Määrätäänkö Tenoxia yleisesti tilapäiseen unettomuuteen, vai lähinnä pidempiaikaisiin, vaikeampiin univaikeuksiin? En kärsi mistään vaikeasta unettomuudesta, mutta heräilen pitkin yötä ja yöunet tuntuvat jäävän aika kevyeksi. Yleisimmin määrätty Imovane on kuulemma aika tehotonta, saisiko Tenoxille reseptin ihan terveyskeskuslääkäriltä jos vaikka sanoo että se on aikaisemmin auttanut? Saisiko helpommin jos menisi suoraan yksityiselle?
Yleensä mitään bentsoja ei suositella pitkäaikaiseen käyttöön. Ja niihinhän kasvaa toleranssi, joten pidemmän päälle sama annos ei enää vaikuta juuri mitenkään. Tenoxia määrätään niin tilapäisiin unihäiriöihin kuin vaikeisiinkin. Se on Imovanea vahvempi ja moni saa siitä apua vaikeampiin univaikeuksiin. (Minä tosin en saa siitäkään.) Kyllä Tenoxia on mahdollista saada ihan terveyskeskuslääkäriltä, mutta yksityiseltä helpommin. Kannattaa kyllä kokeilla ihan TK:ta ensin, koska se on huomattavasti parempi vaihtoehto lompakolle.
Tematsepaami (Tenox etc.) sopii kyllä hyvin unihäiriöihin joissa heräillään pitkin yötä, mutta esim. unensaantivaikeuksiin määrätään yleisemmin esim. midatsolaamia (dormicum), triatsolaamia (halcion) tai vastaavaa lyhytvaikutteisempaa bentsoa kuin tematsepaami…
Yksityisiltä tuota varmasti helpommin saa kuin julkisilta, jotka hieman nihkeämmin bentsoihin suhtautuvat.
Toisaalta jos yöllinen heräily johtuu stressistä tms niin myös muut pidempivaikutteiset bentsot esim. diatsepaami voisi tulla kyseeseen.
En viitti uutta topicia kyhätä ku samasta lääkkeestä puhe, eli voiko tenoxeja rännätä ilman et henki menee tai mainittavia ongelmia tulee ? Ko kuulin että olis olevinaan hauskaaki niitä heitellä =E
En suosittele rännäämistä, kaverilta sormia amputoitu tennarien rännäämisen takia ja mulle tulee ihan hirveitä kohtauksia, eli alkaa ihon kihelmöinti, kramppaus jne. Ei kannata. Vaan unettomuuteen. Suitse.
t.KH
Voidaan käyttää myös päivällä. Ahdistukseen/jännitykseen.
Itse olen rännännyt tennareita monen monta kertaa ilman ongelmia, mutta eipä siitä nyt mitään sen kummempia kicksejä saa. Ja KH tuossa mainitsikin esimerkkejä noista negatiivisista puolista. Eli parempi vaihtoehto ottaa muulla tavalla.
Mä saan ainakin Tenox-reseptini uusittua kerran kuussa ihan terveyskeskuksessa vaan viemällä reseptin sinne pariksi päiväksi köllöttelemään ilman että tarvii edes lääkäriä nähdä. Totesivat itsekin että kun kysymys on kroonisesta yli kymmenen vuotta kestäneestä unihäiriöstä niin turha sitä samaa tarina on mennä niille joka kerta erikseen selittämään (tai sitten eivät vaan jaksa kuunnella mun juttuja enää… ). Unihäiriö tosin pysyy kumma kyllä kurissa sillä että silloin tällöin vetää sen verran piriä että saa itseään vähän väsytettyä. Parin kolmen päivän pirikuurin jälkeen nukun viikkoja kuin tukki mutta yleensä noin kuukauden piribreikin jälkeen alkavat taas pikkuhiljaa nukahtamisvaikeudet ja yöheräilyt. Unihäiriö - mikä ihana tekosyy…
… ja aivan kaikkea mikä liukenee edes joten kuten veteen ei todellakaan tarvitse saati sitten kannata rännätä; minä ainakin nielen bentsoni aivan Pharmaca Fennican ohjeiden mukaisesti ja toimivat mielestäni paljon paremmin tällä tavoin. Piri on minun piikkihuumeeni enkä pidä muita piikkihuumeita. Amen.
Samaa mieltä. Mäkin rouskuttelen bentsot (kumit on Poikkeustapaus).
.
Tenox:
- CD-Pharmaca 2/2004
Auttaisipa minuakin parin päivän piriputki valvomisillaan tuomaan sitten sen jälkeen unen. Mutta ei. Olen unettomuudesta kärsinyt koko ikäni ja siihen ei tunnu auttavan mikään. Niin monet konstit ja lääkkeet olen käynyt läpi, mutta nukkumatti jaksaa silti vaan vältellä minun silmiäni. Ei voi sitä unihiekkaa heittää millään. Kaipa minä sitten joskus kuolen siihen, että olen valvonut liian kauan ja sekoan.
Ei antanut Tenoxia, vaikka sanoin että sitä on aikaisemmin määrätty ja hyvin auttoi. Kirjoitti Zopinox 7.5mg, joka on näköjään sama asia kuin Imovane.
No menet jonkun ajan päästä uudestaan ja sanot ettei tuu mitään kun zopinox on vain nukahtamislääke nukahtamis vaikeuksiin ja tenoxin pitäisi estää se yöllinen heräily. Kyllä lääkärin pitäisi tuo nyt ymmärtää.
Kannattaa tosiaan koittaa tuota tai jos on rahaa, niin mennä suoraan yksityiselle.
No itse asiassa tämä oli yksityisellä. Sanoin että muutaman viikon on ollut univaikeuksia, uni ei tule heti ja herään muutaman kerran yön aikana jolloin lepo tuntuu jäävän aika vähäiseksi. No kai täytyy ensi kerralla mainita ettei tämä zopinox tehoa.
Olisi kannattanut sanoa, että olet kärsinyt univaikeuksista jo pidempään. Itse saan ihan TK:stakin ryynejä. Ja yksityiseltä vasta helposti onnistuukin. Mutta sitten vaan uusi yritys tai TK:hon.
Zopinox on IHAN perseestä! Siitä jää kauhea maku suuhun koko seuraavaksi päiväksi, eikä se todellakaan estä niitä yöllisiä heräämisiä. Eiku terkkariin takas…
t.KH
Tuohan on paras mahdollinen unilääke mitä on… Ainakin minun kohdalla, ja jos vielä ennen nukkumaan menoa polttaa paukut tai syö pari bentsoa, niin uni on varma!!!
Mut ei tietenkään kaikilla, niinku näköjään sinun kohdalla… Ootko koitellu muita mahdollisia nukahtamis keinoja?
Eihän ilman unta pärjää mitenkään, en ainakaan minä!
Vannoutuneena bentsojen viihdekäyttäjänä saan Tenoxeista vaan niin hyvän olon että uni ei enää tuu simmuun.