Kun yleisesti puhutaan sienien annostuksesta ja katukaupasta grammoissa niin onko kyse tuoreesta sienestä vaiko kuivatetusta?
Kuivatetuista
jos nyt tulee tuoreita maisteltua niin ainakin omat cubensikseni oli suhteessa tuplasti voimakkaampia tuoreena, pieni varoituksen sana on nimittäin joskus jysähtänyt aika hulluna huppuun kun ei vielä asiasta tiedetty
Kuivatuista sienistä puhutaan annoksena kuten täällä todettiinkin. Itse pidin aina kuivatuista, ei ole liikaa syömistä tai toimivat paremmin (ei niin paljon sivu-vaikutuksia, kuten ei etonut, haukotuttanut tai ollut vatsa omituinen niin pitkään) IMHO. Etoi syödä niin monta raakaa sientä kerralla. Määrää ei voi tietenkään sanoa, yksilöllistä ja säännöt kieltävät… Kait olet valmistautunut trippiin? Eli tiedät että voit kokea alitajuntaisia asioita itsestäsi tai elämästäsi? Ne voivat olla positiivisia tai negatiivisia… Itse en ole ollut kertaakaan pelkästään “pahalla tripillä”); muutkin kuin sienet… Silti sienistä voi saada todella kamalat tripit. Täällä aikoinaan yksi kirjoittaja veti pöntöstä alas neljäsosatuhanneksen sieniä paskan tripin (=överi-annostus oman psyykkeen arviossa IMO) tähden…
Muistakaa niitten suippumadonlakkien ja cubensiksien kanssa ottaa päälle sitruunamehua (buustaa) tai murskata sitä sitruuna mehun joukkoon. aloittelijalle suipuissa sopiva annos on 30 ±5 kpl, tätä mielestäni ei kannata poistaa, koska on hyvä nyrkki sääntö, yleensä puhutaan kpl:nä,[Poistettu sääntöjenvastaista -Päihdelinkin moderaattori]
Ainiin ja bentsoja ei kannattaisi olla veressä EIKÄ mielipidelääkkeitä, blokkaa tehot. Mutta bentsoja on hyvä pitää varalla, jos trippi menee liian hurjaksi niin saa sillä sitten lievennettyä esim pahoja halluja… Myöskin kannattaa pitää trippivahti tässäkin hommassa… ja myöskin kännykkä laittaa jemmaan ettei soittele esim porukoillensa, 112:teen jne ja selitä jostain ihme vihreistä ukoista.
Tänään tuli taas oltua 3 tuntia keräilemässä/bongailemassa Psilocybe semilanceata.
Henk. koht. en ole mitään deelejä ikinä käyttänyt enkä näitä taikatatteja vielä ole maistanut, toivon, ettei bentsot ihan täysin blokkaa vaikutuksia, tai sitten täytyy löytää kunnon apajat ja ottaa isompi satsi kerralla.
Onkos kellään kokemuksia ketä käyttää bentsoja ja opiaatteja miten käyttäytyy noiden tattien kanssa??
Itse en ole tänä vuonna löytänyt vielä yhtäkään, tosin vasta psilot aluillaan täälläpäin suomea, pohjoisessa kasvaa iloisesti. myös kyllä hesasta jne bongailtu jo paljon… tässä yksi kuva 2 päivän takaisesta erään sienestäjän reissusta. huom pussit on LITRAN minigrippejä, eli voipi laskea, että MONTA on tullut kerättyä… välillä joillakin jää vuosi saldoksi 100-200kpl vaikka 2-3kk olisi keräillyt ja kiertänyt spotteja, sitten on taas näitä ketä tietää tasantarkkaan loistavan paikan ja saa kerättyä yli 1000kpl päivässä! tahtoisin ittekin tuollaisen paikan löytää… pari potentiaalista on tässä ~10km päässä, mutta oli vasta niin pieniä kaikki, että jäin odottelemaan kuun vaihtoa joskos olisi sitten kasvaneet paikat paremmin. [Poistettu sääntöjenvastaista -Päihdelinkin moderaattori]
Niin se kuva yhden päivän poiminnoista näillä onnenpojilla/tytöillä ketä löytävät aina uskomattomia määriä…
[Poistettu sääntöjenvastainen kuva -Päihdelinkin moderaattori]
Itse olen useamman vuoden kerännyt, olen aina pitänyt luonnosta ja katsonut maaperää myös… Tänä vuonna en kerää, koska en kuitenkaan ole käyttämättä niitä enkä (ehkä) tarvitse tajunnanlaajentajia; syysmasennus alkaa ilmenemään jo enkä voi käyttää masennuslääkkeitä lainkaan, damn… Tiedän että niitä löytyy tällä hetkellä (tarkistan päivittäin yölämpötilat kukkien tähden), tiedän myös että tämä vuosi on hyvä sienivuosi. Pelkkä bongailu on hauskaa, tosin näitä en uskalla bongata; sienet löytävät ihmisen… Ei tarvitse kuin vilkaista maata ja mitä siinä kasvaa niin tiedän mistä en turhaan etsi… Samoin kasvit ja sienet ympärillä tai kaukana sieltä… Maaperä ratkaisee todella paljon… Viime vuonna sain kerralla about 150 sientä pieneltä alueelta tunnin aikana. On vaikea välttää paikkoja, koska mikäli esim. myöhästyn bussista, mielummin kävelen katsomassa luontoa kun olen esim. kaupoilla… Lisäksi kun niitä autoja kulkee useampi tunnissa, saatan jäädä kuljeskelemaan… Nyt on pakko välttää tietynlaista luontoa. Monesti kuitenkin saman luontoreitin aikana on useampaa maastoa suosta kallioon ja vesistöön… On kyllä melko lähellä myös ihan landea… :mrgreen:
Aikoinani ajattelin että tattijumala antaa satoa jos antaa. Monesti vasta viime hetkillä löytyivät aikojen etsinnän jälkeen. Olen aina sienestänyt, lisäksi olen aina löytänyt paikkoja jossa tietyt sienet kasvaa… Tuota taitoa kun kehittää (kasvit, muut mahdolliset sienet, maaperä; kannattaa laittaa merkille ne sienet ja kasvit joiden seasta ei näitä löydä) että tunnistaa minkälaisessa ympäristössä sieni tai kasvi mieluiten kasvaa… Kyllä tuon harjoittelee helposti. Itse tosin pidän enemmän siitä “metsästäjän/kerääjän” roolista, joten itselle löytäminen on tärkeämpää usein kuin “saalis”… Itse kävin etsimässä pari-kolme v. vaihtelevalla aktiviisuudella kunnes löysin oikeat olosuhteet; sen jälkeen ne huomasi helposti. Muistaakseni neljänä syksynä saanut satoa, 3v enemmän; liikaa jos usein käyn.
Tuo osittain innosti enemmän kävelemään luonnossa… Kasveja kerään kyllä, samoin tiettyjä syötäviä sieniä… Netistä löytää kuvia jossa samankaltainen maasto näkyy monesti… Luonnossa on vain melko paljon erilaisia paikkoja; ainakin täällä… Ei tarvitse kävellä kilometriä kauemmas niin pääsen suolle… Tai metsään… Reilu kilsa niin pääsee uimaan… Tosin alue jossa liikun on laajahko, kävellen on kiva liikkua… Joskus kävellen yli 10 km:n matkat, muualle pääsee bussilla. Noita sieniä on muutama spotti alle 5km:n säteellä, lisäksi autolla pääsee… Kunhan tietää mihin on menossa… Ennen oli hyvä foorumi, taikasieni… Mutta se on täyttynyt mainosmaileilla yms. Alkusivut olivat asiaa ja kuvia luonnosta; eivätköhän ne löydy jos foorumi vielä tallella…
Sienet ovat aina olleet aine, jota en myy kenellekään vaikka moni maksaisi niistä… Onneksi en enää liiku sellaisessa seurassa…
Mustaherukka mehulla (tiiviste) on tupla tripla vaikutus. Se kannattaa aloittelioiden tietään myös.
Mielipidelääkkeet tai rauhoittavat ei blokkaa paljon tehoja. Rauhoittavat tekee hommasta vain rauhallisempaa meininkiä pääkopalle. Visuaalit pärähtää ihan samalla lailla oli sitten rauhoittavia pohjalla tai ei. Ja tuo tuoremehu jutska on mielestäni ihan paska kombo… Syö mielummin 1g enemmän tatteja kerralla.
Asun ihan metsän vieressä ja mäntyjä eupäässä kasvaa niin se rinne on täynnä noita, me otetaan kantarellit ja tunti niin ämpri on täynnä. Mustikatjo meni mutta niin paljon kuka krätä jaksoi ja puolukat tulee sinne ylemmäsi ja koti näkuu, 5Km keskustaan ja ollaan maalla. Äänenvaimentimella parvekkeelta jänot, supikirat, ketut ja hirvet siinä peuhaa oravien kanssa. Siilit ,pisamirotat ja kissat hoitaa koira, ylpeenä tuo niinavaan ja anna sisältä herkut. No eksyttiin mutta sielä niitä sieniä on, emäntä tuntee hyvin eikä kerää niitä vaan astuu päälle.
Ymmärsinkö nyt ihan väärin, mutta päästeletkö supikoiria/kettuja äänenvaimentimella parvekkeelta, ja pidät koirasi vapaana ja annat tappaa rauhoitettuja eläimiä? vai onko city-hippi aivan turhaan huolissaan, ja ko. meno on ihan hyväksyttävää normitouhua?
Öööh… joo… Kai mäkin sitten olen city-hippi(Syön kyllä lihaa, enkä vastusta metsästystä jne.), mutta ei tuo munkaan mielestä enää kovin terveeltä kuulosta . Eivät ne kivut ja vitutukset sillä mihinkään häviä, että räiskii parvekkeelta ja tapattaa koirallansa ns. heikompiaan ihan huvin vuoksi.
Offia tuli. Syökää siis sieniä, jos maittaa, mutta älkää liikaa, älkääkä vaarallisia sieniä .
Neliveto audi ei pidä sitäkiinni jos näkee siilin ja mist mä jänopaistin saan josen sitä ammu naapurin omenapui/kirsikka puita vahingoittaassa kun taannoin oli niin paljon lunta ettei suojaverkot auttaneet. Täälä on kaikkien koirat irti ja mä koitan fleksillä pitää kiinni. Viimeksi oli kaksi sheveriä irti ja mulla kiinni niin sanoi niin isäntä anoi että kyllä ne pärjä ja oma lipsahti rti ja sanoi tapa isoin ensin, koirat menee selälleen ku vahvin ottaa kurkusta kiinni ja odottaa käskyä tai muutauhkaa sivust,ne koirakoirat kääntyy takaisin ku kohdataan, kerta riitti
no ku elukitten vihaamis linjalle lähettii nii mun mielestä koirat on ihan perseestä, kuristuspannat ohuesta vaijerista kaikille rakeille pakolliseks ja jos koiranne tykkää rääkkää siilejä nii pesäpallomaillalla napakka isku selkärankaan vois muuttaa sen mieltä myös kaasu sumuttimen käyttö on suositeltavaa, koiran kusipäisyys kertoo aika paljon isännästä.
Ot: Mun mielestä on aika turhaa tekopyhyyttä valittaa, jos joku joka asuu keskellä luontoa ampuu jonkun supikoiran tms.
Jos itse samalla syö lihapullia mässyihin.
Itse olen sitä mieltä, että kunhan on osumatarkkuutta ja pyssyssä enemmän tehoa kun pulttiauton impparissa, niin joku supikoira tai jänis on ihan pienriistaa. Ja varmasti on onnellisemman jäniksen paisti, kun niiden hk:n lihapullien alkuperäiseläimillä.
Toki pitää varmistaa, ettei eläin kidu.
Toisaalta ei siinäkään ole järkeä, että jotain eläimiä huvikseen ampuu, noh supikoirat on kyllä Suomessa vähän niin ku roskakalan tai rikkakasvin asemassa, enkä ihmettele, jos ajattelee linnustajia, jotka siis ihan itselleen ruokaa metsästävät. Vaikkakin nykyisin välinein, mutta silti siinä on jotain alkukantaisen hienoa, olla vaan luonnon keskellä vaikkei saisikaan mitään.
Itse en metsästä (syystäpä ettäpä, laittomilla pistoolinräpsyillä tai katkastuilla baikaleilla ei taida osua mihinkään ja muuta tussaria en voi saada).
Joskus kalastin, joskus kalastin pilvessä jopa ilman koukkua, sama asiahan se, jos jointtia riitti… :mrgreen:
Niin, itse nautiin aina sienet tuoreena.
Otan 1-2 trippiä vuodessa ja vahvuus riippuu siitä paljonko löytyy tunnissa. Ts. menen pellolle ja alan lapata siloa naamaan.
Ei oo tullu mulle sienistä pahoja viboja, lapuista joskus nuorempana, nykyään mulle riittää varsin hyvin se 1-2 tripaskaa per syksy. Joskus otan yhden syksyllä ja toisen talvella, jolloin sienitrippi tai mikä tahansa trippi on parhaimmillaan, johtuen tietysti loistavasta kontrastista valojen,värien,äänien ja lämpötilan suhteen.
Niin, itse nautiin aina sienet tuoreena.
Otan 1-2 trippiä vuodessa ja vahvuus riippuu siitä paljonko löytyy tunnissa. Ts. menen pellolle ja alan lapata siloa naamaan.
Ei oo tullu mulle sienistä pahoja viboja, lapuista joskus nuorempana, nykyään mulle riittää varsin hyvin se 1-2 tripaskaa per syksy. Joskus otan yhden syksyllä ja toisen talvella, jolloin sienitrippi tai mikä tahansa trippi on parhaimmillaan, johtuen tietysti loistavasta kontrastista valojen,värien,äänien ja lämpötilan suhteen.
Kiitos jopasjota, että käänsit topicin oikeaan suuntaan. Eikös tuosta tunnin keräämismäärästä voi vetää melkoset överitkin?? varsinkin jos noin vähän vedät vuodessa?? kun mitä sienifoorumilta lukee niin monet saattavat kerätä 4h:n aika ERITTÄIN monta siloa, ja nyrkkisääntönä se 30 ± 5 tattia. riippuen tietty koosta, välillä niitä jättiläisiäkin tulee vastaan. joten tässä kuivuri/kuivaus lähes rapeaksi ja sitten punnitus kun on nesteet lähtenyt sienestä niin saa paremman arvion. meinaan, tossa edellisessä viestissä missä postasin kuvan yhden päivän sienestys reissulta, niin niillä (2henkilöä) oli 2 täyttä litran minigrip pussia + reilusti ylimääräisesti vielä. tollahan määrällä saisi jo pienen kylän sekaisin melkein… toiset taasen vaikka sienestää sen 2kk parhaimman ajan, saattavat löytää vain noin 100kpl, jos ei tiedä mitään loistavaa spottia missä niitä saa kerätä kourakaupalla… välillä jää myös lupaavilta alueilta 4h:n jälkeen vain 10-20 tattia käteen jos sitäkään. Asia erikseen tietty jos itse kasvattaa, ja tämähän ei ole mitään rakettitiedettä, mutta noita suippumadonlakkeja ei ole oikein onnistuttu itse kasvattamaan… cubensikset taitaa olla suosituin sisätiloissa kasvatettu taikatatti.
Hienoa NK, että tallot niitä, voisit myös ottaa niitä hieman käsiin ja murustella niitä heinätuppohin missä kasvaa nurmilauhaa. saapahan itiöt levittyä suuremmalle alalle, näin edesautat sadon lisääntymistä
Luonnon antimista mua kiinnostaa valeriaana ja muutaman juuren on löytynyt ja siskon kissat ihan hulluna, siitä tekee teetä niin nukkuu särki tai ei eikä aamulla mitään. Apteekista saa mutta hinta hirvittää.
^ Hyvä, jos valeriaana auttaa noin hyvin. Sitä sitten vain . Mulla se ei sano mitään, ei sen enempää luonnosta kerätty kuin apteekin tavarakaan . Kissat kyllä tykkäävät .
Oho, offia taas.
^ en vihaa elukoita. se flexi on vaan vittumainen kun mm. moni akka (useimmiten ulkoiluttajat ovat naisia) ei sitä osaa oikein käyttää.
siinä on kiva ajaa vierestä kun pitää aina hidastaa vähintään kymppiin täsysvauhdista kun ei ne tajua aina pitää rakkia vieressä.no jotkut ei osaa edes pitää pätijärakkia aisoissa. on aika vittumaista katsoa kun joku kaksitoistavuotias ulkoiluttaa taistelukoiraa… ei olisi mitään saumaa pitää sellaista kiinni jos sellainen alkaa touhuta.
mutta en siis vihaa elukoita. pidän niistä niin paljon etten halua hankkia sellaisia. haluan elukoiden olevan vapaita. vertaan aina elukkakauppoja ihmiskauppaan. vapaus tai kuolema on minun mottoni tuossakin asiassa.
“hei hankitaan papukaija minihäkkiin”… joo ei kiitos. vankilahan se on jos asiaa okein ajattelee. siis vaikka kuinka lutuisia ne marsutkin on.
lähinnä viittasin touhon et annetaan rakin käydä siilin kimppuun ja mun puolesta saa ampua elukoita mielestäni itse tapettu liha on paljon eettisempää ku tehotuotettu kanttura kyllä vihaan myös lehmiä itse asiassa lähes kaikkia laumaeläimiä.