temgesic ylläpito

Olen tällä hetkellä korvaushoito jonossa ja saan yksityiseltä temgesiciä kunnes pääsen korvaukseen! Minulla piti olla huomenna oman lääkärin aika mutta kyseinen lääkäri oli sairastunut ja minun piti varata aika toiselle saman lääkäriaseman lääkärille! Ongelma on vaan se että omalääkäri on tietoinen tilanteesta että olen korvaushoitojonossa mutta virallisesti hän määrää niitä minulle selkäsärkyyn. ( on ollut samalla selkä rikki mutta jo parantunut). Nyt sitten pitäisi mennä sille toiselle lääkärille ja hakea niitä virallisesti selkäsärkyyn, vaikka ne tällä hetkellä tulevat kuitenkin periaatteessa ylläpitoon. Pitäisikö minun vaan puhua sen toisen lääkärin kanssa selkäkivuista eikä kertoa tästä omanlääkärin kanssa sovitusta ylläpito lääkityksestä? Pelkään vaan että hän voi kyseenalaistaa lääkityksen ja kysyä että mikä siinä selässä on! Selkä on jo parantunut ja en tiedä sitten mitä minun pitäisi keksiä siihen selkä vaivaan. ( siis mitä on ollut vialla ja mikä on jatkohoitosuunnitelma) Ongelma vaan on että sen selän varalle ei ole mitää jatkohoitosuunnitelmaa kun on jo parantunut. En kuitenkaan haluisi kertoa hänelle tämän minun omalääkärin kanssa sovitusta järjestelystä. Tuskin kuitenkaan tämä uusi lääkäri voi kokonaan lopettaa sen teemu lääkityksen seinään, kun olen ollut siinä jo syyskuusta asti! (2-4/pv, 0.4mg) Eli kysymys kuuluu mitä minun kannattaisi mainita tälle toiselle lääkärille? Kertoa totuus vai pysyä siinä selkäkipu tarinassa? Jos kellään kokemusta miten kannattaisi toimia niin kertokaan ihmeessä! kiitos jo etukäteen avusta! nimimerkillä 4 vuotta buprea!!!

Lisäyksenä vielä että tämän yhden käynnin jälkeen palaan taas sille omalääkärille hoitoon kunnes aukeaa paikka korvauksessa!!! Voinko vaan sanoa että uusii reseptin sen kummenpia kertomatta ja jos ei usko niin voi kysyä siltä omalääkäriltä. Eiköhän hän näe koneelta minkä diagnoosin ja lääkityksen se omalääkäri on kirjoittanut kun on sama lääkäriasema! Vai pitääkö ottaa vanhat pakkaukset mukaan kun kyseisestä lääkkeestä jää respat apteekkiin?

Vois kuvitella, ettei sitä toista lääkäriä paljookaan kiinnosta, kun näkee koneelta mitä, minkä verran ja miksi on määrätty lääkettä x. Kerrot vielä, että omalääkäri oli kipee jne, niin tokkopa siinä mitään ongelmaa on.

joo kiitos vastauksesta niin vähän ajattelinkin, mutta on vaan vähän epäluulossa ku jos ei mee putkeen pitäis taas palata kadulta niitä metsästämään mihin oon jo täysin kyllästynyt tai sitten kärvistellä refloissa johonkin ens viikkoon asti!!! Ja täytyy toivoo et se bupre viel näkyy ens viikon seuloissa ettei jonotus kuse!!! Toivotaan parasta!!!

Hyvin se menee ^^

Itsellä semmonen vika mikä näkyy vain patologin tutkimuksissa koepalasta mutta kotona tommonen tulostin/scanneri jolla olen ottanut kopiot niin sattui omalääkäri oleen jossain kurssilla niin näytin kopioita ni kusy tarvinko muuta ja jus kauhian hädän kanssa yksityiselle joka sanoi että heillä ei periaatteessa näitä määrätä. Älä valehtele koska sitten oot ilman, se kirjoittaa vaikka vain kuukaudeksi sulle respat koska ei ne pääse katsomaan sen toisen tietoja jossei sitä ole erikseen sovittu.

siis saman lääkäriaseman lekuri ei nää toisen saman aseman lääkärin kirjoittamia tietoja. Siis pitäiskö mun kertoa sille uudelle lääkärille siitä että oon korvaus jonossa ja sen takia käyn täällä ennen kuin pääsen korvaukseen??? niin ja sen mun omalääkäri virallisesti määrää niitä selkäsärkyyn.

Ainakaan mehiläisessä kaksiviikkoa sitten ei päässyt kun en ollu huomannu antaa lupaa, yksityisyys ja tietosuoja on voimissaan.

ok mut tuntuis et ois helpompi vaa antaa sen kattoo ne tiedot ku sit ainakin se näkis mihin omalääkäri on niitä määrännyt. Nii ja en sit tiiä mitä tää uus lekuri olis mieltä siitä että määrää niit vaan reflojen poissa pitämiseksi ku siel kuitenki lukee et ne on selkäkipuun!!

Joo yleensä ne kyselee luvan, et mitä saa jakaa ja minne saa jakaa kun tyyliin ensimmäisiä kertoja meet käymään. Näin ainakin itellä ja riittävän hyvin on tieto kulkenut yksityisellä lääkäriltä toiselle.

Meillä löytyy kyllä kipupotilaita… :unamused: Aiemmin löytyi myös lekureita, ketkä tuohon vaivaan määräsivät… Privoja sis… Käytätkö vain niitä teemuja? Lekuri on voinut myös kirjoittaa, että lääkettä jatketaan ja toiminut hyvin… Tuskin työtään vaarantaa, kipuja on kuten minitsin, mutta on vain pieni ryhmä lääkäreitä ketkä näkevät asian noin. Itse en enää söisi lainkaan korvaavia opioideja oppareihin… Tuskin korvauksen valitsisin tällä menettelyllä… Tulevaisuuden kivut ovat kyllä mukavia, parasetamolia… Kokemusta löytyy ennen kh:a…

Mikäli lääkäri on innokas, hän voi laittaa kyllä tutkimuksiin… Kipua kun voi mitata ja nuo huumeet päätyvät osan mielestä aina kadulle… :confused: Riippunee tod näk, kauanko kivun tulisi bout kestää… Eiköhän siinäkin tapauksessa ole tuo kerta uusittava…

Hyvinvointivaltio, lekurin jono 1,5kk, sairaus tuplaa vähintään ajan… Kyllä Espanjassa ilmaiseksi pääsi ja lääkkeet illaksi mukaan… Mä haluan takaisin, kybän pamit todella pieniä ja alle 2,5snt/kpl… Offii… :laughing:

Nyt on helppoa ku teemut, pamit ja muut myrkyt on E-respalla aina 6kk ja tein sopparin apteekin kanssa että uusivat hyvissä ajoin itse ja taas kaksikertaa 3kk satsi ulos. Olen tuomittu loppuiäkseni näihin ja muihin lääkkeisiin jotain kolmio lääkettä tuli isompi purkki kuin esim batterypurkki tänään taas määrä nousee et kai aika myrkkyä kun kuukausi pitää annosta nostaa.

joo mulla on pysynyt jo toi 4kk annos samana eli noin 1-2 mg/pv. Olen jo itsekkin alkanut miettimään että vaikka on 4 vuotta buprea takana ja annos on pysynyt aika samana nyt jo viimeisen vuoden niin taidan kuitenkin aloittaa joko sen a-klinikan bupre pudotuksen tai sitten kuten a-klinikan hoitaja on mieltä, mennä järvenpäähän katkolle! En kuitenkaan taida loppujen lopuksi tarvita korvausta! Mutta tämä teemu järjestely vaan on jo parantanut elämän laatua paljon kun ei tarvitse enää juosta ympäri etelä suomea metsästämässä annosta! Käytän ainoastaan tällä hetkellä niitä teemuja opiaateista ja saan a-klinikalta myös rauhoittavia viikon kerrallaan! Alkoholia en juo ja myssyä tulee silloin tällöin maisteltua. i.v:sti en ole koskaan käyttänyt ja myös lopetus yrityksiä on, mutta aina oon vaan taistellut kylmä kalkkuna menetelmällä joka ei vaan ole onnistunut. ps. Myös a-klinikka on tietoinen tästä yksityisen järjestelystä.

No hyvinhän se meni eli saman respan sain kun ennenkin! Ei lääkäri kuin katsonut mitä oma lääkäri oli kirjoittanut ja kysyi että ilmeisesti haluut että tämä temgesic respa uusitaan. Kerroin sitten rehellisesti tilanteeni selkäkivusta ja myös että olen korvausjonossa. Tämän jälkeen oli taas teemu respa kädessä! Kiitos kaikille avusta…

^Kyselit siitä Järvenpään menetelmistä pudottaa annosta. Määräävät sen 2mg teemuja, joista pudottavat n.5 pv:n jälkeen aina 0,4mg pois. Sen jälkeen on 5-7 nollapäivää, jossa tarkkaillaan viekkareita. Kaikki toiminta on pakollista, beneistä käytössä vain rivat ja mansikkapami (ei santtuja lainkaan). Yö-lääkkeet katsotaan erikseen, esim. Halcion ei käy. Lisänä hoidossa on 20 000€(?) hoitotuoli, jossa erikoistoimintona oppariviekkuihin pari ohjelmaa sekä mikäli verenpaine ei ole turhan alhainen, Britlofex+ vatsa- & tulehduskipulääkkeet.

Täällä löytyy ketjuja sosiaalisairaala ja Järvenpää-nimellä ja sivuilla kannattaa käydä. Itse jos olisin kauemmin kuin kk:n hoidossa ollut, olisin varmasti pudottanut nolliin bubret. Oma ongelma oli se, että tunsin niin paljon ihmisiä keneltä bubrea saa, joten kertaretkahdus tuskin olisi jäänyt kerraksi :confused: Nykyään tosiaan olen päätöstä enemmän katunut… Todella vaikea tuosta 6mg:stä alaspäin xonea pudottaa ilman teemuja. Itsellä xonet liukenee paljon epätasaisemmin… Tsemppiä, J-pää on tod hyvä paikka, joten jos pelkäät jättäväsi sen kesken, sano asiasta etukäteen siellä… :slight_smile:

Ketjun aloittajalle: Mä olen sitä mieltä, että tuossa tilanteessa sulle olisi parempi vaihtoehto se suljettu katko tai buprepudotus avopuolella, kuin korvaushoito. Sori vain, mutta 4 vuotta buprea ja vielä noin pienillä annoksilla ei ole paljoa, varsinkaan kun sulla ei niitä vieroitusyrityksiä ole sen enempää, kuin pari kylmän kalkkunan yritystä. Mä en vastusta korvaushoitoa, mutta mun mielestäni se tulee kysymykseen vasta siinä vaiheessa, kun siitä kamasta ei todellakaan, useista, tuetuista yrityksistä huolimatta, onnistu vieroittautumaan. Retkahduksia todennäköisesti(ei tietenkään välttämättä) tulee onnistuneesta vieroituksesta huolimatta, mutta eivät ne ole niin vakava asia, kunhan jättää ne kertaretkahduksiksi, eikä ala vetää kaksin käsin sen vuoksi, kun tuli nyt vähän retkahdettua. Mullekin sattuu välillä retkahduksia, viimeksi nyt uuden vuoden juhlinnan “kunniaksi”, mutta niistä täytyy vain yrittää päästä yli. Ei se kerta tai kaksi ketään vielä varsinaisesti koukuta, vaikka psyykkinen koukku toki on ja pysyy ainakin jonkin asteisena koko loppuelämän.

Tämä on ihan henk.koht. mielipide, mutta musta alkaa todella tuntua siltä, että ne wanhan liiton nistit, joiden kohdalla ymmärrän korvaushoidon oikein hyvin, ovat jäämässä historiaan ja parikymppiset kakarat koukuttavat itsensä korvaushoitolääkkeeseen ja tuskin ovat koskaan niitä “oikeita” jarruja nähneetkään. Sitten parin vuoden päästä vaaditaan korvaukseen pääsyä, kun huomataan, että rahat eivät riitäkään enää lystiin ja yllätys, yllätys, tulee huono olo, jos yrittää olla ilman, mutta ei kuitenkaan haluta todella luopua siitä rakkaasta bupresta, vaikka se olisi vielä täysin mahdollista. Toisaalta tämä on tietenkin ymmärrettävää, koska sinne korvaukseen pääsy ja siellä pysyminenkin, vaikka mitä pahojaan tekisi, tuntuu olevan niin pirun helppoa ja monessa paikassa lähes ensimmäinen vaihtoehto, mitä päihdeongelman hoitoon tarjotaan.

Mun mielestä on ihan naurettavaa, et bupren käyttäjät hakeutuu bupre-korvaushoitoon. Mitä siinä korvataan?!?

Hallittu alasajo onnistuu himassakin, jos vaan sitoutuu siihen. Ei kylmä kalkkuna tai korvaushoito oo ainoita vaihtoehtoja - varsinkin kun mitään ei korvata millään!

Kerropa miten kipua mitataan luotettavasti! Kipu nimittäin on subjektiivinen kokemus, jota EI voi luotettavasti mitata!!!

Mitä tulee lääkäreihin, niin meilläpäin pääsee tk:hon samana päivänä, jos on äkillinen juttu. Jos ei oo kiireellinen asia, lääkäriin pääsee kahden viikon kuluessa. Klinikan lääkärille pääsee tarvittaessa hyvin lyhyellä varoitusajalla, mut pääasiassa kuukauden välein on käynnit… Sanoisinko loistavaa palvelua hyvinvointivaltiolta. Ai niin, ja opiskelijat ei maksa mitään tk-käynneistä, jos on opiskelijakortti, eikä ne käynnit kyl kovin kalliita oo muillekaan!!

ei mulla ollutkaan suunnitelmissa korvaus vaan juuri vieroitus! A-klinikan lääkäri vaan rupesi oikeen tuputtamaan että korvaukseen vaan, korvaus on sulle se oikea ratkaisu jne… Tarpeeksi hoitajan kanssa juteltua tultiin kumpikin siihen tulokseen että korvaus ei oo mun tilanteessa järkevää! Tosta olen kyllä WINSTON samaa mieltä että sitä korvausta kyllä heti ekana hoitona tarjotaan! Itellä noin 13 vuoden käyttö historia. Aluksi oli vaa pelkkää myssyä monta vuotta, sitten pikkuhiljaa tuli naksut ,piri, sienet ym. Mutta mistään niistä ei tullut ongelmaa vaan käyttö pysy ihan viihdekäyttönä! noin 26 vuotiaana tuli paljon ongelmia elämään! Siinä tuli sitten käytyä kaikki hitaat a:sta Ö:hön. Sitten tässä vuoden sisään rupesi kavereita kuolemaan, eli tuli jokuset hautajaiset käytyä niin alkoi ittekkin kelailee et mihin sitä on itsensä sekoittanu. Nyt onneks pysyny vaa sen viimeset 4kk pelkällä bupre linjalla ja saanu annoksenkin pysymään kohtuulisena.

^^ En mä itse ole tuota mieltä, että kipua voi mitata luotettavasti. Se lukee lääkäreiden ohjeistuksessa. Itse kärsisin ennemmin poikki olevasta luusta, kuin " pienimuotoisesta vaivasta", johon tulisi ottaa särkylääkettä… Sama lääke (burana) molempiin, toiseen auttaa toiseen ei.