Raittiuden alussa kaipasin ja hain paljon kokemustietoa raitistuneista alkoholisteista.
olisin itse kaivannut kipeästi tällaista valmiiksi koottua linkkilistaa, jonka kokemuksilla voi tsempata itseään…näitä linkkejä olen tänne laitellut leväälleen sinne tänne… pistänkin tämän listan kokonaisena tähän ja lisäilen aina kun löydän jotain mielenkiintoista…lähinnä uusiakin tulokkaita varten, joita tänne on viime päivinä tullut ja varmaan tulee tulevinakin päivinä…
Lisäilkää muutkin jos löydätte jotain josta on ollut itsellenne hyötyä…
Tää Hip Sobrietyn Hollyn blogipostaus (englanniksi) kolmen vuoden raittiuden jälkeen on ollut mulle tosi innostava teksti. Sivuilla on muutenkin hyvää matskua, joista osa liittyy raittiina elämiseen ja osa laajemmin elämänhallintaan ja onnellisuuden löytämiseen. Kirjoittaja on itse raitistunut ilman AA:n tukea, mutta ei ole mitenkään AA-vastainen myöskään, vaan suosittelee sitä keinovalikoimassa niille, joille se sopii:
Luin viime yönä Rune Holmströmin kirjan “kaksoisdiagnoosi”…aivan mahtava kirja… suoran kaunistelematta kerrottua alkoholistin elämää hyvällä huumorilla höystettynä. SUOSITTELEN!
Tänään vuorossa kirja “Lasiinsylkijä” Risto Koo Järvinen … vaimo luki sen jo eilen ja kehui kovasti myös.
Metsien mies nythän sinä videon lykkäsit…
Vakava asia ja miten minä kertakaikkiaan tirskahdin lopuksi…
Saattoi siihen vaikuttaa sekin, että ennen tätä vakavaa osiota kuuntelin lähettämäsi Ruoansuun laulun kolmesta presidentistä…
Voi tätä kaveria…kyllähän se elämäntotuuden lykkäs siitä, että v-mäinen hänestä selvinpäin tulee…
Mistä te löydätte näitä?
Kyllä on kuule mieli virkistynyt, eikä enään maailman murheet paina.
Hyvää tiistai iltaa kaikille. Täällä on kyllä tuki paikallaan niin hyvässä kuin hyvässä!
Hetken aikaa mietin viitinkö tuon tänne laittaa,ettei kukaan vaan pahoita mieltään…mutta olihan tuossa periaatteessa ihan asiaakin…ja toi veikeä alkoholistijannu klunssila oli aikoinaan melkoinen legenda juttuinensa…edesmenneen pikkuveljen kanssa aina kakarana kiljupäissämme yölinjaa kuunneltiin ja naureskeltiin ja joskus sinne taidettiin itsekin soitella… .ja viinaanhan tuokin Vempula kuoli…
Riippuvuus ei ole mitenkään yksiselitteinen asia. Kai meillä kaikilla on omien arvojemme, kokemustemme, ympäristömme jne johdosta jotain putkinäköisyyttä, joka sitten taas voi kaventaa eri mahdollisuuksien hyödyntämistä omissa ongelmatilanteissa.
selvästi on kaveri sisäistänyt kohtuukäytön salat.
litra kirkasta päivässä. vakaa ote ja asenne jo 30 vuoden kokemuksella.
ja tuo tarina pitäisi soittaa jokaisessa aa-ryhmässä.
se joka ei tajua jutun hauskuutta, on huumoritajuton.
upea taudinkuvaus…
Heh…no sää ilmeisesti ymmärsit asian siis oikein… tosta voi toki aa-lainen loukkaantuakin,mutta mielestäni tossa on ihan pointtinsakin…ja pisteet klunssilalle,että ylipäänsä uskalsi mennä tutustuun uusiin kuvioihin.
Suosittelen kuunteleen muutkin ton kaverin videot. . Aika legendaarinen kaveri
Linkki ei mulla toimi, mutta tää on varmaan tuo Inhimillinen tekijä. Yks naisista sanoi just hyvin, että määrät ei ratkaise, vaan oma suhde alkoholiin. Samaa mieltä!
Pia Sumupuun toteamus tuo…hänellä on muutenkin todella hyviä ajatuksia alkoholismista yms…mm.minnesota haastattelu hänestä löytyy YouTubesta yms…ja ihan hyvän kirjankin on hän kirjoittanut aiheesta (tai tarkemmin sanottuna ollut mukana kirjoittamassa.)