Keskusteluita pitkään seuranneena rohkaistuin lopulta itsekin kirjoittamaan. Löydän itseni monesta viestiketjusta, saman tilanteen monelta muultakin. Silti pähkäilen, eikö voisi löytyä muutakin ratkaisua kuin alkoholistimiehen jättäminen. Lienee melko tyypillistä toiveajattelua meille alkoholistien puolisoille.
Tilanne on siis seuraavanlainen:
Olen ollut kihlattuni kanssa aiemmin yhdessä viisi vuotta. Sitten tuli ero, ja olimme erossa kuusi vuotta. Kumpikin tahollamme siinä välissä oltiin parisuhteissa, jotka eivät kuitenkaan oikein onnistuneet. Sitten, kaksi vuotta sitten, törmäsimme tutulla huoltsikalla, ja siitä se lähti, aivan kuin erovuosia ei olisi välissä ollutkaan. Paitsi että tällä kertaa luulin, että olemme kumpikin oppineet vanhoista virheistämme, joita teimme molemmat aivan riittämiin silloin aikoinaan. Taisin luulla väärin…
Nyt on tilanne se, että mies, joka joi silloin aiemmin viikonloppusin ja lomilla, juo nyt päivittäin, ja paljon. Hänen juomisensa oli osasyy silloin aiempaan eroomme, minä väsyin totaalisesti siihen paskaan, mitä se silloin aiheutti. Nyt uudelleen tavatessamme hän sanoi, ettei juo enää. Niinpä. Kyllä juo. Tämä mies on minun sielunkumppanini (tiedän, kuulostaa pateettiselta
). En ole rakastanut ketään niin kuin häntä, vaikka olen ollut kahdesti naimisissakin. Meidän välillämme on syvä yhteys. Luulen, että samoin on hänen suhteessaan minuun; on hän sen usein sanonutkin. Meillä on samankaltaiset arvot ja taustat, viihdymme toistemme seurassa, nauramme samoille asioille, kuuntelemme samaa musiikkia…
Me emme asu yhdessä, vaan välimatkaa on melkein kolmesataa kilometriä. Olemme päivittäin yhteydessä skypellä, ja näemme noin joka toinen viikonloppu. Kihloihin menimme nyt tavattuamme, koska se tuntui oikealta. Ajattelimme, että olemme nyt kaksi aikuista emmekä mitään tempoilevia teinejä. Puhuimme vanhenemisesta yhdessä, eläkepäivistä Välimeren auringon alla.
Mutta nyt todellisuus on osoittautunut toiseksi kuin mitä mies sanoi. Hän juo nykyisin joka päivä, vähintään kahdeksan tölkkiä, töiden jälkeen yksin sohvalla. Olemme molemmat akateemisissa ammateissa. Mies hoitaa työnsä tunnollisesti ja on siinä pidetty ja lahjakas. Töissä ollaan osittain tietoisia mieheni alkoholihistoriasta, koska hän asuu tosi pienellä paikkakunnalla ja on siellä ammattinsa takia näkyvä hahmo. Toistaiseksi työt ovat kuitenkin hoituneet hyvin, mutta luulen, että sekin kelkka on kääntymässä… Viikonloppuisin hänellä menee vähintään salkullinen keskiolutta. Väkeviin hän ei enää koske, onneksi. Ne saavat hänet aivan sekaisin, ja sen verran itsesuojeluvaisto pelaa, että hän älyää olla koskematta niihin.
Kun tapasimme nyt uudelleen, mies salasi päivittäisen juomisensa minulta useita kuukausia. Skype-puhelujen aikaan on helppo piilottaa tölkki kuvan ulkopuolelle, eikä muutama olut vielä näy hänellä missään. Yleensä soittelemme alkuillasta, jolloin hän ei ole vielä näkyvästi humalassa. Minua ottaa kuitenkin kupoliin, että en nykyisin enää ikinä näe häntä vesiselvänä, vaan aina joko humalassa tai krapulassa. Ja nykyisin saan kuulla oleva kontrolloiva akka, kun haluan nähdä hänet vaikka aivan lyhyestikin päivittäin ja kuulla, miten hänen työpäivänsä on mennyt. Niin, minun työpäiväni eivät taida häntä nykyisin juuri kiinnostaa, vaikka heikkona hetkenä hän kyllä vuolaasti kiittelee, miten hän arvostaa ja kunnioittaa minua kaikin tavoin, myös ammatillisesti…
Tiedän mielestäni kaiken läheisriippuvuudesta. Sairastuin silloin eka kerralla siihen hänen kanssaan. En tajunnut, että a) alkoholismi on sairaus, josta seuraa väistämättä b) se, että alkoholisti ei itse hallitse juomistaan eikä valitse aidosti juomisen ja juomattomuuden välillä. Jeppe juo, koska hänen on pakko juoda. Piste. Nyt olen huomannut, että alan itse taas vaipua kohti läheisriippuvuutta, enkä halua sitä. Tieto lisää tuskaa?
Mistä tässä sekavassa vuodatuksessani siis on kyse? Tajuan kristallinkirkkaasti, etten voi tehdä mitään mieheni juomiselle. Voin tehdä jotain vain omalle elämälleni. Olen koettanut kaikki alkoholistin läheisen keinot, turhaan, tietysti, koska keinoja ei ole. Olemme olleet parin viikon päästä kaksi vuotta yhdessä, kun edellistä eroon johtanutta seurustelua ei lasketa. Olemme siis tunteneet 14 vuotta. Tiedämme toisemme läpikotaisin. Olen kuitenkin vasta viime viikkoina havahtunut nykytodellisuuteen eli siihen, että miehelläni on pitkälle edennyt alkoholismi, ja on ollut kaikki nämä vuodet. Ja nyt merkit alkavat näkyä selvästi.
Olen vihainen itselleni, että menin samaan halpaan taas. Mies ei kylläkään enää ole aivan samanlainen kuin aiemmin, vaan kypsempi ja selvästi enemmän sinut itsensä kanssa. Alko on kuitenkin edelleen hänen elämänsä suuri rakkaus, ja se ottaa raskaasti minua päähän. Miten saatoin olla näin sokea, taas?!
Tällä hetkellä mies nukkuu olohuoneessa. Mennessään sanoi, että hän menee nyt nukkumaan, tee sinä mitä teet. Tulin perjantaina hänen luokseen, auttamaan remontoinnissa. Eilen tapetoimme olkkarin. Mies joi niin, että alkoi tulla sutta. Koskaan aiemmin hän ei ole tehnyt mitään remontti- tai muita töitä humalassa. Hän oli aina sitä mieltä, että vasta urakan jälkeen voi palkita itsensä alkolla. Nyt palkitseminen alkoi ennen kuin ainuttakaan tapettivuotaa oli seinällä. Illalla hän oli niin jurrissa, että jopa oksensi. Hän oli myös tosi inhottava minua kohtaan, puhui aivan kauheita asioita. Tiedän, ettei hän muista siitä mitään eikä siksi osaa olla pahoillaankaan. Ja tiedän, ettei känniääliön syytöksiä kannata kuunnella, mutta…
Viimeisin käänne tässä saippuaoopperassa on se, että läheisyys ja seksi ovat jääneet pari kuukautta sitten pois kokonaan. Jo aiemmin mies valitti, että minä olen “vain seksin perässä” enkä muka näe häntä “ihmisenä”. Just. Olemme olleet seksuaalisestikin tosi sopivia toisillemme, ja nyt mies kieltää minulta yhden elämän suurista iloa tuottavista asioista ja kertoo samalla, että minä en ole haluttava enkä läheisyyden arvoinen. Tiedän, että tämäkin on vain yksi vaihe alkoholismin etenemisessä - libidohan häviää, kun tarpeeksi kauan käyttää alkoa. Silti minun on tosi vaikea niellä tätä selibaattia, johon mies minut pakottaa… Kaipaan kipeästi hänen läheisyyttään ja hellyyttään, ja olen vihainen, kun hän ei anna niitä minulle (ikään kuin se olisi hänen valintansa…).
Nyt olen alkanut nähdä, mihin alkoholismi johtaa. Se tappaa. Ennen kuolemaa se vähitellen hiuduttaa kaiken läheisyyden ja lämmön pois paitsi alkoholistin myös hänen läheistensä elämästä. Sivusta saan seurata, kuinka minulle maailman rakkain ihminen hitaasti mutta vääjäämättömästi tappaa itsensä. Tuntuu, että siinä samalla kuolen minäkin. Tiedän, että voisin valita toisin. Voisin jättää hänet tappamaan itseään ilman, että todistaisin sitä voimattomana vierestä. Mutta ei se mene niin…