olen hieman eri linjoilla Andanten kanssa tässä tapauksessa(tapaus Toivoton) ja omassani
myös.
lopettaminen ei ole se vaikein osa vaan pysytellä erossa juomisesta.
olin ehkä turhan tyly aiemmin ja se johtuu luultavasti omasta turhautumisesta moniin asioihin
omassa elämässä ja heijastuu helposti suhtautumisessa toisiin.
eräs tärkeimmistä asioista on mielestäni muuttaa ajattelutapa, että on toivoton ja ettei
voi onnistua. tuos on itsensätoteuttavaa pessimismiä ja luultavasti osoitus, ettei todella
haluakkaan luopua juomisesta ja päihteiden käytöstä.
sairaus on mielestäni siitä ikävä, että se tekee kaikkensa, jotta olisi syitä jatkaa päihteiden
käyttöä. ja kaikki syyt ovat tekosyitä.
minusta on ihan loogista, että jos lopettamine onnistuu joksikin ajaksi, esim. 3. kuukaudeksi
ja sitten alkaa taas, on syytä koettaa päästä käsiksi juomisen syihin.
koska sinulla on selvästi kykyä ajatella ja käsitellä asioita, kannustan noin tekemään.
toinen vaihtoehto on löytää jokin ‘jumala’ tai vastaava korkemapi voima, joka auttaa.
itse en moiseen kovin paljoa usko, joten ihan psykologisin keinoin on löydettävissä ratkaisut.
siis uskon minäkin tavallani, mutten esim. siten, miten noissa 12 askeleen ohjelmissa
kerrotaan…tai sanamuodot ja käsitteet niissä kai eniten häiritsevät.
jkäyn kyllä monissa noissa ryhmissä ja olen niistä hyvin kiitollinen.
toivottomina tapauksina pidän selalisia, jos nyt heitä onkaan, jotka ovat juoneet tai käyttäneet
päihteitä niin paljon, että terveys on jo mennyt, lähinnä mielenterveys ja elimellisestikkin kyky
ajatella, ts. aivot on juotu niin pehmeäksi, ettei juurikaan toivoa lopettamisesta ole.
sinulla taas ei vaikuta olevan tuossa suhteessa ongelmia.
ongelma on tuolloin oltava asenteessa. noin asian näen, ja asennetta voi muuttaa ja muokata
pikkuhiljaa siihen suuntaan, että pärjää ilman päihteitä.
asenteenmuokkauksessa tärkein apu ja tuki on itselleni ollut vertaisryhmät, mulle nuo 12 askeleen jutut, mutta
muitakin on ja kaikkea kannattaa kokeilla avoimin mielin.
olen vakuuttunut, että ratkaisut löytyvät kun ei anna periksi, ei suostu antamaan periksi, ei anna itsensä
antaa periksi, opettelee kuuntelemaan muita asian ratkaisseita ja olemaan avoin kaikelle
tarjotulle avulle.
aika paljon näitä itselleni kirjoitan ja tsemppailen itseäni, mutta toivottavasti näistä voit sinäkin jotain saada tai
kuka tahansa.
juomattomuuden/raittiuden on oltava ensimmäinen asia elämässä…uskoisin koko loppuelämän ajan.
siinä lähtökohta, jotta vosii onnistua.
alkuun asia voi olla pakonomaista mutta ajan mittaan elämä menee uomiinsa ja asiasta tulee automaattinen.
noin uskon ja tiedänkin, tietyllä tavalla on oltava valppaana pitkäänkin, muttei peloissaan.
älyttömän vaikea selittää mitä haen ja tarkoitan ja tuo on jollain tasolla itse jokaisen oivallettava