Tervemenoa krapula

Muutama viikko parin viikon raittiuden jälkeen juotu. Eihän tässä vielä pahasti. Oksetus on kiihtyvää, mahassa velloo, pää on juntturassa, liikkeet kuin laiskiaisella. On ollut pakko juoda krapulaan muutama viikko. Elämä on pysähtynyt. Kesä kauneimmillaan ja nainen tuhoaa itseään joka päivä, tekee hidasta itsemurhaa, jota on tuskallista seurata, kun tarkastelen itseäni sivusta.

Yritän kääntää ajatukset positiiviseen eli taannoiseen 2 viikon raittiuteen. Sain tosi hyvän srartin silloin, mutta aika helposti se homma kaatui ja sen jälkeen on ollut 1 selvä päivä eli koko kesäkuu on muutoin juotu.

Haaveilen, että raittius alkaa tänään. Tervemenoa krapula, nyt en sinua korjaile naukkailemalla ja lähtemällä uuteen nousuun. Pää alkaa mennä juntturaan jo muutamasta kaljasta, se on pelottavaa.

Haaveilen, että saisin kaikkiin päiviin rakenteen, jossa herään tiettyyn aikaan, teen tietyt asiat ja saan sitä kauttakin juomisen lopetettua/hallintaan. Nyt olen vähän kaikesta syrjässä, kun vaan juon (viime ryypystä 10 tuntia) ja odottaminen milloin pääsee korkkaamaan ja missä, on päivien päätarkoitus. Muu tekeminen siinä sivussa on merkityksettömältä tuntuvaa peitetarinaa.

6 tykkäystä

Hurjasti tsemppiä Lempea_kettu!
Muistan vielä elävästi nuo tuollaiset putket myös omalla kohdallani aivan kaiken pyöriessä juomisen ympärillä ja sen epätoivoisen fiiliksen, että tulenko koskaan enää näkemään toisenlaista elämää.
Niissä hetkissä itseäni lohdutti jonkin hyvin pienenkin asian tekeminen, joka vei minua edes ihan pikkuisen lähemmäksi kohti sellaista elämää, jota minä aidosti halusin elää. Ja kun se oli tehty, niin aloin miettimään, että mikä voisi olla seuraava askel. Pala kerrallaan aloin ensin vähän jopa väkisin opettamaan aivojani siihen, että elämässä on muutakin kuin alkoholin kanssa lutraaminen.
Muutos täyteen raittiuteen on kokonaisuudessaan kuitenkin niin valtava, että sitä ei yhdessä yössä tehdä.
Oivallat kuitenkin mielestäni ihan oikein, että kun koko elämän rakentaa perustuksiaan myöten raittiutta varten, niin kaikkeen tulee aivan eri tavalla merkitystä. :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Tsemppiä sinulle @Lempea_kettu! Mulla on lohduttanut ajatus että menneellä ei ole mitään välissä, ainoastaan seuraavalla juomattomalla juomalla. Mun kohdalla toimii kun lupaa vaan yhden päivän kerrallaan, se on mahdollista luvata, loppuelämää ei millään! Mulla auttaa ryhmä, rohkeasti AA-tapaamiseen!

1 tykkäys

Hei teille ihanille!

Kiitoksen sanat haluan lausua teille viisaista kirjoituksistanne.

Setämies, kirjoituksesi toimii todella vahvana suunnannäyttäjänä, koska kuvasit niin hienosti sitä, miten tästä paskasta on mahdollista selvitä. “Loppuelämä, tai edes viikko, raittiina” kun ei todellakaan toimi. Sehän on kuin rangastus, etten voi enää juoda. Se taas ruokkii petaamista ja kohta on automaattisesti taas juomisen ääressä.

Setämiehen metodilla pilkkoa raitistuminen hetkiin/paloihin/ajatuksiin, miten tässä hetkessä voin edistää sitä, etten parhaillaan juo, olen onnistunut olemaan 1 vuorokauden raittiina. Ja Raisumojitonkin mainitessa tästä menneiden ajattelusta, yritän säilyttää itseni tässä hetkessä. Ahdistuksen noustessa pintaan olen nyt opetellut pesemään kasvoni kylmällä vedellä. Se oli jokin asiantuntijan neuvo, kuinka kylmä vesi voi katkaista ahdituksen ja se on toiminut, koska se palauttaa minut tähän hetkeen. Olen siis ollut viikon verran huomattavan ahdistunut. Kylmä vesi ei ole onnistunut raitistamaan, mutta se on auttanut krapula-aamuissa selviytymään jotenkin uuteen päivään, jotta on taas voinut avata uuden juoman.

Juhannusaatto nyt kuitenkin selvänä menty, ja ei ollut helppoa vaan yhtä taistelua pääni sisällä juodako vai ei. Onneksi olin jo todella väsynyt juomiseen ja fyysisesti loppu. Jonkinlaisessa pohjakosketuksessa. Juhannus ois muuten hieno alkoholinkäytön lopettamisen pysyvä päivä, joka helppo muistaa.

3 tykkäystä

Hienosti hommattu raitis päivä, eikä kukaan voi sitä enää ottaa sinulta pois! :slightly_smiling_face:
Noin vain sieltä epätoivonkin keskeltä pystyy taas hetken huilin jälkeen keräämään voimansa ja pyrkimään kohti parempaa minää pieni erävoitto kerrallaan.
Sitäkään ei voi ikinä tietää, että jos ne sinunkin soppasi onkin jo juotu, se voi tapahtua hetkenä hyvänsä.
Eiköhän tässä nyt saada kuitenkin plakkariin raitis juhannus sielläkin suunnalla ja sekin on jo tosi hieno saavutus!

Voisitkohan saada itsellesi vastaavan pakon juomattomuuteen, kuten allekirjolla? Päihdepuolen kautta ajoseuranta. Ei pysyvä ratkaisu, mutta hyvä alkupotku. Voimia. Se onnistuu vielä :heart:

Setämies, kyllä näin tapahtui, että raitis juhannus täälläkin, ja vähän jo haaveilen, että voin sanoa ylpeänä tulevaisuudessa: -Lopetin alkoholinkäytön juhannuksena 2024.

Projektille, hienoa, että olet saanut raittiuteen alkusysäyksen päihdepuolelta ja pidä tuo hyvä asenne, mikä sinulla on. Se on just niin, että “jos otat, et aja”, ja tätä on meidän jokaisen paras noudattaa. Voimia toivon myös sinne raitistumisen polulle. Muistetaan, ettei ole kiire, vaan rauhassa kuljetaan.

Ja olemmehan onnistuneet jo nyt olemaan raittiina. Se on upea saavutus ja kunnioitettava teko.

1 tykkäys

Huomenta! Meinasin siis pakollisia labroja päihteettömyyden alkutaipaleen tueksi. Tulivat automaattisesti katkon yhteydessä, ei humalassa ajamisen takia. Onnistuisi varmaan vierailemalla paikan päällä. Minulle ainakin ensimmäiset vkot ovat vaikeimpia ja helposti mieli huijaa takaisin alkon pariin ja vähättelee ongelmaa.

1 tykkäys

Huomenta! Olen vähän sellainen persoona, että minun on vaikea avautua ongelmistani ulkopuolisille, enkä oikein avaa ajatuksiani edes läheisille. Jos joskus olen tehnyt sitä, lopputuloksena on ollut torjunta tai muu epätoivottu reaktio.

Kolmas selvä aamu ja koin aamuyöllä mielenkiintoisen herätyksen. Säpsähdin hereille johonkin ympäristön ääneen ja ensimmäiset ajatukset olivat: “Kuinka humalassa olen, mitä on tapahtunut ja missä oikein olen!” Kertoo itselle surullista kieltä oman alitajunnan peloista, jotka ovat ihan todellisia. Helpotus oli valtavan suuri, kun tajusin olevani selvinpäin ja omassa sängyssä.

Viime yönä eräs sukulainen järjesti liikaa humalluttuaan riidan (kuten tavallista tässä suvussa.) Sekin suojeli juomiselta, koska ajattelin, että se tästä vielä puuttuis, että joisin. Jos hän olisi jatkanut minun sättimistä vielä yölläkin ja olisin ollut itsekin humalassa, niin lopputulos olisi voinut olla arvaamaton. Aikani kuunneltuani lähdin tilannetta karkuun, ajokunnossa kun olin. Olihan hän syyttänyt minua tunnelman pilaamisesta jo tovin ja kaivanut siihen mukaan muitakin ärsytyksiään juhannusaatolta, vaikka minusta aatto oli ollut kiva. Hän yritti selvästi usuttaa minua juomaan, koska kuulemma kärvistelin viinantuskissani. Hän huusi mm.: “Juo, jos juotatuttaa!” (Tähän täytyy sanoa, että oma sisäinen olotila oli tuolloin tyyni). Mutta eilenkään emme tietysti keskustelleet siitä, olisiko hänen lasissaan rähinäviinaa, vaan siitä, että ärsytin häntä olemassaolollani jo toista päivää, ja sen keskustelun laatu oli sitä tasoa, että olen ärsyttävä persoona, piste. Yritin puolustautua, kysymällä miksi ja miten, mutta se heitti lisää puita pesään ja laajensi raivoamista, joka lisäsi taakkaani yrittää puolustautua yhden tilanteen sijasta kymmenestä ärsyttävyydestäni. Kaverin eleet alkoivat käymään aggressiivisiksi myös fyysisesti oviin kohditettuina paiskomisina.

Että en tiedä, kannattaako ottaa esille omaa alkoholismiaan (olin tehnyt sen vuosia aiemmin). Kyllä se voidaan tällä tavalla ikävästi vetää esille tilanteessa, jossa haluat olla selvänä. Illan paras päätös oli lopulta aikansa kuunneltuaan poistua tilanteesta. Tuolloin ajattelin surullisena, että jos olisi kaljaa, vetäisin kännin, mutta aika nopeasti tokenin ja suuntasin katseen omaan elämääni ja kirkastin kuvaa, mitä elämältäni haluan. Sanoin sen ääneen itselleni ja sen kuuleminen loi tunnetta turvassa olemisesta. Selväpäisyydestä on juhannuksen aikana tullut minulle turvasatama, olenhan jo lapsesta asti oppinut pelkäämään juhannuksia, joissa on juotu, riidelty ja sammuttu.

2 tykkäystä

Tuo selväpäisyyden ollessa turvasatama on todella hieno ajatus. Halu olla raitis saa ja täytyykin olla meille se kaikkein tärkein asia, jonka ohi ei mene yhtään mikään. Jos joku toinen ihminen kokee sen jonkinlaisena uhkana, niin se on silloin aivan ehdottomasti jonkun muun kuin raitistelijan ongelma. Silloin on joku todella isosti vialla, jos toisen ihmisen hyvinvointi ajaa ihmisen noin pahasti raiteiltaan.
Mutta niin vain siellä ollaan jo kolmatta päivää selvin päin, vaikka venettä keikutetaankin. Siitä on syytä olla ylpeä. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Pidän tuon voimalauseena itselleni, koska tunnen sisälläni, että raittius ihan konkreettisesti antaa itselleni lahjaksi turvallisuuden tunteen. Onhan tässä onnistumista, on totisesti!

Ja mitä juomisen petaamiseen tulee, siinä täytyy kääntyä kirjoittamaan tänne, jotta teen aidosti näkyväksi ne miinat, joiden vuoksi oma tilanne räjähtää vetäytymiseen ja jatkuvan humalan tavoitteluun ja juomaputkiin. Siihen itsetuhoon, jossa en välitä enää itsestäni.

3 tykkäystä

Krapula on nyt selätetty neljän päivän raittiuden aikana. Osaan nyt arvostaa tätä. Seuraava etappi on oppia tunnistamaan juomisen petaaminen ja kirjoittaa ne hetket ulos. Ei saa tuudittautua siihen valheeseen, että tämähän sujuu, kun ne vanhat ajatteluradat aktivoituvat sekunnissa, vaikka just nyt se ei näykään.

Katsoin kalenterista, että vuosi 24 on mennyt seuraavasti:

Tammikuu hyvää raittiutta, ei pahoja retkahtamisia.
Helmikuun pääosassa juominen.
Maalikuu parempi.
Huhtikuu juomista.
Toukokuu 20 päivää raittiina, ihan hyvä.
Kesäkuu yhtä juomista.

Mieleni ei kestä tätä enää. Olen aivan hajalla tällaiseen toimintaan. Siksi nyt menen vain hetki kerrallaan, ei yhtään mitään enempää eikä vähempää. Tämän hetken täytyy riittää tässä hommassa, muuten ratkean. Kiitos Setämies, kun olet antanut minulle neuvoja tuolla aiemmin (se eka viesti), olin itse aivan neuvottomassa tilassa ja kroppa ja mieli hajalla. Se tila ei unohdu ja viestilläsi, jonka lähetit oli suuri merkitys.

4 tykkäystä

Näkisin nyt että olisi hyvä kuitenkin ottaa yhteys terveydenhuoltoon. Laitoskatkoa et ilmeisesti koe tarvitsevasi mutta psyk.puoli voisi auttaa ylläpitää tuota raittiutta. Antabus ainakin omalla kohdalla toimi aikanaan mutta sen aloittamiseen tarvitaan labrakokeet.

8-vuotta raittiutta takana, en sano että aina olisi helppoa mutta ainakin parempaa kuin juodessa.

4 tykkäystä

Kiitos viestistäsi, mutta ei kiitos. Ja en nyt avaa tämän enempää syitä sille, miksi ehdotuksesi ei kiinnosta. Pystyn kyllä olemaan raitis muutenkin.

Haen tältä sivulta vertaistukea ihmisiltä, jotka ovat kokeneet samaa ja raitistuneet. En haluaisi mielelläni lukea kommentointia, kuinka just minun tulisi toimia, koska siinä on valta-asetelma, josta nousee karvat pystyyn. Tietysti näin voi kirjoittaa. En minä sitä kiellä, etteikö saisi, jos siltä tuntuu, että tuo nainen kaipaa päihdepuolen psykiatrista arviointia. En vain pidä siitä, että avautuessani itselleni vaikeista aiheista, joku toinen kuvittelee tietävänsä, kuinka minun tulisi toimia.

On kuitenkin hienoa kuulla, että olet ollut 8 vuotta raittiina! Kiitos sen jakamisesta ja kiitos näkemyksestäsi päihdehoitoon ohjauksesta.

Mukava kuulla, että meidän kokemuksemme ovat sen verran sivunneet toisiaan, että ollaan voitu jakaa fiiliksiä ja löytää jalan alle jotain hyödyllistä tukemaan seuraavaa askelta.
Itse jäin miettimään tuota sinun eilen mainitsemaasi turvan löytymistä raittiudesta ja siinä on kiteytettynä jotenkin niin kivasti kaikki olennainen. Sellaisen perustuksen kun onnistuu itselleen valamaan, että mikään mahti maailmassa ei voi siitä sinua kaataa, niin eihän sen turvallisempaa paikkaa voi edes olla. Ja sen perustuksen haluaa pitää visusti omissa käsissä todellisena aarteena, eikä antaa sitä koskaan kenellekään muun käsiin. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tämä ansaitsee osakseen :heart: x 100, Setämies, kirjoitit niin kauniisti ja viisaasti koko sydämelläsi. Kiitos! Otan sen ajatuksiini ja omaan sydämeeni lahjana ja vaalittavana rikkautena. Ja olen lukenut upean tekstisi monta kertaa. Tähän tunnelmaan on hyvä jäädä.

Ei tuo Apsan kommentti ollut mielestäni holhoava tai mitenkään besserwisser. Rehellisyyden nimissä ulkoinen apu voi toimia hyvin siinä vaiheessa, jos henkilö, kuka tahansa, onnistuu vain ajoittaisiin raittiuspätkiin ennen seuraavaa sortumista. Itse luulin pystyväni täysin itse ennen kuin aina lopulta paukkui yli. Nyt hiton helppoa.

Miksi loukkaannuit hänen kommentistaan? Onko ainoa sallittu mielipide se, että kommentoi kuinka uskoo sinun tällä kertaa onnistuvan? Suoraa puhetta, vai sukkasillaan halailua?

Jep. Poistun ketjusta ennen erillistä pyyntöä.

2 tykkäystä

En ole kieltänyt ketään kommentoimasta. Olen myös kiittänyt hoitoon ohjauksesta.

Minullakin on oikeus kertoa mielipiteeni, kuten sinulla nyt.

“Suora puhe” terminä ei kerro aina oikein mitään. Täällä on esiintynyt viime ajat hyvin paljon tätä epämääräiseltä tuntuvaa “suoraa puhetta”, ja mitä se sellainen puhe on, jos toinen pahoittaa siitä mielensä. Onko se töykeyttä, ajattelemattomuutta, ymmärtämättömyyttä, kohtaamattomuutta, kateutta vai mitä, ja sen vuoksi mietin viikon ajan ennen juhannusta haluanko edes palata tänne kirjoittamaan mitään, koska vastassa voi olla minkälaista vaan, verbaalisia hyökkäyksiä retkahtanutta kohtaan. Päätin kuitenkin ajatella vaan itseni parasta ja mahdollisuutta löytää vertaistukea vaikeaan tilanteeseen. Kohtasin Setämiehen ja Raisumojiton ja koin, että pääsin heidän avullaan eteenpäin. Olen siitä todella kiitollinen ja minusta on ihanaa, että täällä on sydämellisiä ihmisiä, joilla on taitoa kirjoittaa vaikeista asioista niin hyvin ja kauniisti. Se antaa voimaa ja siksi palasin.

2 tykkäystä

Kiitos kauniista sanoista @Lempea_kettu! Mukava on ollut sinunkin ajatuksia lukea ja matkaasi seurata. Ei ole varmaan ihme että keskustelu herättää tunteita, jokainen yrittää omalla tavallaan selvitä eteenpäin. Kellään joka täällä pyörii ei ole hopealuotia joka tilanteeseen, tai toisaalta onhan täällä kommentoimassa välillä niitäkin jotka ovat olleet hyvin pitkää raittiina, mutta toisaalta konstit voivat olla eri henkilöille eri näköiset. Pidetään keskustelu kannustavana ja kuunnellaan eri näkökulmia, ne saattaa joskus haastaa tai vahvistaa omia näkemyksiä, molempia tarvitaan!

1 tykkäys

Kyllä, näin tehdään. :blush:

Halusin tulla kertomaan, että tänään tuli täyteen viikko raittiina ja mm. tämän avauksen ja vertaistuen ansiosta, saan nyt jatkaa elämääni näin iloisissa merkeissä kulkien eteenpäin. Lämmin kiitos!

6 tykkäystä