Olen huolissani erään läheiseni buprenorfiinin ja bentsojen yhteiskäytöstä.
Haluaisin kysyä tiedätkö tai tunsitko jonkun tuohon yhdistelmään kuolleen? Tahtoisin tietää minkä ikäinen/kokoinen ihminen oli kyseessä, millaisia määriä kumpaakin hän oli viimeisenä kertanaan ottanut ja millaisella “kokemuksella”?
Tahtoisin itse tietää, kuinka huolissani minun olisi syytä olla. Tahtoisin myös näyttää tämän viestiketjun sitten hänelle.
Ehkäpä tästä pienestä “tilastosta” voisi olla myös hyötyä muille ko. komboa käyttäville…ja jos oikein pitkälle ajattelee, niin kenties nämä tiedot saattaisivat jopa pelastaa jonkun ihmisen hengen!
Alkoholi tuohon päälle (ja bentsot näkyvät usein pitkään riippuen benestä), ni mulla on 7 tuttua joista 5 ystävää lähteny täs 11 vuoden aikana tuolla kombolla. Monet eivät edes piikittäneet. Määrät ovat vaihdelleet, yleensä ensin bentsoja ja joku tarjon bubrea ja otettu vähän alkoholiakin ni seuraa hengityslama jolloin nukkuessa lopettaa hengittämisen.
Eipä tuo terveellinen kombo ole muutenkaan ellei lääkäri oo määriä määränny sopiviksi. Alkoholi tekee siitä tappavan, siitä on ollut täällä varoituksiakin… Ite oon yhtä sukulaista varoitellu samasta asiasta mut “ei hälle voi mitää käydä ku ei piikitä ja ottaa vain viikonloppuisin”. Niin suurin osa näistä mun edesmenneistä frendeistäkin teki, ei ollu mitää rapa-nistejä …
Mmm…
2003 vuodesta asti olen käyttänyt enemmän ja vähemmän buprenorfiini + alkoholi + bentsodiatsepiinia.
En tunne henkilökohtaisesti ketään kuka olisi tähän kuollut. Mutta kyseinen toiminta on kyllä erittäin vaarallista.
Pitää tuntea omat rajat. ja vaikka omat rajat tuntien tämä käyttö voi yks kaks joku kaunis pv. johtaa kuolemaan.
Silti teen sitä. En suosittele näiden kolmen koplaa kenellekkään.
noi ei ihan kevyil annoksil oo vaaraa. ite otin joku 0,3mg buprea 20mg tenox 5mg pami ja pari bissee ja olo jäi vähä vajaax. mut eri asia jos vetää kokonaisen subun, lista pameja ja mäyrä bissee.
Joo, juuri näitä 4mg buprea, 5 x 2mg xanoria, 5 x 2mg rivaa, 5 x 2 tenoxia + mäyräkoira juttuja harrastellessa herää usein tuolista nuokkumassa ja paita kuolassa, tai sitten ei herää.
jep…multaa tuli päälle pari kesää sitten kaverille,leikki aikansa komboo bubre,zanor,tennari,alkoholi.annokset isoni ja lopussa oli vastassa hengityslama,joka johti kuolemaan,yritettiin elvyttää mut eipä auttanu.olin tän näkemässä ja sen näyn muistaa kyllä.
Ei nyt toki kaikki viinan syytä ole, mutta huomattavan suuri osa kylläkin. Ei mulle ainakaan tule tuttavapiiristä mieleen yhtäkään opioideihin kuollutta, joka ei sitä alkoholia olisi siinä ohessa käyttänyt…
Aika harvassa tuntuu myös olevan puhtaat opioidi- ja opioidi+bentso kuolemat alla olevassa dokumentissa, suomalainen huumekuolema 2007:
Tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ollut mitenkään vähätellä riskejä, jos joku niin luulee. Lähinnä haluan korostaa alkoholin osuutta näissä kuolemissa, kun jostain syystä se jää aina mainitsematta. Yleisesti huomaa puhuttavan/kirjoiteltavan tyyliin, että se ja se kuoli opiaattien yliannokseen… Mutta kun tapauksia vähänkin enemmän tarkastelee niin kyllä niissä se kuningas alkoholikin on aika keskeisessä roolissa usein ollut…
^Juuri näin.
Ja se on voinut se viina sumentaa arvostelukykyäkin, niin että on unohdettu että ne bentsot olikin jo pariin kertaan otettu…
Bupre käytännössä ei yksinään tappane mutta bentsoilla ja muilla mömmöillä (esim. Lyrica) saadaankin jo nopeasti aikaiseksi tappava yhdistelmä (ja se minkä toinen kestää, voikin olla sulle liikaa). Vahvemmat opiaatit sitten voivatkin helposti viedä hengen yksinäänkin…
Tunsin kaverin joka lääkärin avustuksella katkaisi ryyppyputken, kesäloma loppui ja meni vanhempiensa ettei ratkea juomaan koska vaimokkeella oli tietusti sanomista kesäloman vietosta. Sunnuntai selvinpäin ja maanantaina melko raskaaseen siis fyysisesti töihin, hieman ennen ruokatuntia sanoi kavereille menevänsä parakkiin hieman huilaamaa. Viimisen kerran meni pitkäkseen kun sydän petti ja kyseessä oli todella riski ja hyväkuntoinen mies mutta se viinamäärä jä mitähän pilleriä määrärtiin lopetusta helpottamaan sai miehestä hengen pois. Tässä viidenkympin tienoilla on lähtenyt monta ja lähtöjonossahan munki paikka on vaikka yritän olla muka viisas. Yhdistelmä ei ole hyvä eikä suositeltava ja apua ei siittä saa ketään kun kroppa tottuu melkoisiin annoksiin ja niillä ei saa edes normaalioloa enään päälle puhumattakaan viihteilystä.
Mulla kuoli kaveri n.viikko sitten syötyään ensin lyrikoita ja juotuaan viinaa “reilusti” päälle…
en sitten tiedä mitä oli vetäny pohjille ennen tätä lopullista settiä…
ei hyvä…ei hyvä…
Vedin puolivuotta max annoksen Lyricaa, pamia, ja max Tramalia enkä ennään päässyt viinasta kokonaan eroon, sydävikaisena joskus nukuin niin että vaimo luuli etten hengitä eikä tietenkään saanut hereille. Lisäksi piti peljätä verensokerin laskua kun kylmä hiki oli ottalla ainut elon merkki kun pyyhki pois niin tuli takaisin. Mulla meni hyvin mutta muija ihan raunioina että piti parikertaa antaa sille puolikas Opamoxia että sai nukuttua. Ite otan Opamoxia vain päivällä kun oikein kramppaa koska yöllä en herää kuselle jota tulee kaljanjuonnista ja nesteenpoisto lääkityksestä vaikka Tramal yrittää tehdä kusilukkoa. Se on joku aamu henki pois ja olen pyytänyt että mulle laitetaan farkut ja bootsit jalkaan ennenku soitetaan hakemaan että patologi sanoo kuolleen kengät jalassa niin näyttää paremmalle.
Joitain vuosia sitten kun olin silloisen puolisoni kanssa subutauolla, niin tuli otettua alkoholia muutaman päivän putki. Päätettiin sitten yksi aamu, että haetaan alkosta vielä yksi 0,7l kossu kankkusen lievittämiseen puoliksi.
Jotenkin asuntoon sitten tuli tuttu käymään ja subua tuli, oli sitten “pakko” vetää n.1mg vedot… vanhasta tottumuksesta.
Puolisolta lähti taju, ei herännyt… hengitys jatkui jonkin aikaa, mutta yhtäkkiä tajusin… että ei enään hengitä. Sitten soittooo 112 ja neuvottiin elvyttämään ja odottelaamaan lanssia, kyseinen ihminen ei koskaan herännyt. Sen muistan, että kossupullon pohjalla oli vähintään desi jäljellä… eli ehkä 3dl kossua ja 1mg subua vei tämän ihmisen.
Mulla lääkäri sanoi että ensin viina ja katso niin voit pärjätä ilman särkylääkitystä, aikoinaan Abalgiini purkki kiinni jos korkki aukesi, Siinähän oikein lukee ettei alkon tai unilääkkeiden kanssa yhdessä. Pitäis päästä alkosta kokonaan eroon mutta vuosikymmenten opittu tapa jo on jo vaihtunut kaljan ja valkoviinin lipittelyyn ja kossua se 3.5dl pullo enään. Ja hitaasti että autolla voisi lähteä koska vaan vaikka tikkari tulee punaiseksi on kopiot respoista, edellyttää tietty asiallista käytöstä mut silmistähän ne näkee heti.
Jopa pieni tauko voi viedä tolet melkeen nolliin. Niistä suurin osa od. kuolemista sattuu. Pitää vaan tietää omat rajansa, niinhän se sanoi jo Likainen Harry…
Älä yllytä noilla omilla ennätyksillä, ihminenki on sitkeä ja tottuu uskomattomiin annoksii ja sitten husp iskee flimmeri ja makaat yksin totona niin viikamies ilmestyy kuin tyhjästä. Sydän vaan pettää ja montaa tuntia ei tarvi kärsiä, tuolla vauhdilla se on joka kerta tikun vetoa joista ooy saanut pitkän. Pitkät tikut loppuu askista niin mitä sitte, en mäkään pelkää kuolemaa mutta tämä elämä pelottaa.
Vappuna kuoli yksi työkaveri sairauskohtaukseen (sydän) ja se siitä . Itse en usko kuolevani ainakaan opiaatteihin. Toleranssi on kehittynyt niin rajuksi. Kuten ole aikaisemmin maininnut, [Poistettu haitallisen käyttötavan suosittelua -Päihdelinkin moderaattori]