No nyt olen nähnyt kaiken
Mies sai eilen rahaa, ja osti viinaa, mutta ei avannut pulloja ollenkaan. Vielä koskaan ei ole tapahtunut, että hän ei olisi tilipäivänä mennyt alkoon (paitsi se juomaton 5 kk pari vuotta sitten), ja siihen asti kaikki täsmäsi eilenkin. Mutta vielä koskaan ei myöskään ole tapahtunut, että haettu viinapullo olisi jäänyt avaamatta. Koskaan ei viinaa myöskään ole jäänyt seuraavaan päivään, lukuunottamatta sitä kun hän viimeisenä työpäivänä sai työkavereilta 3 litran pullon viru valgea, sen juominen kesti 3 päivää.
Siksipä tämä tilanne kummastuttaa minua. Eilen illalla, kun menin asunnolle, pullot olivat avaamatta, mies joi kahvia. Tänä aamuna otti aamupalaa (!) tavoistaan poiketen, eikä avannut pulloja. Äsken kävin syömässä välipalaa, mies oli syönyt kaalilaatikkoa ja joi nyt kahvia. Oli selvin päin edelleen. Molemmat viinapullot edelleen allaskaapissa, kokeilin korkkeja, ei ollut edes avattu. Oli käynyt tänäänkin kaupassa, muttei nähtävästi alkossa. Oli tavannut tuttuja ja kysellyt eräästä juoposta, missähän on kun ei ole näkynyt. Oli saanut vastauksen: no sehän kuoli yht’äkkiä pari viikkoa sitten, oli muutaman päivän rullatuolissa, sitten kuoli. Niin ne alkkisten rivit harvenevat… alkaisiko miehellä viimein raksuttaa, että se voi olla hänenkin kohtalonsa.
Tilanne on outo, kun ei yhtään tiedä mitä toisella on mielessä, ja kuten sanoin, ei voi kysyä, kun yleensä hän ei kestä kannustusta sen paremmin kuin kritiikkiäkään. En oikein uskalla ajatella koko asiaa; jos on olemassa jotain yritystä ei sitä voi ennalta tuomita epäonnistumaan; jos taas alkaisi toivoa jotain muutosta, voi joutua pettymään. Voihan olla, että hän on viimein päättänyt ryhdistäytyä ja ajattelee yllättää minut sillä. On ostanut viinapullot näyttääkseen, että tahdonvoimaa löytyy niiden vastustamiseen. Mutta yhtä hyvinhän voi olla, että hän ajattelee pitää niitä avaamatta vaikkapa pari päivää, jotta voi siten näyttää, että pystyy kyllä olemaan korkkaamatta, voi valita mitä tekee, voi päättää juomisestaan - ja voi vaikkapa taas huomenna päättää, että on aika juoda. Tai sitten hän testaa minua, kuinka kauan menee ennen kuin kysyn, mitä tämä tarkoittaa. Ja jos sen erehdyn tekemään, saa siitä aiheen/luvan juomiseen. Kuvittelee, että yritän painostaa hänet juomattomuuteen, jolloin kapinoi, tai jos epäilen, voi jatkaa juomistaan, kun ei kerran kumminkaan luoteta.
Tehän kaikki tiedätte sen, alkoholistin kanssa ei voi toimia normaalisti, ei voi sopia asioista normaalisti, ei voi keskustella normaalisti. Minä en jaksaisi parisuhteessa kaiken maailman pelejä ja leikkejä, ihmiskokeita, toisen käytöksen tarkkailua, arvuuttelua ja lokerointia. Tutkailua ja tulkitsemista. Haluaisin, että parisuhteessa (ja yleensäkin ystävyydessä ja kaikenlaisissa ihmissuhteissa) kaikki olisi avointa ja reilua. Mistä tahansa voisi keskustella ilman, että tarvitsee pelätä että tulee väärin tulkituksi. Voisi ainakin läheisimmissä ihmissuhteissa sanoa suoraan mitä ajattelee, toki toisen tunteet huomioon ottaen, ja tulisi ymmärretyksi. Puolin ja toisin.
Miksei nytkin mies vain voisi sanoa, että yrittää saada itsensä kuntoon ja kokeilee, pystyykö hallitsemaan alkoholin käyttöään, vai pitääkö viinat jättää sovinnolla kokonaan kaupan hyllyyn. Jos nyt siitä olisi kyse. Ja minä tukisin häntä, tottakai tukisin, jos hän yrittäisi. Miksen minä voi nytkin vain kysyä, hei mitäs meinaat, kokeiletko olla juomatta. Ilman että tarvitsisi pelätä, että hän saa siitä kenties toivomansa tekosyyn jatkaa juomista.
Aikahan sen näyttää, mitä on meneillään, pitää vaan jättää koko asia huomiotta tässä vaiheessa. Ja jatkaa näitä omia töitäni ja puuhiani. Muistella vaan, miten kesällä laulettiin kaverin kanssa laiturilla: “Whatever will be, will be” Toivotan selväjärkisempiä päiviä teille muille