Tramal + Opamox (ennen: Buprenorfiini ja oksatsepaami)

Olen itse joutunut käyttämään buprenorfiinituotteita hermokipuun,ensiks Temgesicciä ihan maksimiin asti,ja sit Norspan-laastaria max-annoksilla,ja huomannut,että esim Tramal on huomattavasti parempaa kivunlievitykseen kuin buprenorfiini,vaikka bupre luokitellaankin 3:n asteen kipulääkkeeksi,ja tramal toisen asteen.En tiedä mistä tämä johtuu,mutta bupreannosta jouduttiin nostamaan todella korkealle,ennenkuin minkäännäköistä vastetta saatiin aikaiseksi.
Suosittelisin omiin kokemuksiini pohjautuen Tramalin kokeilua kipulääkkeeksi,itse ainakin petyin buprenorfiinin tehottomuuteen.

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, niin kauan kun on kovia kipuja ei merkittävää vaaraa ole hengityslamasta, koska se kipu itsessään nostaa vireystilaa ja sitä kautta pitää hengityskeskuksen hereillä. Vasta sitten kun annokset ovat niin suuria, että kipu häviää ja tajunnantaso alkaa laskea voi hengityskeskuskin laiskistua.

Mutta älä ota alkoholia noiden kanssa, sitten ollaankin jo ihan eri kuvioissa.

Kiitos vastauksista. Minullahan on tämä kipu sellaista, että esim. selälleen maaten saan sellaisen asennon ettei juurikaan satu, mutta esim. liikkuminen, vaikkapa vain vessassa käynti, on yhtä tuskaa. Eli periaatteessa ihan hyvin voisin sitten nukahtaa “oikein kunnolla” :frowning:

Itse asiassa, haluaisin lisää rentouttavia lääkkeitä, ja ottaa takaisin Sirlaludin, koskapa nyt minulla on ollut paljon tuollaisia sätkyjä eri raajoissa. :frowning: Onneksi ne eivät ole illalla kauheasti haitanneet, mutta jos päivällä haluaisi ottaa pienet nokoset, niin on mennyt ihan mahdottomaksi, kun alkaa säpsyjä tulemaan. Ei onnistu päikkäreiden otto (joka olisi siksikin mukavaa, että selälleen saan olon vähemmän kivuliaaksi). Eikä siis pelkästään jalat, vaan tuntuu että ihan kaikki raajat sätkivät. Mikähän helvetti… onko tässä vielä neurologisia vaivojakin.

Jos tohon soppaan ottaa pitkävaikutteisen Sirdalud 6 mg Retard mukaan, niin vieläkö henki pihisee? En käytä alkoholia ollenkaan, enkä muutenkään väärin mitään lääkkeitä. En halua mitään “oloja”. Eli menisi:

• Burana 600 mg x 3
  • Dalacin 300 mg x 4 (antibiootti)
  • Norspan 10 mg depot laastari
  • Opamox 15 mg x 2-4 (Norspanin aikana en ole uskaltanut ottaa kuin 2 x)
  • Panacod 3 x 2 tablettia
  • Prednison 7,5 mg
  • Sirdalud 6 mg Retard

Kannattaa jutella lääkärin kanssa asiasta,se riippuu paljon toleranssista,en tiedä olisiko olisiko vaikka opamoxin ja sirdaludin vaihto Rivatriliin viisaampaa,se kun estää “sätkyjä” ja myös rauhoittaa mieltä.Riippuu tietysti lääkärin mielipiteestä,mitä suostuu kirjoittamaan,mutta annoskaan ei Rivatrilissa tarvitsisi olla korkea,kun olet tottunut miedompiin bentsoihin,ja kouristuksiin se on paljon tehokkaampaa kuin sirdalud.

Ok, lienee turvallisempi jättää se Sirdalud ottamatta. Pitäisi muutenkin jutella lääkärin kanssa, mutta suoraan sanoaen olen viivytellyt asiaa, kun tuntuu ettei lääkäri oikein ota minua todesta, on jotenkin ylimielinen asenne. Itsellä on muutenkin vaikeaa just nyt. Jaksaminen aika lopussa.

Nyt sitten nostettiin kahteen 10 laastariin. Toivottavasti olisi apua… Tietty nyt pelottaa vielä enempi ottaa noita Opamoxeja illalla. Lääkäri oli taas oma “ystävällinen” itsensä, joten unohtui kysyä mm. Sirdaludista :frowning:

Mikä muuten tuo ns. kusilukko on? Itselläni ei ainakaan vielä ole ollut virtsaamisen kanssa ongelmia, joten ei välttämättä tuon nostonkaan takia ole odotettavissa?

Kusilukko tarkoittaa opiaattien/opioidien kanssa pelatessa vaikeuksia virtsata, tälläkin palstalla on pirkka-niksejä siihenkin annettu(vesihana päälle, istualtaan virtsaaminen ym.) hyvä homma ettei niitä pulmia sinulla ole.
jännä homma etteivät tramalia kohdallasi kokeilleet, joillakin se tuntuu jeesaavan paremmin kipuun kuin buprenorfiini, useimmilla tosin ei.

Ihan turhaan pelkäät.

Itse mietin ihan samaa. Kannattaisi kokeilla Tramalia.

Jos tuo nosto 10 → 20 ei auta, kuten pahoin pelkään, niin sitten ilmeisesti seuraavaksi laitetaan lähete kipulääkärille. Kenties siellä sitten kokeilevat myös tuota Tramalia. Itse ainakin olen toiveikas, että minua kuuntelisi asioihin perehtynyt lääkäri. Tietty kaikista mukavinta olisi että tämä 10 → 20 nosto riittäisi tuomaan avun.

Onko tiedossa, onko tuonne kipupolille(?) pitkä jonotus?

Ja kiitos taas vastauksista, uskaltaa paremmin illalla ottaa Opamoxit.

Meni nyt sitten lääkitys uusiksi, eli lopetettiin Norspan, ja tilalle tuli (tulee) se välistä jätetty Tramal.

Tänään nykäisin Norspan 20 irti, joten eikös se vaadi ainakin 24h ennen kuin uskaltaa ottaa Tramalia? Näin ainakin käsitin.

Jäi vähän epäselväksi myös että voinko ottaa Opamoxia, ensiksi lääkäri sanoi, että Opamox on myös opioidi-pohjainen ettei sitä voi ottaa Tramalin kanssa (mutta ei kai se ole, en tietenkään uskaltanut asiasta alkaa väittelemään?), sitten myöhemmässä vaiheessa mainitsi ettei jossain (koneelta katseli) ollutkaan mitään mainintaa Opamokseista, että kai sitä voisi 7,5 mg ottaa! Huoh… Ota näistä selvää…

Nyt siis kokeillaan Tramal Retard 100 mg 1-2 kpl / vrk ja lisäksi tarvittaessa Tramal 50 mg 1-2 / vrk. Saa nähdä miten käy, jos otan kuitenkin sen 30 mg Opamoxia illalla. Mitä arvelette?

Ai niin, ja lähete kipupolille laitellaan, sinne on kai puolen vuoden jono…

Opamox opioidi pohjainen? Mitäs kummaa?

Itsellä menee 120mg Opamoxia-1.5mg Rivatrilia-40mg Tenoxia/pv. Sain keskus-sairaalassa oksikodonia suoraan suoneen. Olin siellä myös toisen kerran saman vaivan uusiutuessa ja nyt tuli pistoksena Tramalia lihakseen ja Oksikodonia lihakseen.

Ei kaksi lekuria ainakaan puhunut yhteisvaikutuksista mitään, he konsultoivat myös kirurgia.

Voit ottaa Tramalia vaikka heti, mutta et todennäköisesti tunne sen vaikutuksia vielä kunnolla. Norspan (eli buprenorfiini) nimittäin blokkaa muiden opioidien vaikutuksen, joten voit pahimmillaan joutua odottamaan jopa 72h laastarin poistamisen jälkeen ennenkuin Tramal alkaa vaikuttaa täydellä teholla.

Opamoxilla ei ole mitään tekemistä opioidien kanssa. Sen vaikuttava aine on oksatsepaami, joka kuuluu bentsodiatsepiineihin. Opamox on rauhoittava, ei oppari.

Voit huoleti käyttää Opamoxia Tramalin kanssa ihan samalla tavalla kuin Norspaninkin kanssa.

Noin pienet annokset ei ole vaaraksi vaikka tole olisi miten alhainen. Se 30mg voi iltaisin tulla hyvinkin tarpeeseen, sillä Tramal monesti käytön alkuvaiheessa vaikeuttaa nukahtamista.

Onneksi olkoon!

Kiitos vastauksista. Taidan sinnitellä Buranalla ja Panacodilla muutaman päivän, jotta Norspan ei varmasti enää vaikuta.

Joo, tosiaan lääkäri mainitsi että Opamox olisi myös opioidipohjainen, mutta olisiko siinä käynyt hänellä pieni ajatuskatkos tms. Kovasti kun pyöriteltiin eri lääkevaihtoehtoja. Tiesin kyllä ettei se varmaan sitä ole, mutta en tosiaan ala lääkäreiden kanssa pienessä kummassa kinamaan :slight_smile:

Kaikenlaista tullut tässä viimeaikoina syötyä ja yhdestä 15mg opamoxista putoan totaalisesta, alla pikkasem pamia ja Tramalit joi pois niin putoan, vähintään 3t unet tulee ja pian. Jännä juttu kun kaikilla toimii erilailla, 5mg pami panee vähän nuokkumaan näin päivällä ja aamulla jeesaa kropan jäykkyyteen ja yölla antaa keskeytymättömän unen hyvä jos kuselle herään. Jotain muuta voin syödä vaikka kourallisen mut noiden kanssa ei kärsi leikkiä kun se on pelti kiinni jos otan kaksi pamia 10mg, alla mulla Gapapentin 3300mg ja nyt Cymbata aamulla 60mg, tiedä vaikuttaako ne ditten buustina. Jotain kestän paljon mutta nuo toimii pommin varmasti, nukuin yön huonosti niin otan kohta 25mg pamia niin nukun varmasti halusin tai ei eikä muuta sarkylääkettä ole kuin panadolia eli aamun teemu on ainut sarlylääke nyt. Otan siis pienent päiväunet.

Mitenköhän, uskaltaako tuota Sirdalud 6 mg Retard ottaa nyt taas, kun Norspan on lopetettu? Edes tarvittaessa?

On varmaan virheasentojen takia hirveät lihasjännitykset päivän päätteeksi päällä, ja sitten ihan mielettömät säpsähdykset juuri kun nukahtaa :frowning: Ja nuo nukuttaisi mukavasti :slight_smile:

Perhana kun ei millään muista joka asiaa kysyä lääkäriltä, pitäisi varmaan laittaa kaikki asiat lapulle…

Kokeile puoliskalla, mulla oli ihan sama oliko 2mg vai 4mg sirkka kutulos oli sama.

Ei voi puolittaa, on pitkävaikutteinen versio, sellaisessa kapselissa.

Eilen otin ensimmäisen Tramalit, ensin iltapäivästä 100 gm retard ja illalla vielä 50 mg nopeavaikutteisen. Otin myös Sirdaludin. Ainakin toistaiseksi hengissä ollaan.

Apua kipuihin ei ihmeemmin kyllä tullut, mutta pitää seurailla viikon verran.

edit: voi perjantai näiden kipujen kanssa, voiko Tramalin kanssa ottaa Panacodia?

edit2: no, otinpa sitten sitä Panacodiakin juuri, saa nähdä kuinka käy, mutta ei näitä kipuja kestä. :frowning:

Kiitos vastauksesta ja tsempistä! :slight_smile:

Joo, olen tietoinen suurinpiirtein, kiitos tiedosta kuitenkin. Olin ottanut eilen aamulla vielä Panacodia, joten odottelin siksi iltapäivään ennen kuin otin Tramalia, ja nopeavaikutteisen sitten lisäksi myöhemmin kun näytti ettei retardista ole apua kovastikaan.

Säpsyistä, että niitä on ollut jo aikaisemmin, Tramalia otin ensimmäistä kertaa elämässäni eilen. Nukuin kyllä erinomaisesti kun otin sen Sirdaludin eilen.

On kyllä ihan mitäänsanomaton lääke tuo Tramal, ei auta yhtään. Ehkä se on asperiinia tehokkaampaa, mutta tuntuu ettei siitä ole mitään apua :frowning: Vai onkohan minussa tosiaan joku vika, kun ei kovemmatkaan aineet vaikuta (esim. sairaalassa viikkoja saaty Oxycontin ja Oxynorm). Pakko on ollut ottaa Panacodia kaveriksi :frowning:

Norspan on jo kokeiltu aiemmin, mikähän on seuraava? Lääkäri soittaa mulle ensi viikolla, jolloin on kerrottava huonot uutiset, ettei tuo Tramal vaan toimi. Kipupolillekin on kai puolen vuoden jono…