Tissuttelija, täysjuoppo, dipsomaani, bilettäjä, lääkitsijä.

Saunan lauteilla pohdittua osa 1.

Kaikkihan olemme yksilöitä, ja alkoholin ongelmakäyttäjiin ja alkoholisteihin lukeutuu eri tavalla ja eri syistä ryyppääviä. Päässäni hahmottelemat viisi arkkityyppiä ovat stereotypioita ja harva ihminen on täysin stereotyyppi. Kukin saattaa myös tunnistaa itsessään useamman tyypin
Tähän ei ole edes otettu mukaan erilaisia psyyken häiriöitä ja sosiaalisia seikkoja, jotka voivat vaikuttaa alko-onkelmaan, mutta ompa vaan vuoden vaihteen ratoksi tällainen kevyt pohdinta.

Tissuttelija on tyyppi, joka juo jonkin verran joka ikinen päivä. Hän juo tyypillisesti keskiolutta, naispuolinen tissuttelija myös siideriä tai jopa viiniä. Tissuttelija on harvoin kovassa humalassa, mutta harvoin hän on täysin selväkään. Olut on hänelle jokapäiväinen leipä, mutta hän saattaa pystyä siinä ohessa “hoitamaan työnsä” johon hän usein vetoaa.

Täysjuoppo on jo hoidon piirissä, tai hoitokierteessä. Alkoholi ja mahdollisesti muut aineet ovat elämän keskiössä. Alkoholi on jopa pakollista hänelle, koska vain se pitää hänet toimintakykyisenä sen verran, että jaksaa mennä sossuun, leipäjonoon ja A-klinikalle.

Dipsomaani l. tuurijuoppo on omanlaisensa tapaus. Hän saattaa helposti viettää kuukausia tai ainakin viikkoja raitistellen, mutta kun korkki silloin tällöin aukeaa, se pysyykin auki päiväkausia tai jopa viikkoja. Raitistelu-aikoina dipsomaani voi luoda itselleen hyvää työuraakin ja menestyä muutenkin kivasti, mutta ryyppyjaksojen aikana voi romuttuakin kaikenlaista.

Bilettäjällä on aina ollut julmetun hauskaa juodessa. Jopa niin hauskaa, että jotkut ovat voineet kadehtia häntä. Hän on pelimies, tai menomimmi, jonka huuruisessa meiningissä näkyy jopa paikoittain glamouria, joka tosin on kaukana lauantai- ja sunnuntai-aamujen sessioista vessanpöntöllä. Vaikka bilettäjä tuntee rakastavansa elämää, hän alkoholisoituu yhtä helposti kuin muutkin juojat. Bilettäjää tapaa joukkotapahtumissa, kaikenlaisissa juhlissa, klubeilla ja yökerhoissa. Siis siihen asti kun ongelma pahenee eikä hienoimpiin paikkoihin pääse enää sisään.

Lääkitsijälle alkoholi on ollut alusta asti lääke. Päinvastoin kuin bilettäjällä, hänellä ei koskaan ole ollut erityisen hauskaa juodessa, eikä hän juo hauskuuden vuoksi. Hän lääkitsee masennusta, traumaa, ahdistusta, paniikkia, eivätkä ne kaikki ole juomisen seurausta, vaan tosiaankin syy.
Lääkitsijällä on taustalla lapsuuden traumoja, tai muita vaikeita kokemuksia. Hän on potentiaalinen psykiatrisen poliklinikan asiakas, päihdeklinikan ohella.

Tunnistaako joku itsensä?

Dipsomaani l. tuurijuoppo ja ei muuten ole mukava tauti.

88-91:Lääkitsijä (paniikkihäiriö)
91-94:Bilettäjä
96-00:Ajiottain täysjuoppo (Myllyhoito, kaksi katkoa)
00-07:Tissuttelija
07 alkaen:Tuurijuoppo

Tuurijuoppo ja kyllä karseita mokauksia ja ohareita tuli tehtyä.

Ennenkaikkea lääkitsijä mutta myös bilettäjä kunnes aivan täysjuoppo. Nykyään toipuneena voikin sitten olla hahmo joka pelkästään bilettää mutta ei vietä aamuisin vessasessioita pöntöllä ja pääsee aina sisään jopa jonon ohi lääkäreiden myöntämän vip-passin turvin :mrgreen:

Bilettävä ja/tai itseään lääkitsevä tuurijuoppo. Voin olla helpostikin pari viikkoa selvinpäin ilman, että viinaa tekee lainkaan mieli ja nauttia suuresti selväpäisestä olosta ja puuhastelusta. Kun korkki sitten narahtaa, siinä meneekin 2-3 vrk., joskus jopa pidempään, niin, että kiskon viinaa kaksin käsin ja syöminen ja nukkuminen unohtuvat lähes täysin, enkä saa aikaan juuri muuta, kuin riekkumista räkä poskella. Se, kiskonko tuurejani ennemmin biletysmielessä vai itsesäälisessä itselääkintämielessä, riippuu ihan senhetkisestä yleisestä psyykkisestä voinnistani.

Menny vähä vaiheittin eri ikävuosina:
16-30v Bilettäjä
30-50v Tissuttelija osittain mm lomat Bilettäjä
50 → Tissuttelija

Nuorena bilettäjä ja vanhempana tissuttelija, vitutuksen lääkitsijä!

Bilettäjä sekä lääkitsijä. Viimeisenä kolmena vuotena vain lääkitsijä. Herkästä mielestä (ja kropasta) on ollut hyötyä siinä mielessä, että ns.putket on olleet mahdottomuus; sekoamispistettä lähenevä tila on saavutettu ihan jo yhden tai kahden peräkkäisen illan 9-16annoksen hörppäilyillä. Yhden juomiskerran jälkeen saattoi mennä viisikin päivää ennenkuin alkoi olla “oma itsensä”-olo. Sit olikin otettava taas uudestaan. :unamused:

Tissuttelija + bilettäjä, mutta oikeasti lääkitsijä. Eli tissuttelu ja biletys kuvaavat alkoholin käyttämisen tapoja, lääkitseminen on syy. Lääkitsen kaksisuuntaista sekä ahdistushäiriötä.

Lisäksi alkoholi on ollut kätevä tapa säädellä mielialoja + energiatasoa sellaiseksi, kuin olen halunnut: jos töistä tullessa väsytti, pari lasia viiniä toi puhtia hoitaa arkiset asiat. Jos halusin rauhoittua, sulkea stressaavia ajatuksia pois, viinin avulla sekin onnistui. Nyt olen koittanut opetella hyväksymään jaksamattomuuteni sekä tunnistamaan tunteitani ja mielialojani paremmin. Vaikeinta on hyväksyä, etten olekaan se huoleton superihminen, josta viinin avulla loin itselleni illuusion.

Ensin taisin ottaa lääkkeeksi, kun sosiaalisten tilanteiden pelko sekä ahdistushäiriö… Nehän poistui tolla.
Sitten oon ollut kaikkea noista. Taukoa oon kyennyt aina pitämään. Tosin nykyään naisen läsnäolo on venyttänyt tauot todella pitkiksi ja peilannut oman juomisen älyttömyyttä. Nykyään pidän korkkia kiinni, mutta tuo lääkitsijä sekä muut jutut siellä taustalla on. Mutta joo ennen naista olin koko tuo reeti samaan aikaan.

Bilettäjähän minä olin. Mutta todellisuudessa se oli varmaankin enemmän tuota lääkettä tai jotain noiden yhdistelmää. Maailma jotenkin aukesi kun oli hönössä ja kaikki epävarmuus poistui. Eihän sitä itse ole vaan tiedostanut.

Tunnistin itseni hyvinkin. Bilettäjä olen ollut alusta lähtien, ja hankalissa elämäntilanteissa myös lääkitsijä.

Olin lääkitsijä (perus-nuppidiagnoosi, traumataustaa, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja vaihtelevasti masennusta). Juominen vaihteli aina olosuhteiden mukaan. Näin reilun vuoden jälkeen uskallan jo väittää etten tainnutkaan olla alkoholista riippuvainen, niin helppoa on ollut ja ajatusmaailma oikaisi itsensä aika nopeasti. Nuo perusongelmathan mulla vaikuttaa edelleen olemiseen ja olotiloihin, mutta terapiassa olen saanut niihinkin jo jotain tolkkua.

Muistan jo ihan ensimmäisiltä juomiskerroilta ettei seurassa päihtyminen kiinnostanut niinkään paljon, vaan alkoholin tuoma vapautus tuskaisesta oloista ja muistoista/traumoista, jotka pyörivät päässä jatkuvasti. Mutta toki lääkinnällinen vaikutus alkoi heiketä ja masennusoireet pahentua, mikä sitten motivoi (häpeän ja terveysongelmien pelon lisäksi) lopettamisessa. Sairauden oire se dokailu minulla oli ja loppui kun terapia alkoi tuottaa pikkuhiljaa tulosta.

Mutta sepä näistä juomari-horoskooppimerkeistä :smiley:

Heippa Valtio-Mies ja hyvää vuoden vaihtumista sinulle. Heititpä taas hyvän aiheen sisään. Itsestäni tunnistan eri tyyppejä - elämänvaiheesta ja ympäristötekijöistä riippuen. Joku mainitsi tyyppeihin liittyvän dynamiikankin eli mahdollisuuden kehittyä yhdenlaisesta toiseksi. Itselleni nimenomaan tämä kehitys oli tyypillistä. Aivan alkuaikoina olin tietämättäni Lääkitsijä. Lapsuuden perheessäni kun oli valitettavasti sellainen käsitys, että konjakki auttoi joka vaivaan - pillereitä ei juuri tunnettukaan! Sinänsä hämmästyttävää koska vanhemmillani ei ollut päihdeongelmaa. Tämä käyttäytymismalli on vieläkin niin vahvasti kovalevylläni, että mun on skarpattava esim. mahakipujen ja hammassärkyjen kanssa. :open_mouth:
Jossain vaiheessa olin myös tissuttelija, viimeisinä huippuaktiivisina vuosinani myös jo lähellä rappioalkkista joka ei ollut ilman ainetta toimintakykyinen. Melkein kaikki vaihtoehdot siis kokeiltu!

Lääkitsijä ja dipsomaani.

Kiitos kommenteista kaikille. Nämä stereotyyppinihän, eli juomarien “horoskooppimerkit” kuten joku hauskasti sanoi, ovat kieli poskessa hahmoteltuja karikatyyrejä joita olen ollut havaitsevinani oikeassa elämässä. Kiva jos niistä on löydetty jotain ituakin.

Danke schön, andante. :slight_smile: Hyvää vuoden vaihtumista myös sinulle.

Tässä vuoden viimeiseen päivään eräs hyvä laulu nykyisestä kotimaastasi: Kein Alkohol ist auch keine Lösung.
youtube.com/watch?v=pDgVzJ02pGM

:laughing: :laughing: ! OK, kiitti vinkistäsi Valtio-Mies. Lataan ja tsiigaan jos koneen resurssit sallivat!

Hyvää kuivaa tai kosteaa vuodenvaihdetta kaikille!

t. Juhani

Alkuun lääkitsijä ja bilettäjä,nykyään dipsomaani.
Kosteissa merkeissä vuosikin vaihtuu :frowning:
Palaan kun putki poikki :wink:
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!