Tee-se-itse-lopettajan 12 askelta raittiuteen

Jäsentelen tässä omaa matkaani juoposta raittiiksi.
Koska siloin, kun itse aloitin oman raitistumis-projektini, etsin konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä siitä, miten onnistuisin raitistumaan koti-konstein - etsiskelin siis eräänlaista personal traineria. Ja kun en löytänyt, niin jouduin etsimään oman polkuni. Nyt hahmottolen kulkemani askeleet tähän, toivoen, että tästä tekstistä olisi apua ja tukea edes yhdelle raitistumista harkitsevalle.

12 askeltani olivat:

1. Juomisen salailun ja häpeilyn tunnistaminen.
  2. Itselleni valehtelemisen lopettaminen.
  3. Itseni alkoholistiksi nimittämisen muuttaminen “olen koukussa alkoholiin”-ajatukseksi.
  4. Alkoholisti-määreen uudelleen määrittäminen, tuomitsevuuden poistaminen em.määreestä ja itseäni kohtaan.
  5. Visio/unelma raitistumisesta. Mitä kaikkea voisin raittiina tehdä, miten parhaiten voisin itseäni toteuttaa
  6. Aloin suunnittelemaan tulevaisuutta sitten-kun-en-enää-juo mielikuvien varaan
  7. Asetuin itse itselleni paukun vartijaksi (tässä vaiheessa luin vielä myös me-vähentäjiä me-lopettajien lisäksi)
  8. Ympäristön tarkkailu (onko olemassa (esim.vastaantulijoissa) oikeasti alkoholiongelmattomia ihmisiä :laughing: )
  9. Alkoholismista-ei-voi-parantua-ominvoimin-USKOMUKSESTA lopullisesti irtipäästäminen. Ja uusien ajatusmallien opetteleminen (olen raitis ymv. satoja ja satoja toistoja)
  10. Intohimon löytyminen raittiuden ja terveiden elämäntapojen tueksi. (Hyötykasvien kasvattaminen luomuna takapihalla.
  11. Uudelleen itseeni tutustuminen. Oli helpottavaa huomata, että se vanha tuttu minä löytyi sieltä kaljapöhnän takaa.
  12. Rohkeasti kohti uutta ja parempaa elämää meneminen. Uuden huomisen löytäminen.

Askeleet eivät menneet yksitellen kronologisessa järjestyksessä, vaan työn alla oli yhtäaikaa useita askeleita, mutta nuo olivat mielestäni ne tärkeimmät ja käänteen tekevimmät asiat omalla tielläni.

Tässä avaan vielä hieman tarkemmin askeleitani:

1. Jossain vaiheessa kiinnitin itse huomiota siihen. kuinka vähättelin itselleni ja muille juomiani määriä: 4 olutta eilen otin (totuus 6 - 9), 1 pullo viiniä ja 8 - 9 olutta pääsiäispyhinä (totuus 3 pulloa viiniä ja 18 olutta ymv). Silloin alkoi hälytyskellot päässäni soimaan: jotain on nyt pielessä, asiaan täytyy tulla muutos.

2. Aloin laskemaan juomani määrät rehellisesti. Kirjasin ne itselleni ylös.

3. Minulla oli TODELLA negatiivinen mielikuva sanassa alkoholisti, ilmeisesti sen vuoksi itseni leimaaminen alkoholistiksi oli musertavaa. Kun ymmärsin katsoa asiaa toiselta kantilta: olen riippuvainen alkoholista-ajatuksen myötä asian käsittely muuttui pehmeämmäksi ja mielikuva itsestäni kohtaan muuttui rakkaudellisemmaksi.

4. Määreen “alkoholisti” uudelleen määrittely. Tuomitsevuuden ja negatiivisuuden muuttaminen ymmärrykseksi alkholismia kohtaa. Eihän kukaan lapsi aseta itselleen tulevaisuuden suunnitelmissa päämääräkseen alkoholismia, vaan jokaisen alkoholistin takaa löytyy ihminen heikkouksineen ja vahvuuksineen.

5. Visio raittiista tulevaisuudesta.
    Tämä olikin jo vaikeampi asia käsitellä. Sillä tiesin kyllä mitä olin alkoholin takia jättänyt tekemättä. Ilman juoppovuosia olisin elämässäni hyvin erilaisessa tilanteessa. Ei minulla mitään paniikkia tuossakaan tilanteessa ollut, mutta ne käyttämättä jättämäni resurssit, jotka elämä oli minulle tarjonnut. Olisiko sittenkään liian myöhäistä… näitä miettiessä päätin hahmotella, millaista se elämä olisi, jos sittenkin niihin resursseihin vielä tarttuisin, kun ne vieläkin tuntuivat minua kiinnostavan. Visio tuntui hyvältä… ei, vaan mahtavalta…

6. Tulevaisuuden uudelleen ohjelmointi :smiley: . Aloin luoda selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia, lähes kaikki niistä alkoivat: sitten kun en enää juo, niin sitten toteutan…
    Minun ja tulevaisuuteni välissä oli ainoastaan omat elämäntapani… tässä vaiheessa itsetuntoni oli parantunut huomaamattani. Ja juomatonta olutta jäi taakse joka viikko enemmän ja enemmän.

7. Asetin itselleni selkeät rajat juomiseen nähden. esim alussa kahtena päivänä viikossa, 6 olutta kerrallaan tai 10 olutta viikossa, sain ihan itse päättää milloin ja missä tahdissa ne join. Huomasin että alkoi olla jo 10 ja 12 päivän raittiita jaksoja. Pala palalta rakensin uutta minäkuvaa ja uutta elämää.

8. Hakeuduin enemmän ja useammin sellaisten ihmisten seuraan, joista varmuudella tiesin, ettei heillä ollut alko-ongelmaa. Kuljin heidän vanavedessä ja imin itseeni heidän tapaansa viettää vapaa-aikaa. Tarkkailin myös kaduilla ja kaupoissa vastaantulijoita, arvioiden heitä ulkoisen habituksen pertusteella ja huomasin/arvioin suurimman osan ihmisistä elävän ilman alko-ongelmaa.

9. Uskomusteni ja ajatusmallieni täysremontti ja uudelleen ohjelmointi. Tämä vaihe, vaikka olikin “pelkkää” ajatus työtä, sai välillä hien nousemaan pintaan, niin turhautunut olin omiin vanhoihin tapoihini ja uskomuksiini. Tämä vaihe jatkuu edelleen monissa asioissa,

10. Uuden harrastuksen löytyminen. Aloin kiinnittämään enemmän ja enemmän huomiota siihen mitä suuhuni laitan. Nykyisin olen kasvissyöjä ja ruuan alkuperällä on minulle merkitystä. Löysin samalla uuden intohimonlähteen itselleni. Puutarhan hoito. Hyötykasvien kasvattaminen luomuna. Tähän olen paneutunut sellaisella paatoksella, että kirjahyllyni pursuaa villiyrtti ja luomukasvatusoppaita ja kirjastosta kannan kaiken mahdollisen asiaa sivuavan kirjallisuuden kotiin.

11. Yksi parhaista raittiuden mukanaan tuomista asioista on kuitenkin itseeni uudelleen tutustuminen. Vanha tuttu minä löytyi kaljavuosien jälkeen. Se perus minä. Uudelleen itseeni tutustumisen vaihe oli riemullista. Ja on sitä edelleen. Se toi sen puuttuvan turvallisuuden tunteen elämääni. Oman itseni löytyminen.

12. Rohkeasti uutta ja parempaa huomista rakennan nykyisin. Ihana tunne, kun aamulla voi halutessaan jatkaa siitä mihin edellisenä iltana elämä on unen vuoksi keskeytynyt. Ei tarvitse enää miettiä, että mitä eilen tuli tehtyä tai mitä jäi tekemättä.

Loppusanat: Muutos on mahdollista :smiley: , kunhan jätän sen oluen sinne pulloon ja pullon kaupan hyllylle :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

2 tykkäystä

Se on tosiaan simppeliä kuin heinän teko :smiley: Mukava lukea välillä tälläisiäkin tarinoita!

Hasso kirjoitti

Tämä on pitävä perusta, mille koukkuuntunut alkoholisti voi rakentaa nykyisyytensä ja sitä kautta tulevaisuutensa, päivä kerrallaan.
Muutkin kohdat ovat käyttökelpoisia konkreettisia toimia, joita voi soveltaa omaan elämäänsä.

Hiljaa hyvä tulee

Aivan konkreettisia asioita joilla voi päästä irti alkoholismista.

Varmasti hyvä lista tutustua kun irrottautuminen on ajankohtainen.

Listoja voi olla monenlaisia, mutta usein niissä on yhtäläisyyksiäkin.

Enkä tarkoita nyt sitä että helposti otetaan kohtien lukumääräksi näitä pyhiä lukuja kuten juuri kaksitoista tms… lista voi hyvin olla myös pitempi tai lyhyempi.

Kiitos listasta, Hasso!

Aivan pätevät 12 askelta! Itse ilahduin ja samaistuin eritoten näistä kolmesta viimeisestä.

1. Olen huomannut jo ruokavaliossa muutosta, ei vaan tee mieli kokoajan mässyttää jotain epäterveellistä. Huomaan, että vatsa voi huomattavasti paremmin. Kasvispäiviä olen tarkoituksella ujuttanut viikkoihin samalla.
  2. Samoin minä huomaan myös nuoremman itseni jollain lailla palanneen, sen joka harrasti ja iloitsi ilman viinaakin. Teki juttuja ilman humaltumistarkoitusta samalla. On kivempi olla omissa nahoissa. Vaikka tällä hetkellä on vaikeita asioita elämässä menossa, pystyn ottamaan niistä nyt vastuun selkeästi paljon vähemmän ahdistumatta.
  3. Elämä on selkeämpää, uni sikeämpää. Kunhan tää yksi mainitsemani henkinen kivipolku on kahlattu, niin uskon tilaa unelmille taas olevan.
    Sillä toivoahan ei saa koskaan menettää?

Hyvä lista, kiitos!

Tämä on kyllä todella vaikea:

Ei sillä, että haluaisin hekumoida juomisella joskus tulevaisuudessa, vaan sen takia, etten vain osaa onnitella itseäni juomattomuudesta. Näin ollen tuo tuntuu vähän samalta kuin “pahaa tekemättömyys” tulevaisuudessa. Pitäisi vain jollain tavoin saada “raittiuden ajatuksesta” kiinni, ei vain niin, että se on normaalitila, vaan niin, että se on ylipäänsä jotain, jotain positiivista.

ihan loistava tarina, Hasso.
juuri tuollainen selviytymis juttu, joita ainakin minä vielä tarvitsen tuekseni.
lämmin kiitos :slight_smile:

Kiitos kaikille kommentoijille positiivisesta palautteesta. Minua hieman pelotti kirjoittaa omat kokemukset näin auki, kaikkien luettavaksi. Mutta ajattelin: jos minun raitistumiskokemuksesta on hyötyä yhdellekkin muulle raittiiksi haluavalle, niin siinä toivossa uskallan kokemukseni tänne kirjoittaa.

Minä aloitin ajatusleikillä: Mitä tekisin kaikkein mieluiten elämässä - siis selvinpäin, jos mitään rajoituksia ei olisi? En rajoittanut ajatusta esim. työhön tai harrastuksiin liittyväksi. Vaan kaikki mahdollisuudet olivat avoinna - siis mielikuvituksessa. Aluksi en osannut vastata esittämääni kysymykseen, mutta pikkuhiljaa itselleni alkoi selkeytyä se, minkälaisesta tekemisestä nauttisin eniten. Nyttemmin ajatus on “kirkastunut” jo niin paljon, että olen alkanut tehdä elämässäni järjestelyjä, että ensi vuoden aikana voin siirtyä puhtaasti ajatuksesta toimintaan :smiley:
Tällaisten “itse-tutkiskelu”-ajatusten myötä olen oivaltanut sen, kuinka paljon juominen rajoitti elämääni.

Hyvä ja ajatuksia herättävä ketju, Hasso! :smiley:

Viimeviikolla etsiskelin googlesta apua vanhojen uskomusten poisoppimiseen. Googletin; “uskomusten muuttaminen”
Löytyi ihan hyviä ja käyttökelpoisia tekniikoita. Voi, jospa olisin tiennyt näistä tekniikoista silloin, kun lopettelin juomista, niin näistä olisi kenties ollut minulle enemmän apua. Mutta silloin minulla oli vielä uskomus “ettei juomista voi lopettaa omin voimin” :frowning:
Mutta loppuhiomista tällä olen tehnyt, onnistuneesti.

SWISH-tekniikka

(ks. esim. O’Connor, 2001, s.103-105; Masters, Rawlins, Rawlins, & Weidner, 1991)

Harjoitus on mahdollista tehdä joko ohjaajan kanssa tai yksin. Harjoitus perustuu siihen, että aivoillesi annetaan uusi toimintastrategia, jota sitten toistetaan muutaman kerran. Näin aivot oppivat automatisoimaan toivotun mallin.

1. Palauta mieleesi jokin käyttäytyminen, josta haluat päästä eroon tai jokin tilanne, jossa käyttäydyt tavalla, jonka haluat muuttaa.

2. Kuvittele eteesi valkokangas, jossa on suuri ja tarkka kuva tuosta määrätystä käyttäytymisestä, josta haluat päästä eroon.

3. Ota seuraavaksi mieleesi jokin käyttäytyminen, jolla haluat korvata aiemman käyttäytymismallin.

4. Sijoita kuva tästä uudesta ja halutusta käyttäytymisestä pieneksi pisteeksi valkokankaan oikeaan alakulmaan.

5. Valkokankaallasi on siis kaksi kuvaa – iso kuva ei-toivotusta käyttäytymisestä ja pieni piste uudesta, toivomastasi käyttäytymisestä.

6. Samalla, kun sanot isolla äänellä SWISH, kuva ei-toivotusta käyttäytymisestä menee pieniksi kappaleiksi, kuin särkyvä lasi, ja kuva halutusta käyttäytymisestä suurenee koko valkokankaan kokoiseksi tai jopa suuremmaksi!

7. Toista tätä samaa harjoitusta viisi kertaa. Pidä aina pieni tauko väleissä. Huomaatko, miten vanhan, ei-toivotun kuvan palauttaminen valkokankaalle, pieneksikin pisteeksi, käy yhä vaikeammaksi jokaisella kerralla?

8. Palaa nykyhetkeen, jos sinulla on ”tässä ja nyt” -ankkuri, laukaise se. Mikä on muuttunut?

SWISH-tekniikka on usein helppo yhdistää vaikkapa ankkurointiin, sillä kuten ehkä muistat – jokainen opittu tapa ja tottumus on ankkuroitu sinuun. Jokainen uusi käyttäytymismalli voidaan myös vahvistaa ankkuroinnilla se osaksi sinun ”persoonallista tapaasi” toimia.

Vaikka uskomusten metsästäminen on joskus työlästä puuhaa, opettele nauttimaan siitä, ja varsinkin mielesi tuntemisesta ja hallitsemisesta. Itsensä kehittäminen ei ole vain asioiden ulkoa opettelemista, vaan se on jännittävä ja täynnä haasteita oleva, elämän mittainen prosessi. Mitä varhaisemmassa vaiheessa elämääsi sisäistät tämän, sen helpompaa sinun on jatkaa kehittymistäsi koko loppuelämäsi.

Linkki, swish-tekniikka on jutun puolivälin jälkeen
houseoftruth.education/fi/opetus … aminen-nlp

1 tykkäys

Swish ja muut neurolinqvistisen ohjelmoinnin (nlp) tekniikat toimivat kuulemma monilla hyvin. Kuulostaa joillekin varmaan tosi nörttimulkulta jutulta, mutta kyse on enemmänkin mielikuvista, tuntemuksista, kielestä ym. Ja ratkaisukeskeisyydestä!

Niin, ainakin vanhojen ajatusmallien ja tapojen muutostilanteissa noita kannattaa kokeilla. Ei siinä mitään menetäkkään jos kokeilee. Päinvastoin, jos toimii, niin saavutettu hyöty on ihan konkreettinen.

Noin vuosi sitten aloitin määrätietoisen vähentämisen ja tänään tulee puolivuotta siitä, kun laitoin korkin kiinni. Kaiken kaikkiaan melkoinen muutoksien vuosi takana.
Jos ei olisi tuota laskuria päällä, niin en enää kiinnittäisi huomiota juomattomaan aikaan, se menee jo omalla painollaan.
Oikeastaan kaksi ensimmäistä juomatonta viikkoa oli minulla ne kriittisimmät ajat, sen jälkeen pahin juomisen tuska alkoi helpottaa ja elämä alkoi pikkuhiljaa lipua uusille urille.

Onnittelut Hasso, puoli vuotta on upea saavutus ja varsinkin tuo fiilis, että se menee nyt jo omalla painollaan. Siihen pyritään!!

Onnittelut, Hasso.

Noin se menee, kun hyvin menee.

Suhtautuminen juomiseen ja juomattomuuteen menee omalla painollaan , eikä vie tilaa elämiseltä.
Eiköhän lopettaminen ole silloin onnistunut ihan parhaalla mahdollisella tavalla.

Anna mennä vaan samaan malliin!

Itse mietin ennen lopettamista, viikkoja, ehkä kuukausia, mitä saan juomisesta? ilta illan jälkeen mietin samaa kulunutta lausetta, joskus join vähän, joskus enemmän. Ja aina nukkumaan mennessä kysyin itseltäni, oliko hauskaa? Oliko tämä kaiken sen rahan arvoista, jonka kauppaan vein?

Kun on tissutellut pitkään, ei enää tule mitään fiboja, naurattaa ehkä joo, muttei tunnu yhtään hauskemmalta, oli selvä tai humalassa. Arki on arkea, toki humalassa ei tunne tylsyyttä ja jaksaa keskustella syvällisemmin, mutta antaako tuokaan mitään, jos toinen osapuoli ei noista keskusteluista mitään muista.

Näitä miettiessäni päädyin lopputulokseen, lopetan juomisen, koska siitä on tullut pelkkä tapa. Se mistä pidän raittiina, ovat aamut, kun herää ja muistaa, ettei juonut mitään edellisenä iltana. Tuntuu kuin jokainen aamu olisi lapsuuden jouluaatto, yhtä hykerryttävän hyvä olo.

voisiko sitä puheseuraa löytää jostain muutakin kuin sen humalaisen. vaikka jossain keskustelu- tai vertais-
ryhmissä olisi mahdollista tutustua ihmisiin ja saada juomatonta keskustelukaveria. kyllä keskustelut selvinpäin
voi olla ihan yhtä antoisia kuin humalan vapauttamana.
tai voihan sulla jo olla tutttuja ja ystäviä, jotka ei niin juovia ole? alkaa hengailla enemmän heidän kanssaan.

Vähitellen on päästy siihen että yhdessä olemisen ryhmät ovat muuttuneet ryypyttömiksi . Ei kaikki mutta paljon. Seuraa löytyy mutta hakemaan joutuu . Mutta joskus eksyin ryhmään joka juomisen sijaan puhui juomisesta . Yhtä kamalaa se oli, paskan maku suussa vielä seuraavana päivänä. Olivat “raitistuneita” -mutta niin kiinni riippuvuudessaan kuin ihminen voi!

[/quote]
voisiko sitä puheseuraa löytää jostain muutakin kuin sen humalaisen. vaikka jossain keskustelu- tai vertais-
ryhmissä olisi mahdollista tutustua ihmisiin ja saada juomatonta keskustelukaveria. kyllä keskustelut selvinpäin
voi olla ihan yhtä antoisia kuin humalan vapauttamana.
tai voihan sulla jo olla tutttuja ja ystäviä, jotka ei niin juovia ole? alkaa hengailla enemmän heidän kanssaan.
[/quote]
On minulla onneksi muutakin juttuseuraa kuin mieheni. Tarkoitin lähinnä noita iltoja kun on istuttu kotona kaksin. Pitäisikin alkaa hengailla enemmän isonsiskon seurassa, hän on hauska tyyppi ja asuu aika lähellä. Jostain syystä ihmissuhteetkin väljähtyvät kun tissuttelusta tulee tapa, nyt kun on taas virkeä, huomaan että alan kaivata ihmissuhteita ja hauskoja kahvihetkiä.

Aikani kuluksi laskeskelin: 6,5 kk:n aikana on jäänyt n. 1000 tölkkiä olutta juomatta. Litroiksi muutettuna n. 330 litraa, laatikoina n. 42 laatikollista.
Ja loppuvuoden aikana juomattomien oluiden määrä kasvaa vielä n. 140:llä + joulu- ja uudenvuoden kuoharit 4 - 5 pulloa.

Polttamattomia tupakoita on heinäkuun lopun jälkeen n . 135 askia = 2700 tupakkaa.

Ulkonäkö ja kunto kohentunut huomattavasti :smiley:
Rahallinen säästö n. 2000 € :stuck_out_tongue: .

1 tykkäys

AA-ohjelmaa Yksinkertaisele Kaverille…selitettynä…

1.Tule AA:han kun et yksin pysty olemaan juomati
2.VAIN ja tähdennän VAIN AA kykenee auttamaan…
3.Luovu omista aivoistasi ja ajattele VAIN AA:n ohjeiden mukaan…Jos olet jostain eri mieltä ohjelman kanssa…SINÄ olet väärässä, OHJELMA on oikeassa… - Jos jotain ei ole ohjelmassa eikä siitä aiheesta ole ohjelmassa…VALTIOMIES on aina oikeassa - sinä olet väärässä (Jos et tunnista Valtiomiestä, yleensä sillä on Mercedes Benz niminen auto ja muut ryhmäläiset palvovat sitä)…tunnistat kyllä henkilön/henkilöt ennen pitkää…
4.SINÄ olet AINA syyllinen…Tavis® niminen henkilö/henkilöt jotka olivat ennen syyllisiä juomiseesi - ovat Todellisuudessa lähes enkelien kaltaisia puhtaita pulmusia…(He ovat Henkisesti 1000kertaa alkoholistia kehittyneempiä ja tunne -elämältään 100% Terveitä)
5.Tunnusta tämä asia Valtiomiehen edessä ja pyydä päästä jonkun Valtiomiehen Opetuslapseksi…(kummiaskel)
6.Tässä kohtaa ymmärretään, että juuri se, mikä sinusta on kaikista vastenmielisintä ja vittumaisinta elämässäsi (mikä se ikinä onkaan) on “jumalan” tahto suhteesi ja tähän sinun tulee nöyrästi alistua…Tämän “viisauden” tulee Valtiomies sinulle opettamaan…(kenet olet Guruksesi valinnut)
7.Poistan kaiken kapinan mielestäni tämän vastenmielisen asian toteuttamista vastaan ja NÖYRÄSTI toteutan sen…
8.Tee listaa Tavis® nimisistä olennoista, joiden Terveyttä olen koettanut järkyttää juomisellani, muista edelleen SINÄ olet syyllinen - Tavis® niminen olento on sinua 1000X henkisesti edellä eikä tee koskaan virheitä elämässään… he eivät ole koskaan tehneet vääryyttä missään asiassa sinua kohtaan (olivatpa sitten hakanneet sinut tai ottaneet pullosi väkivalloin pois tai hylänneet sinut täysin) koska he ovat Täydellisiä - he eivät tee koskaan virheitä…muista se AINA!!
9.Hyvitä (tästä en keksi selitystä) kukin tekee miten tekee…
10. Kertaamme opetuksen SINÄ olet AINA väärässä…Ohjelma tai Valtiomies on aina oikeassa…
11.Oikeastaan samaa kuin 3 kohdassa…
12. Sinusta on nyt itsestäsi tullut AA-Guru,Valtiomies ja sinulla on pian oma Opetuslapsi… Pihassasi on Mercedes Benz ja pukeudut tässä vaiheessa jo Sprigiin… Jos olet hutiloinut näissä askelissa saatat ehkä joutua tyytymään Vertavuotava Diakoni - virkaan…