Tee-se-itse-lopettajan 12 askelta raittiuteen

Korkin kiinni laitettuani olen toteuttanut jo muutaman suunnittelemani jutun:

• kuntoilun aloittaminen (tulokset näkyy jo, skarpimpi ulkonäkö)
  • ammattitaidon syventäminen jatkokoulutukseen osallistumisen myötä
  • asunnon pintaremontti

Lykkäsin aiemmin asioiden aloittamisen “sitten ensikertaan”, koska tissuttelu vei energiaa ja teki minusta passiivisen “lapatossun”. (masennusta kenties?)
Selvinpäin eläessä olen löytänyt taas asioista tekemisen ilon, asiat tulee tehtyä eikä ne jää enää meinaamisen asteelle.

Jouluna sukulaisen luona join ruuan kanssa alkoholitonta olutta, puoli lasillista riitti. Tulin siihen tulokseen, etten minä koskaan ole olutta juonut sen maun vuoksi, vaikka niinkin joskus itselleni uskottelin. Kun join olutta, join sitä humaltuakseni.
… no, tiedämpähän nyt tämänkin… :neutral_face:

Minä kyllä juon olutta ihan maun takia.
ONNEKSI on alkoholittomat vehnäoluet. Alkoholittomat lagerit on järjestäen ihan hirveää kuraa, eikä niitä mitenkäänpäin voi verrata olueen.

Mutta itse pidän noista vehnäoluista.
Kun minulla oli sellainen pienimuotoinen yritys olla juomatta tuossa syksyllä, niin kerran ostin pullon tuota ja se oli HYVÄÄ!! Nam :slight_smile:
Ja senkin kanssa sai ihan hyvin sen rennon fiiliksen, ilman alkoholia :slight_smile:

Mut kiitos näistä askelista :slight_smile: on tosi kiva lukea muidenkin kokemuksia.

niin ja se joka sanoi, että herääminen selvän illan jälkeen on kuin jouluaatto. Toi on kyllä tuttu fiilis :slight_smile: se on oikeasti mahtava tunne!

Töissä, toimenkuvan vaihtuessa, kävin työpaikkalääkärillä isossa syynissä :smiley: , syynäsivät oikein urakalla, ja hyväksi totesivat. Etukäteen jännitin maksa-arvoja, kun tuli kuitenkin kaljan kanssa plutattua yli kymmenen vuotta. Mutta nyt, liki 8 kk raittiuden jälkeen, kaikki maksa-arvot olivatkin viitteissä. Mitkäköhän olisi arvot olleet ennen korkin kiinni laittamista?
Onko kukaan käynyt mittauttamassa maksa-arvojaan vuosia kestäneen kaljoittelun jälkeen? Millaisiin tuloksiin voisi enimmillään päästä :mrgreen:

Hei vaan kaikille… pitkästä aikaa.

Käyn palstalla lähes viikottain lukemassa teidän “kolleegoiden” juttuja, mutta harvemmin tulee enää kirjoiteltua.
Raittius kun menee jo omalla painollaan, sen kummemmin asiaa pohtimatta.

Nyt, selvinpäin elämää taakse katsoessa, nousee noista aiemmin listaamastani 12 askeleesta omakohtaisesti tärkeimmiksi askeleet 5 ja 6.

1. “Visio raittiista tulevaisuudesta”
    Tämä oli se vaihe, kun aloin pohtimaan, mitä muita vaihtoehtoja minulla elämässäni on, kuin tasaisen tappava kaljan tissuttelu.
    Ja pohdin tietenkin sitäkin vaihtoehtoa, jos en muuttaisi elämäntapojani lainkaan, vaan jatkaisin sillä juoppolinjalla hamaan hautaan asti. Mutta tämä vaihtoehto tuntui typerältä, joten jatkoin muiden mahdollisuuksien pähkäilya.

6, Tulevaisuuden uudelleen ohjelmointi.
Tämä vaihe oli visioiden kirkastamista ja yksityiskohtien suunnittelua ja hiomista. Yksinkertaisesti sanoen: oman elämän suunnittelua ja sitoutumista aikomuksiini. Noista visioista ja suunnitelmista sain lopulta motivaation laittaa sen korkin kiinni.

Minulle oli tärkeää tuntea saavani jotain parempaa sen juopottelun tilalle. Se oli tietoinen vaihtokauppa. Vaihdoin kaljapöhnän latistaman elämän motivoivaan ja haasteitakin sisältävään elämään. Se vaihtokauppa kannatti.

Neuvoksi teille, jotka tällähetkellä olette keskellä raitistumisen myllerrystä, anna yhden vinkin. LAHJUS. Lahjokaa itseänne häikäilemättömästi ja runsaskätisesti jokaisesta raittiista päivästä :laughing: tai viikosta :laughing:
Se pitkäntähtäimen lahjus tulee myös aikanaan, se raitis elämä.

Ah kuinka mahtavaa. Tällaista lukiessa tulee hyvä fiilis, onneksi siis on olemassa vielä muitakin raitistuneita jotka on järjissään. Thank god tämä tieto teki mulle todella hyvää. :slight_smile:

Moi kaikille , pitkästä aikaa.

Tulin käymään täällä pitkästä aikaa. Ja jaan teille - taas kerran - lisää oppimiani asioita.
Nyt, pitkähkön raittiuden jälkeen muutan aiempia sanomisiani. Nyt olen sitä mieltä, että minun kohdalla oli se merkittävin askel “rohkeus”. Rohkaista mieleni ja poistua siitä kaljapöhnän sumentamasta elämäntyylistä. Se oli niin saakelin tuttu ja turvallinen valinta. Jos oli paineita, sen hoiteli helposti kaljapöhnällä, jos oli surua, iloa, mitä tahansa muita tunteita, niin kaljapöhnällähän ne hoituivat. Kaikki.
Oli niin helppo paeta vastuuta omista tunteista kaljapöhnään. Vastuuta koko omasta elämästä. Minun kohdalla raitistumisessa kyse oli vastuulliseksi aikuiseksi kasvamisesta.

Alussa luettelemanii askeleet olivat keinoja, joita käytin matkalla raittiuteen. Toivo paremmasta elämästä oli se syy raitistua. Ja raittius on seuraus noista edellä mainituista.

Tulkaa perässä, ei se loppujen lopuksi niin kauheaa ollut. Vahva päätös ja hyvä motiivi. Jos alussa kompuroitte, ei se matka siihen katkea. Jatkatte vaan kohti päämääräänne - sitkeästi. Tulkaa perässä, tätä tai jotakin muuta polkua, mutta tulkaa.

Vähän samat ajatukset, että jokohan mäkin vihdoinkin oikeesti aikuistuisin…

Kiva Hasso, että nostit ketjuas, niin mäkin löysin sitä lukemaan.

kiitos Tyräkki mukavasta palautteesta.

Alla linnki opittujen tapojen ja ajatusmallien muuttamiselle. Kannattaa kuunnella ja katsoa, suosittelen.
Löysin tämän jutun oltuani jo pidempään raittina ja ajattelin silloin, että minulle olisi ollut hyötyä tästä raitistumisvaiheesa ollessani.

youtube.com/watch?v=i5aD_w35ZT8&t=4098s

Keväistä pääsiäistä teille kaikille plinkkiläisille.

Olen alkuvuoden aikana muutaman kerran mietiskellyt, että jos en olisi silloin vajaa kaksi vuotta sitten laittanut korkkia kiinni, niin missähän jamassa elämä nyt olisi? Luultavasti tälläkin hetkellä olisin pienessä laitamyötäsessä… jotakin elämää suurempaa suunnitteleisin:) kevätpalaveria kävisin itseni kanssa siitä, miten minä kesällä teen tuota ja tätä, ja kaikenlaisia… Huomis aamuna sitten heräisin taas kerran siihen ahdistavaan morkkikseen, että taas tuli juotua…

No onneksi kävi toisin, elämä ja elämän arvot on palautuneet alkuperäis-asetuksille nyt juomattomana eläessä.
Kaveripiiri supistui, mutta vastapainoksi jäljelle jääneiden kaverien kanssa ystävyys suhteet on syventyneet.
Ja yllätyksekseni elämästä ei ole tullutkaan tylsää, vaan päin vastoin. Se kemiallinen reaktio korvien välissä, siis se uskomus, että raittiina eläminen olisi tylsää, on osoittautunut huuruisen pään luomaksi illuusioksi. Mistähän moinenkin uskomus oli lähtöisin?

Elämä on muuttunut erilaiseksi, paremmaksi. Ja merkityksellisemmäksi.
Tällä valitsemallani tiellä haluan jatkaa myös tulevaisuudessa.

Hasso:
Ja yllätyksekseni elämästä ei ole tullutkaan tylsää, vaan päin vastoin. Mistähän moinenkin uskomus oli lähtöisin ?

=> Juovasta päästä.

Tämä mun näköalaton ja järjettömän rupinen ja kuppasen ankea, raitispuulta maistuva laiffi on niin tylsää
sanovat alepupissa päivänsä tuhraavat elämyksellisen ja hedelmällisen voittajaelämän suunnittelijat

Kuulostaapa mukavalta lukea tällaista onnistumis tarinaa ja hyvät ovat askeleesi.
Itselläni vuosi ja muutama päivä raittiutta takana.
Se totta vie pitää paikkansa, että raittiuden edetessä ei voi olla kuin parempaa elämää edessä…meinasin sen toivon heittää, mutta hain apua ja minua autettiin ajattelun muuttamisessa alkuun ja nyt mennään päivä kerrallaan, mutta raittiina. Hyvää kevättä toivottaen!

Kiva lukea, että homma toimii. Perässä tullaan!

Tuo ajatusmalli taitaakin olla ammattitauti :confused:
“Rinnakkaistodellisuuksista” katsoen asiat nähdään eri vinkkeleistä: Raittiin mielestä juopon elämä on terveenjärjen vastaista ja juovan mielestä raittiina eläminen on tylsää.

maaliskuu17:
Nostan hattua sinulle, että päätit hakea apua tilanteessasi. Minulle oli aikanaan kynnys liian korkea avun hakemiseen, joten päätin raitistua omin konstein. Mutta hyvä lopputulos molemmilla. Hyvää kevättä myös sinulle.

Tyräkki:
Olen seurannut ketjustasi edistymistäsi ja hyvin olet perässä pysynyt :smiley:

Hei vaan kaikille lopettajille ja lopettaneille

Työkaveri kertoi, että hänen puolisonsa oli kesällä lopettanut tupakoinnin hypnoosin avulla. Kaksi käyntikertaa oli riittänyt ja sen jälkeen ei ole kuulemma tehnyt tupakkaa kertaakaan mieli…
Tuostapa inspiroituneena mietiskelinkin: mahtaisko hypnoosi auttaa myös alkoholismiin? Samantyylinen addiktiohan se on kuin tupakointikin. Onko kenelläkään lopettajilla kokemusta asiasta?
Näin jälkikäteen oman juomisen lopettamista ajatellen, niin olisin päässyt huomattavasti helpommalla, mikäli hypnoosi toimisi myös alkoholismiin. Muutama käyntikerta hypnotisoijalla ja homma olis ollut siinä. Ei olis tarvinnut kärvistellä juomahimon ym kanssa ollenkaan. Senkun muutaman kerran olisin pötkötellyt hypnoosihoidossa ja sen jälkeen aloittanut juomattoman elämän. Kuulostaa kyllä liian hyvältä ollakseen totta… onkohan?

Onko teistä tai tuttavapiiristänne kukaan kokeillut hypnoosia alkoholismiin?

Hei taas kaikille raitistuneille ja raitistuville.

Tulin taas tervehtimään teitä ja kertomaan, että juomaton linja jatkuu.
Elämä etenee rauhallisen oloisesti. Juomatonna eläessä olen oppinut arvostamaan tasaista ja rauhallista arkea… siis sitä tavallista elämää. Näin jälkeenpäin miettiessä, ei se elämä todellisuudessa ollut yhtään mielenkiintoisempaa silloin juodessa, se vain humalassa tuntui siltä. Naivia uskotella itselleen, että kaljapöhnässä elämässä olisi jotenkin enemmän… enemmän mitä? Hauskaa? Rentoa? En edes muista enää, millaista lisäarvoa odotin juomisesta elämään saavani.

Ei ole tarkoitus saarnata juomisesta, tarkoitus on antaa vain realistinen kuva siitä, miten juominen muuttaa ajatus- ja arvomaailmaa. Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä tässä juttelen:).

Paljon elämäniloa alkaneelle vuodelle toivon kaikille plinkkiläisille.

Hei Hasso! Kiitos että kirjoitit! Viestisi on tärkeä ja siinä on sanomaa niin paljon.

Hyvää ja raitista uutta vuotta sinullekin. Jatketaan elämästä nauttien ilman alkoa.

Kiitos Hasso,
Minulle kolahti eniten tuo kohta sen vanhan oman itsensä löytämisestä. Minulla on ollut se hukassa ja olen sitä haikaillut ja kaipaillut. Nyt on mahdollista saada itseään takaisin. 4 kuukautta ilman alkoholia ovat osoittaneet, että ei se ole kadonnut. Jatkan siis ns. arkeologisia kaivauksiani!

Näin jälkeenpäin miettiessä, ei se elämä todellisuudessa ollut yhtään mielenkiintoisempaa silloin juodessa, se vain humalassa tuntui siltä. Naivia uskotella itselleen, että kaljapöhnässä elämässä olisi jotenkin enemmän… enemmän mitä? Hauskaa? Rentoa? En edes muista enää, millaista lisäarvoa odotin juomisesta elämään saavani. tätä minäkin olen miettinyt, että mikä se on sitä enemmän jos istuu sohvan nurkassa lipittämässä viiniä. Jo sitä juo rentoutuakseen niin eikä se ole palauttavampaa mennä nukkumaan? jne jne näitähän riittää.
Päivänselviä vastauksia kyllä. Mutta välillä vain kumman hankala vastata.

Kiitos kun kävit naputtelemassa nuo lauseet.

Moi kaikille plinkkiläisille. Tulin moikkaamaan teitä vuosien jälkeen. Useita vuosia onkin viime käynnistäni täällä vierähtänyt,
Tulin kertomaan, että samalla valitsemallani raittiuden tiellä edelleen olen.
Ja olen vakuuttunut siitä, että oikean valinnan aikanaan tein. Ja että se valinta oli elämäni paras päätös. En edes uskalla ajatella, millaista elämäni tällä hetkellä olisi, jos olisin juomista jatkanut.

Olen tänään lueskellut teidän raittiuden alkutaipaleella olevien kirjoituksia ja haluan kannustaa jokaista pysymään päätöksessänne lopettaa juominen. Sillä päätöksellä on merkittävä ja kauaskantoinen vaikutus teidän tulevaisuutta ajatellen. Saattaa olla yksi elämänne viisaimpia päätöksiä. Ainakin minulla oli.
En ole muuttunut kauniiksi ja rikkaaksi vaikken mitään päihteitä ole vuosiin käyttänyt, mutta onnellisempaa ja tasapainoisempaa elämää olen elänyt. Toki niitä vastoinkäymisiä elämässä ollut lopettamisenkin jälkeen, mutta selvinpäin niistä yli pääseminen on ollut helpompaa.

Kestäkää alkutaipaleen kiusaukset pää pystyssä.
Iloista ja raitista joulun odotusta teille kaikille.

8 tykkäystä