Tipattoman tammikuun viettäjien liikuntapäivis

Nyt kun tipattoman tammikuun viettäjät eivät laske juotujen alkoholiannosten määrää (kun niitä ei siis tammikuussa ole) voitais aloittaa mittaamaan liikuntaan laitettujen minuuttien, tuntien, kilometrien tai vaikka ilometrien määrää. Kukin hyväksi katsomallaan tavalla ja kaikki liikunta huomioon ottaen. Hyötyliikunta, treenit ja kehonhuolto tai mitä nyt kukakin keksii.
Pidemmittä puheitta, let’s start!

Hyvä idea, on jäänyt itselläkin vielä flunssan jälkeenkin liian vähiin tämä osuus.

Viikko 1:

• spinning x 1
  • kävelylenkki x 6,3 km
  • olkapääharjoitteita joka päivä ohjeen mukaan (tämä osuus on todella tärkeä minulle nyt, muuten edessä leikkaus)

Ekalla viikolla ei muuta tullu kun kävelyä, 12000-16000 askelta/pv, koiran kanssa ja ilman. Tällä viikolla olis tarkoitus jatkaa vesijuoksua.

Mulla on taas vaikeuksia saada lähetettyä vastauksia mutta kokeillaan.
Viikko 1: joogaa 2.5 tuntia
Kävelyä 40.2km
Pyöräilyä 32km

Tänään työmatkapyöräilyä 22km
Koiran kanssa kävely 6km ja joogaa n. 20min.

ei mitään mahkuja liittyä tähän kerhoon :cry: vaikkei toki mistään kilpailusta olekaan kysymys.
mulla ne puolituntisiksi kutistuneet satunnaiset kävelylenkit on jo tarpeeksi. kyykkytreenikin on jäänyt väliin, äh.
erinomainen ketju enivei!

Sylvia☺️ Kaikkinainen liikkuminen kelpaa merkattavaksi. Liikuntapäiväkirjalla ei ole tarkoitus kilpailla (niin kuin itse sanoitkin) eikä hakea kenenkään hyväksyntää. Liikkumiset kirjataan vain omaksi iloksi ja mahdollisesti kannustimeksi itselle ja toisille. Itsellä tämä on myös hieman sijaistoimintoa. Saa ajatukset drinksuista hetkeksi muuhun toimintaan =D

Vai tämmönen ketju ja pakkohan mun on omalla tavallani tähän liittyä.
Mä olen todella huono mihinkään kirjanpitoon tämmöisissä ja tommonen älykellä-vai-mikä-sportti-se-nyt-on hoitaakin sen mun puolesta ja sitten tabletilta seuraan mitä on tullut tehtyä.

Mutta voisin nyt jotenkin kirjata ylös. En mä jaksa muistaa aikoja enkä kilometrejä kun tuo varamuisti tekee sen :unamused:

Viikko 1 :
1 x punttitreeni
1 x kuntopiiri
1 x uinti

Viikko 1: koiran kanssa 4 km aamulenkit x 6, spinning x 2, avantouinti x 2 :blush:

Tiistaina 8.1. Aamujooga puoli tuntia. Mikä ihana tapa herättää kroppa pitkillä venytyksillä.
Illalla lumikenkäilyä umpimettässä koiran kanssa 8km. Hiki tuli☺️

Mä oon vähän kade tuosta lumikenkäilystä. Meillä ei vielä lumimäärä riitä siihen. Nyt kyllä alkaa näyttää paremmalta kun viimeisen vuorokauden aikana on tullut noin 10 cm lisää. Se on mun yksi lempipuuha talvella, kun voi lähteä suoraan pihasta. Hiihtämisestä pidän myös, mutta se vaatii aina sen että autolla ajaa ainakin muutaman kilometrin että pääsee laduille. Ja nyt kun on olkapäätulehdus vielä päällä ei sauvojen kanssa voi huitoakaan. Siis lisää lunta tänne jotta pääsen kenkäilemään!

Nyt onkin mukavaa lumikenkäillä kun tietää samalla jelppaavansa muitakin metsässä liikkujia. Saa huvin polut kuljettavaan kuntoon.
Eilinen liikuntasaldo on 6.8km kävelyä sekä illalla kehonhuoltotunti ja aamulla puolen tunnin jooga. Olen nyt viimeisen vuoden aikana keskittynyt kehonhuoltoon ja nyt talviaikaan sitä kaipaa eritoten kun muutenkin elo on enemmän rauhallisempaa ja sisäänpäin kääntyneempää. Jo vuodessa liikkuvuuteni on lisääntynyt roimasti.

Viimeisen parin päivän aikana lunta on tullut niin, että meilläkin pääsee kenkäilemään. Nyt vaan pitäisi olla aikaa sille. En viitsi lähteä pimeässä metsään kuten sinä. Kun ei siellä näe mitään. Minulle tuossa lumikenkäilyssä yksi kiehtova seikka on eläinten jälkien pongailu. En kulje lumikengillä yleensä ollenkaan poluilla lukuunottamatta sitä pätkää kun lähden tai palaan. Muuten menen umpimetsään ja katselen tunnistanko lumessa näkyviä jälkiä.
Nyt taitaa käydä niin, että tulevanakaan viikonloppuna en pääse kenkäilemään. Lauantai menee kokonaan huvitteluun. Pitää lähteä kotoa jo ennen yhtätoista ja siinä kun pitää saada maalit naamaan ym niin jää urheilut väliin. Sunnuntaina taas pitää kävellä hakemaan auto liityntäparkista. Mutta just nyt kun tätä kirjoitan niin tulee mieleen, että ehkä voisin etsiä reitin sinne metsän kautta… Niinpä taidan tehdä jos ei paha krapula vaivaa (lauantai mun lintsaus päivä tipattomasta). Ei sinne ihan koko matkaa pääse menemättä tietä pitkin, mutta varmaan suurimman osan, jollen eksy :unamused: .

Käytätkö Fatlady muuten sauvoja lumikenkien kanssa? Olen joskus niitä kokeillut, mutta todennut että tykkään mennä enemmän ilman. Joskus kyllä kun olen uponnut syvään hankeen toisen kengän kanssa olen toivonut, että olisi sauva millä punnertaa ylös, mutta muuten ne on metsässä vähän tiellä.
Millaiset kengät sulla on? Mulla on sellaiset aika pitkän malliset. Painoa kun on paljon niin niitä suositeltiin. En ole muita ikinä kokeillutkaan. Olisi mielenkiintoista tietää miten eroavat.

Käytän yleensä sauvoja koska kaipaan käsivarsille ja hartioille töitä. Ja kyllähän ne tuo pontta mäkien nousuun ja niistä saa hyvin tukea vaikeakulkuisessa maastossa. On kaatuneita puita ja ojien sekä leveimpienkin uomien ylityksiä.
Ymmärtääkseni nuo ovat aika laadukkaat kengät. Niissä on kevyt putkikehys ja liekö jotain keinonahkaa tms. pohjaosa. Sitten niissä on hyvät hampaat pohjassa jotta eivät ole liukkaat mäkeä noustessa tai laskeutuessa.
On kyllä kiva harrastus tuo lumikenkäily kävelee sitten ihan vaikka umpimetässä tai pelloilla. Huomenna ollaan menossa polkuja aukomaan.
Tänään liikuntapanokseni oli vähänlainen. Puolen tunnin jooga sekä 3.5 km kävely metsässä. Tänään on lepopäivä.

Mulla on varmaan markkinoitten halvimmat lumikengät ja oon mä niitä laadukkaampia tuijotellut sillä silmällä vaan ostamatta ovat jääneet. Hyvin mä olen noilla pärjännyt kun en paremmasta tiedä. Huomenna olis tarkoitus mennä metsään niillä tarpomaan. Mä käytän niitä usein kuvausretkilläni, mutta nyt ajattelin aloittaa niillä ilman kamerareppua liikkumisen. Siis että välillä ihan vaan kävelisin niillä enkä jäis pitkäksi aikaan yhteen paikkaan seisomaan.
Mun liikunta on tällä viikolla yks uintireissu tähän mennessä. Yövuorojen aikaan ei vaan paukut riitä enää muuhun. Jotkut jaksaa treenata silloinkin vaan en minä kykyne en millään.

Mun lumikengät kuulostaa aika samanlaisilta kuin Fatladyn. Silloin kun ne ostin olivat ainoat mitä meidän paikallisessa urheiluliikkeessä oli :smiley: .
Oikeassa Fatlady olet, että sauvoilla saa ylävartaloon liikettä. Toisaalta ne auttaa mäessa eli ilman niitä saa vielä enemmän jumppaa reisille. Ja myös tasapainoa joutuu rinteitä ylös alas mennessä käyttämään enemmän. Nyt kun olkapäätulehdus vaivaa en edes voisi sauvoja käyttää. Ehkä sitten kun siitä pääsen eroon kokeilen taas. Kova hinku olisi päästä metsään, mutta nyt riippuu täysin sunnuntain olotilasta. Ikä on tehnyt sen, että en krapulassa jaksa enää mitään liikuntaa. Ja lumikenkäily on kyllä rankkaa pehmeässä lumessa.

Pari vuotta sitten oli kevättalvella aivan upea hankikanto. Kävelin lumikengillä pitkin peltoja mahtavassa auringonpaisteessa tunti tolkulla. Se oli tosi hienoa. Sama olisi ollut mahdollista viime vuonna maaliskuussa muuten, mutta polvileikkauksen takia olin nalkissa kotona. Toivottavasti tänä vuonna pääsen nauttimaan kevät hangista sitten kun ne koittaa.

Eilen oli mahtisää joten lähdin fillarilla duuniin. Meno-paluu 21.4km
Sitten illalla koiran kanssa lumikenkäilyä 8km.
Olen voimissani ja erittäin hyvä fiilis. Pieni notkahdus olotilassa oli puolessa välissä viikkoa!
Tänään oli shoppailua melkein 2000 askeleen verran. Ja nyt alan joogaamaan. Siihen menee vähintään puolituntinen. Uudesta Jooga lehdestä luin, että hyödyllisempää on joogata vaikka päivittäin n. 15min verran kuin että harvemmin ja tunnin kerrallaan. Minulle sopii paremmin lyhyemmät jaksot.

Viikonloppu taas paketissa ja alkottomana! Itsellä on jo ennätys tämä
pariviikkoinen ilman alkoa. Ja nyt kun olen keskittynyt liikkumiseen ja yritän välttää alkon ajatteluakin niin helposti on tämä pariviikkoinen mennyt. Aiemmilta yrityksiltä muistan sen, että tipatonta tuli ajateltua liikaa. Liikaa myöskin pyörin lukemassa näitä juttuja. Yritän nyt välttää vellomista aiheessa alkoholi.
Tämän päivän liikunta oli taas aika runsasta. Koiran kanssa kahdeksan kilsan metsälenkki ja tunnin spinning. Nyt unta kuulaan, että jaksan taas pakertaa huomenna töissä. Ulkoilu ja liikkuminen antaa ihanan raukean olon!

Eilen tuli otettua rauhallisempi päivä kun spinninki oudokseltaan painoi hieman jaloissa.
Eilen aamulla oli reilun puolen tunnin joogasessio ja illalla koiran kanssa neljän kilsan lenkki. Samalla siinä hieman kouluttelin sitä kun jo opitut asiat kaipaa toistoa.
Missäs kaikki tipattomat liikkujat ovat? Yksinään täällä vaan rustailen tilastojani.

Hyvä kun huhuilit!

Yksipuolista on liikkuminen ollut, kävelyä, kävelyä ja taas kerran kävelyä. Koiran kanssa ja ilman. 12000 - 18000 askelta päivässä näyttää kello. Yhden kerran kävin hiihtämässä, mutta sitten meidän ladut meni ihan muusiksi ton lumisateen kanssa, ei ole latukone vielä käyny uudestaan. Vesijuoksu x 1 viime viikolla ja huomenna uusiksi. Siinäpä ne. Tällä erää.