Tsemppilinkkejä;

hs.fi/kaupunki/
art-2000005352235.html?share=86bd2982c3b2fada81f379
1261afa32e

En tainnut saada linkkiä oikein kopioitua…mutta hauska kirjoitus HS kaupunki osiossa julkaistu 4.9 otsikolla;
“Ylpeästi elähtäneitä pubipeikkoja avustajiksi hakenut elokuvatiimi sai mitä halusi- Todella luonnollisen näköistä porukkaa ovat olleet kyllä kaikki”…emme me avustajat erottuneet mitenkään asiakaskunnasta… :slight_smile:

hs.fi/kaupunki/art-2000005352235.html

:laughing: hauska juttu toi…kavereilla on kyllä itsetunto kohdillaan! Laitoin linkin tohon uutiseen suoraan tohon yläpuolelle…

Kiitos…minulla jostain syystä välillä “pyörittää ja pyörittää” ja ei onnistu, …minussahan ei vika tietenkään ole, mutta kiva, kun laitoit, olen niin hymyillyt tuolle jutulle, vaikka muuten on tosi “paineet” mm. työssä päällä. :slight_smile:

Olen käsittänyt maaliskuu, että sinäkin olet lukuihmisiä…aloin eilen lukemaan kirjaa nimeltään" yyteet"…aivan loistava…ja hauska…vaikkakin vakava ja monen elämää vakavoittava aihe… suosittelen!

Alla linkki joka kertoo kirjasta.

aamulehti.fi/kulttuuri/kakk … 200357381/

Olen tässä jatkanut lueskelua, Jokailtaisena rentoutumishetkenäni lukenut läpi Hannu Lauerman “Usko, toivo ja huijaus” -kirjan. Ja jumaliste, olen minä nauttinut. Että on täysijärkinen ja ihmisen käyttäytymistä tutkinut, opiskellut ja käytännössä seurannut mies vielä osannut kirjoittaakin niin mukaansatempaavasti asioissa joissa ei oikein oikaistakaan voi vaan ihan siinä monimutkaisuudessa on pysyttävä.

Vapauttavaa tekstiä, kertakaikkiaan. Monessa asiassa olen taas kertaalleen uudelleenarvioiden ja tutkittua tietoa tuostakin kirjasta peilaten voinut antaa itselleni synninpäästön.
Kun joskus olen jo ajatellut että kerettiläiset ajatukseni, huuhaan epäilyni, olisivat sittenkin vaan tyhmyyttä ja hengellistä kehittymättömyyttä, niin tuon kirjan kanssa naureskellessani ja ihmetellessäni meidän ihmisten kuljetettavuutta, olen myös todennut että juu, kyllä minä saan epäillä edelleenkin, kun jutut höpöhöpöltä tuntuvat.

Paljon siinä on sanoa, ja miettimistä. Semmoistakin ettei naurata.
Ja on tietysti melkein itsestäänselvyyksiäkin. Niinkuin nyt sekin että ihmistä on yksin hiukan vaikeampi saada tyhmyyteen usutettua -mutta joukossa mennään kuin kapusiiniapinat.

Lainaus kirjasta;
“Arkinen esimerkki tästä on vaativassa ammatissa hillitysti käyttäytyvä korkeasti koulutettu keski-ikäinen perheenisä, joka huutaa ja mylvii jääkiekkokatsomossa tuomarin päätöksille, ja hänen jakkupukuinen rouvansa, joka oman joukkueen maalin jälkeen kirkuu ääneen ja nousee pystyyn keikuttamaan lanteitaan. Sama tapahtuu rock-konserteissa ja herätyskokouksesa jonka yleisön jäsenet eivät hekään haltioituisi huutamaan ja kaatuilemaan, jos olisivat yksin.”

Joo, hyvä kirja, tai parikin, yöpöydällä, voi olla parasta tsemppausta.

Kiva, otan mielelläni kirjavinkkejä vastaan.
Luin tämän Läpivalaisun (Riitta Castren, yksi inhimillisessä tekijässä olleista rouvista), mutta ei minuun ihan kolahtanut , ohjelma sen sijaan oli hyvä!
Sinua taas saattaisi kiinnostaa kirja Soberismia Kalliosta kukkulalle, ellet ole jo lukenut?! Teemu Suomisen päiväkirjatyyppistä kertomusta oman alkoholismin ja masennuksen selättämisestä ja yhdenlaisen haaveen toteutumisesta. Nimittäin kiipeämisestä Euroopan korkeimmalle vuorelle Mount Elbrusille.

Kiitos kirjavinkeistä molemmille…olen tuon Teemun haastattelun kuunnellut YLE areenasta tai jostain…oli nimeltään joku entinen festivaalieläimen muutos tmv…siinä mainittiin tuosta kirjasta… mutta olin nimen unohtanut ja se haastattelukin on kai jo poistunut kun en ole löytänyt…kiitos maaliskuulle tosi paljon tosta. Täytyy pistää pikikirjastoon varaukseen tuon.

Tuolla Teemulla on muuten hyvä blogi;

teemuihanpihalla.blogspot.fi/

Lisäys vielä…llysin kuin löysinkin tuon Teemun haastattelunkin…lisään sen vielä tähän…

Kuuntele Taustapeili Yle Areenassa:

areena.yle.fi/1-2390746

kansanradioliitto.fi/audio/A … 7netti.mp3

Uusimmassa aa-radion lähetyksessä puhutaan päihderiippuvuudesta ja psyykkisistä sairauksista…hyvä jakso!

Lainaus kirjasta herätti mielenkiintoni! Sekä kommentit täysjärkisistä ihmisistä ja huuhaan epäilystä - tällaiseksi olen aina itseni tuntenut, mutta huonolla itsetunnolla varustettuna / alkoholin alentamalla itsetunnolla, en ole uskaltanut mitään sanoa. Voi jalkapallo-ottelut! Olen pitkään ihan itsekseni ollut sitä mieltä, että ne ovat kuin uskonnollisia hurmoskokouksia. Mutta enpä ole ääneen sanonut, voisipa niin moni loukkaantua. Niinpä yritän hankkia kirjan kaikessa hiljaisuudessa itselleni - luulen että tulen nauttimaan lukemastani! Synninpäästö? Kun saisi edes rauhassa elää omien mielipiteittensä kanssa. Mielipiteittein, jotka eivät häiritse ketään, kunhan saisi vain olla rauhassa!

menaiset.fi/artikkeli/ajank … kaytto-oli

Aloitin aamulla työmatkalla kuuntelemaan autossa äänikirjana tuota Jere karalahden elämänkertaa… pitää kyllä otteessaan ihan alusta alkaen…

Nyt on meneillään iltalukemisena. “Mielen salat” , toimittanut Mikko Ylikangas. Gaudeamus 2016.
Useampi kirjoittaja, uutta tutkimustietoa mielen toiminnasta. Ei nyt vielä mitään mullistavaa ole tullut vastaan, mutta ihan mielenkiintoinen kirja. Kyllä se lukea kannattaa. Kun saan sen nyt läpi selattua, n8in saatanpa siitä jotain sitten lisää jutella.

Sellaista asiaa tuota lukiessani pysähdyin miettimään, että kirjoittajat olivat huomanneet tutkimustulosten monissa asioissa vaihtelevan sen mukaan missä kulttuurissa asioita oli tutkittu.

Huono-osaisuuden, sosiaalisten ongelmien ym periytyminen on joissakin tutkimuksissa nähty niin voimakkaan että geeneihin on viitattu.

Suurin osa niistä tutkimuksista on tehty amerikassa, jossa tosiaan lähtökohdat ovat ensiar oisen merkittäviä. Pohjoismaissa, missä mm. Koulutus on kaikille ilmaista, ja sosiaalinen nousu mahdollisempaa, tuo periytyvyys ei olekaanniin voimak
Geeneistä sitten taas ovat tutkijat nyt sitä mieltä että nekin vaikuttavat , myös näihin riippuvuus- ym juttuihin, mutta eivät irrallisina ympäristöstä, vaan ne ovat ihan erottamattomasti yhdessä. Ja ympäristö vaikuttaa geeneihin, joko vahvistaen tai lamaannuttaen.

No joo…tuota kirjaa en ole huomannutkaan vielä…täytyypä tutustua…kiitos suuresti vinkistä!
samaisen kirjailijan kirjan "Unileipää, kuolonvettä, spiidiä " olen lukenut ja oli ihan hyvä myös!

Tuon “jere” kirjan kuuntelin melkein puoleen väliin asti tänään autossa…mielestäni myös hyvä kirja… ainakin kuunneltuna…

youtu.be/4EdzC5tGpHc

Klunssila rules

Tänä aamuna olen ensimmäistä pannullista juodessani lueskellut Juho Norrenan kirjaa
“Arvojen varjot”.(Bazarkustannus 2017)

ei ihan huono. Kirjaa tehtäessä on haastateltu monenlaisia ihmisiä, enimmäkseen kai järkeviä sellaisia.
Omien ajatusten peilaaminen niiden kanssa tuntuu avaavan taas jotain uusia näkökulmia.

Ja ne- uskoakseni- voimaannuttavat.

mtv.fi/lifestyle/makuja/art … gs.x80aaGY

Aloin kuuntelemaan tuollaista kirjaa…ihan hauska!

youtu.be/Zkzxv5q_gD0

…pitkästä aikaa hyvä äänikirja…ja Ilmainenkin vielä…

…kertoo alkoholisoituneesta teatterinäyttelijästä, pienteatterista ja kummallisista sattumuksista teatterissa… ihan jännäkin…teatterikummituksia ja kaikkea…mukavaa autotyömatka kuunneltavaa…

Hei te eritoten uudet lopettajat (toivoton, sangredetoro, maria ja muut jotka tämän lukevat ja ensi kertaa tähän Ketjuun tutustuvat…)

Sen enempää kantaa ottamatta aa.han tmv. Olen itse saanut erityisesti ihan raittiuden alkuviikkoina apua mm. kuuntelemalla toisten alkoholistien elämäntarinoita ja selviytymistarinoita monista retkahduksista huolimatta…

Alla on linkki kansanradioliiton alkoholistien tuottamaan ja tekemään radio-ohjelmasarjaan jossa on mahtavia elämänkokemuksia ja tarinoita…onpahan tuolta jokunen elämäntarinaansa jakava henkilö tuttu kaiketi myös tämän sivuston keskustelupalstoilta…

Suosittelen tutustumaan;

kansanradioliitto.fi/ohjelmat.php?id=208

Mielestäni kaksi parasta alkoholismielämäkuvausta, jotka olen lukenut;

Kalle Lähde; Happotesti

Kalle Lähde; Loppuluisu

Kannattaa ehdottomasti tutustua kumpaankin teokseen…pistää kyllä paatuneimmankin alkoholistin katsomaan peiliin!

Halusin kaivaa tämän ketjun esille kun uusia jäseniä on tullut tänne mukaan… ja luulen kesän tuovan tullessaan mukanaan myös lisää uusia juomiseen kyllästyneitä.

Tähän ketjuun on kerättynä linkkejä haastatteluihin yms selviytymistarinoihin, joista ainakin itse olen saanut hyvin paljon voimaa ja puhtia yrittää vaikeina hetkinä!.. näitä katselin ja kuuntelin etenkin alkuun välillä tippa silmässä ja mutisin itselleni, että kyllä minäkin vielä itselleni näytän… :wink:

Tsemppiä kaikille uusille ja vanhoille!