tramal?

Panacodeilla ja tuolla ssri:llä ei ole mitään haittavaikutusta, mutta tramalilla (varsinkin jos olisi päivittäiskäytössä) niin saattaisi aiheuttaa seretoniinisyndrooman. mutta empä sanoisi, että millään kerta 100mg tai vaikka 400mg annoksella seretoniinisyndroomaa saa aikaseksi itselleen, IMO vaatisi useamman ottokerran / päivittäisen käytön, että aiheuttaisi seretoniinisyndrooman. Itse kyllä voisin koittaa jos pakottava tarve olisi. Tosin en ole mikään lääkäri ja tuo Escitalopram Actavis 10mg on aivan tuntematon lääke minulle.
Itse jouduin aikanaan lopettamaan efexorin 225mg annoksen kun vaihdoin 400mg/vrk tramaliin, ettei tule seretoniini syndroomaa, mutta tosiaan kyse oli päivittäiskäytöstä eikä kerta otosta.

EDIT: Veikkaisin, että myös Panacod + tramal toimii ihan hyvin tolettomalle tai pienitolelliselle. Jos niitä tramaleita kiskoo paljon niin muista, että 6kpl panacodea sisältää jo 3000mg parasetamolia mikä on max vrk annos ihmiselle… tosin itse on tullut noitakin rouskutettua 10kpl muitten kanssa ilman erottelua, ei se kyllä elimistölle hyvää tee ja jos useasti ottaa niin kyllä alkaa sanomaan elimistö itsensä irti. tramalissa tosiaan on myös tuo ssri vaikute, joten se pelkästään saattaa hieman sekoittaa ihmisten päätä jo kun sekoittaa seretoniini ja noredranaalit aivoissa. varsinkin jos usein vetelee. Itse en suosittelisi tramalia viihteilyyn, tosin en ole koskaan itse saanut siitä mitään irti, mutta johtunee toleista ja siitä ollaan jo pari pykälää vahvempiin nykyään menty opiaateissa… Ja siis reseptillä syön, en viihteilyyn, enkä ota yleensä määrättyä annostusta enempää ellei kivut ole välillä aivan sietämättömät tai ole jäänyt jotain vanhempia miedompia lääkkeitä ylimääräiseksi lääkekaappiin.

Jotenki ku veti Tramalia 400mg/vrk oli olo mukava ja risoja polvia ei särkenyt yhtään mutta neuropaattisiin kipuihin ei auttanu. Olin ilman mitään jonkin aikaa ja olin vakavissani tappamassa itseni nii menin kipupolille jossa Tramal debotteja 200mg kaksi päivässä ja pyysin nopeita 100 mg että voin säädellä vähän niin sanottiin ota tai jätä mutta muuta ei tipu, olen lähettänyt heille muiden lääkäreiden diaknooseja ja käskenyt painua vittuun ihmisiä kiusaamasta. Opiaatteja saa kun elinaikaa on 2vko jäljellä ja mä sanoin että sydän kardiologian ylilääkäri lupas 6v sitten 2v elinaikaa, en ikinä avaa kipupolin ovea eläessäni. Tramal on lääke jonka kaikkia vaikutuksia ei tunneta, joillekkin erittäin hyvä ja joillekkin yhdentekevä. Tossa noita olis ja tekis mieli ottaa mutta olkoon jos ihmisen elämän pitää olla kärsimystä niin kärsitään sitten ja ne on vaan povet joita vaan kaksi.

5 x200mg tramal ja siihen muutama 2mg riva hyvin toimii ainakin itsellä (letkee olo tulee).

Ja pian tolet on katossa. Eikös tuossa tramalissa josain vaiheessa väitetty, että 600mg/vrk olisi se ns “kattoraja” ettei enään vaikuttaisi vaikka ottaisi enemmän? yleensä tuo 400mg/vrk (2x 200mg debot) on perussetti kipuihin ennekuin vaihdetaan vahvempiin. Tosin tuo tramal kyllä voi niinkuin kirjoittelin tuossa pari vastausta sitten, että saattaa tuo ssri vaikute seikoittaa päätä (itse opiaatin lisänä), oli masennusta tai sitten ei… Olihan täällä joku ketju myös noista masareista kun jotkut rätkivät niitä kun tuli pirin tyylinen fiilis niistä, tais olla joku mitä käytettiin myös nykyään tupakanlopetuslääkkeenä… offtopic, jännä miten ne käyttelee ja määräilee kyllä noita lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan… masennuslääkkeitä tupakoinninlopettamiseksi…

En jaksaisi toistaa itseäni. Tramadolilla ei ole/ei tunneta varsinaista kattoannosta. 400mg/vrk on kuitenkin se raja, jota pidetään turvallisena, koska tämän rajan jälkeen epileptisen kohtauksen riski kasvaa suuresti (ja juu, tiedän, että myös 600mg/vrk ja korkeampiakin annoksia on reseptillä määrätty).

Lisäksi tramadoli on serotoniin ja noradrenaliinin takaisinotonestäjä eli snri ei siis selektiivinen serotoniinin takaisinotonestäjä eli ssri.

Morjens kaikille! Ensimmäinen viesti tälle foorumille, jota onjo tullut vuosia selailtua. Mutta itse asiaan: Onko: tramadol “hexal 100mg” niminen lääke depotti kapseli? Levyssä ei lue että ois depot, mutta varmistan kumminkin. :mrgreen:

600mg tramadolia tosiaan siis vetäny, 1mg xanor, yks bisse ja kukua.

Edit: Voi vittujen kevät, menin ottamaan ataraxia tramadolin päälle ja sehän blokkaa vähän sen kuulemma tramadolia?

Morjesta,mihin se tramadolin epileptinen kohtaus perustuu? onko se ns:todellinen uhka vai voiko vain tulla joillein tyyliin 1/1000:sta vai tuleeko se kaikille kun annos nousee tarpeeksi korkeaksi…

Moi
Odotin kipupoliklinikalle pääsyä kuin helpotuksen ja turvan taivasta.
parin käynnin ja perusteellisten keskustelujen jälkeen kokooo’ntui ‘asiantuntijatyöryhmä’ joka päätti yksioikoisesti että tarvitsen vieroitusta tramalista jota olin ottanut tulehduksen uusiutumisvaiheissa tosi tarpeeseen 200 - 500 mg jotta jossain olisi tuntunut.
Eli kipupoliklinikka on Suomessa vitsi, se on lähinnä vieroituspoliisi jota ei kiinnosta itse kipu potilaassa ollenkaan!
Kivunpoisto on siis minun tapauksessani vieroitus kivunlievittäjistä!
Se on kyllä komea tunne kun tuntematon työryhmä tietää paremmin kuin sinä itse, onko sinulla kipuja.
Nöyryyttävää, tekee temppuja itsetunnolle ja vie voimat.

Epileptisen kohtauksen riski on hyvin todellinen, monet sellaiset henkilöt, joilla ei ole taipumusta epilepsiaan, ovat saaneet kohtauksia jopa tuota 400mg pienemmillä annoksilla. Riski liittyy verrattain suoraan annoksen kokoon ja tarpeeksi suurella annoksella kohtaus on varma. Tosin monesti esimerkiksi gramman annoksesta on saatettu selvitä ilman kohtausta mutta seuraavalla kerralla otettu 500mg onkin aiheuttanut kohtauksen. Opioiditoleranssi ei mitenkään suojaa kohtausriskiltä.

silloin kun sain ensimäisen kerran tramalit niin suoraan annos oli 300mg ja kun sen ooti ekana päivänä niin nukkumaan mennessä tuli sellasia ihme värinöitä kehoon ,alkoi koko keho sillee ihmeellisesti vapisemaan vaikka makasin unen ja hereillä olon vaiheilla ja sit tuli muutama sellanen kova sähköiskumainen nytkäys ,ikäänkuin sellanen kun välillä tulee muutenkin kun on just nukahtamassa niin saattaa nytkähtää mutta hemmetin paljon kovempana että oikee ukko hyppäs s’ängyssä :slight_smile: muijakin kysyi kun oli hereillä vielä ja minä unessa että mitäs sulle nyt kävi kun pomppasin ilmaan pedissä :slight_smile: mutta sen jälkeen ei oo ollu mitää tutinoita eikä vapinoita tramalista,en tosin ole oikee kovia annoksia ottanutkaan vaan ihan sellasta 100-400mg ja yleensä sellasta 200-300mg.

Annos on pieni ja siihen tottuu, jos kipuun syöt niin ok.

Minä täällä taustalla seuranneena…hermo moi!
Mulle kävi kipupolilla kuten monelle muullekin on kuulemma käyny…odotin kun kuuta nousevaa ett saa kipulääkityksen kuntoon. Ja paskat! Ajetaan kovat opioidit alas. Mulla oli Oxycontin ja Oxynorm. Nimenomaan oli. Nyt sitten on tramal ja kaikki muu sen kanssa on ongelmallista. Eikä vähiten itse asia,kipu! Saatana!
[Poistettu ostoyritys -Päihdelinkin moderaattori]
hermo

^ Mikä helvetin paikka se kipupoli oikein on?! Alkaa näiden juttujen perusteella tuntua, että se on nimenomaan kipupoli :open_mouth: .

Anteeksi off-topic. Alkaa vain todella kummastuttaa tuollainen kivun “hoito”. Sori, hermo, mä en osaa nyt auttaa, enkä ole kipupotilas, mutta koetahan jaksella ja eiköhän tänne joku parempi asiantuntija tule jossain vaiheessa kommentoimaan. Olen vähän kännissä…

Aikaisemminki kertonu mutta nyt uusia niin kerron kuis mulle kävi, täytin lomakkeen 1-3 kuinka kipu/sairaus vaivaa mua. Ajatukseni olivat heidän mielestään mustat eli lähete psykiatrille joka määräs mulle teemut ja pamit, seuvraava kerta kipupolilla oli että mistä sä saakelin ketku oot saanut nuo lääkkeet niin sanoi että sun lähetteellä tuosta viereisestä talosta. Meni viikko niin sain kirjeen että psykiatri ja mun omalääkäri saa hoitaa mut, ei ollut allekirjoittanut mytta niin erikoinen käsiala että tunsin vanhoista. Sitten menin kivuissani ja sanoi että aikaa ei ole mutta heti se neurologi tähän, lopetti mun 900Mg Lyrigan ja 400Mg tramalin siihen mutta antoi neljä 150Mg lyrikaa ja sanoi että kun olen niin kätevä niin hommaa lääkkeeksi muualta. Siis mut heitettiin kadulle kipupolilta, mun omalääkäri teki ylitöitä ja pelasti mun hengen ja nyt on selkäränka murtunut pahasti 16 astetta niin sattui yksityisellä olemaa topakka täti joka ei antaisi mun kävellä ja määräsi neuroton slow lääkkeen ja vitamiimejä kottikärryllisen kun kerroin että mulla on 700€ täynnä ja apteekissa ei maksa kuin kolikon, niin seuraavana aamuna olin magneettikuvassa ja millistä on kiinni painaako hermoon. Kuuukauden eläke meni mutta kipupolille mua ei saa viedä josta vaimoa vannottanut, otan aseen mukaan varoiksi. Olen kiltti mies ja mieluiten ottaisin koirami sängyn viereen vahtimaan mua.

Mulla ei ole kokemusta tosta kipupolista, mutta viimeksi sairaalassa ollessani paskaksi menneen polven leikkauksen jälkeen kivut olivat ns. helvetilliset kun tota polvea oli ronklattu jo aiemmin pari kertaa, asennettu ja poistettu tukipiikkejä ja vaijereita. Antoivat mulle oxynormia ns. maksimiannoksen vuorokauden aikana, jeesasi n. tunnin kerrallaan kunnes kivut aina vaan palasivat, en pystynyt nukkumaan ja olin ihan tutkalla mutta kipu ei laantunut… kunnes sitten vihdoin antoivat mulle jotain pitkävaikutteisempaa opiaattia, en muista enää mitä, ja pystyin vihdoin nukkumaan… Seuraavana päivänä joku kipusairaanhoitaja tms. tuli käymään ja kun kerroin tästä niin siltä paloi hihat ja ihmetteli että kun operoineen kirurgin sairaskertomuksessa luki että niitä vahvempiakin pitkävaikutteisia kipulääkkeitä saa antaa, niin miksi ihmeessä hoitsut olivat pantanneet niitä viimeiseen asti… Onhan toi oxynormikin toki vahva opiaatti, mutta jossei se auta niin sit ei auta. Onneksi noi kivut kuitenkin laantuivat aika nopeasti seuraavan päivän aikana ja nykyisin pärjään pienellä annoksella tramalia ja/tai panacodia päivittäin, mutta on se kumma että tässä maassa tosiaan tuntuu olevan joku ihme pelko siitä, että ihmisille ei saa antaa kunnon kipulääkkeitä silloin kun niitä oikeasti tarvitaan ettei VAAN synny sitä koukkua, ihan kun niihin jäisi kerrasta koukkuun jossain sairaalaolosuhteissa lääkinnällisillä annoksilla… :unamused:

^ Itellä tässä vuodenpäivät mennyt oxycontit (pitkävaikutteiset) ja alkoi tossa kuukausia sitten olemaan, ettei mitenkään pärjää 12 tuntia tuolla pitkävaikutteisella, tai oikeastaan edes ollenkaan, joten koitin nostaa 5mg:llä annosta, määrättiin kuitenkin oxynormeja lisäksi, niillä saa sentään oxycontin tukena hieman tehtyä jotain kotitöitä tunnin pari, sen jälkeen kivut tuleekin helvetin isona takaisin, sairaalassa lykkäävät aina kyllä sitä fentalyyniä + rauhoittavia vaikka sanoo, että alla on oxycontit ja rivatrilit jne, tosin ei tule sekava olo lainkaan, ehkä pienen pienen unelias olo ja kivut poistuu lähes 100%:sti, tulee sellainen jännä tunne kuin ei olisi ollenkaan kipuja, sen tunteen kun joskus välillä aina saisi, millaista on olla terve eikä kipukroonikkopotilas. Ei auta opiaatit ei, eikä sitten taasen avohaavaan auta mikään lääke, paitsi täyspuudutus epiduraalilla + liudalla muita lääkkeitä, ettei tunne jalkojansa tai mitään. Mitä tuohon tulee, että pelätään tuon koukkuuntumisen kanssa, niin itellä on mennyt oikeastaan päinvastoin, oikeastaan toppuutetaan vahvempia lääkkeitä ja onhan niitä lääkkeitä ja komboja tässä vuosien varrella tullutkin paljon. ainiin, yksityiseltä ei koskaan olla määrätty lääkkeitä eikä liiemmin sairaalastakaan leikkauksien jälkeen, muutakuin perus tulehduskipulääkettä, kun kumminkin tramalit/bupre/oksikodoni jne ollut toisen kivun hoidossa, nyt mielenkiinnolla vaan odottelemaan varmaan vuosia ja jatkamaan vaan tätä kotona oloa, lääkärit nostivat kätensä ylös, kirjaimellisesti sanoivat noin kirurgisella, nyt ei ole edes kontrollikäyntejä enään 2v 2kk avohaavan ollessa auki, kaikki mahdollisuudet käytetty läpi kuulemma, selkää ei voida kuntouttaa niin kauan kuin avohaava on auki, joten kasvatellaan tässä nyt sitten oksikodoni tolea niin korkealle ennenkuin tarvitaan jo fentaa :confused: No, TK lääkäri noita kirjottelee, ei muut enkä edes ole kysynyt muilta. Ja juu, ei todellakaan tuu henkistä eikä fyysistä koukkua jos muutaman päivän oxyjä sairaalassa napostelet särkyihin, hyvin monella, ei edes sekoita päätä vaikka lääkityksenä olisi ollut ennen vain burana, jännä juttu sekin… toisilla taas vetää kuupan ihan sekaisin, oksettaa, pyörryttää jne mitä nyt opparit saattavat tehdä “liiallisena” annoksena.

^On kyllä vittumaisen kuuloista. Mullahan siis “vaan” murtui polvilumpio toista kertaa enkä kokenut sellaisia aivan tajuttomia kipuja kummallakaan kerralla kuin murtumapäivänä plus max. viikko leikkauksen jälkeen, mutta muistan kyllä mitä ne olivat pahimmillaan… Sulla vastaavat tuntemukset on varmaan arkipäivää? :open_mouth: Tietty krooninen kipu on eri asia kuin esim. murtuman aiheuttama akuutti kipu, mutta ite koin että ne pahimmat kivut tuli aina vasta leikkauksen jälkeen kun jouduttiin ronkkimaan polven sisällä ja tällä kertaa tuplasti kauemmin, leikkaus kesti melkein neljä tuntia… Tosin olin niin vahvasti lääkittynä fentanyylillä ja ties millä rauhoittavilla ettei se paljon haitannut, paitsi jälkeenpäin kun puudutus lakkasi ja kivut alkoivat. Tais muuten olla juurkin tuo oxycontin mitä mulle annettiin siinä vaiheessa kun sanoin ettei tästä nyt vittu tuu yhtään mitään, olin valvonut johonkin aamuneljään järkyttävissä hermokivuissa… eikun targinic oli sen nimi, vissiin samaa ainetta kuitenkin? Sillä sain vihdoin nukuttua ja seuraavana päivänä ei tarvinnut oxya kuin pari kertaa - teki kyllä mieli vähän vedättää mutta mitä enemmän olisin sitä pyytänyt, sitä kauemmin olisin joutunut olemaan sairaalassa, ja mä vihaan sairaaloita… se avuttomuuden tunne ja kuinka suurin osa hoitajista kohtelee sua jonain numerosarjana. Brr. Mikä sulla Addie on siis se kipujen alkup. syy, jokin vamma tms? Vissiin ollut aika pitkään kun tuollaisia annoksia oksikodonia otat päivittäin :confused:

Addie: Ennen fentanyyliin siirtymistä kannattaa ehdottaa kokeiltavaksi hydromorfinia, joka tuli parisen vuotta sitten Suomessa uudelleen käyttöön depot-muodossa kauppanimellä Palladon. Todella harvoin määrätty lääke Suomessa, joten käyttäjäkokemuksetkin vähäisiä. Ulkomaisilta foorumeilta tietysti löytyy enemmän tietoa (suhteellisen suosittua Dilaudid-kauppanimellä jenkeissä).

Grip: Targinic tosiaan sisältää myös oksikodonia. Lisäksi siihen on väärinkäytön estämiseksi ja avuksi oksikodin aiheuttamaan ummetukseen lyöty myös tolkuton määrä naloksonia mukaan.

Söin 2000mg tramalia ni sain kohtauksen jonka yhteydes murtu 3 nikamaa rangasta. Nyt 4v syöny kipuun opiaatteja eikä mikään auta kipuihin. Ei ole epilepsiaa eikä taipumusta kohtauksiin vaikka olen about 3 kertaa kohtauksen saanut ja nyt tiedän rajani kyseistä lääkettä ottaessa. En suosittele isoja annoksia 800mg maximi mulla ehkä 1000mg mut leikkimään en enää lähde. Elämä pilalla ei pysty töitä tekemään oxycontteja naamaan ni pärjää just päivän kerrallaan!

Joo siis selvännän nyt hieman, en syö “tolkuttomia” määriä oksikodonia, syön vain 10mg oxycontteja + 5mg oxynormeja, molepia 2x päivässä (riippuen päivästä, joskus saattaa mennä aamulla tai illalla 20mg oxycontin ja joskus 10-20mg oxynorm, nämä kuitenkin todella todella kipupäivinä)
Eli siis kyllä mulla tästä 10mg oxyconteista on varaa vielä nousta 8kertaiseen annokseen, ettei tässä nyt mitään itse eikä lääkärikään suunnittele vielä vahvempiin siirtymistä, eikä tarvitse vielä tuota eestaas juttuakaan tehdä mitä joku ehdotti, että tiputtaa kuukaudeksi annosta ja taas nostaa… 5mg contti on se pieninkin, samaten oxynormi. Tosin 10mg oxycontin mitä söin vuoden toimi hienosti! lääkäri epäili, että pari kk olisi vain kestänyt ennen uusia nostoja tjsp, kitkuttelen mahdollisimman pitkään vaikka säryt kasvaisivat
(tosin se pirun hermostuneisuus kasvaa järkyttäväksi vaikka onkin rauhoittavat käytössä, kun kivut on niin suuret ja tulee välillä oltua tökerö vaimoa kohtaan ja välillä hermostuttua jopa lapsille kun pitää meteliä, itseäkin harmittaa tuo kun hermostuttaa tai jos hermostun pelkästä kiljahduksista mikä täysin normaalia pieneltä lapsilta, sama appiukolla, se ei kestä edes pienen pientä “riehumisen” ääntä lapsilta jos innostuvat kun poikkeillaan, tosin hänellä onkin 80-120mg oxycontti päivä annokset + 20mg oxynormit tai vahvemmat lisänä, nyt vielä kun saatiin leikkaukset kuntoon, todettiin lisäksi keuhkoissa + munuaisessa vielä syövän :cry: )

Mitä Ko5a tuossa mainitsi, niin juu kyllä se kannattaa tramaleissakin pitää siinä 600mg paikkeilla / vrk, se on vielä se ns. turvallinen raja, tietty jos taipumusta kohtauksiin niin pienempikin määrä voi laukaista kohtauksen. Joillekin saattaa sekoittaa pään tuon snri:n takia, jos esim muutenkin liikatuotantoa, toisille toimii taas hienosti pelkästään masennuslääkkeenä kenelle ei normaalisti sovi mitkään masarit…
Kaiken kaikkiaan tramal on yleispätevä lääke, melkeimpä suosittelisin tramalia jopa ennempää kuin panacodeja, tuosta kodeiinista kun tuntuu moni entinen/nykyinen kipuilija tykkäävän vähän liiankin kanssa ja sama homma “vain” viihdekäyttäjillä, vaikka olisi ytympiäkin opiaatteja tarjolla. Siinä vissiin vaan on se “jokin”.
tiedä sitten onko lääkärit huomanneet tätä, että monet ovat koukussa panacodeihin todella pahasti, vaikka olisi helposti aikonaan tiputtanut vaikkapa contit jne täysin nolliin.