Iltaa foorumille, nyt se on sitten syytä aloittaa rimpuilu kohti selvää vähennystä, Vähentäjäksi.
Tänään luin, että kolmekin viikkoa voisi olla riittävä aika katkaista pääkopasta tuota alkon pirulaisen otetta…. nyt on tänne löydetty ja sellainen askel otettu.
Ihana lukea näin hyviä kokemuksia
itse joudun häpeän ja itseinhon keskeltä sanomaan että juomiseksihan se perjantai meni ja niin kovaksi vieläpä ettei juuri muistikuvia illasta. Inhottaa, suututtaa ja surettaa. Ei muuta ku uutta yritystä kehiin, tammikuuta ei enää tipattomaksi saa mutta loppukuun voi saada, ja helmikuunkin huikattomaksi. Vielä ei usko itseen ole kuopattu ja tiedän ettei retkahdus ole maailmanloppu, mutta tällä hetkellä on niin itseensä pettynyt olo.
Tervetuloa Leon ketjuun ![]()
Kiitos ja pystyyn vaan ja uutta yritystä.
Itsellä on tässä nyt tämä alkuviikko aikaa kerätä sellainen asenne kasaan, joka kantaisi sitten to-su välin. Alkaa ”onneksi” taas arki pyörimään normaalisti
Se on yksi mikä saattaa auttaa, juhlat on juhlittu ja arki alkaa. Lähdetään kohtaamaan sitä selvänä! Kokemuksesta tiedän että kun juomishimo tulee, niin se myös nopeasti unohtuu, niissä tilanteissa vaan pää kylmänä ja muistutan itselleni että aina se menee ohi.
Sinulla on taustalla ilmeisesti ainakin pari viikkoa, ellei jopa kokonainen tammikuu 23?
Sehän on hieno juttu!
Tipattomalla olen tammikuun. Mukavalta on tuntunut!
Mitenkä Vellu96 on lähtenyt käyntiin projekti?
Terveppä terve. Aika hyvin on lähtenyt tipaton alkuun ja ei tee mieli yhtään alkoholia.
Itseasiassa ehkä jo erään entisen ystävän luisuminen yhä syvämmälle alkoholismin kiemuroihin on herättänyt mua ajattelemaan, etten itse halua päätyä samanlaiseksi spurguksi.
Mulla on vakaa aikomus pysyvästi järkiperäistää alkon käyttöä, etten alkoholisoituis kuten monet muut suvussa.
Kyllä tipaton tulee pitämään ja toivottavasti muilla myöskin.
![]()
Paljon tsemppiä Anyaa!
Olen itse ottanut sellaisen asenteen viime aikoina, että en soimaa itseäni lankeamisesta. Ennemminkin kiitän raittiista ajasta jonka keholleni soin, yritän ottaa opikseni niin paljon kuin mahdollista ja eteenpäin meneminen jatkuu siitä mihin jäätiin. Ei vuorta aleta kiipeämään alhaalta asti, kun matkalla kompastuu. Olen huomannut sen asenteen toimivan itselleni alkon ja aikoinaan tupakan suhteen paljon paremmin. Siinä tulee halu yrittää antaa keholle seuraavaksi vielä pidempi breikki. Ja vaikka päämääränä on täysi vapaus riippuvuudesta, niin etukäteen on mahdotonta tietää, kuinka paljon maaliin pääseminen tulee vaatimaan. Tämä tapa ajatella ei ehkä ihan kaikille kuitenkaan toimi.
Päivä 8 menossa, ja tässä on nyt näköjään pientä pöpöä päällä, niin ei ole minkäänlaista halua juoda. Mutta sellainen pieni haikeus tuolla takaraivossa on, että jotain muka puuttuisi. Eiköhän se jossain vaiheessa voimistu sen verran, että pääsen sitä käsitellään lähemmin.
Hyvää huomenta kaikille.
Päivä numero 9 edessä. Eilen tuli kuunneltua podcasteja, tänään varmaan jotain samanlaista toimintaa luvassa raittiutta edistämään. Joka päivä yritän kuitenkin jotain tehdä. Hyvä tästä vielä tulee.
Moikka,
Täällä taas vuoden tauon jälkeen tiptap tipattomalla. Alan kyllä viime vuosien kokemuksen myötä olla sitä mieltä, että tipaton on ongelmaisille, sillä itselläni ainakin homma riistäytyy aina entistä ehommaksi tipattoman kauden jälkeen. Päivä kerrallaan mennään ja on pakko ihmetellä, miten helposti tämä ensimmäinen viikko on sujunut. Huomoiden sen, etten joulukuussa tainnut olla päivääkään ilman viiniä. Ja kyllä ne imuroidut määrät ovat vuosien saatossa kasvaneet. Kaiholla muistan aikoja kun ostin koko viikonlopuksi viinipullon ja pari sauna olutta. Hyvä, että tuo riitti joulukuussa arkiannokseksi. Pyhinä ei enää laskuissa pysynyt lainkaan. Ja kaiken tämän lisäksi hoidin työni ja urheilin urheasti lähes joka päivä. Tähän taustaan peilaten olin varautunut kammottaviin vieroitusoireisiin ja viininhimoon, mutta yllätyksekseni on ollut suuri. Pari ekaa yötä nukuin todella huonosti ja päätä särki mutta siinä se. Yritän olla iloinen ja nauttia fiiliksestä että vielä ei tee yhtään mieli olla pöhnässä. Ensimmäisten öiden jälkeen olen nukkunut hyvin ja olen paljon väsyneempi kuin yleensä…varmaan elimisto tekee recovery toimintoja kun niin nukuttaa. Tiedän jo, että kyllä se “petaaminen” jossain kohtaa alkaa että eihän tässä mitään ongelmaa ole kun pystyn kerran olemaan juomatta… tähän toivoisin hyviä vinkkejä, mantroja joilla nuo ajatukset karkoitetaan? Juuri nyt olen niin vaaleanpunaisessa pilvessä tämän raittiuden kanssa mutta tiedän myös että se haihtuu sormia napsauttamalla. Tavoitteenani olisi jatkaa tipattomalla tiellä tammikuun jälkeenkin mutta taputellaan nyt tämä ilta ensin. Tsemppiä kaikille kanssakamppailijoille!
Tervetuloa ketjuun Tulikettu23!
Niin kovin tuttuja nuo sinun pohdintosi, varsinkin tuon toleranssin suhteen. Sitä pystyy äkkiä juomaan aika huikeita määriä, kun harjoittelee tarpeeksi.
Olen itse pitänyt terveydestä myös muilta osin aika hyvin huolta ja perustellut itselle sen, että niin saa lisää juomavuosia (kuinka hölmöä!). Pitkään on onneksi ollut edes ymmärrys, että joku raja on olemassa ja juomisen negatiiviset puolet nousevat kestämättömiksi juomisuran edetessä tarpeeksi pitkälle.
Oletan petaamisen alkavan pian myös täällä, yleensä se tulee siinä viikon kahden jälkeen. Mutta toistaiseksi ei tee yhtään mieli juoda.
Huomenna onkin sitten jo n. kolmannes tammikuusta kasassa ja jos vielä jossain vaiheessa päivitän tavoitteen 100 päivään, niin siitäkin olisi mennyt jo tasan 10%. Kovaa vauhtia kohti raitista elämää siis suhaillaan.
Tervetuloa Tulikettu, ihan ku oisit kirjoittanut mun ajatuksia! Just eilen mietin että voi niitä aikoja kun alotteluun riitti sixpäkki ja siitäkin jäi vielä seuraavalle illalle pari saunaolutta!
Ja mitä tuohon petaamiseen tulee, anna sen vaan olla. Petaa ihan rauhassa, mutta sitä ei tarvi toteuttaa koska se juomishimo menee ohi
(tiedän, oispa se noin helppoa…)
Kymmenes päivä alkaa olemaan taputeltu. Ollut vähän sellaista pientä tyhjyyttä rinnassa, että jotain tästä elämästä puuttuu. Vaikka oikeasti ei puutu yhtään mitään, ainoastaan iso häiriötekijä on nyt toistaiseksi siirretty sivuun.
Ollut koko alkukuun muita hankaluuksia, jotka olisivat juomista rajoittaneet joka tapauksessa hyvin radikaalisti, mutta siitäkin huolimatta joka päivä kuuntelen ahkerasti ainakin podcasteja. Osaapahan olla sitten varautuneempi, kun alkaa taas se “Mitäs jos yksille” virsi soimaan päässä.
Sitä ollaan jo päivässä 11. Yllättävän helppoa ollut. Täytyy keksiä varuiksi viikonlopuksi jotain ohjelmaa, jos ei huvitakaan vetelehtiä kotona tai jos alkaa alkoa tekemään enemmänkin mieli.
Heiooa Setämies, vinkkaappa jotain hyviä podcasteja?
Heippa!
Tällä hetkellä olen kuunnellut sellaisena aika helppona ja kevyenä näitä poadcasteja: Over the influence, Alcohol free life ja Alcohol-free lifestyle.
Ja vähän tieteellisempänä ja syvemmälle menevänä kuuntelen Huberman Lab. Se käsittelee hyvin montaa eri teemaa, mutta myös hyödyllisiä aiheita löytyy kuten addiktiot.
Mutta noin ylipäätään jos Andrew D. Huberman, William porter tai Anna Lembke on jossain podcastissa tms. vieraana puhumassa addiktioista, niin syöksyn yleensä niitä kuuntelemaan, heidän jorinat kun resonoi tällä hetkellä kaikkein parhaiten.
Täytyisi vähän tutkia lisää, mitä muuta voisi tulla vastaan. Olisi ihan kiva löytää myös jotain suomenkielistä, eli saa vinkata jos joku tietää.
Oikein rattoisaa ja raitista perjantaita kaikille!
Päivä 13 alkaa tänään uimisella ulkona, niin saa aivot taas vähän mellestää dopamiinin sun muun kanssa. Olo on noin yleensä aika hyvä ja vakaa. Teen kaikkeni että oppisin tykästymään tasaisuuteen, ja tyytymään niihin huippuihin mitä liikunnan ja muun terveellisen elämän raameissa pystyy tekemään. Jos pitkään raittiina olleita uskoo, niin tässä ei pitäisi olla mitään hätää.
Mitä parhainta lauantaina aivan kaikille!
Oletko Setämies huomannut sitä mielialan kohoamista niinkuin ylipäätään? Mites muut, onko tipattomuus pitänyt? ![]()