Terkkuja pohjalta

Tässä nyt muutamat viisaat päätti etten oo tosissaan näissä kirjotuksissa. No oon. Ihan oikeesti kokeilin käsidesiä mistä kyllä tuli känni mutta onko se nyt ihan oikeesti mun juttu? Kaikki vielä kunnossa, on asunto, työ ja ihmissuhteet kunnossa. Taistelen vaan tän kuningasalkoholin kanssa joka vitun tunti. Yks sunnuntai en juonu mitään ja mä olin ihan hukassa kun en tienny miten päin ois. Nukahtaminen ihan hakusessa. Oon juonu tänä vuonna joka päivä paitti maaliskuussa (influenssa ja kova kuume) yks päivä ilman ja viime viikolla ihan piruuttaan olin yhen sunnuntain ilman ja olin ihan pihalla. Mitä mä teen jos en juo?

Moi annie!

Sanon tämän kaikella ystävyydellä. Sinulla on asunto, työ, ihmissuhteet etc kunnossa, mutta entäs jos terveys pettääkin?

Kohta alkaa se kuuluisa tipaton tammikuu! Voisit kokeilla miten pitkälle pääset? Ehkä koko kuukauden?

Toivotan Sinulle kuitenkin Hyvää Joulua ja parempaa Uutta vuotta!

t. Juhani

Kysyit viestisi lopussa mitä tekisit jos et juo?
Ensinnäkin ole onnellinen että sulla on työ. Työ on aika suuri osa sosiaalista elämää. Mitä tekisit jos menettäisit työsi alkoholin takia. Ymmärsin että sulla on kavereita! Etkö voisi pyytää kavereitasi kotiisi kahville / syömään ja juttelemaan. Tai sitten pyytää heitä vaikka pizzalle. Jos kaverisi juovat vaikka olutta pizzan kanssa, niin juo sinä vaikka cocista. Kyllä se juttu lähtee luistamaan.

Vähän kuluneelta kuulostaa liikunnan tyrkyttäminen, mutta täytyy sanoa että kun olin äsken kävelylenkillä koiran kanssa pakkasessa, niin nyt on todella hyvä olo kuin saunasta olisi tullut, enkä ole juonut tänään mitään. Jouluna ja uutena vuotena juon kohtuudella. Ja vielä lekkeilystä. Kyllähän se onnistuu ilman koiraakin. Ja jos kunto kestää, niin kyllähän sitä voi juostakin. Mulle riittää kävely.

t. Juhani

en minäkään keksi mitään rakentavaa, vaikea tuo sun tilanne, Annie.
tuntuu niin pliisulta ehdottaa, mutta onko ihan mahdoton ajatus että lähtisit samantien katkolle? joulun jälkeen ne paikat tunnetusti täyttyvät. onhan se ääriankea mielikuva joulusta katkolla, mutta kun tilanne vaatisi sitä.
itselleni joulu ei merkitse oikeastaan mitään, voisin ihan hyvin kuvitella viettäväni pyhät jossain “turvassa” jos siihen olisi tarvetta.
päinvastoin, pääsisi jouluangstista kerralla eroon.

entä vaikka vain viikko? tai edes kolme päivää raitistelua? edes yksi päivä!
ei, käsidesi ei todellakaan ole sun juttu, eikä kenenkään. älä tee sitä koskaan enää.
kerrot että joudut taistelemaan joka tunti. tee se tänään(kin). taistele vaikka kuinka paljon tekisi mieli. kärvistele, pure hammasta.
tässä tulee kuitenkin mieleen se kun sanotaan että noin pitkän juomisen jälkeen ei välttämättä edes saisi stopata sitä yhtäkkiä. eli se vaatisi sitä päivystyksessä käymistä. onks tuo ihan mahdoton ajatus? älä sano heti on se, vaan mieti hetki vielä. päivystyksestä pääsisit katkolle, eikö? sun kerta kaikkiaan pitää alkaa toimia. jos et ole yksikseen viihtyvää sorttia, tai pikemminkin jos päivystykselle meno yksin tuntuu ylivoimaiselta niin sun täytyy pyytää joku tueksi. sen takia et ainakaan jätä sinne menemättä.
sä tarvitset sitä! katkoa!

kunpa osaisin auttaa.
ottaisit tosiaan sen katkolle menon siten että pääset hetkeksi turvaan. edes muutamaksi päiväksi. jatkohoito on jo ihan eri tarina, älä mieti sitä vielä ollenkaan.
lämpöinen tervehdys sulle. kirjoita taas pian miten pärjäät. toivoo Syltty.

Täällä taas ollaan pitkästä aikaa, teillä oli tosi hyviä kirjotuksia, kiitos!
No nyt oon töissä promilleissa, oon tän käsidesin jättäny vähän vähemmälle (HAHA). Tilanne on se että rahat on nyt loppu. Niin paljon kun osa musta haluis olla alkkis niin osa ei halua ja tää on yhtä vitun taistelua. Avokatko siis kokeiltu, ois ehkä voinu toimiakin jos oisin osannu varautua siihen et elämä muuttu ihan täysin. En tienny miten päin ois pyöriny. Aion sitä muuten kokeilla uudestaan nyt kun tiedän minkälaista se on. Edelleen menee öbaut kaks litraa viiniä päivässä että hopsansaa. Musta tuntuu ettei tässä vähentäjät-ryhmässä oo sellasia ku mä. Tuntuu tosi pahalta luopua kokonaan siks oon täällä ryhmässä…

Mun työhön kuuluu osallistua ensikouristajien ja alkkisten draamaan siitä kun lopettaa. Lopettaminen aiheuttaa ne isoimmat ongelmat, kun aivot ei enää saa samaa, kouristuksia yms. Mä en toisaalta uskalla lopettaa seinään kun tiedän mitä siitä voi tulla näin pitkän putken jälkeen. Mä en halua olla valvonnassa deliriumissa ku oon lopettanu. Mä en tiedä mitä tehdä siis…pitäis pystyä lopettamaan vähitellen mutku en pysty

Hei anniewilkens!
Kyllä sä voit aivan huoletta olla tässä meidän ryhmässä. Kuinka paljon kukakin juo ei ole se pointti. Ei ole mitään rajoituksia sen suhteen!
Mä haluan kovasti tsempata sua! En tiedä vaan ehkä tarvittavan paljon faktoista.
Millainen tuo avokatko oikein on verrattuna katkoon? Hyvä, että testasin sitä ja ajattelet voivasi mennä uudestaan, nyt kun tiedät tarkemmin mille se tuntui. Kyllähän alkoholi alkaa jossain vaiheessa viedä elämää ja olla se ns. Johtaja. Roolit vaihtuu. Et enää määrääkään itse omasta elämästäsi. Vaan alkoholi ottaa vallan.
Olet siis töissä alkoholistien kanssa? Ymmärsinkö oikein? Humalassa duunissa oleminen on jo pahempi juttu. Voit hyvin menettää työsi. Se on vakava asia. Oletko saanut juomisesi salattua?

Sun täytyy nyt kyllä ryhdistyä ja minusta tarvitset toisten apua. Miten olisi katko? Saisitko siellä apua pelkoihisi paremmin? Eikö siellä osata juuri auttaa noissa pahoissa fiiliksissä ja fyysisissä tuntemuksissa mitä lopettaminen merkitsee?

Tuli paljon kysymyksiä. :slight_smile: mutta noita pohtimalla, pääsisit alkuun ja tänne tietysti kirjoittamalla ihan rehellisesti ja suoraan. Ei kukaan sua ”katso kieroon”. Meillä on ihan sama ongelma ja samat asiat pyörii päässä ja aiheuttaa ongelmia.
Kovasti tsemppiä sulle!
Miten se avokatko toimi sulle? Se ehkä ihan ekaksi kiinnostaa…

Kiitos lämpimistä viesteistä.
Mä tod suunnittelen toista avokatkoyritystä. Eka kaatu siihen et olin niin hemmetin hukassa, pyörin ympyrää eikä ollu mitään tekemistä, elämä muuttu niinku liikaa. Nyt kun yritän toista tiedän mitä odottaa. Mut on se silti ihan helvettiä, tää kuningasalkoholi hallitsee mua. Ikään kun multa ei ees kysyttäis! Ihan omituinen kaava. En tajuu miten tää voi olla tällasta. Ja mulla edelleen on kaikki hyvin, just ja just. Päihdesairaanhoitaja ei meinannu uskoo miten paljon join kahden työn ohessa, no nyt on enää yks työ ja liian pieni palkka jolla rahottais tän juomisen, eli nyt on kiire ottaa homma haltuun…

Joo siis en tod oo töissä alkkisten kanssa vaan terveydenhuollossa yleensä. Avokatko on sitä että käydään aamulla hakee sen päivän pillerit, vaihtelee mitä kukakin tarvii, joka aamu 3-5 vrk. Mutta siinä ollaankin sitten aika yksin sen jälkeen. Siihen mulla kaatu.

Mutta se on hyvä, että olit avokatkolla.

Sun pitää keksiä mielekästä tekemistä itsellesi, sillä kun juo niin aika kuluu eri tavalla kun ei juo. Tuntuu, että aikaa onkin jotenkin paljon enemmän kuin aiemmin. Täällä ollaan puhuttu tästä asiasta paljon.

Tarvitset ns. sotasuunnitelman. :smiley: Siis ennakolta mietit mitä voisit tehdä kun aika käy pitkäksi tai hankalaksi. Varaudut tuleviin hetkiin. Eli ihan konkreettista tekemistä silloin kun yleensä tietää sortuvansa juomaan. Tietyt ajankohdat päivässä on enemmän riskialttiimpia kuin toiset.

Tuntuu että tarvitsisit myös keskusteluapua. Sitähän saat täältä tai sitten hakeudutut keskustelemaan päihdepuolelle. Mä käyn siis terveyskeskuksessa olevalla ns. kokemusasiantuntijalla. Ei maksa mitään ja siellä saa olla anonyymina. Ei kirjata mitään ylös. Kaikki on persoonia ja saa apua eri jutuista, mutta mö suosittelen puhumista. Se saa ajatukset liikkeelle ja prosessi alkaa edetä.

Mä kysyn itseltäni useasti: mitä mulle ja lähipiirille tapahtuu jos jatkan entiseen malliin? Me kyllä tiedetään se totuus, mutta se, että sen kohtaa rehellisesti, on minusta avain muutokseen.

Tsempit sulle. Jatka kirjoittelua! Suunta ylöspäin!

Anteeksi, en huomannut, että olitkin käynyt päihdesairaanhoitajalla. Oliko hänen kanssaan hyvä jutella? Saisitko sitä kautta lisätukea. Ei se pelkkä 3-5 vrk oikein taida auttaa. Siitä putoaa tyhjän päälle. Sen jälkeen täytyisi saada pitkäkestoisempaa apua.

Hei Annie!

Vaimo oli ennen eläkkeelle pääsyä hoitamassa syöpäsairaita ja siellä oli kaksi hoitajaa jotka olivat joskus promilleissa töissä ja joskus varastivat potilaille tarkoitettuja vahvoja särkylääkkeitä päihtymistarkoitukseen. Molemmat saivat lopulta potkut!

Minustakin tuo avokatko kuulostaa aika lyhyeltä! Kyllä suosittelisin Sinulle kaikella hyvällä kunnon suljettua katkoa riittävän pitkällä ajalla! Niin kauan kun on elämää on toivoa!

t. Juhani

Eihän me loppujen lopuksi tiedetä ketä kaikkia täällä meidän mukana pyörii. Kaikki ei vain kirjoita ongelmistaan tänne. MOni voi saada tukea ihan lukemallakin näitä juttuja.
Mutta kyllä minua vaan kylmää se, että olet promilleissa töissä. Ihan sama oletko millä alalla niin se on vakava juttu se. Entä jos sattuu jotakin ja selviää, että sulla on alkoholia veressä niin mikä vakuutus sitten sen tapaturman korvaa? en nyt tämmösiä tarkkaan tiedä, mutta noin mä olettasin. Kuka työnantaja pitää töissä ihmistä joka on promilleissa töissä? se on lopputilin paikka se.

Ja kun sulla on halua tehdä asialle jotakin niin sitten teet niin. Ja se pitää tehdä ammattilaisen avulla jos/kun ei omat voimat riitä.

Toivon todellakin sulle voimia tässä asiassa ja täältä vielä vähän potkua persuuksiin ettei asia jää vain puheeksi <3

Mä en tiedä mitä tehdä siis…pitäis pystyä lopettamaan vähitellen mutku en pysty

Annie, meistä moni on ajatellut tismalleen samoin ja kuitenkin onnistunut. joko vähentämään, tai lopettamaan kokonaan.
tuo ettei pysty, on enemmänkin tunne. yritä olla agitoimatta tätä mietettä/tunnetta. käännä kelkkaa ja opettele ajatusmallia, että kuka helkkarissa tietää vaikka onnistuisinkin, nähtävästi vähiten sinä itse. kärvistelyä se ensin vaatii.
Sulle on puhuttu nyt niin paljon keskusteluavun mahdollisesti tuomasta avusta tilanteeseesi, joten jätän sen tässä viestissäni väliin.
nyt mielestäni onkin nimen omaan kiireellisten, nopeatahtisten tekojen tarve. käsittääkseni suljettu katko keskittyy ensisijaisesti fyysisiin oireisiin, ja juuri sitä sä tarvitset nyt eniten.
on siis turha mennä asioiden edelle. putki on ensin saatava poikki, vasta sitten on muiden hoitotoimenpiteiden aika.
minuakin kylmää ajatus että oot promilleissa töissä. eikö muka alkoholin haju paljasta sinua? tuntuu käsittämättömältä.

on aika toimia, Annie. aloita ne toimet jo tänään.

Hei. Moni suosittelee sinulle katkoa ja se varmaan olisi järkevää jos et itseksesi nyt pysty tähän projektiin. Tai vain omin voimin. Jos aiot omin voimin niin päätä sellaista, että olet ensin vaikka joka toinen päivä ilman. Jos se vei onnistu niin sitten olisi varmaan se katkon paikka?

Kiitos ihanat ihmiset. Oon paljonkin ajatellut sitä miksei työkaverit huomaa. Vai haistaako ne muttei usko? No mun työ on sellasta et voin tehdä sen promilleissakin, siitä ei aiheudu kellekään yhtään mitään. Mulla on sellasia tarkastusrutiineja et hommat menee oikein. Okei mä tiedän että oon teidän mielestä tässä liian varma. Mutta toistaiseks työn laatu on ollu aina kiitettävää kaikilla mittareilla.

Oon taas promilleissa töissä mutta nyt alkaa olla sellanen tunne, etten enää jaksa, että jäisin saikulle ja maanantaina uus avokatkoyritys.
Tää on kuulkaas äärettömän stressaavaa elämää…

Te ootte oikeesti ihania, ehkä mun ongelmaa lisää se ettei oo yhtään ketään jolle puhua vaik puhelimessa. Yhdelle kaverille kerroin, mut se ei ymmärrä yhtään mitää riippuvuuksista. Oon sitä tukenu tosi paljon masennusjutuissa mut riippuvuus on ihan eri juttu.

No nyt mä itken täällä töissä (kukaan ei näe) kun te ootte niin ihania…

kiitos Annie, olipas kauniisti sanottu.
toi maanantai-suunnitelmasi on kerrassaan mahtava. tee se!
ja olen kuule minäkin juopotellut työtä tehdessäni, tosin se tapahtui aina kotioloissa. päinvastoin, keskittymiskyky parani huomattavasti kun vedin siinä samalla keskimäärin kolme neljä pientä olutta. viidennen jälkeen laatu jo kärsi. eikä toi mun tapa pitkälle kantanut. se toimi jonkin aikaa, mutta vain jonkin aikaa.

sitten, juuri tuon takia sun pitää olla enemmän meitin kanssa, plinkkailla, koska sulla ei ole purkautumismahdollisuuksia esim ystävien parissa.
tsemppiä maanantaihin! ota se saikku ja mee sinne avoon. kerro sitten kävi miten kävi, toivoo Syltty
ps. miten mulla on semmoinen kutina että nyt sulla lähtee uusi vaihde vanhan tilalla.

Sanon tämän kaikella ystävyydellä ja hyvyydellä: Ennemmin tai myöhemmin saat potkut työskentelystä promilleissa. Se on yksi varoitus / hoitoonohjaus ja jos toistuu niin hyvästi! Sen jälkeen olet merkattu nainen työmarkkinoilla kun työtodistuksessa lukee työsuhteen loppumisen syy! Lopeta ajoissa tämä venäläisen ruletin pelaaminen!

Ilman työtä sun on paljon vaikeampi rakentaa kohtuukäyttö tai raittiutta! Tsemppiä uuteen avokatkoon ja jatka kohtuullinen aika tipattomuutta avokatkon jälkeenkin!

t. Juhani