Lempeä kettu kirjoitti olennaisen seikan:
Minun kohdallani keskustelu, järkeily tai itsetuntemus eivät ole vieneet pois syvintä halua käyttää
alkoholia. Näitä tilanteita voi kuvailla kyllä hyvin tiloina, jossa suojaus pettää
Omalta kohdaltani voin sanoa, että keskustelu, järkeily ja itsetuntemus ovat avainkysymyksiä, kun haluan eroon alkoholismista. Mutta sitten on lisäksi muutama muuttuja: tunnetilat ja niiden hallinta; alkoholismin ennakoimaton voima minussa sekä yllättävät tilanteet. Tietenkin on myös niin, että elämän hallinta ja elämisen puitteet ovat myös altistavia tekijöitä silloin, kun näistä syntyy syötteitä tunteisiin, jolloin järki hyppää pois ohjaajan paikalta ja alkoholismi minussa kaappaa tunteet työkalukseen.
Itse rakennan suojausta ennakoimalla mahdollisia tilanteita , jolloin suojaus voi pettää. Suunnittelen ennakkoon ja jopa mielikuvaharjoittelen tulevia haastavia tilanteita. Lisäksi koetan varautua ns. puskista tuleviin yllätyksiin, joita en ole osannut ennakoida tai niihin varautua. Nämä ovat niitä haastavimpia tilanteita, koska yllättävät tilanteet voivat sisältää elementtejä, joihin en ole millään tasolla varautunut ja silloin on vaarana, että suojaus pettää. Lohdullista tässä on se, että voin koko ajan oppia lisää ja parantamaan suojaustani. Repsahtaminen on minulle opin paikka ja se ei saa olla maailmanloppu tai epäonnistuminen. Minun on pakko ajatella niin, että tielleni sattuu repsahduksia, mutta ne ovat tavallaan kohtia, jotka viisaasti prosessoimalla vahvistavat raittiuttani jatkossa; en törmää samaan tai samankaltaisin miinoihin toista kertaa. Näin pystyn ennakoimaan aikaisempaa paremmin mahdollisia riskitilanteita ja kun pystyn ne hallitsemaan, niin saan lisää raittiutta ja mitä enemmän saan raittiutta, niin sitä kauemmas pääsen alkoholista ja toivottavasti jossain vaiheessa niin irti, että suurin osa arjestani menee ilman alholismin peikkoa. Siirtyisin punaisesta valmiustilasta keltaiseen valmiustilaan ja lopulta ns. perusvalmiustilaan, jossa tiedostan ja tunnustan heikkouteni, mutta en tarvitse olla koko ajan varpaillani ja henkinen täyspakkaus hartioillani. Taakka kevenee, itsevarmuus kasvaa, elämä normalisoituu, mutta tieto uhkasta pitää reservin valppaana.
Toistaiseksi on mennyt ihan tasaisesti. Arjessa on arjen huolet, mutta olen pystynyt elämään niiden kanssa ja kanavoidaan niitä viinan sijasta esim. lukemiseen, elokuviin ja rautaan. Yksin salilla on minulle henkinen kirkko.
Voimia kaikille ja suojaa viinan kiroilta!