Tästä tulee selviytymistarina

Kirjoitanpa taas tänne omaan ketjuun vähän tilannepäivitystä. Tai tilannehan on entinen, mielialat vain vaihtelee. Iloitsen välillä mukavasta päivästä, sitten taas aamuyöstä herään ahdistuneena ja itken. Välillä en välitä mitään, vaikka mieheni örveltäisi missä kunnossa, olen kuin ei häntä olisikaan. Toisena päivänä taas ahdistun hänen puhetulvaansa kuunnellessani, tuntuu kuin olisin saamassa paniikkikohtauksen ja tulen kiiruusti työkämpälle jotten häntä näkisi ja kuulisi. Työkin tuntui luistavan paremmin jo välillä, nyt taas on työkyky ollut vähän kateissa. Siis vaikka asioita on oivaltanut ja parantumista omassa olossa on tapahtunut, kyllä se aika lailla siksakkia on näköjään kuitenkin.

Sen olen huomannut, että luonnossa puuhailu tai jo pelkkä oleskelu parantaa oloa. Mutta kun tuntuu, että sitä luonnon lääkitsevää vaikutusta tarvitsisi ihan jatkuvasti, kun sieltä palaa kaupunkiin ja kerrostaloasuntoon, ahdistus palaa. Jos saisin olla luonnossa koko ajan, voisin hyvin, mutta hitsiläinen kun työt pitää hoitaa. Vaikken meinaa niihinkään nyt pystyä, pitää kuitenkin yrittää, yksityisyrittäjän töitä ei kukaan paikkaa, jos jäävät kokonaan hunningolle. Niinpä junnaan eteenpäin, ja välillä hypähdänkin eteenpäin, kun tulee pieni piristymisen hetki!

Niinpä viikonloppuna taas luonnossa oltiin, kesämökillä, tällä kertaa ei töitä tehden, vaan ihan rentoutuen. Meillä oli kylässä yhteinen kaveri (mies), ja paistoimme nuotiolla makkaraa ym. Miehet olivat käyneet alkossa ja nauttivat juomia myös, mutta kohtuuden rajoissa, eikä se minua haitannut. En mä tuolta mieheltänikään mitään absolutismia vaatisi, kunhan se pysyisi kohtuudessa. Tuo kaveri, hänellä on tapana ottaa juomia perjantaisin ja lauantaisin, sunnuntaina ei yleensä enää ota vaan parantelee krapulan pois, ja viikolla on selvänä ja työkykyisenä. Kun vertaan mieheni jokapäiväiseen juomiseen, siihen verrattuna kaveri on kurinalainen, ja minulle piisaisi hyvin, jos omakin mieheni voisi toimia noin. Aina ei ole näin ollut, nuorempana, kun mies vielä joi perjantaipullo-tyyliin, ahdistuin kyllä jo siitä (tosin kittasi hän kyllä sitten pitkillä vapailla kaljaa). Mutta ihminen on sopeutuvainen eläin. Olen tuolle kaverille kertonut mieheni juomisen määristä (puoli litraa viinaa ja kymmenkunta kaljaa PÄIVITTÄIN). Hän sanoi, että tuo on hänellä suunnilleen KOKO VIIKON määrä, ja että mieheni tappaa itsensä tuollaisilla määrillä. Huolemme mieheni terveydestä on siis yhteinen. Muuten kaveri on alun perin mieheni kaveri jo ajoilta ennen minun muuttoani paikkakunnalle, enkä missään nimessä halua sekoittaa heidän välejään, joten kovin paljon en hänelle näistä juttele. Miehelläni on kyllä hyvän päivän tuttuja paljonkin, mutta ei ystäviä, eikä juuri edes kavereita, ja hänen sukunsakin on kaukana, hänkin on muuttanut muualta kuten minäkin. Niinpä en missään nimessä halua haukkua miestäni hänen kaverilleen, tällaiset yhteiset vapaa-ajan vietot silloin tällöin piristävät meidän kaikkien kolmen mieltä.

Mieheni sanoikin, että hän nautti joka hetkestä lauantaina mökillä. Olen siitä iloinen, sillä hän on pitkän aikaa näyttänyt olevan sillä mielellä, että millään ei ole mitään väliä. Alkutalven hän myös kieltäytyi lähtemästä mukaan mökille, mutta nyt parin kolmen viikon ajan olen saanut hänet mukaan, ensin kaamean taivuttelun tuloksena, nyt hän jo kysyykin koska taas mennään. Ekalla käynnillä kolme viikkoa sitten hän oli niin juovuksissa, että kaatui hankeen heti pihassa, ryömi sisälle, ja nukkui mökin eteisessä, mutta kerta kerralta on tapahtunut edistystä, nyt viimeisillä kerroilla hänkin on ollut enimmäksen ulkona. Minähän nautin mökillä olosta ja kaikenlaisista töistäkin siellä, joten aivan sama mitä mies tekee vai tekeekö mitään, kunhan vähän saisin hänen ajatuksiaan pois juomisesta. Aikaisemmin olin suuttunut siitä, kun hän ei osallistunut töihin, mutta nyt yks hailee, pääsen helpommalla kun teen työt itse enkä odotakaan, että hän osallistuisi. Käytiin siellä myös sunnuntaina, sekä tänään, ja ensi viikonloppuna mennään taas.

No tietenkin lauantaina hänellä jäi retkelle hankittuja juomia kotiin tuotavaksi, ja hän niitä nautti sitten illalla, ja se minua taas ällöttämään. Menin illalla ahdistuneena sohvalle nukkumaan, ja sunnuntaiaamuna siitä herätessä oli pakko taas vähän itkeä, ennen kuin pääsi liikkeelle. Meillä systeemi on tällainen, kun mies on juovuksissa, minä menen sohvalle, en halua silloin nukkua hänen vieressään. Hän ei kyllä mitään lähentely-yrityksiä ole tehnyt vuosikausiin, ei juovuksissa eikä selvinpäin :mrgreen: että sikäli sama miten nukutaan. Mutta hän kuorsaa niin, ettei siinä vieressä pysty nukkumaan, sitten herää välillä ja alkaa kovalla äänellä puhumaan, ja lisäksi kuolaa tyynynsä märäksi. Yäk. Mutta eihän se ole hänelle ongelma vaan minulle, siksipä olen jotenkin ajatellut, että en ala häntä sängystään pois ajamaan, vaan menen itse silloin muualle, kun en kykene siinä nukkumaan. Asunto on hänen maksamansa, joten onhan se sänkykin hänen :smiley: Kesällä, kun asustelemme mökillä, asiat ovat toisin päin, mökin olen ostanut minä, ja siellä nukun sängyssä, mies nukkuu eteisen laverilla vaikka olisi selvinkin päin, ei tule sieltä sänkyyn vaikka olen pyytänytkin. Lienee kosto siitä, että minä häivyn hänen sängystään silloin kun on juovuksissa. Samapa tuo, ei meillä ole mitään toimintaa sängyssä, mies on se joka on menettänyt kiinnostuksensa about 15 vuotta sitten, en oikein tiedä syytä. Mutta se on muutenkin niin passiivinen, miksei siinäkin asiassa :confused: Niin se kuorsaaminen, se oli ennen ihan mahdotonta, mutta hän lopetti tupakanpolton 1,5 vuotta sitten (siihen asti vuosikymmenten ajan 2 askia norttia päivässä), sen jälkeen ei enää kuorsaa niin paljon, eikä oksentele aamuisin, joten keuhkot lienevät puhdistuneet. Hän siis pystyi niin runsaan tupakoinnin lopettamaan kerrasta ilman apua, joten aina välillä ajattelen, eikö kuitenkin voisi lopettaa juopottelua samalla tavoin? No ehkä ei.

Sunnuntaina hänellä ei juurikaan ollut juomia jäljellä, joten oli lähes selvä, nukuin siis yhden yön vaihteeksi sängyssä. Maanantaina kävi sitten viimeisillä rahoillaan hakemassa lisää juomia, maanantain juomasaldo 1 litra viinaa, 8 tölkkiä kolmoskaljaa ja 3 kpl 56 ml matkamuistopulloja. Tuo minusta on naurettavaa, joka päivä sillä on taskuissaan noita pikkupulloja, mutta ehkä ne on käteviä naukkailla esim. kauppareissulla :mrgreen: Se saattaa ottaa iltapäivällä muutaman tunnin unet, niin jaksaa sitten illalla jatkaa naukkailua. Se oli juovuksissa jo puolilta päivin, sitten nukkui ja selvisi vähän - ja iltaan mennessä taas ällöttävän juovuksissa. Oikein kumuloituu tuo ällöttävä vaikutus, kun pitää toistamiseen havainnoida juovuksissa örveltävää samana päivänä.

Hänhän on eläkeputkessa, mutta hyväpalkkaiselta alalta ja saa liitolta melko hyvää korvausta. Tämähän mahdollistaa noin runsaan juomisen, samoin kuin se, että minulta ei rahaa kulu ja huolehdin, että asiat tulee hoidettua ja laskut maksettua, osa omalta osa miehen tililtä riippuen kenelle mikäkin kuuluu. Mies huolehtii ruokakuluista. Tähän aikaan kuukaudesta mieheltä alkaa olla rahat loppu. Niin kuin toki multakin, mutta pidän kuitenkin aina sen verran varalla, jos jotain yllättävää tulee loppukuusta. Tuon mies tietää, ja kysyi tänä aamuna, olisiko mulla antaa 4 €, jos hän käy pelailemassa kaupan käytävässä. Annoin eurot, en sanonut mitään, mutta ajattelin, jaha sen verran puuttuu pullon hinnasta. (Niinkuin pultsarit kyselee kadun kulmassa; anna euro että mä saan leipää, sitten menevät viinakauppaan). Aamupäivän tein töitä, sitten lähdimme käymään mökillä kuten oli suunniteltukin. Mökillä katsoin, että kylläpä on hilpeällä tuulella, pullo oli siis haettu. Mökiltä tullessa kävimme ruokakaupassa, minä maksoin, koska miehen rahat tosiaan oli loppu. Kysyi jo ennakkoon, jos hän ottaa kaljapakin siihen samaan laskuun. No ei mullakaan ollut tilillä kuin muutama kymppi, annoin hänelle sitten 20 € käteistä, että sai itse ostaa sillä. Kun en viitsi alkaa riitelemään, vaikka periaatteessa huonommin ansaitsevana en juurikaan halua sentään alkaa hänen juopotteluaan rahoittaa. No kyllä hän tuo minulle taas alkukuusta nipun ruokarahaa, ja niistä rahoista tuokin oli kotoisin. Nukkumaan tuo nyt meni kuitenkin heti iltapäivällä, ja kaljapakki (18 pullon) on vielä avaamatta. Ehkä säästää sitä huomiseksi, kun ei ennen alkukuuta rahaa ole tulossa. TÄMÄ on yksi naurettava asia. Näiden 26 yhteisen vuoden aikana hänellä on mennyt alkoholiin ja tupakkaan keskimäärin 600 €/kk, alusta alkaen (pidin alkuaikoina kirjaa). Eli koko tänä aikana yhteensä n. 1 miljoona vanhaa markkaa :unamused: Käänsin tuon markoiksi että oikein itsekin ymmärrän miten sitä rahaa onkin mennyt. Kunnialla on selvitty kiitos minun tarkan taloudenpitoni vaikka itse sanonkin, mutta kyllä se melkein koko ajan on helkkarinmoista laskemista ollut. Kuinka paljon helpompaa olisikaan ollut elämä, jos tuon miljoonankin olisi saanut käyttää johonkin muuhun!

No oliskohan tässä ollut tarpeeksi tälle illalle. Menenpä asunnolle katsomaan, mitä se kultamussukka siellä puuhailee, ja keitän itselleni kupin kahvia jäätelön kera!

Voikaahan hyvin!

1 tykkäys

Niin kyllä tuo äskeinen Rinaldax on sama Rinalda, värkkäsin tuota viestiä niin kauan että oli kirjautumiseni rauennut, pyydettiin uutta tunnusta niin piti hätäpäissäni laittaa noin ettei koko pitkä teksti häviä. Mä olen vähän amatööri :laughing:

Tuo rahan kuluttaminen juomiseen on muuten aika kiinnostava asia (vaikka ei toki se ikävin ja surkein osa ilmiötä). Meillä rahanmeno juomiseen on ollut jo vuosia n. 800 - 1000 e/kk - huvittavinta (tai oikeastaan tosi surullista) on, että juopon mielestä asia ei tietystikään ole näin. Mitä sitä yhdestä 25 e kaljakeissistä ja muutamista lonkeroista/päivä nipottamaan? Kyllähän kenen tahansa talous sellaisen pienen menoerän kestää, kun kerran töissäkin käydään.

Joo, joo ei kestä, ainakaan minun talouteni. On näet lapset, talot, autot ja se kuuluisa oma elämä - tosin en tiedä, mitä se edes on - hoidettavana. Sitten läheiset ympärillä ihmettelevät, mihin meidän rahat menevät, vaikka juoppon juoppous ei ole salaisuus kenellekään, paitsi tietysti juopolle itselleen.

Nykyisin en jaksa piitata juopon terveydestä, vanhempi-lapsi-suhteesta tai olemattomasta parisuhteesta, lähinnä v*tuttaa tuon rahankulutus. Tosin sanoen se, että minä urpo idiootti olen kynnysmattoilun ohella suostunut vuosia maksumieheksi. No, ero on tulossa, ja raha on vain rahaa, mutta sen eteen on tehty vähän helevetisti töitä - ja toinen kulauttaa surutta satasia kurkustaan alas. Plääh. Tähänkin olen niiiiiiiin kyllästynyt.

Rinalda, ymmärrän ajatusjuoksusi, mutta samalla sanon (ihan ystävyydellä) että älä puhu paskaa.

Totta kai sitä tässä vaiheessa ajattelee, että kumpa paluu kohtuujuomiseen onnistuisi. Ei mullakaan viinaa vastaan mitään ole, itsekin mielelläni ottaisin silloin tällöin, ihan siihen rentoutumiseen tai ystävien kanssa ollessa - siihen mihin alkoholi on tarkoitettu.

Mutta jos jollekulle on ongelma, että puoliso juo vaikkakin vain viikonloppuisin, niin se on oikea ongelma.

Viinan vieminen juopolta on vähän sama kuin veisi orvolta sen ainoan nallen, joka säästyi tulipalosta. Ainoan lohdun, ainoan millä on merkitystä. Vaikka järki sanoo, että alkoholistin maailmankuva on VÄÄRÄ, niin empaattinen ihminen ei halua satuttaa.

Ihan turha sitä käyttöä on laskea. Tai teinhän minäkin sitä - kun halusin tietää että kuka tässä on hullu. Se en ollut minä. Mutta kyllä se tuntui vainoharhaiselta silloin alkuun, kun haisteli ja aavisteli että onkohan, onkohan se ottanut…? Merkitsin kalenteriin. Kaljaa, viinaa. EOS. Kummastelin, kun niitä merkintöjä kertyi.

Luonto on suuri parantaja. Palauttaa selviytymisehalun suhteellisuuden.

Yritä jaksaa. Muista itsesi. Se maski naamalle, ja nauti vauhdista kun alamäkeen mennään.

moi Rinalda.

Olen lukenut kirjoittelujasi, osaat kirjoittaa ja ilmaista itseäsi hyvin. Huumoria unohtamatta. Kiitos kun olet jakanut kokemuksiasi meille. Olet selvästi herännyt hakemaan apua itsellesi ja olet ottamassa ensimmäisiä askeleita itsenäisyyteesi.

Minuunkin särähti vähän tuo että olisit ihan tyytyväinen, jos miehesi joisi vain viikonloppuisin. Jos juominen on ollut jo pitkään jokapäiväistä, niin luulen että kohtuukäytön juna meni jo. Eli haaskaat energiaasi turhiin toiveisiin. Valitettavasti alkoholismi on jatkuvasti pahentuva sairaus. Miehesi kohdalla ainoa mahdollisuus on täys-raittius. Sen toivominen on myös turhaa - mitä mitä sinä teet, tai jätät tekemättä, ei miestäsi raitista. Raahaat häntä mökille tai et raahaa - ei vaikuta. Puhut, huudat, kuiskaat - ei vaikutusta. Miehesi juo, koska hän on sairas, ja sairauden oireisiin kuuluu hallitsematon alkoholin käyttö. Sairaus on sinänsä kamala, ja sinä ansaitset parempaa kohtelua. Siinä olet ihan oikeassa. Toivot että miehesi muuttuu. Se on, anteeksi vain, turhaa. Toivominen vain kuluttaa energiaasi. Alkoholismi on myös sairaus, joka leviää myös läheisiin. Oireet ovat vain erilaisia. Läheiset eivät (yleensä) juo, vaan alkavat toimia ja käyttäytyä käsittämättömällä tavalla. Masentuvat. Menettävät elämänilonsa. Ahdistuvat. Katkeroituvat. Alkavat hyysätä alkoholistia, ostaa hänelle juotavaa, tehdä hänen puolestaan asioita. Pitävät kulisseja pystyssä, monet valehtelevat alkoholistin puolesta, järjestelevät hänen asioitaan, ja tällä toiminnalla koko ajan vain tietämättään mahdollistavat juomisen jatkumista. Sekä tekevät omasta elämästään helvettiä.

Juoppo tarvitsee muusaansa ja usein alkoholistin vaimon päätehtävä juopon silmissä on juurikin se juomisen mahdollistaminen. Kun itse ei tarvitse kantaa vastuuta teoistaan, vaimo hoitaa suremisen, peittelyn, selittelyn, katumisen ja asioiden korjaamisen. Muistan itse miten omalla juopollani oli tapana syyttää minua, kun kaljatölkki napsahti. Syy juomiseen oli yleensä se, että meidän “rakkaus oli kadonnut”. Hän oli myös mestari manipuloija, sai minut tekemään kotityöt, pihatyöt, hoitamaan autot huoltoihin ja huolehtimaan lapsien harrastuksista. Helppohan siinä oli sitten oleilla ja juopotella, kun minä hyysäsin ja mahdollistin juomista hoitamalla hänenkin vastuunsa. Aina toivoin, että mies muuttuisi. Annoin hänen satuttaa, ja näyttelin että ei sattunut. Uskoin lupauksia vähentämisestä, aina uudestaan. Toivoin että mies raitistuisi, ja tätä odotellessa rääkkäsin itseni henkihieveriin. Muutuin täysin erilaiseksi ihmiseksi, en enää tuntenut itseäni. Kuka oli tuo, joka valehteli toisen ihmisen puolesta? Kuka oli tuo, joka katsoi sormien läpi asioita, joita ei ikinä itse hyväksyisi? Kuka oli tuo, joka ei jaksanut lähteä, vaikka joka solullaan halusi? Kuka oli tuo, joka halusi muutosta, mutta on henkisesti halvaantunut? Kuka on tuo, joka on unohtanut omat arvonsa, ja hukannut omat rajansa? Kunnes romahtamispisteessä menin al-Anoniin, ja aloin sen avulla löytää hitaasti itseäni takaisin. Ymmärsin, että mieheni sairauteen en voi vaikuttaa, sitä en pysty parantamaan. Mutta itseni pystyn. Voin muuttaa omia asenteitani, ajattelumallejani, ja voin ihan aikuisten oikeasti muuttaa oman elämäni! Meidän tarinalla oli onnellinen loppu. Erosimme, minä paranin, ja myös mieheni raitistui. Nykyään olemme molemmat onnellisia, omilla tahoillamme.

Oletko Rinalda ajatellut kokeilla Al-anonia? Suosittelen sitä lämpimästi. Kirjastosta voi myös lainata al-Anon kirjallisuutta. Se ei aja samaa asiaa, mutta niistäkin saa apua ja tukea.

Voimahalaus, kyllä kaikki vielä järjestyy! Hemmottele itseäsi niin monin keinoin mitä vaan keksit ja tee asioita joista nautit! Yritä keskittyä itseesi, omaan elämääsi. Ja vielä kerran - harkitse sitä Al-Anonia.

-Sitruunapippuri-

Ihana kirjoitus ja sai minut muistamaan, miten minäkin maksoin eksäni vaikka minne saadakseni hänet “raahattua” erikseen harrastuksestaan. Ihmeellistä, miten sen mahdottomuutta ei siinä kohtaa tajunnut.
—Tänään esimieheni sanoi, että olen “jostain syystä” saanut sellaisen ammatillisen sädekehän pääni päälle ja hän näkee että olen erinomaisessa ammatillisessa nousussa. Jostain syystä? :smiley: Siksi kun energiani ei enää valu eksälleni siihen pohjattomaan tyhjyyteen.

Tervehdys kaikille! Aivan ihanaa, että on tullut noin monta kommenttia. Tämä juuri tässä on niin hienoa, että voi selkiyttää ajatuksiaan kirjoittamalla, mutta samalla saa myös rehellistä ja realistista palautetta. Arvostan sitä suuresti.
Kuten sanoit, Vili, tuo rahan kuluttaminen ei ole se ikävin asia. Vaikka se hankaloittaa asioita, ei meillä ole koskaan riidelty rahasta. Voisin elää kuinka vaatimattomasti tahansa, jos minulla olisi rinnallani tasavertainen välittävä puoliso. Semmoista olisin elämältä toivonut, ja sellainen olen itse yrittänyt olla.

En minäkään todellisuudessa elättele kuvitelmaa, että mieheni voisi muuttua tuosta noin vaan kohtuukäyttäjäksi, enkä tiedä toimisiko se elämä hänen kanssaan enää silloinkaan. Tuo haave oli lähinnä vain se, mitä OLISIN TOIVONUT olevan, silloin aikanaan. Eli haluan sanoa, en ole tavoitellut kuuta taivaalta tai ritaria valkealla ratsulla, vaan minulle olisi hyvin riittänyt elämä normaalin miehen kanssa, normaaline puutteineen. Tuskin olisin viihtynyt minkään Herra Täydellisyyden kanssa. Tavallinen mies, joka olisi ollut elämässäni läsnä ja tehnyt asioita kanssani. Tämä ei oikein ole koskaan toiminut niin. Meillä on aina ollut Mies ja Kalja, ja minä olen ollut se kolmas pyörä. Minkä tähden mä tähän sitten olen juuttunut. Vaikea sanoa. Ihmisen elämä koostuu monista asioista, ja minulla yksi on ollut se, että äitini oli tyranni, joka hallitsi isän ja minun elämää; vaikka olin muuttanut kauas kotoa ei hänen otteensa koskaan kirvonnut ennen kuin aika hänestä jätti kuutisen vuotta sitten. Hän syyllisti minua, olin ainoa lapsi jonka olisi pitänyt olla kotona huolehtimassa heistä ja vaatimattomasta omakotitalosta, tuli loppuun asti puheluita “Mikä on kodin kohtalo?” Jos hän näki, että toinen on heikko, hän yritti nujertaa. Olen sen nyt ymmärtänyt, että minun piti aina pitää yllä sitä “Kaikki on hyvin” -kulissia ja piilottaa kaikki pahat asiat syvälle paljolti johtuen lapsuuden ja nuoruuden asioista. En kai uskaltanut tunnustaa edes itselleni, että asiat ei ole hyvin, pelkäsin murtuvani, jos alan asioita käsitellä. Vasta nyt, kun äitini ei enää pysty nujertamaan minua, voin alkaa käsitellä avioliiton ongelmia. Tästä mä kirjoitan joskus vielä lisää :confused:

Nyt mulla on kuitenkin menossa sellainen Paluu todellisuuteen -operaatio. Nimittäin, joku sinne suuntaan sanoikin jossain ketjussa, tähän tottuu eikä enää itsekään ole varma onko mitään vialla. Minunkin miehellä ensin työ rajoitti, joten ei ollut koko ajan juovuksissa; sitten kun jäi pois työelämästä, joi ensin lähinnä kaljaa ja kerran viikossa kirkkaita, sitten alkoi hakea useampana päivänä viikossa 35 cl pullon, sitten joka päivä, sitten pullon koko kasvoi. Ja se tottuu koko ajan suurempiin määriin ja mä sen olemukseen; nyt jo välillä olen ajatellut, että onko se nyt niin paljon jos vaikka 10-12 tölkillistä juo kaljaa päivässä :open_mouth: Mutta sitten olen ajatellut, se on PUOLI KORILLISTA, näin se kuulostaa konkreettisemmalta. Yleensä minulla ei ole tapana laskea sen juomia eikä tutkia jemmoja; ei se paljon salaile enää juomistaan (joskus vähän yrittää määrissä hämäillä), ja on aivan selvää ja kiistatonta että joka päivä sillä juomia on. Paitsi jos on hetkellisesti rahat loppu. Nyt kuitenkin tarkoitukseni on, että listaan itselleni kaikki asiat, paljonko juo, paljonko menee rahaa, miten kauas alkuaikoihin asti tämä juontaa, millä kaikilla tavoin on jättänyt minut yksin tähän parisuhteeseen. Siksi olen nyt laskenut määriäkin ja kirjannut ne tänne. Voin sitten ikään kuin tarkastella asioita ulkopuolisena ja kenties ymmärtää, mikä tilanteeni on. Yritän siis saada itseni tajuamaan tosiasiat, kun olen ne niin kauan kieltänyt.

Mitä tulee mökille raahaamiseen, nautin itse siellä olosta, joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kyllä se ukko siinä kyydissä sinne kulkeutuu, menisin sinne joka tapauksessa ilman häntäkin. En oikeastaan odota tai toivo mitään, yritän vain vielä vähän :blush: Oli sitten hyötyä tai ei. En vain voi ihan vielä luovuttaa yrittämistäkään, niin se näyttää olevan. Mutta ymmärrän, ettei tuloksia ehkä synny, ja ymmärrän pitää itsestäni huolta. Paranen pienin askelin, juuri nyt tämä näillä sivuilla ajatustenvaihto tuntuu minun keinoltani, en ole valmis vielä muuhun. Eteenpäin on suunta kuitenkin!

Kiitos vielä kommenteistanne Vili, Kultakala, Sitruunapippuri ja Parveke, sekä kaikille muille jotka lukee. Kaikki tämä on mulle arvokasta rakennusainetta.

Voimia kaikille meille!

hehehee… miksei silloin tajunnut, että asiat oikeastaan on aika hyvin ja ollut tyytyväinen koska olisi pitänyt tietää että ne menee vaan huonommaksi.

Mua suututtaa nuoret naiset, joilla on jotain saamarin ulkonäkökriisejä. Ottakaa valokuvia itsestänne kun olette parikymppisiä - voitte olla kymmenen vuoden kuluttua muodokkaampia, laihempia, lihaksikkaampia tai whatever, tulette paremmin toimeen kroppanne kanssa, mutta joka tapauksessa olette kymmenen vuotta vanhempia! (Kaksikymmentä vuotta. Viisikymmentä vuotta. Nuorena ihminen on kaunis, ulkomuodoltaan.)

Mä haluaisin itsestäni kuvia. Tai oikeasti mä haluaisin nähdä itseni kuvissa, jotka on ottanut joku joka näkee minut kauniina. Ja sitten katselisin niitä kuvia jotta itsekin näkisin itseni kauniina… Nätti Nakuna, se Gokin versio, on ihana. Niin täynnä hyväksyntää. (Sitä kanadalaisversiota en kehtaa katsoa, se on vaan typerä).

Ja taas karkas aihe… Joo. Kyllä mä näin ihan alkumetreillä, että alkoholi on jonkinsortin ongelma. Mutta ei se ollut paha ongelma ja olin jo nähnyt tuota miesvalikoimaa sen verran että ajattelin että kyllä tämä kelpaa. Ja hyvin kelpasikin alkuun. Onhan se vieläkin ihan hyvä tyyppi, siis ulospäin.

Mulla oli ollut täydellisiä poikaystäviä. Mutta semmoisen rinnalla sitä on ikuisesti se epätäydellisempi, ei sellainen sovi. Tää on niin hyvä, kun voi tuntea moraalista ylemmyyttä. Mitä tahansa, mutta en sentään ole juoppo!

Mitä tulee valkeisiin ratsuihin ja ritareihin, niin leikittelen välillä ajatuksella, että vaikkapa joku eksä tulee järkiinsä ja tajuaa kaivanneensa minua niin paljon että ottaa yhteyttä ja haluaa minut omakseen ja jakaa miljoonaomaisuutensa kanssani. Sitten alkaa itseäkin ällöttää. Hyvä, jos omistan itse itseni, siihen ei tarvita ketään ulkopuolista, joka ei edes tunne minua! Ei tarvi tulla määräilemään, miten pitäisi elää. Vaikka kuinka tarjoilisi tarjottimella sen tulevaisuuden, mistä unelmoin, niin minkä arvoinen se olisi?

Lempifantasiani on katoaminen. Että ottaisi kevyen repun mukaan, ja lähtisi. Mutta äitinä tämä vaihtoehto on pois suljettu. Ihan sama mitä teen mutta en ikimaailmassa jätä lapsia epävarmuuteen!

En taida edes haluta ketään saman katon alle. Mutta sellaisestakin haaveilen, että sitku saa lapset vaikka mummolaan viikonlopuksi, niin menen treffeille. Monille treffeille. Pikatreffeille! Ja tämän kokeneen almankatseeni alla erottelen miehet niihin tavallisiin ja juoppoihin. Ja keskityn niihin tavallisiin.

Tai en mä tiedä. Varmaa on se, että ainoastaan mielikuvitus on pitänyt järjissään tämän ajan. Olen sallinut kaikki ihastumiset ja haaveilut itselleni. Sillä tavalla on tuntunut että jossain todellisuudessa on olemassa suhteita, joissa myös juopon puoliso saa itselleen hellyyttä.

Kuulostaa kvanttifysiikalta.

Heippa Rinalda ja kaikki muut tähän ketjuun kirjoittaneet :slight_smile:
Mulla on omakin ketju jossain tuolla historian pimennoissa, mutta en voi olla kirjoittamatta muutamaa ajatusta mikä heräsi, kun luin tämän ketjun.
Taistelutahto on tietty hyvä, ettei lannistu. Mutta viinaa vastaan on turha taistella. Kun Retkis(=Rakas Retkuni) juo, se juo ja juo ja juo, kunnes a rahat loppuu, kavereilta ei saa enää vipattua, tai ymmärtää olevansa alkoholisti.On aivan sama, mitä sille sanoo tai ei sano. Aivan sama, mitä teet tai jätät tekemättä. Se on turhauttavaa katsoa vierestä, kun toinen juo pikkuhiljaa itseään helvettiin. Mä pyristelin kauan aikaa, etten monista kehotuksista (täällä) huolimatta hakenut live-vertaistukea. Viimein sain sen verran rohkeutta ja menin ensimmäiseen al-anon -palaveriin. (al-anon.fi vertaistukea alkkisten läheisille).Nyt kolmen vuoden jälkeen voin rehellisesti sanoa, että se oli yksi elämäni parhaimmista päätöksistä. Mulla oli onni matkassa, sillä löysin heti mulle sopivan “kotiryhmän”. Olen oppinut valtavasti alkoholismi-nimisestä sairaudesta. Vieläkin mun on vaikeaa mieltää se sairaudeksi, mutta näin se kuitenkin on.Alkkis ei voi juomiselleen mitään, vaikka haluaisikin sen lopettaa -ellei ymmärrä hakea siihen apua. Ilman juovan alkkiksen omaa tahtoa ei raittiudesta tule mitään. Kohtuukäyttö-sana on vähän irvokas, sillä suurkuluttajasta alkoholistiksi muuttunut ei pysty enää koskaan kohtuukäyttöön.
Tiedän, että tämä on rajua tekstiä, mutta tässä on pähkinänkuoressa se, mitä olen itse kantapäänkin kautta oppinut :blush:
Sydämestäni toivon Rinalda sulle kaikkea hyvää.

MillaM
ps. lämpimät kiitokset “konkareille” jotka aikoinaan mut opasti lähtemään al-anoniin :smiley:

1 tykkäys

Kiitos sanoistanne, Kultakala ja MillaMagee!

Hei kaikille!
Taas tuli oltua mökillä eilen ja tänään, risujen keräystä ja polttoa. Pääsin taas käyttelemään sähkösahaa ja pokasahaa, mieskin kyllä osallistui tällä kertaa, toki kaljatölkki aina näköetäisyydellä, mutta hyvin meni viikonloppu. Mieheltä tosin rahat loppu, minultakin melkein, mutta sen verran oli jäljellä, että pystyin kustantamaan miehen juomiset :confused: Perjantaina kysyi nöyrästi, voisinko antaa 5 € että saisi pienen pullon. Annoin vitosen. Laski rahojaan ja sanoi, voisiko saada vielä 2 €. Olin reilu, annoin toisenkin vitosen. “Pieni” pullo oli sitten 70 cl viinapullo. Eilen mökille mennessä ruokakaupan kautta, minä maksoin, mies otti samaan laskuun 24 tölkin kaljalaatikon. Illalla mökiltä tullessa poikettiin vielä kaupasta jotain unohtunutta elintarviketta, mies saman tien otti uuden 24 tölkin pakin tätä päivää varten, kun kerran minä maksoin. Ja mulle ei tullut edes paha mieli. Tähän kaikkeen tottuu vähän liikaa :mrgreen:

Aloinkin tuolla metsätöissä sitten miettiä, miten sitä takertuu tällaiseen suhteeseen, miten siihen kasvaa ajan myötä kiinni niin, ettei enää voi irtautua, hetkittäin jopa ajattelee, että mikäs hätä tässä. Siinä lahoja kääpäisiä puita katsellessä pätkähti päähäni, että kyllähän sitä tottuu mihin vain, kasvaa kiinni KUIN KÄÄPÄ LAHOON PUUHUN. Kehittelin vertausta mielessäni ja ajattelin, että tuo sopiikin juoppoon ja juopon puolisoon aika hyvin, minuun ainakin. Luonnossa suhteet on usein symbiooseja, eli kumpikin hyötyy. Tuo kääpä-lahopuu-suhde on vähän erilainen, vähän kuin luonnon juopposuhde. Puu (juoppo) on kai jo hiukan sairas, mutta vielä elinvoimainen, kun kääpä (puoliso) aloittaa kasvunsa sen kylkeen. Suhde jatkuu, puu lahoaa, energinen kääpä kyljessä (huolehtivan ja juomisen mahdollistavan puolison tavoin) lahottaa puuta lisää, puu tulee koko ajan sairaammaksi. Kääpä voi aika hyvin, kuten läheisriippuvainen puoliso, joka kaipaa hoivattavaa. Viimein puu on lahonnut liikaa, se kaatuu katketen, mätänee maahan. Kääpäkin voi hyvin vain niin kauan kuin puu on elinkelpoinen, mädän puun kyljestä sekin putoaa ja kuihtuu pois. Jos kääpä olisi irtautunut vähän aiemmin, olisiko selvinnyt? Mutta eihän se voinut irtautua, sen juuret olivat syvällä lahoavan puun rungossa. Eikä käävällä sitä paitsi ole omaa tahtoa. Ja se oli enimmäkseen aika tyytyväinen siinä lahoavan kumppanin kyljessä, sai siitä kummallista energiaa…
Mitä tästä opin. No en nähtävästi mitään :open_mouth: Tässä könötän lahopuuni kyljessä.

Aika valoisalla mielellä kuitenkin. Ehkä sieltä korkealta puun kyljestä näin kuitenkin risukasojen yli ja bongasin auringon säteen…

Luonto on suuri opettaja.

Taitaa olla aika kääntynyt kevääseen (tästä takatalvesta huolimatta) kun tätä tulevaisuudenuskoa ja valoa tunnelin päässä näkyy yhdessä sun toisessa viestissä.

Ennen kaikkea on mukava, että viihtyy elämässään. Ei ne pahimpia kausia ole, kun juoppo juo omissa oloissaan, vaan se kun se yrittää kuivistella perheen kesken ja vaatii että hänen uhrauksensa pitäisi ottaa huomioon. Uhraus on siis jokainen sekunti erossa todellisesta rakkaastaan.

Hyvää viikonalkua!

Onneksi on Päihdelinkki!
Tämä(-kin) ketju on ollut voimaannuttava ketju lukea.
Olen lähes päivittäin lukenut ketjuja, joissa on uusia kommentteja, omaani en ole jaksanut päivittää. Enkä ole kommentoinut muidenkaan ketjuja vähään aikaan.
On ollut niin vaihtelevaista oma elo, että kumma kun en ole tämän rikkinäisempi. Ehkä al-anonin ansiosta osaan ottaa jo etäisyyttä ongelmaan. Tajuan sen, mitä itse voin tehdä ja senkin, mihin en pysty.
En osaa lopettaa suhdetta ja pysyä lopetuspäätöksessä. Mutta nyt olen kohta viikon ollut päivä kerrallaan linjalla: kun mies juo, en vastaa puhelimeen.
Kun hän on selvä, hän pystyy laittamaan tekstiviestin, jolloin tiedän, että putki helpottaa ja saatan vastata.
Mutta juopon pitkäveteisiksi muuttuneita kännisen juttuja en enää viitsi kuunnella. Se on ajantuhlausta, ja kuuntelu rohkaisee häntä juomaan lisää.

Onneksi emme asu yhdessä. Mutta mitä on onni?

Hyvää kevättä kaikille!

Jospa taas vähän kirjoittaisin. Alkoi ahdistaa tuolla asunnon puolella,piti taas tulla takaisin työkämpälle ja ei muuta kuin tänne kirjoittelemaan ja rauhoittumaan. Nimittäin niin kauan menee hyvin, kun ollaan vaikkapa mökillä ja siellä on tonttia puuhailla omiaan, jos toisen pärstä alkaa ällöttämään, voi mennä tontin toiselle laidalle ja unohtaa sen olemassaolon. Mutta täällä kaupunkiasunnossa, kerrostalossa kun asutaan, täällä iskee aika äkkiä ahdistus, melkeinpä paniikkihäiriön tapainen välillä. Tuo mies, jos se juo 2 pulloa viinaa, silloin vasta siitä tulee ilkeä ja se alkaa haukkumaan. Mutta “pienemmällä” määrällä, pullollisella viinaa + kaljat, siitä tulee tauoton lässyttäjä, ja kyllä sekin on niin ÄLLÖTTÄVÄÄ ja RASITTAVAA, kun ei se ole hetkeäkään hiljaa ja lässyttää jotain, ja sitten jos siihen jutteluun menee mukaan ja alkaa muka keskustelemaan niin saa huomata, ettei se kuitenkaan ole samalla planeetalla ollenkaan. Silloin siihen niin väsyy, ja on pakko päästä tilanteesta pois. Onneksi se on nykyään mahdollista, kun mulla on tämä työkämppä samassa talossa. Mutta kun mä istun täällä päivän, mun tekis mieli mennä välillä asunnolle ja kaipaan vähän seuraakin, vaikka se huonoa onkin :mrgreen: Mutta sitten, kun menen asunnolle, äijä onkin juovuksissa (mikä tietenkin tulee minulle joka päivä yllätyksenä :laughing: ) ja taas pitää paeta takaisin omaan rauhaan työkämpälle. Semmosta tempoilua suuntaan ja toiseen.

Niin, kiitos taas kommenteista.
Kultakala, minullakin on tullut sama mieleen, kun näyttää että monessa ketjussa ollaan toiveikkaita, ei kai ne tilanteet kaikilla ole yhtäkkiä niin muuttuneet, mutta kevätaurinko meitä vähän yrittää piristää.

Foolsgarden, minäkin luen uudet viestit päivittäin. Aamulla, kun tulen tietokoneelle, vilkaisen ensimmäiseksi, missä ketjuissa on uutta, sitten teen välillä töitä, ja päivän mittaan käyn taas välillä vilkaisemassa. Välillä tekee mieli vastata heti, välillä jättää asioita hautumaan. Sitten pitää yrittää tehdä töitä. Mutta välillä ahdistaa niin, ettei työnteostakaan tule mitään, sitten pitää tulla takaisin lueskelemaan ja kirjoittelemaan. Monta kertaa olen tullut asunnon puolelta tänne itkien, mutta hetken näitä ihmisten kokemuksia luettuani rauhoittunut. Välillä taas minulla on tullessani ollut mielessä paljon asiaa, mistä haluaisin kirjoittaa, ja sitten jostain ketjusta on tullut esiin asiaa, mikä onkin rankempaa, ja omat asiat ovat tuntuneet vähäisemmiltä.

Kuten olen ennenkin kirjoittanut, olen kätkenyt kaikki asiat sisääni lapsesta asti. Äitini oli häijy ja alistava ihminen, ja niin kauan kuin hän eli, en uskaltanut alkaa käsitellä asioita, pelkäsin että hän pystyy musertamaan minut, jos näkee, että olen heikoilla. Hän kuoli runsas 6 vuotta sitten, ja sen jälkeen tuntui, että elämä helpottui vähän, kun ei tarvinnut häntä vastaan puolustautua. Aloinkin vähän toipua lapsuuden haavoista, ja myös henkisesti irtautua miehestäkin, vaikka en mitenkään perusteellisesti vielä pystynytkään silloinkaan käsittelemään asioita. Sitä on niin paljon, mitä pitäisi käsitellä, äidin varjo, työn haasteet, miehen juominen, rakkaudeton liitto… Pelkäsin alitajuisesti, että jos alan näitä käsitellä, siitä ei tule loppua. Sitten joskus vuoden vaihteen jälkeen tuli taas yksi vastoinkäyminen lisää, siitä en kerro enempää, mutta siitä se lähti: sisälle oli säilöttynä jo niin paljon pahaa, että yhtään ei mahtunut lisää, en saanut enää oikein nukuttua, en saanut tehtyä töitä, oli pakko alkaa käydä asioita läpi. Ja niinhän vähän on kuin pelkäsinkin: sitä asiaa on niin paljon, että loppua ei meinaa tulla. Koko ajan sielun syövereistä nousee uusia asioita esiin, asioita joita on kieltänyt, tuo alkoholi on siis vain yksi. Minä paranen vielä, ja eteenpäin mennään, mutta en itsekään osannut arvata, kuinka paljon sitä tuskaa on. Nyt on muutama kuukausi mennyt asioita vatvoessa, työkyky on ollut vaihteleva, välillä olen hetken tehokas, sitten tulee stoppi taas. Välillä olen onnellinen, välillä ahdistaa. Ja joskus on pakko hetkeksi puhaltaa tämä itsensäkuntouttamispeli poikki, että voi keskittyä töihin. Ja sitten taas jatkaa…

Mutta yleissuunta on eteenpäin, vaikka tie onkin mutkallinen :laughing:

Tilitänpä nyt näitä juhlapyhiä, kun aihe on ajankohtainen. Taitaa aika monen juopon perheessä olla niin, ettei pyhiä oikein riemulla odotella. No tavallaan meillä ne eivät ole olleet normaaliarkea pahempiakaan sikäli, että työelämässä olessaan mies oli keskeytymättömässä vuorotyössä, ja työpäiviä osui tasaisesti pyhillekin, joten juoppohuiput ajoittuivat pikemminkin vuorokaavion kuin normaalin kalenterin mukaan. Nyt kun äijä on eläkeputkessa, se juo tasaisesti joka päivä, oli pyhä taikka arki, että ei siinä eroa nytkään. Yksi hyvä puoli on se, että esim. nyt pääsiäisen aikana alko on monena päivänä kiinni, keskikaljaahan saa mistä vaan, mutta väkevämmissä tulee vähän katkoakin. Äijä ei nimittäin malta mennä nukkumaan niin kauan kuin viinapullossa jotain pohjalla on, joten ei siitä yleensä seuraavalle päivälle säästy.

Se mikä on ankeaa meillä on, ettei juhlapyhiin liity mitään sellaista, mikä ne erottaisi arjesta, emme mene mihinkään, meille ei tule vieraita, ei ole mitään erityisiä rituaaleja.Ennen se oli tosiaan se vuorotyö ja mies sanoi heti yhteen mennessämme, että pyhä ja arki on sitten samanlaisia, ei niitä aleta mitenkään viettämään. Hän ei esim. salli, että jouluna annettaisiin lahjoja toisillemme. Minusta olisi niin kiva ilahduttaa toista ja antaa vaikka vaan suklaarasia, ei mitään kaliita lahjoja tarvittaisi, ja voi kun tulisin iloiseksi samoin, jos se minua jotenkin muistaisi. Alussa, silloin yli 20 vuotta sitten, annoin jotain pientä, sarjakuvalehden tai jotain. Seuraavan joulun edellä hän sanoi, että nyt sitten ei anneta mitään. Mun teki kuitenkin mieli antaa jotain, ja annoin semmoset hupisukat, liekö niissä ollut Karvisen kuva vai mikä. Mies oli vihainen: mehän sovittiin, ettei mitään. No joo, ruualla nyt jouluna vähän herkutellaan, mutta esim. kynttilää ei saa joulupöytään sytyttää, kun “se käryää”. Samanaikaisesti hän poltti 2 askia norttia päivässä, ei kai se käryä :open_mouth: mutta hajuaisti multa on kyllä lähes tyystin mennyt. Nyt on onneksi lopettanut tupakan.

Vaikka olisi sattunutkin niin, että juhlapyhänä olisi ollut vapaata, emmen koskaan ole kyläilleet missään. Meillä ei myöskään tapaa käydä talvella pahemmin vieraita, molempien suvut ovat kaukana, ja lähtevät yleensä sitten ajelemaan kesäisinkun saadaan olla mökillä. Rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että on vähän kyllä eristäydytty, koska mies on kuitenkin aina juovuksissa, ja tähän asti minua on se niin hävettänyt. Vasta nyt alan suhtautua niin, että ymmärrän, että se on ihan hänen oma häpeänsä.

No kyllähän se on tylsää istua kahdestaan pyhinä, kun toinen juo ja toinen ei. Välillä kyllä innostun mukaan hänen juttuihinsa ja puhumme ja nauramme vauhdikkaasti jonkun aikaa, mutta sitten jossain vaiheessa mua alkaa ahdistaa. Pakenen sitten töihin. Ennen tein töitä asunnon puolella, minulla oli siellä työpiste, mutta siellähän en päässyt näkemästä häntä, vaikka töihin uppouduinkin. Nyt kuitenkin minulla on eri työkämppä samassa talossa, ja tänne voin paeta, niin kuin esim. nyt. Juhlapyhänä sitä vaan ei oikein kehtaisi koko ajan tehdä töitä, sitä yrittää seurustella siinä sen pölisijän kanssa ja miettii, milloin kehtaisi avata työkansiot.

No nyt on rahat aika lopussa, kun eläkeputkelaisen korvaukset eivät olleet tulleet vielä tänään tilille. TEin pari “taikatemppua” ja loihdin äijän tilille aamulla 50 € rahaa, että saa käydä ruokakaupassa, ja annoin viimeisen käteisen kymppini lottoa varten. Vielä puuttui vähän, ryöstin sitten säästöpossun ja annoin kolikoita lisäksi! Vitsailin “Eikö mikään riitä, tyhjensin jo tilin ja rahapussin - vielä pitää tyhjentää possukin!” Ok, ruokakaupassa kävi. Kävi alkossakin, tiesinhän sen jo etukäteen. Enkä aikonut siitä hermostua. Mutta nyt kun lopetin työt viideltä, että viettäisin sitten iltaa asunnon puolella, ja voi sitä humalaisen jatkuvaa lässytystä, taas rupes ahdistamaan! Sanoin tuossa kuuden jälkeen, että nyt menen kyllä muutamaksi tunniksi takaisin työmaalle, en jaksa kuunnella tuota juopunutta lässytystä. Sanoin, että se on nykyään jatkuvaa, se on raskasta toiselle, joka samassa asunnossa asuu. Kysyin, tuleekohan siihen koskaan muutosta, vai mikä se hänen tulevaisuudenkuvansa mahtaa olla. Sanoin, että minäkin tätä olen kotinani pitänyt, ja olis joskus mukava olla kotona - vaan kun ei se olekaan mukava. Johan heittäytyi äijä mykäksi. Ei puhunut enää sanaakaan. Vastaisi edes jotain, puolustautuisi, tai mitä vaan. Mutta jos joskus kysyn tulevaisuudesta, silloin se ei sano kerrassaan mitään. Ei kyllä mitään lupaakaan. Ja arvaan, kun kohta menen takaisin, se on nukkumassa. Kun huomaa, että hermostun, se menee nukkumaan, ettei häiritsisi. Pölisisi nyt, kun olen poissa sieltä, ja nukkuisi silloin, kun on nukkumisen aika. Vitsi noi on äsryttäviä.

Vaan tekipäs hyvää taas vuodattaa tämä kaikki tänne, mieli on paljon parempi kuin tänne tullessa. Hitsi, me ei välitetä noista typeryksistä! Hyvää Pääsiäistä kaikille!

On minunkin mies (tai oli, ennen kuin sosiaaliviranomaiset puuttuivat meidän elämään, josta seurasi krooninen aggressiivisuus/mykkäkoulu) nousuhumalassa tai vain vähän juoneena rasittava lörppö. Silloin, kun hän nyt pari viikkoa oli melkein selvinpäin, hän vain murjotti, ärähteli ja luki kirjaa. Ja sitten kun rupesi ryyppäämään, niin johan alkoi juttua tulla. Harmittaa sekin, että toinen todella on hyvällä tuulella ainoastaan humalassa, eikä sitä hyvää tuulta kestä kauan. Yksi poikkipuolinen sana tai osoitus siitä, että hänen yksinpuhelunsa ärsyttää, saa aikaan joko raivarin tai mykkäkoulun. Tai raivarin ja sitten mykkäkoulun. Jos joskus oikein erehtyy juttelemaan toisen kanssa, se ei pääty kuin riitaan, koska humala etenee vääjäämättä seuraavaan vaiheeseen, tai jos ei etenisikään, toinen ei kuitenkaan ymmärrä yhtään mitä sanon. Enkä minä kestä, että toinen aloittaa saman keskustelun alusta juuri kun on päästy johonkin lopputulokseen, eikä edes muista että asia on keskusteltu jo. Vaikka aiheena olisi ostoslista tms. arkista. Jokainen keskustelu jää kiertämään kehää kuin vanha rikkinäinen äänilevy.
Sinulla on sentään tuo työkämppä pelastuksena. Se on hyvä juttu. Minä (yritän) tehdä töitä kotona, mutta eihän niistä mitään tule. Tähän asti olen sinnitellyt, ja saanut kaikki työt tehtyä nipin napin määräajassa, ja koko ajan pelkään, milloin ei enää onnistu, kun omat aikatauluni paukkuvat ja työt kasautuvat päivä päivältä, niin ettei minulla ole enää mahdollisuutta yhteenkään vapaapäivään.

Se on pelastus, totta tosiaan. Nuorena olin toisen palveluksessa, mutta runsas 20 vuotta sitten perustin pienen firman ja laitettiin työhuone kotiin. Se toimi hyvin suurimmaksi osaksi niin kauan kuin mies oli töissä. Joskin silloinkin tuli välillä ongelmia, kun hän oli esim. pitkällä vapaalla. Silloin saattoi olla, että minulla oli illalla työkokous jonkun asiakkaan luona, ja valmistelin kokousta. Mies alkoi yht’äkkiä rähjätä tai pilkata, minun olisi pitänyt saada paperit valmiiksi. Yritin pyytää, että hän rauhoittuisi, mutta vain innostui siitä. Yritin keskittyä papereihini ja niellä kyyneleitä, etten menisi asiakkaan luo itkeneen näköisenä. Sitten tykkään tehdä jotain rutiinipaperitöitä illallakin samalla kun vaikka katson TV:tä. Siitä mies alkoi hermostua, lempilausuntojaan oli että “tulee työmaalta työmaalle”, kun tuli töistä kotiin. No eipä muutakaan ohjelmaa ollut tiedossa, vaikka olisin istunut toimettomana. Siihen työhön oli silloinkin helppo paeta tavallaan.

No nyt kun se on eläkeputkessa ja ollut koko ajan kotona pari vuotta, nyt se on tullut kai jo alkoholille immuuniksi, kun ei suuristakaan määristä kovinkaan usein tule pahantuuliseksi. Mutta niin hemmetin seurallinen se on sen tauottoman ja päättömän puhetulvansa kanssa. Nytkin olisi kiva välillä tehdä töitä asunnon puolella, mutta jos joku asiakas sattuu tulemaan yllättäen, kun ovikello soi, juoksee ovelle pari kissaa ja sitten mies pistää päänsä esiin keittiöstä ja valuttaa puhetulvansa asiakasraukan niskaan. Minä yritän puhua työasiasta, mutta juoppo puhuu yli koko ajan. Eipä tule kovin ammattimainen vaikutelma :mrgreen: .Eli käytännön pakostakin olen työajan suurimmaksi osaksi työkämpällä. Mitä nyt käyn välillä ruokkimassa kissat ja annostelemassa äijälle lääkkeet (se voisi aivan hyvin ottaa ne 4 tablettia itse, mutta ei viitsi vaivautua, minä kai sen olen opettanut luottamaan siihen että kaikki hoituu :confused: ). Minulla on kuitenkin sen tyyppinen työ, että joku asiakas saattaa illallakin soittaa ovikelloa, joten aina tulee niitä noloja tilanteita, jolloin juoppo perheenjäsen varastaan show’n. Se on se käytännön ongelma.

Toinen asia on, että yhä enemmän on toisen seura alkanut ahdistaa, joten tuo toinen kämppä on hyvä pakopaikka silloin. Se on ihan asuinhuoneisto, joten jos jotain tapahtuisi, voisin asua siellä kokonaan. Sain mahdollisuuden hankkia sen kuutisen vuotta sitten, kun vanhempien kuoltua myin pois kotitaloni jota ei ollut mahdollista pitää satojen kilometrien matkan tähden. Se on siis täysin minun ja miehellä ei ole sinne avaintakaan. Oli hetken, mutta silloin se meni joskus sinne minulta salaa juopottelemaan, silloin otin avaimen pois, ja takaisin en sitä anna.Tähän mennessä olen ollut siellä yötä vain kerran. Pari vuotta sitten mies oli taas juonut paljon ja ivasi minua eikä lopettanut millään, vaikka anelin lopettamaan. Silloin se oli harvinaisen pahalla päällä, sanoi heittävänsä kissatkin seinään. Minulle tuli aivan kuin pakokauhu, menin kiireesti työkämpälle, otin kissat mukaan. En saanut siellä kyllä nukuttua, kissat raapivat ovea koko ajan kun eivät ymmärtäneet miksi olimme siellä, ja minä pelkäsin jos mies jättää hellalevyn päälle ja polttaa asunnon tms. No aamulla ajattelin mennä takaisin asunnon puolelle, miespä olikin laittanut asunnon oven turvalukkoon. Soitin ovikelloa, tuloksetta. Tiesin, että sillä on tapana päivystää ikkunassa, niinpä menin ulos, ikkunan alle ja huutelin sieltä, että ovi on lukossa. No, voin mä sen tulla avaamaan, vastasi toinen. Perustelu lukitsemiselle oli, että olin lähtenyt muka vihaisena ovet paukkuen, niin saan sitten pysyä siellä. Tosiasiassa lähdin jonkinlaisessa pakokauhussa, en vihaisena. Sitä ei ole ymmärtänyt, vaikka olen myöhemminkin selittänyt, kun se on ollut selvin päin. Silloin mulla oli vielä aika paljon työpapereita asunnon puolella, joten en olisi päässyt jatkamaan töitä, jollei olisi avannut. Nyt mulla onkin ollut ehkä vuoden ajan menossa projekti, että pikkuhiljaa siirrän henkilökohtaisia tavaroitani tuonne toiseen asuntoon, työpaperit olen jo siirtänyt. Vaikka en sinne koskaan kokonaan muuttaisi, voin ainakin helpommin lähteä evakkoon, silloin kun tarve vaatii.

Mutta totta vieköön se on mun pelastus, ilman tuota toista asuntoa olisin jo tukehtunut ahdistukseeni, nyt tiedän, että mulla on aina pakopaikka. Se, että töitä ei meinaa saada tehtyä määräajassa, on mullakin nyt ongelmana. Vaikka pääsen nyt niitä tekemään häiriöttä, olen nyt viime kuukaudet ollut muuten näiden asioiden kanssa niin ahdistunut, että kerta kaikkiaan ei aina pysty tekemään, tuijottaa vaan jotain mappia. Ja sitten ahdistuu myöhässä olevista töistäkin. Liian paljon asioita on ollut käsittelemättä liian kauan, nyt kun viimein aloin käsitellä, se auttaa ja parantaa kyllä, mutta kun tuntuu että niistä asioista ei tule loppua, koko ajan vaan mieleen tulvii uusia asioita. Herään usein aamuyöstä, alkaa itkettää, mutta (silloin en voi mennä tietokoneelle), otan paperilapun ja kirjoitan asioita paperille, semmosia pikkulappusia mulla on sitten työkämpälle säilöttynä kasoittain :unamused: Kuinkahan kauan tätä prosessia jatkuu! Ok, pääasia että prosessi on kuitenkin käynnissä, enkä enää ole tukehtumassa niihin asioihin.

Siis mistä tätä tekstiä aina tulee, kun mulle antaa kynän tai näppäimistön käteen, sitä vaan tulee ja tulee :mrgreen: MUTTA, taas tuli hyvä mieli :smiley: Toivottavasti pyhät jatkuvat meillä itse kullakin hyvin, jos juoppo lajitoveri yrittää ne pilata, niin jätetään se omaan arvoonsa :laughing:

Tämä lienee yleistä. Joo - rakkaus on kadonnut ja vaimo on kylmä ihminen. Näin meilläkin :laughing: Tämän mies kertoi myös omalle äidilleen ja anoppihan minua neuvomaan, että jospa minä vain rakastaisin enmmän, olisi asiat paremmin. huh.

Heippa selviytyvät,
Olen viettämässä pääsiäistä vapaa-ajankodissa, missä olin paljon siihen aikaan kun olin rakastunut eksääni enkä vielä tiennyt, miten yrittäisin lähestyä häntä… Muistan niin selvästi istuneeni tuossa sireenin alla kesällä ja miettineeni, miten saisin tämän ihanan ihmisen elämääni. Hohhoijaa.
Sitten seuraavana syksynä hän jo olikin täällä kanssani. Muistan kaiken kauniina ja hyvänä, ne vuodet - vaikka niihin sisältyi kauheasti epävarmuutta esim niinä kertoina kun olin täällä yksin ja hän jäi kaupunkiin bilettämään.
Mä kuitenkin yritän nyt tavoittaa itseni siihen alkutilanteeseen ja sireenin tuoksuun. Jos pystyin siitä epävarmuudesta nousemaan hänen rinnalleen (siihen liittyi myös laihtumista ja tyytyväisyyttä itseeni) ja sain syödä sen kakun minkä olin halunnut — niin enkö pystyisi toisenkin kerran pääsemään jaloilleni.
Mulla on viime päivinä kaipaus ITSEÄNI kohtaan ollut tosi suuri. Olen kerännyt ympärilleni vaatteita ja tuoksuja, joita käytin kun olin itsevarma ja vahva. Yritän palata siihen toivomisen voimaan mikä minulla ja oli - ponnistaakseni niistä lähtökuopista johonkin uuteen suuntaan.
Ikävä iloisia aikoja kohtaan on suuri, mutta muistan myös sen miten hän joi enemmän ja vaikka olimme missä, hän joi tai oli pilvessä. Myös hän siis menetti sen tunnelmamme sireenin tuoksusta. Se on surullista, mutta hän voi paremmin koska hänellä on ihmisiä ympärillä jotka kuljettavat eteenpäin. Mulla ei ole, en pysty siihen, nuolen mieluummin haavojani yksin.
En tiedä ymmärrättekö tunnelmaani, mutta yritän purkaa sydäntäni tästä tunteiden vyörystä.
Hyvää pääsiäistä ja kevättä!

Tiedän tämän… kun toinen on kännissä mutta sillä on hyvät jutut niin mikäs siinä nauraessa. Juopon näkökulmasta tapahtuu jotain käsittämätöntä, kun hän jatkaa niitä samoja juttujaan ja ykskaks sohva siitä viereltä onkin tyhjä.

Ne jutut on joskus hauskoja, vähän aikaa. Mutta meillä ainakin tuppaa mukana tulemaan sellaiset muistelot, joihin minulla ei ole osaa eikä arpaa. Ne tulee aina jossain vaiheessa kun muu puhuminen loppuu ja sitä pitää väkisin jatkaa. Mutta mun pitäisi elää hänen menneessään aina uudestaan. Se tekee surulliseksi. Mutta vielä surullisemmaksi tekee se, ettei hän varsinaisesti koskaan muistele meidän yhteistä historiaamme.

Kysyin kerran, että muistatko kun silloin Lahdessa… ja hän vastasi, että ei me olla ikinä yhdessä oltu Lahdessa. Nopeasti, edes muistelematta olisimmeko sittenkin voineet joskus pysähtyä siellä. Riipaisi. Samaten se, että joskus olen miettinyt juopon kuolemaa, että sitten ei ole enää ketään joka olisi kokenut lasten syntymät.

Mutta kun niitä aikoja on yritetty muistella, niin meillä on hyvin erilaiset muistot. Että ehkä nyttenkään kukaan muu ei muista niitä hetkiä synnytyssalissa.

Tuoksut. Tiedätkö, että hajut menee suoraan ensimmäistä hermorataa myöten aivoihin. Mulla hajuilla on tosi suuri merkitys. Joskus joku tuoksu (aromaterapiaa) menee niin päähän, että tekee mieli kylpeä siinä ja juoda sitä.

Luulin olevani lopullisesti kuollut seksuaalisesti, kun eräs eteerinen öljy nosti halun uudelleen. Valitettavasti jouduin myös toteamaan, että vaikka mulla on haluni, niin ne eivät kohdistu mieheeni. Kirottua.

Tavarat. Tietty niistä pitää luopua, mutta varmasti ympäristönkin kannalta on parempi, jos niihin rakastuu. Mä uskon vahvasti, että esine jota käytetään (tai taide-esine jota katsellaan) kerää itseensä osan käyttäjästään. Uudet tavarat ja vaatteet on hienoja, mutta kuten Parveke koet, vanhat tavarat ovat eläneet meidän kanssamme, ne muistavat myös millaisia olemme olleet.