Kiitos paljon Naurismäki ketjustasi. Sitä lukiessa menikin hetki ja pidän sekä samaistun tosi paljon tapaasi kirjoittaa ja analysoida. Tuntuu että meillä on aika samanlaisia elämäntilanteet monessakin mielessä, kuten myös haasteet parisuhteessa sekä tunne-elämän hallinnassa. Pohdintasi tuntuivat antavan paljon ideoita omaankin asioiden käsittelyyn.
Sillä erotuksella kylläkin olemme varustettuja, että minun pohjasyyni ongelmiini on syvä häpeä. En ole varma johtuiko se koulukiusatuksi tulemisen kokemuksista vai jostakin varhaislapsuuden turvattomuudesta, mutta olen aina kokenut ihmiset pohjimmiltaan epäluotettaviksi, vaikka tiedän että suurin osa ihmisistä rakastaa itseään ja siten ovat luottamuksen arvoisia. Olen esittänyt aina jotakin roolia jotta kelpaisin, ja vaikka minut hyväksytään, koen etten kelpaa. Olenkin elänyt lähes koko elämäni ilman ystäviä, en päästä ihmisiä lähelleni jotta he eivät saisi tietää totuutta minusta. On helpotus päästä omaan turvalliseen kuplaan, jossa ei tarvitse esittää roolia. Parisuhteissa olen puolestaan ollut lähes koko aikuisikäni, ja ne ovat kääntyneet jossakin vaiheessa hankaliksi, kun en pääse pakoon itseinhoisia ajatuksia.
Juominen on ollut aina lääke itseinhoisiin ajatuksiin, ja toisaalta jollain masokistisella tavalla rankaisen itseäni juomalla, koska enhän minä ole minkään arvoinen ja ansaitsen kaiken mahdollisen häpeän sekä kuran. Tästä yritän opetella pois, koska elämä kuluu vain hukkaan kiusaamalla itseäni näin julmalla tavalla. Juomattomuus ei poista ongelmia, mutta vasta juomattomana on mahdollista niitä käsitellä. Vasta sitten meillä parisuhteessamme on ollut mahdollista päästä jonkinlaiseen tunneyhteyteen yhdessä, ja sitten toisaalta myös itseni kanssa. Olenkin itselleni sekä puolisolleni pohjattoman kiitollinen, että nykyisessä parisuhteessa on ollut pidempiä jaksoja kun olen juomatta ollut iloinen elämästäni.
Yksi asia mikä on ihan olennaista minulle ymmärtää, on se tunneyhteyden vaaliminen. Jos se katkeaa, ei elämä tunnu elämisen arvoiselta. Minulla alkoi vastuullisessa työssä vieläkin vastuullisempi vaihe viime keväällä, ja olen ajatuksissani monesti pyörittelemässä monenlaisia tunneasioita, joita en haluaisi pitää elämässäni. Aikuisten ihmisten katkeruutta ja vaikeita elämäntilanteita, ja kärsin samanlaisista ongelmista itsekin. Tässä kyllä voi toki olla sekin, että näen ja huomaan ne asiat jotka alitajunnassani ovat jo valmiiksi. Riittämättömyyden kokemukset ja hylätyksi tulemisen pelko ovat niin vahvoja sisäistämiäni kokemuksia elämästä, että ne oikeastaan toteuttavat ennustuksina itseään.
Mietin kuitenkin, pitäisikö minun muuttaa työnkuvaani, jotta voisin varmistaa onnellisuuttani jotenkin. Ainakin minun pitäisi muuttaa sitä, miten suhtaudun vihamielisyyteen ja epäkunnioittavaan käytökseen. Työssä otan iskut vastaan kylmettämällä ja kovettamalla itseni, enkä sinänsä tunne ikäviä kokemuksia kuin vasta myöhemmin, jolloin tuntuu että maailmani romahtaa. Tähän kylmän ja kovan moodiin päädyn sitten kotonakin, jolloin tunneyhteytemme kotona katoaa, ja muutun myös etäiseksi lapsellemme, mikä särkee sydämeni. Minusta tuntuu etten ole näistä herkkyyssyistä esihenkilötyöhön kaikkein sopivin. Toisaalta tunnistan nämä myös voimavaratekijöiksi, asioissa on aina monta puolta. Nykyisen pestini otin osin siksi vastaan, että pääsen kyseiseen paikkaan vakituiseksi tekijäksi. Mahdollisuuksia on tässä tehdä myös muutoksia. Vuodeksi olen nyt sitoutunut tekemään ”enemmän” ja siitä kyllä myös maksetaan ihan hyvin.
Lopuksi haluan sanoa vielä sen, minkä ehkä olet tunnistanut itsekin. Jos tilanteita ja tunteita analysoi liikaa, voi tämä analysointi myös toimia haluttujen tunnekokemusten esteenä. Ymmärryksen kautta löytyy keino hallita, mutta ihminen voi aina tulkita itseään systemaattisesti väärin suojellakseen jotakin alitajuntansa osaa, mitä ei itse tunnista. On siis mahdollista, että osittain analysointi, niin ”oikein” kuin sitä tekeekin, voi olla huonoksi itselle. Siinäkin pitäisi pyrkiä löytämään uusia puolia ja sietää se, että on väärässä itsensä suhteen. Minulle tämä on monesti vaikeaa ja ylpeys on estänyt minua nöyrtymästä silloin kun se olisi parisuhteen kannalta ollut parempi valinta.
Toivon sinulle mitä mukavinta viikon jatkoa, luen kyllä kirjoituksesi jatkossakin.
-Vakkari.