Tenuton toukokuu

Tenuttomalla mennään!

Raittiutta nyt se 4 kuukautta ja rapiat… Pari viikkoa olen mennyt semmoisissa pilvilinnoissa, varpaat puoli senttiä sannan päällä, lintujen laulaessa ja mielen liihotellessa. Ei ole ollut juomahimoja lainkaan. Nyt mä tiedän, miltä tuntuu olla ja elää ilman niitä. Jotain tän tyyppistä se sitten varmaan tulee olemaan, kun raittius on kasvattanut muhun vahvemmat juuret mitä viinanpiru koskaan.

Tiedän toki, ettei mein kampfini ollut tässä :slight_smile: Ihan niin hattaralaseilla en maailmaa katsele. Kohta varmasti tulee taas se aalto joka ahmii mut sisään ja linkoo viikon, niin etten näe enkä kuule, huudan vaan ja koitan pidättää hengistystä, kunnes sylkäsee ulos rantahiekkaan. Kuiville hetkeksi lepäämään, kunnes taas mennään… Sitähän tää on… Mutta nyt oon saanut hengitellä hetken ja kerätä voimia. Sitä seitsemättä aaltoa siis odotellen…

Tosin. Niinhän ne väittää, että jonain kauniina päivänä, viinanhimot on viety.
Onko se semmoista hidasta haikeudella höystettyä haalenemista , että ajan kanssa kaljanmaku vaan unohtuu. Vai tapahtuuko todella niinkin, että yhtenä aamuna vaan kuuluu klik! ja sitten huomaat viikkojen päästä notta perkle, eihän mua enää janotakaan…?
Ja mitkä kuukaudet ekana vuonna teillä sen kokeneilla on ollut ne vaikeimmat?

Mä koen ehdottomasti, että mulla oli ihan tappokamalaa jossain 2,5kuukauden kohdilla. Tuli varmaan kolmosen kriisi etupeltoon. Sama homma taisi olla sitten kuukauden päästä (3,5kk) mutta paljon lyhytkestoisempana. Nyt siis voisin olettaa, että saan taas vielä viikon nauttia tästä ihanuudesta, ja sitten mennään. Tulee se 4,5kk sillon (noin).

Puolta vuotta pelkään. Mulla se täyttyy heinäkuussa. Monet tuntemistani on käväissyt kentällä juuri siinä kohdin. Osa valitettavasti jäänytkin sinne… Kaikki retkahduksenestovinkit otetaan vastaan siis. Ettei se saatanan seitsemäs aalto veis mukanaan…

Niin ja kiitos kanssaraitistelijat. Olin saanut ihania ajatuksia huhtikuun ketjussa ja kannustavia kommentteja. Mieli aina hymyilee, kun ymmärtää, että muutkin ymmärtää. Kiitos teistä ja teidän sanoista.

Nyt pukkaa kiire niskaan. Tarvii lähteä kyyditsemään isoäitiä parinsadan kilometrin päähän sukuloimaan. Eipä olisi onnistunut tämmöinenkään taikatemppu juovana aikana, vaikka mammani kanssa silloinkin tekemisissä olin. Nyt ei tarvi nähdä häntä aurinkolasien takaa ja suu täynnä sisua, vaan voi ottaa mummelin apparin paikalle ja ajaa autoakin. Arvokasta aikaa ja Luojalle kiitos, että sitä mulle vielä suodaan. Ei mun mammani täällä ikuisesti ole…

Mutta näihin aurinkoisiin ja likimain liikuttavan hyviin tunnelmiin. Sydämiä kaikille <3

Fazerina kirjoitti

Heippa ja hyvää huomenta!

Enpä osaa sanoa, oliko sateinen vai kuulas syyspäivä, kun huomasin, että ei ole enää ollut kaljantarvetta. Mutta sen muistan, että ihan kuukausien päästä sellainen houkutus pullahti päähän tutun raflan ohi ajaessani. Olin nälkäinen, janoinen, hikoillut ja hiukan vissiin väsynytkin. Meni kuitenkin ohi melkein samantien.

Turvallista mieltä ja ajomatkaa, pitäkää kunnon kahvi- tai puurotauko!

Tänään et ole yksin

Ei se ainakaan minulla mikään “klik-kokemus” ollut. Ei mitään ilotulitusta, rumpujen pärinää, suuria julistuksia, herätyksiä tai luopumisia, tunnekuohuja tai riemunkiljahduksia.
Paremmin siihen sopii yhden kaverin kuvaus sammuneesta rakkaudesta: “jonain aamuna sitä vain huomaa, että metsässä on hiljaista. Ja että hiljaista on ollut jo kauan”.

Kun koko asiaa lakkaa ajattelemasta, sen hiipuminen tapahtuu kai pikemmin jossain alitajunnassa, omia aikojaan. Lopputulos on sitten esillä aikojen päästä, joskus kun tulee mieleen jokin mielikuva menneisyydestä, tajuaa että jaahas, tuo asia on sitten elämässäni nyt aivan eri tavalla kuin silloin joskus. Ja että sehän onkin ihan hyvä näin.

Olipa hyvä vertaus, tuo sammuva rakkaus!

Niin se kaiketi on. Jossain kohtaa vaan huomaa, ettei enää tuhlaa tuntiakaan sen kohteen pohtimiseen, ja vastaankävellessäkin herää vain haalean hauskoja, muttei millään lailla vahingoittavia tunteita…

Tosin. Rakkauden menettäminen tekee kyllä hitosti paljon kipeämpää ja paljon kauemmin. Eikä siitä välttämättä toivu tolalleen koskaan. Etenkään jos kuolo on korjannut lähimmäisen… Silloin sen surun kanssa on vaan elettävä…
No joo, saivartelut sikseen…

Tosta menettämisestä tulikin mieleen…
Hullua ja ehkä hieman häpeällistäkin sanoa, että saan voimaa noista “tosielämän” selvitymistarinoista.
Onko väärin ammentaa voimaa toisen surusta? En tiedä.
Lähinnä puhdaselämälapselle-henkisten konserttien ja sotauutisten jälkeen sitä havahtuu oman napansa ympäriltä. Ettäkö minä täällä ihan tosissani itken sitä, etten saa juoda geeteetä ja kossupatteria, kun puoli maailmaa sotii ja naapurissa kolmevuotias kuolee leukamiaan. Tajuaa taas katsella tellusta vähän eri reunalta.

Ihana aamu. Iskelmällä ilakoi Kirka. Syystä tai toisesta en saa Jaajoa kuulumaan mun keittiöön.
Aurinko antaa parastaan ja tänään on pyhä.
Ei muuta kun sitoon lenkkareita jalkaan ja koiraa juoksuvyöllä lanteille, tossua toisen eteen ja pikkuhiki päälle. Sitten täytyisi kaiketi töihinkin mennä muutamaksi tunniksi huseeraamaan.

Olo on kun kakarana just ennen Särkkiksen reissua, vaikka mitään ihmeellistä ei ole tapahtumassa.
Tää mun raittiuseuforia on ihan sekopäistä. En ole käynyt kai viikkoon edes ryhmissä ja silti fiilis on ihan höpsähtänyt…
Ihan kun koko maailma olisi lomalla mun kanssa, ja jokaisen mieli istuisi mökkilaiturilla varpaita liottamassa. Mä en jotenkaan voi ymmärtää, että ympärillä pyörii ne samat oravanpyörät ja yhteiskunnan kulmat on yhtä peltisen terävät kun ennenkin.
Vai onko ne?
Vai koinko mä vaan kaiken (juovana aikana) raudanmakuisena, kylmänä ja rämisevänä… Tehtaan metelissä jurnuttavana liukuhihnana… Lokakuisena ensiräntänä ja raivon tunteena…
Sellaisessa maailmassa minä elin, ja tämä nykyinen näyttäytyy paratiisina entiseen pahaan verraten.

Asiasta toiseen. Miten muuten te muut? Miten hoidatte itseänne? Käyttekö ryhmissä? Terapiassa? Muita henkireikiä kuten lukeminen, kutominen tai kiipeily? Enkeliterapiaa tai seurakunnan leirejä?
Mitkä on ne the jutut, jotka saavat jatkamaan raittiina?

Itse voisin äkkiseltään sanoa mua auttavan ryhmät, kirjoittaminen ja plinkki, muut toipuvat, torikahvit, kevyt työ, LIIKUNTA JA KOIRAT, kirjasto, järven ranta, erityyppiset ihanat ystävät, pitkät puhelut, nettisurffailu, suklaa säännösteltynä, tupakka (valitettavasti), sukulaiset ja hyväntekeminen, tulevaisuuden suunnittelu maltillisesti… ja vaikka mikä…

Eniten kapuloita rattaisiin on selkeästi tuonut epäterveet ihmissuhteet ja itse omien ongelmiensa kanssa kamppailevat henkilöt, joille toisinaan toimin yrjöämpärinä. Ei siinä, saan varmaan samalla mitalla takaisin mitä juovana aikana itse annoin. Mutta valitettavasti tässä taistelussa joutuu valitsemaan joukkueensa, ja mä menen sille puolelle, minkä raittius vaatii, vaikka sitten ystävät jäisivät pelaamaan eri paidoissa. Näin se vaan on.

Ja kamalan herkäksi sitä on muuttunut. Itku tulee ihan pienistäkin asioista ja aika vähäpätöiset asiat saa ahdistumaan. Tämä tunne on tosi kummallinen ja toivottavasti ohimenevä… Esimerkkinä saatan itkeä suihkussa tunnin, kun treeneissä koira ei toiminutkaan kuten toivoin. Ihan helkkarin vähäpätöisiä juttuja. Toisaalta, jos se on päivän suurin murhe kun karvakaveri vähän riehuu, taitaa muu maailma olla aika mallillaan. Ennen kamppaili asioiden kanss, jotka saattaisi viedä linnaan tai hautaan, eikä niitä ottanut lainkaan raskaasti. Joi vaan ja raipatirai.
Ehkä tämä on sitä inhimillistymistä.

Mutta pitkästä taas virsi kaunis ja nyt kohti uutta päivää. Samaa aurinkoa toivon teille kaikille <3

Tunteiden ailahtelu kuuluu asiaan. Siinä saattaa tulla itku ja surku ihan ilman syytä, toisaalta myös tuo euforoninen (en tiedä miten se kirjoitetaan :blush: ) riehakkuus. Tärkeintä on olla varuillaan noiden ääritunteiden kanssa. Ettei yht’äkkiä vaistonvaraisesti, mitään ajattelematta käykin ottamassa ryypyn murheeseen tai nostattamaan iloa entisestään. Kerran opittu tapa ei hevillä unohdu.
Iloista raitistelua Fazerinalle :smiley:

Hieno, raitis päivä alkaa taasen.

Hyvää yötä kaverilleni joka hetki sitten soitti ja mongersi alkavansa nukkumaan. Oli tullut juuri bupi reissulta.
Otan osaa…

Nyt kun olen hereillä ja energinen voisin käydä aamulenkillä. Taitaa linnut lauleskella aika kivasti. Aurinkokin paistelee eikä ole vielä liian kuumaa. Kasvihuoneeseen vois vielä istutella joitakin yrttejä.
Aurinkoista päivää jokaiseen mieleen.
:smiley:

Päätinkin unohtaa ne elämänlangat, ei tartte metsäisten miesten niitä postitella. Vaihdoin ne keltaoksakanukoihin (pensas). Niitä saa lähempää ja sopivat peittely-yrityksiini paremmin.

Alppiruusun istutin isoon ruukkuun ja nyt se jo availee ensimmäistä kukkaansa. Valitettavasti tämä versio ei säily näillä leveysasteilla talven yli, olkoon sitten tämän kesän kukka.

Kukkia minäkin istuttelin tänään. Monta ruukullista kehäkukkaa. Krassit ja samettikukat odottaa vielä ruukuttamista.
Kasvihuoneet istutettu, paitsi tomaatti vielä vartoo sisätiloissa.

Ei ollut paras alku päivälle tämä aamu. Ensin aamupalaa laittaessa huomasin etten ollut muistanut keittää eilen marjasoppaa joka on aamupalani tärkeä ainesosa. Latasin sitten kahvipannun ja kun menin hakemaan kahvia… olin unohtanut laittaa virran päälle. :cry: PÖH. Kannattaisikohan nukkua tämä päivän yli ettei pahempaa tapahdu?

Plussaa oli se nukuin yön harvinaisen hyvin.

Pahoja asioita on tapahtunut.
Jonkinlaisena laihana lohdutuksena voin kertoa, että ihan tavallisen ihmisen voimin on ilkeämmistäkin kolauksista selvitty ja jaloilleen noustu :laughing: :laughing: :laughing:

Mutta toivotaan että tämän päivän vastoinkäymiset olivat sitten tuossa, iltaan mennessä voi saldo nousta hyvinkin plusan puolelle . Eiks ainakin aurinko paista sen verran ettei vilu ole, eivät palele varpaat eikä edes kyynel poskelle jäädy…

Kun aamupala ei onnistu on koko päivä pilalla. Enköhän tästä kuitenkin nouse taas, positiivisuutta kehiin.
Katsotaanko onnistuuko positiivinen kuva

Ei onnistunut. Harjoittelen lisää.

Missä ketjussa ne metsänreunan miehen kuvansiirto-ohjeet olivat? Ei nyt löydy vaikka kuinka selaan. Piti siirtää jollekin palvelimelle ja…?
Voitko auttaa vielä uudestaan?

Joo, omalta koneelta pitää ensin jollekin palvelimelle siirtää.

“Kuvapankkeja” on varmasti useita, ja tietysti jos itsellä on palvelintilaa vaikka omia sivuja varten, niin sinne sitten…
Minä nyt käytän näihin plinkkikuviini palvelinta aijaa.com ,muita yhtä hyviä varmasti löytyy mutta tuo nyt ainakin toimii.

Kun kuva on palvelimella eli netissä, kopioidaan kuvan osoite ja liitetään se plinkin viestiin. Tuossakin kuvapalvelimessa on valmiina klikattavaksi se osoite keskustelupalstoja varten kun kelaa kuvan avoinna ollessa sivua hiukan alaspäin.

Eri kuvapankeissa on hiukan eri käyttöohjeita mutta eivät ne kovin monimutkaisia ole.

Ohjeita löytyy ainakin luonnollisia havaintoja ketjusta.

Toi www.picresize.com

Kun se kuva on siellä “pankissa”, onko se kaikkien muidenkin käyttäjien käytettävissä?

ei onnistu

Ny tarvittas Helisen apua…

Mikä kohta tuossa kuvanlähetyshommassa ei onnistu?

Kun saat sen kuvan sinne aijaa.comiin niin klikkaat vaikka kuvan päällä hiirtä kauan ja tulee teksti avaa kuva niin kuva aukeaa kokonaisena… sitten klikkaat valikosta vaikka kohtaa kopioi linkki ja liität sen tänne kun oot ensin lisännyt tähän kenttään ton Img;N SULUT ja niiden väliin liität sen kopioidun linkin…

Kokeilu toimiiko antamillani ohjeilla…