Olen havainnut itsessäni vihan ja katkeruuden tunteita, jotka liittyvät etenkin toiseen vanhempaani. Hänen alkoholiongelmaansa kun olin lapsi, tapaansa ja tyyliinsä puhua, sivuuttaa omat lapsensa, ajatella vain itseään, kuinka hän vei ilman kodista vuosien ajaksi, pilasi juhlapyhät liialla juomisellaan, eräs juhannus konttasi, uutenavuotena ampui raketteja päissään, vanhempien illat olivat riitelyä. Arkiviikonloppuina nukkui sohvalla istualtaan kaljapullo kädessä, jouduin nousemaan omasta sängystä, kävelemään hänen luokseen ja sanomaan television huutaessa, että menisi nukkumaan, eikä se koskaan mennyt. Kodin piinaava hiljaisuus, varominen, olohuoneesta tuli ahdistava paikka aina kun siellä oli aikuisia. Miten tällaisella lapsuudella voisi tulla paremmin voiva ja tasapainoinen, omat tunteensa huomioiva aikuinen yksilö, kun jo lapsesta asti on oppinut kieltämään ikävät tunteensa, leikkimään rakastavaa ja miellyttävää lasta, jotta aikuisilla olisi parempi elämä, jotta aikuiset saavat olla rauhassa lapsilta.
Vanhempani ovat sivuuttaneet lapsen tarpeet, silti he ovat onnistuneet saamaan minulle sen tunteen, että he ovat uhrautuneet lastensa puolesta ja tehneet kaikkensa lasten eteen. Aivan kuin olisin heille velkaa elämäni. Rakkautta on osoitettu ruoalla, silläkin voi hallita, jos joutuu elämämään ruoanlaittajan aikataulun mukaan, vaikka on jo isompi ja pystyisi tekemään ruokaa myös itse.
Kamppailen vuodesta toiseen samojen tunnemaisemien kanssa, kun olen juonut. Koen toteuttavani tehtävää, joka on minulle vanhempieni toimesta opetettu eli tätä taakkaa, jossa juominen on ainoa mahdollisuuteni. Taakka on suuri, mutta ei voi olla mahdotonta selviytyä siitä pois.
Tätä kirjoittaessani koen rikkovani äidin kanssa lapsena tekemäni valan: kotiasioista ei kerrota sanallakaan ulkopuolisille, ei edes kavereille, onko selvä. Selvähän se oli. Olin lojaali. Mietin aina ensin häntä kaikessa. Vielä aikuisena olen kuullut äitini latistavia sanoja päässäni, kuinka en osaa tai pysty. Elin äitini rakentamaa kulissia, jossa lopulta kaikki ongelmat verhottiin vitsiksi, joita kerrottiin kotona. Se oli ainoa keino käsitellä teemoja, ulkopuolisille kun ei saanut kertoa mistään. Pidän yhä omaa lapsuuttani normaalina, jossa kaikki oli ihanteellista. Siksi aloin jo varhain syyttää omasta masentuneisuudesta itseäni, minulla kun ei ollut mitään syytä siihenkään tunteeseen.
Tunnekylmyys on ollut lapsuudenkodissani läsnä. Siellä ei ole osoitettu tunteita avoimesti, vaan siellä on aina juotu kaikki vapaat ja eletty arkea, joka on ihmisen pahin vihollinen. Lopulta juotu myös arkena. Se sama malli on periytynyt minulle. Minun on vaikea havaita omia tunteitani tai tarpeitani. Jähmetyn joskus toimintakyvyttömäksi, enkä kykene tekemään asioita, joita haluaisin. Vetäydyn itsestäni ajatuksiini ja minun on vaikea toimia järkevästi. Alkoholi palauttaa minua “olemaan läsnä.” Joka on kyllä aika omituista ja haitallinen toimintamalli. Olen siis saanut koulut käytyä jne., en ole koskaan ollut terapiassa, käyn töissä jne., mutta päihteiden kanssa nämä ikävät “olen vieras itselleni” -teemat nousevat aina esille. Vähän niinkuin takaumina lapsuudesta. Päihteet ovat kierolla tavalla osa persoonani ja vihaan sitä! Alkoholi on vähän niin kuin lääke kaikkeen, kaikkiin oloihin, iloihin, suruihin.
Täytyy asettaa tiukat rajat ja luoda omaa päihteetöntä elämää siitä huolimatta, että se on vierasta ja outoa. Iskostaa omaan päähän, että mikään normaali ei ole sitä, että minun täytyisi juoda, oli tilanne mikä tahansa! Se on ollut vanhempieni elämää ja he ovat olleet kyvyttömiä valitsemaan toisin. Juominen ei ole minun elämääni, vaikka nyt aikuisena toteutankin samaa, jonka mallin olen kotoa oppinut, ja nämä puutteelliset arjenhallintataidot on myös omaksuttu kotoa. Haluaisin tehdä toisin, haluaisin olla vapaa menneisyyden taakasta ja elää raittiina hyvää elämää. Tässä motto tuleville päiville. En halua enää maksaa vanhempieni virheistä vaan haluan elää omaa elämää.
Haluaisin antaa anteeksi, vaikka vanhempani eivät sitä koskaan pyytäisi, koska vanhempani ovat syöttäneet minulle itsestään tarinan täydellisinä vanhempina, jotka ovat olleet aina läsnä, jos lapset ovat jotakin vailla. Tämähän ei pidä paikkaansa. He tekivät minusta näkymättömän, jotta tarvitsisin mahdollisimman vähän heitä tai ketään muitakaan. Haluaisin antaa anteeksi itselleni, että olen tuhonnut tähän astisen elämäni juomisen vuoksi. Avata puhtaan kirjan, jota lähteä kirjoittamaan.
Olen kamppaillut elämästäni 20 vuotta alkoholin kanssa. Nyt riittää tämä. Elämässä täytyy jo alkaa uusi aika, muuten en enää jaksa. On todella niin, että jaksamiseni päihde-elämään on täysin loppu, henkinen puoli täysin uupunut.
Onko täällä muita, jotka ovat kasvaneet päihdeympäristössä, jossa vanhemmat ovat olleet työssäkäyviä ja ulkoisesti menestyviä?