Olen seurannut omaa juomiskäyttäytymistä nyt kolme viikkoa ja laskenut annokset tuonne Jeppeen. Eipä kovin hyvältä näytä, tommosta 40-50 annosta viikossa. Huolestuttavinta ehkä se, että nämä viikot ovat olleet aika normi viikkoja, eli en ole omasta mielestäni juonut tavallista enempää. Mun tapa juoda ei ole vetää kaatokännejä, juon hissuksiin päivän mittaan ja lähes aina keskiolutta, toisinaan vähän viiniä. Tätä on varmaan jatkunut vuosia, en ole vaan ennen tajunnut tuota määrää. Yleensä viikonloput menee pienessä maistissa. Aloitan usein jo aamulla ja tissuttelen siinä päivän mittaan. Arkena vähemmän, mutta muutama kuitenkin duunin jäkeen.
Viime viikko herätti. Alkuvikko meni hyvin, en ottanut kun pari annosta duunin jälkeen, mutta sitten yhtäkkiä torstaina vedin jonkun 12 annosta ja en saanut sitten putkea loppumaan. Eilen sunnuntaina vielä toistakymmentä olutta. Enkä pysty selittämään mistä se torstai oikein lähti. Neljä päivää pienessä sievässä.
Nyt ajattelin laittaa pelin poikki kuukaudeksi ja katsoa mitkä on fiilikset ja pystynkö ylipäänsä siihen. Jos en pysty hakeudun hoitoon välittömästi.
Hei Stinde10,
voimia, hermoja ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä kuukauden ajaksi (ja toki siitä eteenpäinkin, mutta noin niinkuin alkuun)
Kuukauden kuivattelusta tuskin on haittoja niissäkään tapauksissa, kun juominen ei ole päässyt vielä ongelmaksi asti, mutta etenkin silloin kun itse oivaltaa että homma on karannut lapasesta ja lapasetkin kadoksissa. Ja eiväthän nuo juomasi määrät nyt suoranaisesti terveyttä edistä, etenkin kun reipasta nesteytystä on takana useampi vuosi.
Aloitin itsekin tänään tipattoman, tosin omani kestää tällähaavaa viikon (siis jos ylipäätään kestää ) .
Onnea vielä matkaan - vaikka onnella ei taida tämän asian kanssa olla juurikaan tekemistä.
Kuulostaa hyvältä idealta pistää peli poikki vähäksi aikaa kun huomaa, että homma on lähtenyt lapasesta ja onhan tuossa annoksia viikossa. Itselläni ensimmäinen viikko takana 6kk tipatonta ja erittäin hyvältä tuntuu - mahtavaa ajatella, että ei tarvi kärsiä puoleen vuoteen yhtään krapulaa! Tilanteeni on siitä eri, että en juo joka päivä, vaikkakin kotitissuttelu on salakavalasti lisääntynyt, mutta suurin ongelma on se, että kun juon sosiaalisesti niin homma lähtee käsistä erittäin helposti - ja juominen tuntuu olevan koko sosialisoinnin tärkein asia.
Kirjoittelehan tänne kuulumisia ja tuntemuksia, täältä ainakin löytyy paljon ihmisiä, jotka tietävät juuri mistä tässä on kyse.
Täällä on vähän samanlaista vaivaa kuin aloittajalla. Korjaussarjojen kierre lähtee mulla aika helposti 12+ annoksilla käyntiin. Sitten taas jos ottaa “vain” 9 annosta, esim 3,5 desin rommipullon, niin siitä ei tule krapulaa jota pitäisi tasotella. Vähän pidempi tipaton on tosin mun mielestä selkeästi helpompi operaatio kuin säätää annokset per viikko jollekkin tietylle tasolle.
Kiitokset tsempeistä kaikille! Tuntuu tärkeältä saada vähän potkua persuksiin. Eilen oli eka täysin kuiva päivä ainakin kolmeen viikkoon. Veikkaan, että vielä pidempään on mennyt niin että ainakin jokunen bisse on tullut nappastua joka päivä. Joo, sama ongelma on Narkkitehdin kanssa. Seurannasta huolimatta en saanut annosmäärää pysymään tavoitteessa. Usein viikko alkaa silleen pikkuhiljaa. Muutama olut töiden jälkeen ja loppuviikkoa kohti sitten enemmän ja enemmän…no olen nyt tyytyväinen että sain edes yhden päivän kuivaksi. Päivä kerrallaan. Ajattelen asiaa levon kautta, sen sijaan että käytän rentoutumiseen alkoholia, vedän vaikka tirsat. Oon niinku lomalla viinasta
no ei nyt hirveen hyvin ole lähtenyt. Aloitan tänään uuden yrityksen. Pari päivää olin täysin kuiva, sitten keskiviikkona repsahti, mutta loppuviikko taas paremmin. Seuraavalla viikolla oli tosi stressaava duunikuvio/deadline, jota tuli sitten juhlistettua työkavereiden kanssa. Mulla sitten tyypillisesti jäi hana auki bileiden jälkeen, eli korjailin neljä päivää enemmän tai vähemmän.
Ekalla viikolla join sen verran vähemmän, että pääsin fiilikseen siitä mitä olis jos ei tissuttelis kaikkea vapaa-aikaansa. Olin jo parin päivän jälkeen paljon virkeämpi ja pystyin touhuamaan kaikkea, mitä normaalisti en jaksa. Olen tissuttelusta huolimatta lisännyt pikku hiljaa liikunnan määrää tässä vuoden ajan. Se tuntuu auttavan. Nyt hommasin kuntosalikortin ja aion lisätä liikkumista entisestään.
En ole täysin pettynyt tilanteeseen, vaikka tietysti harmittaa/pelottaa kun ei saanutkaan aikaiseksi. Tiedostan kuitenkin, että muutos tapahtuu hitaasti jos on tapahtuakseen. Joumisen lopettaminen on ehkä vasta viimeinen vaihe prosessia, jossa näköjään pitää muuttaa montaa asiaa elämässä.
Tällasta tänään. Uusi viikko, uudet kujeet. Tsemppiä kaikille täällä olijoille.
Mä tykkään Antabuksessa siinä että siinä saa käytännössä itse päättää milloin aletaan lipsumaan. Ja pitää olla monta päivää putkeen sitä mieltä että kohta on ihan ookoo että lipsuu, kun ei tarkoituksella oteta nappia. Ei hetken mielijohteet ja napsutukset heilauta, vaan vaaditaan vankka vakaumus.
Tässähän ehtii vielä hyvin 100 päivää tipatonta, vai mitenköhän toi kalenteri oikein menee? Uudenvuodenaatto 1.1.2016 on perjantai, joten silloin kaikki on kännissä anyway, ja seuraavana maanantaina voipi aloittaa luonnollisesti tipattoman Tammikuun. Sounds like a plan, mutta katsotaan nyt!
…eli kuukauden ole yrittänyt aloittaa tipatonta. Ei meinaa millään onistua. Aina on muka joku syy. Tissuttelu on kyllä vähentynyt. Muutamia kuivia päiviä välissä, mutta ei auta. Täytyy mennä hakemaan ne antabukset. Ei ole kyllä mitään kokemusta niistä, mutta jotain tässä on tehtävä.
Antabus on kyllä viimeinen tukikeppi. Sen kanssa ei voi juoda. Alussa voi olla mahakipuja ja väsymystä ja ahdistaa, kun antabuksen aloittaa. Myöhemmin se helpottaa ja on hyvä asia, kun ei tarvitse itse päätää juoko vai ei, kun ei voi juoda.
Maksakoikeissa pitää käydä alussa tiheään, kun joillakin maksa-arvot nousee lääkkeestä. Lääkäri varmasti neuvoo nuo asiat. Muista, että et halua antabuskuuria siksi, että toiset on kehuneet sitä, vaan siksi, että haluat kokeilla onko siitä sinulle avuksi.
Parissa viikossa fyysinen riippuvuus pienenee ja samalla alkoholin päivittäinen pohdiskelu vähenee aikatavalla. Sanoisinpa että parin viikon jälkeen menee helposti vaikka koko kuukausi. Sittenhän sitä kohtuukäyttöä voipi taas kokeilla. Pitää vaan muistaa olla ilman Antabusta kolmannen viikon kohdalla, niin myrkky ehtii poistua elimistöstä.
Virallinen suositushan on pari viikkoa ilman Antabusta ennen juomista, mutta kyllä mun mielestä 3-4 päivää on aika hyvä jos aikoo vain muutaman oluen ottaa. Hirveän yksilöllistä toki, joten parempi aloitella hiljalleen. Voihan sitä sitten seuraavana päivänä ottaa aina enempi, jos tuntuu homma luistavan ilman oireita.
Pari-kolme päivää kun maistelee, niin sen jälkeen voi taas Antabuksella aloittaa uuden muutaman viikon tipattomuuden.
Sydis, jospa ryhtyisit bloggariksi ja “hienovaraisesti” vihjailisit että yhteistyökumppanit (hieno nimike blogimaailman veronkierron mahdollistajille) kiinnostaisivat, niin ehkä saisit Antabuslahjoja kokeiltavaksi eri väreissä, mauissa ja vahvuuksissa ja vieläpä johonkin supersöpöön hot pinkkiin ruusurasiaan pakattuna. :mrgreen:
Kiitos sydis neuvoista. En ole saanut vielä aikaiseksi. Juopotellut olen. Taas meni viikko niin että joka päivä jotain pe ja la vähän enemmän. Nyt on sunnuntai ja morkkis. Toivottavasti ei tänään. Mistähän noita antabuksia sitten, kannattaako työterveyslekurille mennä, vai meneekö sieltä tieota työnantajalle päin?
Ei noi työterkkarit mitään tietoja levittele työnantajalle. Parempi vaan sanoa että tartteisi tukea raitistelussa ja että on kuullut Antabuksen auttaneen monia. Sitten ne ottaa verikokeen maksa-arvoja varten ja reseptin saapi hyvässä lykyssä jo parin päivän sisällä. Antabus auttaa tosiaan hirveän hyvin, vaikka se hirveää myrkkyä onkin.
Tärkeintä sillä onkin saada katkeamattomilta tuntuvia päivästä toiseen jatkuvia putkia katkaistua. Sitä päänsisäistä ongelmaa mikä aikaansaa juomista, Antabus ei ratkaise. Kannattaa mielestäni kuitenkin aina kokeilla, sillä jokainen juomaton päivä on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Välillä sitten voi kokeilla miten siivet kantaa ilman Antabusta, ja tehdä omat johtopäätökset.
Mulla nyt 2 viikkoa ilman antabusta, ja hyvin pitkälle vanhoihin tottumuksiin veri vetää, eli 50 annoksen viikkovauhtia mennään. Joskus on tosin mennyt 100 annostakin viikossa, joten ehkä tuon Antabuksen kanssa on jotain oppinut. Ainakin sen että mitä enemmän päiväannokset menevät 10 tuollepuolen, sitä enemmän koko harrastus kaduttaa.