Minun baari-istumiseni olivat yksinäisiä lehdenselailuja yms. Yhdessä kapakassa tulin istuneeksi tietyssä pappaporukassa, jolla luimme lehtiä ja puhuimme ajankohtaisista uutisaiheista. En ollut mikään bailaaja enää pitkiin aikoihin enkä sählännyt vieraiden naisten kanssa. Nyt kesällä ja syksyllä kävin pari kertaa elävän musan illoissa, siinä minun varsinaiset bilettämiset. Viime talvena ja keväänä en yleensä istunut edes myöhään mutta aina join sen verran, että kissanpojalta maistui seuraavana aamuna ja päätä särki. Olin ihmisten keskelläkin yksin, hain jotain rauhaa tai vastaavasti pakenin perhearkeani, jossa ei sinällään ollut mitään epätavallista vaan oikeammin niin, etten sitä omassa pahoinvoinnissani silloin jaksanut. Oli siihen muitakin syitä kuin juominen mutta juominen oli nyttemmin ajateltuna pahin voimieni kuluttaja. Ja samalla luulin sitä keinokseni rentoutua, mikä kierre!
Mietin tässä, että yksinkertaisesti on voinut olla niinkin, että olin myös jumiutunut omaan eristäytyneeseen elämäntapaani. En juurikaan pitänyt kavereihin somea kummempaa yhteyttä enkä oikein osannut liikkua uusiin suuntiin. Niitä aloin hakea kylläkin, mutta tällaiset kurssit yms. alkoivat vasta nyt. Todellakin parasta omaan elämäntilanteeseeni, jossa tuntuu olevan tärkeää toimia myös muissa kuin kuntoutujan roolissa. Enhän minäkään mikään kokovartaloinvalidi ole: alkoholiriippuvuuteni on ongelma ja sitä nyt hoidan (vihdoin riittävästi) mutta olen paljon muutakin, kiinnostunut paljosta muustakin. Tunsin kauan, etten ELÄ omaa elämääni. Kun nyt yritän sopivassa tahdissa tehdä muutakin, tunnen myös tiedostavani itseni paremmin, tiedän tekeväni itseäni kiinnostavia asioita ilman kenenkään arvioita siitä. Ja mikä parasta, tapaan toisia jotka viihtyvät oikein hyvin kiinnostavien juttujen parissa eivätkä nyhrää jossain kapakoissa damn iltapäivälehtiä selaillen niin kuin ne juopot :mrgreen: