Hyvää uutta vuotta kaikille tästä alkaa TAAS tipaton kokeilu. Viime tammikuussa 2 ekaa viikkoa oli helpoimmat. Nyt tilanne eskaloitunut niin että 2 päivää selvänä on mahdotonta. Juon kuitenkin vaan mietoja, olutta ja lonkeroa, mutta liikaa. Kohtalotovereita?
Hyvää uutta vuotta sinnekkin.
Aika lailla sama juttu täälläkin.
Mitään aikarajaa en aseta, mutta yritys olisi ainakin kevät olla tipattomalla.
Tsemppiä!
Mukana ollaan. Ainakin nyt tammikuu aivan varmasti. Tavoitteena on joskus vielä olla täysin raitis, mutta tässä jo monta vuotta sitä tavoitetta kohti kontanneena en osaa sanoa varmaksi, että milloin se lopullinen irtiotto tulee tapahtumaan.
Edistystä on tapahtunut jo aika paljon ensimmäisestä heräämisestä ja uskon vakaasti eläväni vielä täysin raittiina. Mutta olen itselleni armollinen, koska eihän kukaan voi tietää minä mukaan lukien, että kuinka paljon ja minkä laatuista työtä vielä vaaditaan.
Tämä yhteisöön hakeutuminen on nyt kuitenkin seuraava työkalu, jonka otan käyttööni. Ei ole ihan minun juttuni, mutta teen senkin oikein mielelläni, kun se vaikuttaisi monen lähteen mukaan olevan oikein hyödyllistä.
Ei ole siis lähtenyt alkon himo lopullisesti vain plinkkiä lukemalla, täytyy kiltisti jotain nyt sitten kirjoitellakin.
Katsotaan kuinka paljon tässä tulee avauduttua ja innostunko kirjailemaan vaikkapa ihan oman ketjunkin joku kaunis päivä.
Mutta oikein hyvää uutta vuotta kaikille!
Hyvää uutta vuotta! Minä otin varaslähdön tipattomaan tammikuuhun jo 17. päivä joulukuuta. En tiedä mihin asti tämä jatkuu, mutta varmaan siihen asti kun tulee joku erityisen hyvä syy juoda. Ei ole vielä kahdessa viikossa tullut, eikä ole näköpirissäkään.
Minulla on tosin kokemusta eri pituisista tipattomista, koska olen joskus ollut ihan soberina jopa pari vuotta yhtä mittaa, enkä sittemmin ole juonutkaan kuin suunnilleen 2 - 6 päivänä kuukaudessa.
Joskus aikoinaan kauan sitten minullakin oli kyllä 24/7 -tissuttelun aika elämässäni. Voisi melkein sanoa, että esim. joskus vuosina 2005 - 2006 olin yhtäjaksoisesti päihtyneenä kaksi vuotta putkeen, eikä näin sanoessa tule edes hirveän paljon liioitelleeksi.
Onneksi korjausliikkeet onnistuivat.
Kiva kuulla että tipattomuuskin on ihan mahdollista vaikka lähtökohdat ois mitkä heti huomaa taas kuinka 1 päivä meni ihan ongelmitta mutta tänään jo heti aamusta tulee olut mieleen. Hetki kerrallaan… Tähän asti olen keksinyt joka päivä syyn mitä kaupasta “tarvitsee”, vaikka oikeasti tarvitsen lisää juotavaa. Nyt huomaan etten ihan tosissaan tarvi mitään kun ei sitä juotavaa ole ostettava. Yksi tuttu kertoi olleensa 2kk juomatta ja mieliala oli ihan uskomaton. Se motivoi minuakin, kun vaan voisi hypätä ajassa eteenpäin…
1 riskitilanne tapettu. Katsoin jännittävän lätkä ottelun pelkkää vettä juoden. Pitää onnitella itseään pienistäkin onnistumisista
Mulla on varsin samanlaatuinen juomahistoria sun kanssa Alice_Donut. On ollut kuukausitolkulla kestävää päivittäistä pikkupöhnäilyä ja sitten sitä ankaraa viikonloppu kaatamista ja viikot superterveellisesti elämistä. Tällä hetkellä ollaan vkl kännäämisessä ja arkena ei juominen käy enää kunnolla edes mielessä. Eli perjantaina on varmaan ekat kaljan perään kuolailut itsellä edessä.
Ja tsemppiä Anayaa!
Jokainen selätetty riskitilanne vie aina eteenpäin.
Päivä meni itsellä muutamaa podcastia duunien ohessa kuunnellen, että jotain pientä on raittiuden eteen myös onnistuttu täällä suunnalla tekemään.
”Taas” täällä. Juomishistoria pitkä ja kivinen ja viimeiset 15 vuotta menny sentakia aikalailla perseelleen, jos ihan rehellisiä ollaan. Kuudes päivä viimeisestä kännistä ja ajatuksissa on, et olishan se helkkarin hienoa pystyä olemaan tää vuosi kokonaan ilman. Ajattelin kuitenkin mennä päivä kerrallaan, enkä lupaa itelleni heti liikoja, etten sit taas pidä itteeni luuserina, jos en onnistu.
Tälläkertaa tutkistelen itteeni enemmän, mietin mitä se juominen mulle antais tai mitä on antanut ja mitkä on ne syyt miks oon oikeesti juonut liikaa. Voisin kuvitella et tipaton tammikuu onnistuis aika helposti, mut ongelmainen kun olen niin se ei ”pelasta” mua enää tässävaiheessa, vaan mun tarvii miettiä mun juomista loppuelämän kannalta tai sillee et oiskohan aika pistää elämäntavat uusiksi alkoholin käytön suhteen. Tai no, tiedän et nyt on vihdoin sen aika.
Aivan liikaa on juominen vienyt. Tullessaan se on tuonut vaan lisää häpeää, eli just sitä mitä moni juomalla pakenee.
Ja oikeesti, häpeä on tunteista se, joka tuhoaa ihmistä eniten.
Jep, häpeä on tunteena niin tuttu. Multa juominen on vienyt avioliiton ja avoliiton kaiken muun lisäksi. On mulla ns. elämä mallillaan, etten pohjalla ole, mut oon mä menettänyt monta hyvää vuotta juomiselle. Ihanin tunne on herätä aamulla ilman morkkista, häpeää siitä, ettei edellisiltana oo tehnyt tai sanonut mitään tyhmää. Niitä aamuja ollu todella paljon kun oon miettinyt mitä hittoa sitä taas tuli tehtyä…Häpeä ja ahdistus, sitä on koettu ihan liikaa ja minkätakia?
Joo. Lempeät ja rauhalliset aamut kantavat myös ja saavat muistamaan sen, miksi ei enää halua juoda.
On ihana tunne herätä virkeänä ja varmana siitä ettei puhelimesta löydy mitään noloja yllätyksiä selätin eilen illalla heti perään toisenkin riskin, eli saunan. Sauna tuntui pitkästä aikaa oikeasti rentouttavalta kun saunajuomana oli mehua
perjantaina olisi suurin riskitilanne edessä kun on koiravapaa ilta ja lähdemme mieheni kanssa leffaan ja syömään…
Hei vain teille muillekin.
Täällä tipaton jatkuu nyt takuuvarmasti, kun tuli pieniä ongelmia terveyden kanssa noin muuten (ihme kyllä ei suoraan alkoholin käyttöön liittyvää). Mutta aion joka päivä päivittää nyt tähän ketjuun jotain tässä tammikuussa ja yritän osallistua keskusteluun vähän laajemminkin kunhan energiat ensin palautuu.
Kaikesta huolimatta juominen on käynyt tänään vähän mielessä, vaikka viime aikoina olen juonut ja ollut haluja juoda vain viikonloppuisin.
Ehkä nuo pyhien pikkuisen käsistä lähteneet toikkarinnit varsin reippaan kaatokäden kanssa pisti pelin taas aivan uusiksi. Vaikka ehkä se tarkoittaa vain sitä, että lyhyessä ajassa pelikuviot voi muuttua radikaalisti myös parempaan suuntaan, se jäänee nähtäväksi.
Uusi päivä, uudet haasteet. Mutta positiivisin fiiliksin niitä kohtaamaan. Jos vaikka kuuntelisi/lukisi vähän William Porterin jorinoita. Hänen tuotantonsa uppoaa tällä hetkellä kaikkein parhaiten.
Viikko tipatonta takana. Päivä on ollu raskas henkisesti, hiton stressaava. Normaalisti olisin tällaisen päivän jälkeen purkanut tätä pingoittuneisuutta viinillä, mut sit ajattelin ettei siitä kuitenkaan oo mitään hyötyä ja mielihalu katosi. Huomen aamulla kun herään oon varmasti tyytyväinen itseeni
Onnea ekasta viikosta Ilona72! Nyt pääset jo keräämään niitä viikkoja, etkä pelkästään tunteja tai päiviä.
Tuo oivallus siitä, että arkisten haasteiden hukuttamiseen hetken viinipöhnään on olemassa myös vaihtoehtoja on ollut tosi tärkeä pointti minullekin.
Ja alkuun se tuntuukin aika mahdottomalta ajatukselta.
Mutta ne muut toimintatavat täytyy itse kehittää ja toiston kanssa niistä alkaa sitten tulemaan aivoille entistä automaattisempi tapa reagoida tilanteeseen.
Tuntuu että aivan joka ikisen pikkuasian joutuu opettelemaan uusiksi oikein ajan kanssa, että ilman alkoa elämästä tulee uusi normaali.
Mikä on sinällään ymmärrettävää, kun on itse opettanut vuosikymmeniä aivot siihen tilaan, että alkoa pitäisi saada tilanteessa kuin tilanteessa.
Ei se auta kun selvittää joka ikinen vastaan tuleva triggeri, kompastui siihen tai ei, ja kehittää siihen muu tapa toimia ja toistaa niin kauan että sitä alkaa tekemään ihan automaattisesti sen enempää sitä miettimättä.
Kovaa työtä tämän kanssa rimpuilu, mutta ehdottomasti sen arvoista. Eiköhän tässä ole jo nähty kaikki mitä alko pystyy elämässä tarjoamaan, nyt jotain muuta kiitos.
Täällä alkaa tipaton päivä numero viisi ja olosuhteiden pakosta en nyt pystyisi käytännössä edes juomaan. Yritän jotain aktiivista ajatustyötä saada tänään kuitenkin aikaan, niin pääsee pikkuisen taas eteenpäin.
Hyvää ja raitista perjantaita kaikille!
Itsellä on nyt vakaa aikomus olla tammi ja helmikuu kokonaan tipattomalla, uudenvuoden tienoilla oli neljän päivän ränni josta palautuminen kesti monta päivää.
Alkon käytön reilu vähentäminen on mielessä, koska suvussa on paljon alkoholismia, enkä halua alkaa tulitikuilla leikkimään varta vasten.
Toivotan onnea kaikille muillekin tipattomaan.
Mukavaa alkanutta vuotta kaikille.
Tervetuloa kerhoon Vellu96!
Ihan järkevää aloittaa ajoissa työn tekeminen raittiuden/kohtuuden eteen, eikä vasta silloin kun se on elämän ja kuoleman kysymys, siihen olen itsekin pyrkinyt. Ja itse haluan ehdottomasti kokea myös sen jossain vaiheessa elämää, että minkälaista elämä on täysin raittiina. Kiinnostaa onko se sen arvoista mitä kaikki puhuvat.
Täällä käynnistetään päivää numero kuusi. Muut terveyshuolet ohi ja saa keskittyä nyt taas täysillä tähän tipattomaan. Ei vielä haluja juoda, mutta odotan mielenkiinnolla, milloin se juomisen petaaminen alkaa. Eli siis hekumointi ja suunnittelu, kuinka tulen helmikuussa juomaan. Ehkä mä kuuluisin tuonne lopettajien puolelle, mutta mennään nyt tämä tammikuu täällä, niin ei tule lyötyä itselle liikaa paineita.
Mukavaa lauantaita kaikille!
Päivä numero 7 on pyörähtänyt ihan kivasti käyntiin hyvin nukutun yön jälkeen. Alkaa taas uni olemaan kohdallaan ja se lisää välittömästi hyvinvointia. Eilinen päivä meni ihan perinteisissä merkeissä ulkona lounastaen ja kaupungilla pyörien, tällä kertaa ilman alkoa ja ei ihme kyllä ollut edes haluja ottaa. Kiva kun voi tänäänkin tehdä ihan mitä haluaa, kun ei ole krapula jarruttamassa.