Tästä sitä lähetään

Niin…hankala asia tämä! Mua toisaalta rassaa älyttömästi tuo puoliskon juominen. Onko sitä pakko ihan koko iltaa juoda? Toisaalta sitten, kun se on juomatta, huomaan että sekin rassaa yhtälailla. Mullahan on hyvä syy lipittää myös… kun toinenkin juo. Ja ite en muka sitten kehtaa, jos toinen on selvinpäin.
Huokaus!
Avioliitto on muutenkin kinttaalla, katotaan miten tässä käy.

Illalla tuossa luin tätä juttelua puolison juomisesta. Istuin läppärin kans sohvalla ja havahduin samalla, että mies juo olutta vieressä. Toista oluttaan. Sitten piti ihan alkaa tuumaileen tätä asiaa kunnolla. Minä olen ollut se juopompi meistä. Mies juo muutaman ja minä ööh en sentään muutamaa kymmentää, mutta aika monta enemmän. Minä se olen ollut se joka siellä sohvan nurkassa viinipönttönsä kanssa tursottelee aamuyön tunneille.
Kyllä mä tässä matkan varrella muistan jonkin kerran huomauttaneeni miehelle, että pakkoko sitä on joka viikonloppu sitä olutta juoda. Toisaalta kun teen kolmivuoroa niin enpä ole täällä aina katsomassa. Ja toisaalta mies todellakin useimmin juo vain sen muutaman oluen.
En sitte tiedä jos joiskin mun lempijuomia :open_mouth: oisko fiilis erilainen. Kyllä joskus on jotenkin ärsyttänytkin kun itse on tipattomalla ja toinen juo, mutta se tunne on mennyt äkkiä ohi. Mutta ei mulla juopotteluhalut ole siitä kasvanut vaikka toinen juo vieressä. Mun juopotteluhalut iskee yleensä kun vaikka vapaat alkaa niin silloin olis se jippiijippiijuuaanviinaa-fiilis.

Olen miehelle sanonut heti kun tän vähentämiseni aloitin, että haluan vähentää juopotteluani. Pyysin ettei toisi kotiin enää mulle mitään mun juomia vaan hoidan itse ne sitten. Huomaan kyllä, että miehen juominenkin on vähentynyt kun näköjään ei konjakkipullot enää tyhjene samaan malliin kuin ennen. Ja se ettei meillä enää ole jemmassa varmuuden vuoksi mitään liköörejä.

pitää palata vielä lukemaan sinunkin ketju vilmasto…mukava tavata sinutkin!

Mulle tulee lapsi kotiin v. Lopuksi opiskelupaikkakunnaltaan. Siksi mennään ihan hillitysti viinin suhteen. Huomenna oli muutakin tärkeää menoa, joten vasta la iltana on lupa nauttia viiniä. Tänään on kuitenkin perjantai, ja pari lasia ruuan laiton ohessa kallistuu…

Kaikille onnistumisia viikonloppuun!!

sitte vielä kyssäri liittyen tuohon otsikkoon… mikä on tuo laatikon merkitys siinä ja tähti ja viiva ja muut?

Sylvia sai suru-uutisia ja mun päivä meni ystävän hautajaisissa tänään. Taas pitää pysähtyä hetkeksi. Synkistelyä toisinsanoen riittää.
Pullo on varattu viiniä tähän iltaan. Tämän Plinkin myötä oon luopunut laatikoista. Hyvä niin.

en kyllä vieläkään tiijä mitä nuo laatikon merkit meinaa…onko että on kommentoinu tms :confused:

Hei Marillion!
Olit pohtinut tuota ulkopuolista apua. Minä siis käyn sellaisen ns. Kokemusasiantuntijan luona. Tämä tarkoittaa suomeksi, että hänellä itsellään on alkoholismia ja usein rajumpaa käyttöä takanaan ja on selvinnyt siitä. Tällaisen ihmisen kanssa on hyvä jutella, koska hän tietää mitä asioita käy läpi ja hän ymmärtää. Kokemusasiantuntijoita pitäisi olla kaikissa isommissa paikoissa. He toimivat terveyskeskuksissa. Eli on tehty hyvin matalakynnyksen paikaksi. Voit sanoa meneväsi terveyskeskukseen :sunglasses: :sunglasses: ja livahtaa hänen ovestaan sisään ilman tiskille ilmoittautumisia. Hän ei kirjaa mitään ylös. Kaikki on luottamuksellista.
Mä suosittelen. Käyn siellä 2 viikon välien. Voisin käydä useamminkin jos sille tuntuu ja voin aina soittaa.
Terveyskeskukseen soittamalla selviää onko teilläpäin moista toimintaa. Mä kaipaan jotain ulkopuolista tukea. On kiva, että voin kysyä omista tunteista ja pohtia yhdessä asioita.
Siellä on hieman eri asetelma kuin jos juttelisi normilääkärille. On tasapuolisempi fiilis.
Mä kovasti tsemppaan sua sun tavoitteissasi!
Mun oli pakko ottaa irtiotto. Mä olin jo aika väsynyt koko touhuun.

Huomenta taas aamutuimaan!
Ku sehän mulla just onkin, että en ilkeä mennä kysymään apua mistään. Hävettää. Enkö sit ole varpeeksi väsynyt vielä tähän… :open_mouth:
Toivon, että jaksan pyristellä itekseni tästä selville vesille. Edes tuo mun puoliso ei tiedä, kuinka kärsin tästä juomisesta. Sillä ei varmaan ole mitään tunnontuskia omasta tissuttelustaan. Joskus sanoi, että pitäs vähentää, mutta eipä juuri muuta.

Mun tekis niin mieli näyttää sille että ilmankin pystyy olemaan.

Kello käy. Oon alkanut heräileen näin aamuyöstä, kun oon menny selvinpäin nukkumaan. Ei se mitään, oon ihan virkeä, ja nyt on taas kotitöiden aika :smiley: ulkoillutkin oon tälle aamua jo kertaalleen…

Hyvää tiistaita kaikille!!

Sä voit aivan hyvin itsekseenkin vähentää.
Kyllä varmasti niinkin onnistuu!

Ehkä mä oon ihmistyyppinä enemmän semmoinen “apuahuutava” tyyppi! Mun pitää päästä pölöttämään omia tunteita. Minkähänlainen mylly siellä pyörisi jos en olis saanut siellä välillä päästää höyryjä ulos! :laughing: :laughing: :laughing:
Tunnin aikana ehdin keskustella monenmonta asiaa ja saada uutta purtavaa pariksi viikoksi.
Onneksi on tämä palstakin. Ihan mielettömästi auttanut.
Mulla kynnys vissiin madaltunut vuosien myötä :smiley: :smiley: ja en toki siellä jää katselemaan, että löytyiskö tuttuja… , vaan nopsasti vilahdan ovesta sisään ja ulos. :sunglasses: :sunglasses: Onneksi on moisia paikkoja.
Mukavaa tiistaita!

En taida tietää, mitä tarkoitat, mutta kun tulee rekisteröityneenä Me Vähentäjät -sivulle, niin jokaisen otsikon vieressä on ensin sellainen isompi ikoni, “paperi” (jonka sisällä joissakin ketjuissa on liekki). Jos siinä on tummansiniset reunat, niin ketjussa on ymmärtääkseni lukemattomia viestejä. Jos uusia viestejä ei ole, niin se ikoni on haalea, harmaareunainen.

Sen oikealla puolella on pieni tummansininen ikoni. Ikään kuin sininen paperi, jonka oikea yläkulma on taitettu ja lisäksi siinä menee joku viiva. Sitä klikkaamalla pääset suoraan siihen viestiin, joka on vanhin lukematon viesti sinulle. Eli pääset jatkamaan lukemista siitä, mihin viimeksi jäit. Näppärää!

Sitten, jos haluatkin nähdä koko keskustelun vihoviimeisen viestin, niin kannattaa klikata sitä nuolta, joka on lähettäjän nimimerkin perässä oikeassa reunassa. Se toimii muistaakseni myös rekisteröitymättä.

Kiitos hemmentaali, kun selvensit minulle näitä laatikoita…en siis hokannut itse että pitää olla kirjautuneena et niistä voi seurata vastauksia! Oikeesti ketjujen lukeminen helpottuu nyt huimasti kun ei tartte selata joka kerta summassa et mihin oikein jäinkään…

Sylvia oli kirjotellut mulle kauniisti tuolla Varjoliljan ketjussa…vielä kuitenkin mietin sitä ulkopuolista apua… kynnys on vielä korkealla vissiin. Haluaisin uskoa, että pärjään iteksenikin, kunhan tätä päätöstä aikani kypsyttelen…nyt oon jo oikeeseen suuntaan menossa, kiitos myös Varjolilja sulle kannustavista sanoista.
Tämä plinkki on tärkeä!!
Kun vielä opin tätä sujuvasti käyttämäänkin :stuck_out_tongue:

kolmas nollapäivä tälläviikolla menossa, kriisitunnit alkaa olla ohi :unamused: oon kyllä tästä niin mielissäni ja huomenaamulla se vasta kivalta tuntuukin et meni pikkulauantaikin juomatta!

Jeeeee! Hyvä Marillion!!! :smiley:

peukutus tästä marillion :slight_smile: sitä kaavan murtamista ja onnistumisista iloitsemista, sitähän tämä on. Teetättää työtä, mutta sen arvoista tämä on. Päivä ja askel kerrallaan.

jeeeee marillion! peukutuksia täältäkin :stuck_out_tongue: hyvä sinä!

kiitos ihanaiset kannustajat!!
Tänään on plikki tosi hitaalla, ei oo päässy sivuille oikein millään. Nyt kun siis pääsin niin sanon tähän ketjuun Icetea, että ite tulee sanottua helpostikin että iskee masis päälle…josta ei tietty voi puhua samana päivänäkään todellisen masennuksen kanssa. Hätkähdin todella tuosta mitä kirjoitit.

Sitten siihen viinin pakastamiseen :smiley: eikö kärsi promillet kun jäätyy…?
Koomisia juttuja on tullu tehtyä viinapullojen kans (piilottelu)kuinka kekseliäs sitä voikaan olla kun juomista on kyse!!!

Hyvin siis meni 3 tipatonta päivää tällä viikolla. Tänään ostin 4 olutta ruokaostosten lomassa ja join niistä 3. Viimeinen tölkki on jemmattu jauhojen taakse odottamaan ens kertaa…ei tulis mieleenkään kaataa viemäriin :unamused:
Oluthan ei ole mulle varsinaisesti se ongelma, vaan viini…joten tuo saattaa säilyä makaroonipussin vieressä vaikka viikonkin.
Koko pitkä viikko meni ilman Alkossa käyntiä. Huomenna meinaan hakea tarkkaan harkitun määrän (2 pulloa), joka saapi riittää v.lopuksi. Odotan huomisiltaa ja kuhjotusta sohvalla. Sukantekelekin edistyy…pakko sanoa, että kyllä siinä rentoutuu, neuloessa. Joku muukin täällä sitä harrasti!?

Kiitos Marillion kauniista sanoistasi. Kyllähän alakuloa ja arkikielessä sanottuna masennusta on kaikilla ajoittain. Sitä mustaa kuilua toivottavasti harvemmalla. Ja itse iloitsen nyt kun kiipesin sieltä kuilusta ihan hämmästyttävän nopeasti ylös tällä kertaa. Tai en nyt ehkä ihan ulkona sieltä ole mutta reunalla kuikuilen ja valoa näkyy jo :slight_smile:

Hienoa Icetea, valoa siis näköpiirissä!!

Mua alko niin ahdistaa jo illalla tämänkin viikonlopun nuhruset aamut. Suututtaa ja inhottaa niiiiiin paljon…onko lipittely iltaisin todella sen arvoista?!? Siinäpä minulle miettimistä tähän iltaan.

Nythän mulla alkaakin koettelemusten viikko. Loma, joka huipentuu ens viikonlopun pikkujouluihin. Tipatonta menen suunnitellusti arki illat lomasta huolimatta (!!). Jännittää jo nyt vähän, ettei menis övereiksi sitten… :confused:

Kaikki hyvät tavoitteet on menny sitten päin peetä. Juotu on. Ja jokapäivä.
Joka ikinen aamuyö kun herään, päätän(!!) nyt alkaa se tipaton viikko. Sitten kun kello kallistuu puolenpäivän jälkeen, tuntuuki että eihän tässä niin oo hätäilyä sen tipattoman kanssa, alotan vasta huomenna…
Toki tämä joulukuu on haasteita täynnä, mutta silti vituttaa.
Yritän nyt enempiä vauhkoamatta viedä tämän vuoden loppuun kohtuudella ja vuoden alusta lähtee se kuuluisa Tammikuu jonka vien tipattomasti vaikka hampaat irvessä.

Niin ja pullo punkkua on mennyt tänään.