Hei!
Haluan päihteettömän elämän. Olen siinä joskus onnistunutkin ja isoimmasta liikkeestä on kulunut aikaa pian 20 vuotta. Nuorena join todella rankasti, yli viikonkin mittaisia putkia ja lopulta näitä oli ainakin kahdesti kuukaudessa. Ajauduin harhaääniin ja tietysti työkykyni oli aivan tärviöllä. Sain silloin hoitoa ja voin todella hyvin. Kolmen vuoden kuluttua aloin juoda toisinaan, mutten enää samoissa määrin kuin aiemmin. Sitä kesti sen aikaa, kunnes sitten sattui elämään kriisi sen aikaisen parisuhteen päättyessä ja se oli sen jälkeen enemmän tai vähemmän yhtä sekoilua viitisen vuotta. Taas parin vuoden raittius ja sen jälkeen olen ollut nykyisellä urallani: juon ajoittain, mutta aina juodessani touhu pysyy jonkinlaisessa hallinnassa aikansa, sitten alan juoda enemmän tai ainakin huomattavasti useammin.
Vuosien mittaan olen kokeillut kaikenlaista, käynyt A-klinikalla, Avomyllyssä, AA:takin olen kokeillut, mutta se ei ole lainkaan minun juttuni. Plinkissäkin olen kirjoittanut aikanaan ja tämä on ollut minulle ehdottomasti paras vertaistuen paikka. Olen hävennyt sitä, että olen palannut jossain mielessä lähtöviivalle kerta toisensa jälkeen. Koen ongelmani niin moninaiseksi, että minun on ollut vaikeata suhtautua yksinomaan juomiseen ongelmana, jota täytyy erikseen hoitaa, jos mielin päästä itseni kanssa parempaan vointiin noin yleisemminkin.
Eilen join ikään kuin ”kokeeksi”. En juonut hirveän paljon mutta sen verran, että sain aamuksi kunnon päänsäryn. Olen ollut elämässäni monenlaisessa turbulenssissa viime aikoina ja menettänyt jonkinlaisen tunneyhteyden itseeni. Tähän olen sitten hakenut ”rauhaa” kapakasta sillä seurauksella, että olen tullut vain entistäkin levottomammaksi. Olen kärsinyt uupuneisuudesta, tunteiden ailahtelusta ja tullut aivan järkyttävän helposti ärsyyntyväksi. Sen lisäksi, että olen juomisellani aiheuttanut melkoista turhautumista vaimolleni, olen huutanut ja raivonnut lasteni kuullen tavalla, joka on itsellenikin vieras. Olen ollut todella kireä jo pidemmän aikaa. Nyt olen lomalla ja minulla on ollut mahdollisuus pysähtyä kaiken tämän äärelle. Olen tavannut työterveyden psykologia ja tavoitteenani on jokin tarkoituksen mukainen terapiatyöskentely. Nyt olen soveltanut Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia ja päässyt jonkinlaiseen alkuun. Vähäkin on auttanut jo ja olen taas jollain lailla läsnä itseni kanssa.
Mutta siis eilen vielä join, ja tällä kertaa sen intensiivisesti tiedostaen. En edes yrittänyt taistella mielitekoani vastaan vaan jollain tavalla hyväksyin sen, että näin tuo impulsiivinen halu taas yhtäkkiä heräsi. Ja ainakin nyt sen tiedostin, että nämä ”tilaisuudet” minä luon mielessäni aivan yhtäkkiä. Join muutaman tuopin ja seurasin humaltumistani kuin tutkien itseäni ja sen vaikutuksia. Ja totesin, etten minä oikeastaan edes pidä humalassa olemisesta - ja jokin siinä silti vetää puoleensa pakonomaisesti. Oli tunnustettava, etten minä juo mistään muusta syystä kuin siitä, että minä kuvittelen juomiseni jollain lailla ”välttämättömäksi”. Se on ihmeellinen uskomus, eräänlainen psykoosi: hallitseva usko siihen, että juominen kuuluu elämään, identiteettiini, asiaan. Tätä minun riippuvuuteeni käytännössä on ja tiedän kokemuksesta itsekin, että tuosta koukusta voi päästä irti.
Vaikken nyt viimeisenä kertanani mitään övereitä juonutkaan, niitä on kuluneen kevään aikana muutama ollut. Vuodenvaihteen jälkeen pisin taukoni on ollut kuukauden mittainen, muuten olen juonut melkein viikottain ja toukokuussa 3-5 päivänä putkeen. Unirytmini meni pariin otteeseen aivan sekaisin ja töissä oli lopulta vaikea jaksaa. Vaimoni päätti hakea lapsemme kanssa rauhaa vuokraamalla toistaiseksi kämpän ja antaa sitä samalla minulle, että saan laittaa hiljaisuudessa asioitani kuntoon. Vaikka tämä tuntui aluksi todella raskaalta asialta minulle, se myös havahdutti näkemään omaa tilannettani todellisemmin. Tilanne oli dramaattinen mutta todella tarpeellinen.
Eilisenkin jäljiltä olen voinut sen havainnon jo tehdä, miten vahva myrkky alkoholi on minulle. Maltillisempikin juominen aiheuttaa juuri tuota tunneyhteyden katoamista. Ehkä kyse on ihan hormonaalisista syistä tai mistä hyvänsä, se sitoo itseensä ihan hirvittävästi energiaa. Maailma alkaa jotenkin pyöriä sen juomisen tai siitä palautumisen ympärillä ja ajatukset muuttuvat jotenkin sekaviksi. Kun nyt tiedostan tämän tänään, niin ehkä ymmärrän tuonnempana paremmin, miksei se mikään ihme ole ollut, että kevättalven ja kevään törpöttelyn myötä muutuin vain entistäkin jännittyneemmäksi.
Krapulani parani jo aamulla ja nyt olen ihan levollisella mielellä. Olen aloittanut muunlaista työskentelyä, kuten aiemmin kuvasin, mutta tästä aloitan erikseen tämän alkoholiriippuvuuteni hoitamisen. Mikään muukaan ei etene, ellen tätä työstä aivan asiana itsenään.