----

.

Hemmetti ku ei tiedä mitä sulle uskaltaa sanoa, mutta jos mä varovasti vaa latasen tän, mut ethän hyökkää kurkkuun kiinni sieltä ruudun toiselta puolelta :astonished:
Sitä vain että kannattaa olla varovainen, etenkin silloin kun tuntuu että rupee luistaa ja kaikki menee hienosti. Se on vaan niin salakavala tauti että silloin se iskee kun ei odota. En halua mitenkään lannistaa tai muuta vastaavaa mikä pahoittaisi mielesi, vain jakaa omaa tietoani mitä mulle “saarnattiin”. Tääl on yks hyvä palsta kans (Kauanko jatkuu viinan himo) mikä kantsii kans lukasta…

Ei muuta ku spray-pullo käteen ja rasti seinään! :sunglasses:

.

Kiva kun ilmestyit ventilointitauon jälkeen takaisin :smiley: .
Viikko raittiutta takana on jo hieno aika. Itse tunsin lähinnä epämääräistä ahdistusta ensimmäiset puoli vuotta, joten tuo itkuisuus kuulostaa siihen verrattununa mainiolta (toivottavasti et loukkaannu tästä ilmaisusta).
Minä liputan päivä kerrallaan ajatuksen puolesta myös alkoholin suhteen. Meillä on muutenkin vain tämä päivä ja hetki, ei sen enempää tai vähempää. Plus unelmat.
Ja eikun rasti ruttuun ja tsemppiä :slight_smile:

.

LOL!! Ei ole mikään epäselvää!!! Mä en sano enää mitään, taitaa olla parempi olla hiljaa vaan, kun tuntuu että sä näet joka asian jotenkin pahana ja väännät kaiken hyvän pahaksi.

Tsau!

Hienoa, että on sujunut hyvin! Muistan myös omalla kohdalla tuon itkuisuuden, mutta se tuntui sellaiselta “voimauttavalta” itkulta, eli joku paha olo vain lähti sisältä pois sen itkun myötä. Mut hienoa, että olet sisäistänyt nyt jo tuon päivä kerrallaan ottamisen, mulla meni siihen nelisen kuukautta :mrgreen: Uskoisin, että sinullakin energiat palailee pikkuhiljaa. Mun energiatasot on äärimmäisen vaihtelevat ja energia saattaa purkautua holtittomasti ja sitten olenkin voimaton muutamia päiviä, mut nyt on varmaan ekaa kertaa opintoaikoina se tilanne, että mulla ei ole yhtään rästejä ja osaan edes jotenkin järjestää pidempiä projekteja. Asiat siis tuntuvat järjestyvän!

.

Kaikki aikanaan. Minun kohdallani tuloksen teolla kilvoittelu oli sen verran kuluttavaa, että väsymyksestä toipuminen on nyt kestänyt toista vuotta. Enemmän olen opetellut saamaan aikaan vähemmän ja nauttimaan siitä enemmän, kuin pyrkinyt jatkamaan oravanpyörässä juoksemaista entistä isommilla tehoilla. Tokkopa sinulla yhtä suurta levon vajetta on kuin itselläni, jatkoinhan noita juominkeja sen verran pidempään. :laughing:

Itkua ja naurua, monenlaista tunnetta on mahtunut tähän retkeen… :stuck_out_tongue: Varmasti niitä on luvassa sinullekkin.
Väsymystä on ollut ja terapeutti on huomautellut viime aikoina masennusoireistakin. Masennusta tai ei, jonkinlainen matalapaine taitaa kuulua monen raitistuvan prosessiin jossain vaiheessa. En koe itseäni masentuneeksi sanan varsinaisessa merkityksessä, uupunut kylläkin ja sitä en ihmettele yhtään. Sen verran kovasti on töitä teettänyt tuo pääkoppa.

.

Toinen tunnetuista alkoholistigeeneistä on yhteydessä impulsiiviseen elämäntapaan. Taitaapa olla vielä se ikävämpi lajike: “Kakkostyypin alkoholisteilla sairaus alkaa jo murrosiässä ja siihen liittyy väkivaltaisuutta. Heiltä löytyi usein geenimutaatio, joka voi edistää aggressiivista käytöstä.”

Sinun varmaankin kannattanee hieman googlettaa, mitä tästä kakkostyypin alkoholismista sanotaan. Jos suvustasi löytyy moisia taipumuksia, tähän raitistumisasiaan kannattaa suhtautua varsin suurella vakavuudella.

duodecimlehti.fi/web/guest/e … ku_p_auth=

Et ole poikkeus, kun näin se minäkin olen toiminut. Raitistumisen alussa oli kova työ saada järki päähän, kun haluja oli enemmän, kuin varoja. Impulsiiviset jutut maistuu vieläkin, mutta usein ne ei vain ole ihan sitä mitä lopultakin haluaa. Minä olen rahoittanut varmasti paikkakuntamme rautakaupan kassavajetta enemmän, kuin muut normityypit. On puuntyöstöjuttuja, mutta ei oikein ehdi tekeen mitään. On jos minkälaista poraa, jyrsintä, kairaa, mutta suurinta osaa en ole tarvinnut, kuin yhden kerran. Voisin varmaan perustaa oman rautakaupan mun tavaroista ja aineksista mitä olen haalinut. Nimimerkillä sisäänajettu.

Ei siinä mitään, sellaista se elämä on ja raitista päivänjatkoa vaan sinnekin.

Tuosta impulsiivisuudesta ja mieliteoista se havainto, että omakin itsehillintäni on kehittynyt raittiuden myötä. Liittyy mielestäni siihen alkoholistiseen “kaikki mulle heti” -elämänasenteeseen, ja osaltaan varmaan siihenkin, että juoma-aikoina aivojen mielihyväjärjestelmä oli sekaisin ja huusi nopeaa tyydytystä vähän joka haluun. Raittiina ajatusmaailma on paljon henkisempi, mikä sekin on omiaan vähentämään mm. holtitonta rahankäyttöä.

–kh

Do diin,
impulsiivisuutta esiintyy itselläni ainakin kahdesta eri syystä: alkoholismi ja epävakaa persoonallisuuteni (ei diagnoosia, mutta selkeästi piirteitä nähtävissä myöskin ihan asiantuntijan lausumana). Vaikea sanoa kumpi enemmän vaikuttaa, kun ovat muutenkin yhteen lomittuneet. Molempien syntyyn kun myöskin vaikuttaa kasvuolosuhteet ja genetiikka, niin otappa siitä sitten selvää, eikä se ole enää oikeastaan tarpeellistakaan. Juominen on lopetettu ja nyt hoidetaan koko persoonallisuutta kokonaisvaltaisesti johtu mistä johtu mikäkin valuvika.
Impulsiivisuus väheni jo kyllä juovan aikanakin vanhenemisen myötä. Kolmas tekijä on mitä ilmeisemmin temperamenttityyppi, jos nämä kaikki kolme tekijää osuu kohdalleen, niin mitä ihmeellisimmistä paikoista voi itsensä löytää… :mrgreen: Viinan juonnin lopettaminen joka tapauksessa auttaa impulsiivisuuteen ihan hetikin ja sitten kun selvää aikaa kerääntyä plakkariin voi pureutua niihin muihin syihin kirkkaammalla päällä.

Minä tein kaikkea impulsiivista ja täysin idioottimaista ollessani kännissä. Raittiuden alkuaikoina purin energiaani ryhmissä käynteihin ja jatkuvaan soitteluihin kummeilleni ja muille aa-ystäville. Noin puoli vuotta (silloisesta) viimeisestä huikasta kesätuoksujen tunkiessa nenään muutuin yhtäkkiä valtavan energiseksi. En tarvinnut unta, sain valtavasti ideoita ja tunsin voivani erinomaisesti. Koko kesän 2003 esimerkiksi kuljin erään nimeltä mainitsemattoman artistin perässä :open_mouth: , viimeksi olin tehnyt tällaista 15-vuotiaana. Sahasin autolla maata pitkin poikin. Harmi, että tähän energiavirtaan liittyi myös vähemmän mukavia asioita. Missään vaiheessa ei kuitenkaan tehnyt mieli juoda.
Alkoholi oli toiminut toisaalta minulle jarruna, tyhjensin sillä mieleni levottomia liikkeitä.
Pikkuhiljaa olo on tasoittunut siten, että tunnistan milloin on syytä jarruttaa. Olen välillä kuin ferrari jossa moottori käy kierroksilla mutta en päästä sitä liikkeelle. Ajelen mielummin mopolla, kun voi katsella maisemiakin paremmin :smiley:
Välillä menee silti överiksi, pahiten keväisin taimimyymälässä.

Tosin ihan hienoja suunniteltuja juttujakin on pystynyt tekemään raittiina kuten v.2007 viiden viikon USAn reissu. Seuraavaa varten pikkuhiljaa säästelen rahhoo.

Nojatuolimatkailukin avartaa, Narkuntunja ja sinulle taitaa olla haastetta noissa harjoitustöissäkin alkuun. Hyvää raitista päivää :slight_smile:

.

Minulle kai tuli järkeä päähän;luulisin.

Päätin etten paskaa osta kun ei ole peltoakaan.Ostin viime viikolla kunnon järjestelmäkameran Canon EOS 550.Muutaman päivän sitä pyöritellyt,että mitähän tällä uskaltais tehdä.

Toukokuussa Pietarin matka,kesäkuussa Irlanti ja syyskuussa Kreetan matka.Ja nyt 1vk matkoja.Ennen piti olla 2vk matkoja,kun täytyi laskea kännäyspäivät ja toipumispäivät.

Vodka muuten tarkoittaa “pieni vesi”,sitä sanaa pitää varoa.Voda=vesi venäjäksi,senkin kanssa pitää olla varuillaan.Voss on taas kullanhintaista norjalaista purovettä.Mineralnanja voda tai sinne päin pitänee opetella.

Elämäni ekat ulkomaanmatkat selvin päin. Ja kyllä alkoholin kanssa elän vain päivän kerrallaan,muuten kyllä suunnittelen vaikka mitä.

.

Enpä ole sinulle tuota AA:ta ihan heti tyrkyttämässäkään. Sitä tarvitaan vasta sitten, jos ne omat voimat eivät riitä. Sen syvempää hengellisyyttä ja heittäytymistä korkeamman huomaan ei oikeastaan olekaan, kuin tuo “päivä kerrallaan”. Kun tänään huolehdin itsestäni, niin raitis pää huolehtii huomisesta.

Jos sinulla tuo geeni sattuu olemaan, niin ei siinä mitään sinua itseäsi pelottavampaa ole. Molemmat pysytte hienosti kurissa, kunhan pysytte etanolista erossa.Viinassa se geeni alkaa turvota ja niin alkavat ongelmatkin.

Viikottaiseen ohjelmaan voisit lisätä yhden annoksen rauhoittumista. Siinä suhteessa esim Jooga on vallan mainio harrastus. :smiley: