Onko jollain kokemuksia lääkkeistä

joita määrätään tupakan lopetukseen??

En ymmärrä miten viinasta on helpompi muka pysyä erossa kun tupakasta.Hmph.Mietin kannattaisiko käydä hakemassa resepti lääkkeisiin vai mitä sitä tekisi.Aika moni on alkon lopettamisen jälkeen lopettanut röökinkin,kunpa itsekkin onnistuisin.Ennen kun vielä joi,oli tupakan lopettaminen vaikeaa senkin takia että kun sen ekan kaljan tms.avasi niin oli pakko saada myös tupakkaa…ja kun joka päivä joi niin…:slight_smile:Nyt ei ole sitä tekosyytä enään.

Moi,
vuosien varrella kaikki nikotiinkorvaushoitotuotteet, akupunktio, shiatsu ja Zyban (lääke) kokeiltu. Tuloksena eri pituisia lakkoja, pisimmällään puoli vuotta. Zypanin kanssa kaikkein surkein yritys. Raskausajat olin ilman tupakkaa luontaisesti.
Zybania söin n. kolme viikkoa tuloksella uneton duracel-pupu…
Järkyttävää, en suosittele kenellekkään. Kokemukseni vastasi varmaankin vauhdin vetämistä tjms.
Lääkäri ei pahemmin varoitellut. Lääkepakkauksen käyttöohjeissa oli tietenkin maininnat mahdollisista sivuoireista ja varoitus kaksisuuntaista sairastaville.
Viimeinen lopetus lähes kaksi vuotta sitten luomuna. Tuli mittari täyteen.

Mä olen ekaa kertaa elämässäni harkitsemassa lopettamista… Ajattelin kokeilla elektronista tupakkaa. Luulen, että tarvitsen sitä näpräämistä.
Lääkkeistä olen kuullut pelkkää negaa.

Moi Hanna80,

Minulla asia on mennyt toisin päin, eli pääsin irti tupakasta jo yhdeksän vuotta sitten, ja nyt vasta olen taistelemassa taisteluani alkoholin suhteen. Kerron tässä omasta lopettamisestani ihan siinä mielessä, jos tästä olisi sinulle jotain apua tai hyötyä :slight_smile:
Poltin 15- vuotiaasta lähtien vähintään askin päivässä. Yritin lopettaa sata kertaa, aina tuloksetta. Teki niin paljon mieli että oli “pakko” polttaa. Sitten luin kirjan jonka nimi oli “how to stop smoking and stay stopped for good”. En tiedä onko sitä enää saatavilla enkä muista kirjoittajan nimeäkään. Mutta se kirja kolahti kohdalleen, ja tupakointini loppui siihen paikkaan.

Kirjan perusviestit olivat tällaisia:
:arrow_right: Tupakan himo on tunne, joka tulee ja menee taas ohi. Himoa ei tarvitse pelätä eikä sitä pidä yrittää vastustaa: Sen voi antaa tulla ja olla, hyväksyä sen, että tupakka himottaa juuri nyt, ja se menee kyllä ihan varmasti taas ohi. Tupakan himo tulee ajan myötä aina vaan harvemmin ja harvemmin. Omaa edistymistään voi seurata vaikka pitämällä tukkimiehenpäiväkirjaa:Joka päivälle oma sarake vaikka ruutupaperille, rasti sinne joka kerta kun tekee mieli tupakkaa, ja huomaat, että rastit alkavat harventua nopeaan tahtiin.
:arrow_right: Kun tupakkaa tekee mieli, seuraa ketju konkreettisia toimintoja, jotka voit joko suorittaa tai olla suorittamatta. Valinta on sinun: Voit joko omin käsin sytyttää tupakan ja viedä sen huulillesi, tai vaihtoehtoisesti voit olla tekemättä niin. Kukaan muu ei tupakkaa huulillesi vie, sen teet sinä itse ja se on oma päätöksesi. Vaikka mieliteko on kova, omat kädet on mahdollista pitää kurissa, poissa tupakka-askilta. Käsillä voi tehdä jotain muuta: piirtää, kirjoittaa, kastella kukkia, mikä vaan puuha käy. Tässä on ihan sama periaate kuin siinä, ettei vaan ota sitä ensimmäistä lasillista vaikka miten tekee mieli: juuri NYT, tällä hetkellä en sytytä tupakkaa. Ja pian se himon tunne on taas ohi.

Olet vahvoilla, koska olet onnistunut pääsemään alkoholista eroon. Onnittelut siitä! Sinulla on sama vahvuus lopettaa myös tupakointi. Et tarvitse siihen lääkkeitä, vaan sen päätöksen, ettei sinun tarvitse ottaa tupakkaa suuhusi, kuten sinun ei tarvitse sinne kaataa viinaksiakaan. Onnea matkaan, pääset kyllä tupakasta eroon :exclamation:

Jos löydät tuon kirjan niin suosittelen lämpimästi lukemaan sen :slight_smile:

Kirjassa

Hei,

Itse olen ollut nyt 1,5 kuukautta polttamatta. Luin täällä foorumillakin mainostetun Allen Carrin kirjan “Stumppaa tähän!”. Kirja on toiminut kohdallani 100%:sti, ei vieroitusoireita, ei lihomista, ei oikeastaan mitään lopettamiseen liittyviä stereotypisia seuraamuksia. Suosittelen etsimään kirjan käsiin, jos tupakasta haluaa eroon!

Ei siitä olekaan. Itse asiassa tupakoinnin lopettaminen on ihan lastenleikkiä verrattuna siihen psykologiseen taisteluun, joka viinan kanssa on käytävä. :slight_smile:

Kiitos kaikille vastaajille,ei muuta kun kirjastoon!!

zybanista sama kokemus basilican kanssa,vastaava kokemus champix-
lääkkeestä eräällä tutulla,voi ne jollakin toimia,vaan kannattaa olla tietoinen
riskeistä…
itsellä nyt noin 3,5 kk ollut käytössä nikotiini-inhalaattori,suosittelen koettamaan…
tuohon polttamatta olemiseen olen koettanut käyttää käänteistä petailua,eli jo
ennen lopettamista mietin paljon lopettamista ja loin positiivisia mielikuvia lopettamisen
hyödyistä:niitähän keksii,esim säästyy rahaa ja terveys…
ja päivä kerrallaan systeemi toimii tässä koska se toimii viinankin kanssa…ei tarvitse
olla kuin tämä päivä polttamatta,huomenna sauhuan taas heti aamusta…
se vielä, että jos ei onnistu olemaan polttamatta eka tai toka tai yhdennellätoista
kerralla, niin tarpeeksi monesti kun yrittää niin lopulta onnistuu…onnea ja menestystä
yritykselle,.,

Itse lopetin yli 20 vuoden päivittäisen polttamisen jälkeen ja koin sen sata kertaa helpommaksi kuin aiemmin tapahtuneen alkoholista luopumisen. Nikotiinipurkkaa käytin jonkin aikaa, sitten lopetin senkin. Kyllä se mieliteko haalistuu ja loppuu. Mielestäni ei kannata loputtomasti nojautua korvikkeisiin tai lääkkeisiin haitallisia tapoja lopetettaessa, koska tavallaan se oma päätös ja tahdonvoima voivat jäädä siinä sivuun. No, itselläni oli lähinnä kyse saituudesta. Tupakkaan riitti aina rahaa mutta purkkaan ei enää riittänytkään. Mielummin kärvistelin jonkin aikaa kuin maksoin sellaisesta.

Kärsimys kirkastaa kruunujamme. Joku käärii niistä kaiken maailman korvikkeistakin hyvät rahat.

Toisenlainen kommentti. Veljeni, hänen ystävänsä, sekä äitini ovat onnistuneesti lopettaneet tupakoinnin Zybanilla. Äiti tosin joutui syömään sitä kaksi kuuria peräkkäin, mutta hänellä olikin yli 40 vuotta tupakointia takana. Ja varmasti ainaki ne sata lopettamisyritystä… Tuo lääke oli ainut mikä toimi.

Itselläni on nyt pöydällä kirja nimeltä “vihdoinkin savuton”. Se on sama kirja kuin se “stumppaa tähän”, mutta vain eri nimellä. Ajattelin kokeilla sen opeilla ensin. Haluaisin tupakasta eroon ihan luomumenetelmillä, ilman lääkkeitä. Mutta laitoin tuon lääkejutun siksi, että tässä näyttää käyvän toteen sama, kuin raitistumisessakin…se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Jokaisella toimii eri konstit.

^Mä lopetin kans tuon kirjan avulla. Paljonhan mulla ei edes mennyt, aski riitti viikoksi, mutta henkisessä koukussa olin kyllä. Aina oli tupakka mielessä, jos sitä ei voinut jostain syystä polttaa. Arrgh, miten raivostuttavaa.

Nyt tuntuu ihan hassulta, miten se muka olikin niin tärkeää se tupakka. :unamused: :laughing:

Paras lääke on todellakin tuo mainittu Allen Carr:in kirja, joka on suomeksi ilmestynyt näköjää usemmallakin nimellä. :smiley:
“Vihdoinkin vapaa tupakasta”, “Stumppaa tähän” ja siis “Vihdoinkin savuton”.

Itse koin kirjan vapauttavan vaikutuksen keväällä 2007, enkä ole sen koommin mitään savuavaa enkä nikotiinipitoista suuhuni pistänyt.
Kirjassahan kielletään myös nikotiinikorvaus-tuotteiden käyttö, mutta itse kuitenkin käytin ekat 3 viikkoa nikotiinipurkkaa ja ekalla viikolla myös laastaria. Oli niistäkin kai hieman apua, mutta ei niitä kovin pitkään tartte käyttää. Ei missään nimessä kuukausia, niinku niiden markkinoijat väittää.

Tupakoinnin lopettaminen on paljon helpompaa kuin (muiden) päihteiden käytön lopettaminen. Eihän sen vierotusoireet ole edes oikeasti vaarallisen vaikeat, niinkuin jossain muissa myrkyissä.

Raitista ja siis myös savutonta päivää! :slight_smile:

PS. Lääkkeistä. Kun aioin lopettaa, hain lääkäriltä Zyban -reseptin. En tosin ehtinyt koskaan hakea tuota lääkettä apteekistä enkä alkaa sen nauttimista, kun löysin mainitun siunatun kirjan! Hyvä niin.

Kokeilin aikoinani kaikki keinot ja sitten pääsin lopullisesti irti (25 v. pöllyttelyä takana) sellaisessa terveyskeskuksen järjestämässä ryhmässä. Kannattaa kokeilla jos vielä järjestävät sellaisia. Meillä oli niin upea vetäjä (entinen tupakoija) että siitä varmaan tuli suurin hyöty.

Oma ongelmani on se, etten tunne halua lopettaa, eikä minulla ole motivaatiota siihen. Ymmärrän, että se on epäterveellistä, mutta en koe tupakoinnin haittoja kohdallani niin merkittäviksi, että kynnys ylittyisi.
Alkoholin kanssa tilanne oli aivan toinen.

Mulla sama ongelma kuin Cricketillä.Ei ole motivaatiota lopettaa tupakointia.Jos se ahdistaisi,tuntisin huonoa omaatuntoa,rahat palais savuna ilmaan,tekisin asialle jotain.Motivaatio olisi joko terveys tai talous.Lapsia ei ole,joille pitäisi olla esimerkkinä ja terveys on toistaiseksi hyvä.Joskus omatunto vähän kolkuttaa,jos kissat köhii,että hyvänen aika,en nyt haluais teille astmaa aiheuttaa.

Entäpä talous.Itse käärin sätkiä ja paperit on Ruotsista,missä ne maksaa vain 25% Suomen hinnoista.Nuorena köyhänä asuntosäästäjänä se oli ainut mahdollisuus polttaa ja vaikka vaurastuin,sätkän polttaminen jäi.Suomessa on aski 5,20.Aski päivässä tekee 156e/kk ja 2/pv on jo 312e/kk.

Karkasi tuo teksti ennen aikojaan.
Tuo raha savuna ilmaan on jo ihan järjetöntä.Skotlannissa oli aski 7-8e,kun siellä lomailin.Aski päivässä 5.20e/vuosi tekee 1872e.Itse en kykenisi matkustamaan 3-4kertaa/v jos polttaisin tehdastupakkaa.Nyt raittiina olen muutenkin tarkistanut mihin tilini laitan.Juopotellessa ei rahan menolla ollut niin väliä.Esim.20e/vk laitoin vuosikaudet ravipeleihin;se on 1040e/v.

Lopettakaa justiinsa se polttaminen jos siltä tuntuu,että se aiheuttaa orjan tunnetta tai muuta negaa.Minulta saatte kyllä kaiken tuen,jos siitä nyt on mitään apuja.

Koitin etsiä erästä tiettyä karua artikkelia mutta en muista millä kielellä se luin. Tässä kuitenkin yksi mahdollinen motivaattori:

iltasanomat.fi/ulkomaat/luku … 54682.html

Hienoa, jos ihmiset löytää motivaation lopettaa tupakoinnin myös läheisten (tuossa tapauksessa eläimien) takia. :slight_smile:

Yleensä oon vähän kyynisesti ajatellut, että järkisyyt kuten raha tai edes terveys saavat harvoin ihmisiä irtautumaan aineriippuvuudesta. Tarvitaan usein jonkinlainen intuitiivinen, tunnepohjainen oivallus että nyt tämän on loputtava.
Tupakka-askeihin saa painaa syöpäkasvainten kuvia ja viinapulloihin kuvia vaikkapa rasvamaksasta, niiin moni addikti osaa kyllä taitavasti ummistaa silmänsä niiltäkin varoituksilta.
Syöpä tai maksasairaudet eivät toki olekaan ainoita tai ensimmäisiä haittoja joita mainituista tulee. Tupakoitsijaakin vaanivat sitä ennen mm. keuhkoahtauma, verenpainetauti, veritulpat… yms. yms.

Pelkät kylmät järkisyyt ei useinkaan riitä. Moniko muuten on lopettanut dokaamisen säästääkseen rahaa? :smiley:

Vähän on monimutkainen juttu.En nyt tiedä kuka säästääkseen rahaa on lopettanut ryyppäämisen,mutta aika monelle joku oivallus syntyy,kun työpaikka on juotu ja akka (tai mies)on vienyt lompsansa pois taloudesta.

Tiedän tunteen kun ei ole motivaatiota lopettaa tupakointia. Itsekin lopetin eräänlaisesta päähänpistosta tai kokeilunhalusta. Yllättävää olikin asian positiivinen vaikutus, jota en ollut paljon edes ajatellut - olin vain miettinyt vieroitusoireita ja karmeita aikoja, jotka kestäisivät iankaiken. Jonkinlainen paino on lähtenyt harteilta, energiaa on eri tavalla, mieliala on parempi. Lopettaminen, jossa alun perin oli myös minulle tyypillisiä itserankaisun piirteitä, kääntyikin pelkästään miellyttäväksi asiaksi.

Poltin n. ison askin verran “punaista” päivässä. Ilmiselvä jäänne juopon elämästä…

Michael: tuo sun lause “jäänne alkoholistin elämästä” pisti mietityttämään…noin ajateltuna voisin luopua tupakoinnista.Aion myös hankkia tuon edellämainitun kirjan.MUTTA nyt viikko vielä sauhuttelua Las Vegasissa ja La:ssa:)))))Ens yönä lähtö,toivotaan ettei mitään kovaa myrskyä tule koska aamulla aikaisin pitäisi lentää helsingistä ruotsiin…