Tästä on hyvä jatkaa

[quote=“juhanikari”]
Onnittelut ok olevista maksa-arvoista! Mäkin mittautin ALAT arvoni ja kunnossa oli!

Unohdin mainita että multa mitattiin ALAT arvo koska käytän myös paljon lääkkeitä. Mutta yleisesti maksan kunnosta se kertoo.

t. Juhani

Juomapäiväkirjalle taas jatkoa. La, su, ma meni tissutellessa, aivan niinkuin suunnittelin. Sen verran juominen pysy aisoissa että krapula ei ollut kummoinen. Viime yö sitten menikin sängyssä pyöriessä, hikoillessa ja painajaisia katsellessa.
Nyt kun olen onnistunut harventamaan näitä juomispäiviä, niin seuraava tavoite voisi olla näiden useampien päivien putkista luopuminen.
Vappu ei pelota kun tässä on nyt edessä muutama tiukka työpäivä ja vaikka vappu sattuukin olemaan vapaa, niin en viinalastia aio hakea. Muutama siideri on kaapissa, ne juon jos tuntuu että houkuttavat liikaa.

Hei mulla sama juttu! olen jo onnistunutkin vähentämään useamman päivien juomisia, mutta se vaara piilee pinnan alla eli sama projekti menossa!
Kyllä me siihen pystytään. Tsempit.

Juu kyllä uskon että varmasti pystytte :slight_smile: jokainen onnistuminen vie kauemmas aiemmista tavoista. Mulla on nyt ollut tämä pe-la tissuttelu päällä, tosin määrät ovat olleet mukavasti pienempiä kuin aiemmin. Kyl tää tästä!

Hei kaikille ja tippa linssissä lueskelin teidän juttuja, jotka parisuhdeongelmista, suruista ja läheisen huumeidenkäytöstä kirjoittelitte. Jaksamista teille kaikille! Elän mukana teidän murheissanne kun itsellä ei nyt juuri suurempia meneillään.

Ajattelin tulla ilmoittamaan, että kävin sittenkin, parin päivän takaisesta uhoamisesta huolimatta, viinakaupassa. Tuntuu aika vaatimattomalta “ongelmalta” juuri nyt. Yövuoro vielä töissä ja huomiset autolla ajot ja sitten katson poksahtaako vai ei.

Aurinkoista vappuviikonloppua!

Kyllä se vain istuu tiukasti olkapäällä tuo vanha ystävä viinapiru. Olen tässä viimeisen parin kuukauden ajan kuvitellut hallitsevani alkoholinkäyttöäni, mutta nyt pari päivää viina on vienyt naista.
Alkuperäinen suunnitelma oli että voin ottaa sekä sunnuntaina että maanantaina. Sitten tilanne muuttui, enkä sunnuntaina olisi saanutkaan tissutella, mutta kuinkas kävikään. Korkki aukesi ja eilen aamulla jouduin sitten olemaan kädet täristen auton ratissa. Humalassa en missään nimessä ollut, mutta en ole satavarma olisinko nollaa puhaltanut jos semmoista olisi pitänyt tehdä.
Kun autoa ei tarvinnut ajaa kuin aamulla niin jatkoin juopottelua koko päivän. Nyt on juotu omat ja osittain miehenkin juomat. Jos olisin ollut eilisen yksin kotona kuten alkuperäinen suunnitelma oli niin tilanne olisi ihan ok. Mutta kun nuoriso jäikin kotiin, niin ärsyttää ja hävettää että en pysty olemaan juomatta kun he ovat paikalla.
Nyt krapula jäytää päässä ja vatsassa. Mutta eiköhän tästäkin nousta.

Jos se olisikin niin yksinkertaista, että senkun päättää olla juomatta tai että ottaa silloin-ja-silloin sen-ja-sen verran, niin eipä tätä palstaa tai päihdepalveluja tarvittaisikaan.

Mitään viisasta minulla ei taida olla sanottavana, mutta mennyttä et joka tapauksessa voi muuttaa, joten parasta varmaan yrittää ottaa siitä opiksi se, mitä siitä on opittavana, ja katsoa sitten eteenpäin. Mukavaa vappupäivää!

Edit: Jatkan vielä sen verran, että ettehän kuitenkaan, rakkaat Plinkkiläiset, hyppää rattiin humalassa. Itse en uskalla edes ajaa autoa. Ei minun ole Helsingissä asuvana tarvinnutkaan, vaikka kortin olen yli 30 vuotta sitten hankkinutkin. Mutta pelkään niin paljon aiheuttavani vahingon, että en ole halunnut tarttua rattiin, vaikka Edam on yrittänyt rohkaista. Eilinen kuolonkolari Keski-Suomessa oli minulle taas iso juttu. Tiedän kyllä, että tilastollisesti todennäköisyys joutua sellaiseen on pieni ja että nykyisillä elämäntavoillani on paljon todennäköisempää, että käy huonosti ihan muusta syystä. Jotenkin kynnys ajamiseen on vaan noussut kamalan korkeaksi. Ensimmäinen poikaystäväni loukkaantui pahasti vakavassa autokolarissa, oli ensin teholla ja sitten useita kuukausia sairaalassa ja sen jälkeen kuntoutuksessa, eikä koskaan palannut täysin ennalleen (päävamma). En kuitenkaan usko, että se on pelkoni taustalla, onhan siitä kohta 40 vuotta.

Ikävä kyllä itse-ajavat autotkaan eivät pysty välttämään onnettomuuksia :confused:

I feel your pain Helena. Mulla on kanssa mennyt vähän päin p:tä nämä viime päivät, tosin arvasinkin sen. Nyt on krapulaoloa mitä vihaan.

Minulla oli jo alustavasti hölmö suunnitelma aluillaan että juopottelisin ensi viikon(kin) vapaapäivänä, mutta onneksi tytär ilmoitti että on tulossa kotia ja tarvitsee kuljetuspalveluita. Puff, sinne häipyi se suunnitelma.

Säätiedotukset lupaa lämmintä ja aurinkoista viikkoa, kelpaa just tällä hetkellä. Yövuoro vielä ja sitten voisi miettiä koti- ja pihapuuhasteluja.

juu, ei mitään vapaapäivän drinksuja, Helena. oikein ajateltu :smiley:
nythän on muuten taas rikkonainen viikko kun torstaina on pyhä. eli eritoten keskiviikolle tsempit kaikille jotka viettävät vapaata helatorstaita!

Niinhän siinä kävi, että juopotteluksi meni tämänkin viikon vapaapäivät. Tuossa juuri heräillessä päähän pälkähti ajatus, että kannattaako tästä nyt olla kovinkaan ylpeä? En mää viitsi itseäni morkatakkaan, tehty mikä tehty, ja voihan sitä ajatella että jospa sitä joskus vielä tulisi fiksummaksi ihmiseksi.
Tänään sitten töihin, tiedossa on 7 päivän työputki. Ens viikolla jatkuu juomaputki, mutta eipähän tarvitse juoda yksin kotona, vaan sosiaalisemmissa merkeissä.

Lähipäivät tuo tälle alkoholistille omat haasteensa kun olen muutaman ystäväni kanssa lähdössä Tallinnaan.

Toimintasuunnitelmaa olen miettinyt ja se on lähinnä tämä: Ei kaatokännejä.
Yritän pitäytyä siiderissä ja muissa miedoissa juomissa ja pysyä erossa yhdestä lempibaarijuomastani, salmiakkishotista.
Jos juon samaan tahtiin kuin pienet, kevyet ja ei-alkoholisoituneet ystäväni, niin ei huolta känniövereistä.

Mutta luvassa on varmasti naurua ja hauskanpitoa, yltäkyläiset hotelliaamiaiset, toivottavasti löydetään hyviä ruokapaikkoja ja jospa tämä auringonpaistekin jatkuisi.

Tuliaisia joutuu myös tuomaan, mutta murehditaan niiden kulumista sitten reissun jälkeen.

Hauskaa matkaa Helena! Otan alkolasin viereen lasi jotain muuta juomaa niin ei kulu niin nopeasti :slight_smile: tätä mä aina yritän seurassa juodessani.

minunkin puolesta oikein mukavaa reissua, Helena :smiley:
Tallinna on yksi lempikaupungeistani. menkää Kopliin, ratikka 2 kulki sinne ainakin ennen. jos siis vanha kaupunki on jo monet kerrat nähtynä. toisaalta siitä vanhasta kaupungista ei ikinä saa tarpeekseen. ruokapaikkoja en osaa suositella. ehkä Vilmalla ois hyviä vinkkejä?
tsemppaa Helena! kerran ostin itselleni rannehelyn heti matkan alkajaiseksi, joka muistutti minua siitä että tarkoitus ei ole juoda reissua pilalle. semmoista helyä suosittelen kaikille, jos ei kuulosta ihan hömelöltä :unamused:

ja Pecorinon idea on hyväksi todettu sekin. raikasta kuplavettä kylkeen. eritoten näin helteisillä keleillä!

Oijoi Tallinna onkin kiva kaupunki! must aon ihanaa vaan vaellella siellä ja mennä tuonne ja sinne :laughing:
Useampi hyvä ruokapaikka on tullut siellä koettua, mutta enhän minä niitten nimiä muista :open_mouth: ja sitten ne kahvilat on jotain aivan parasta! ja tosiaan jos vähän sinne sivummalle menee katselemaan eikä siihen “keskusaukiolle-vai-mikä-se-nyt on” jää.
Ja kannattaa sopia itsensä kanssa tosiaan, että jättää nyt vaikka ne shotit kokonaan väliin. Ne on ollut minunkin heikkous vaan nykyään en enää niitä harrasta. Ja tosiaan sitä vettä tilaa aina pöytään kun kyllähän nämä helteet sitä vaatii.

Mutta oikein mukavaa reissua ja vaikka muutaman rajotteen laittasitkin viinan suhteen niin ei se ole pois siitä hyvästä reissusta. Päinvastoin jälkikäteenkin vielä parempi olo :slight_smile:

Hyvin reissusi menee, et varmasti vedä mitään overeitä. Menet vaan muiden tahdissa ja nautit päivästäsi.

Ja joo, tämä herkkuperse voi antaa suosituksia ravintoloista :smiley: . Nämä kyllä ovat kaikki sellaisia että pöytävaraus on suositeltavaa.

• Rataskaevu 16 - vanhassa kaupungissa oleva todella mahtavan hyvä ravintola, yksi parhaita koko Euroopassa missä olen käynyt ja kuitenkin edullinen
  • Leib Resto - myös vanhassa kaupungissa. Kestosuosikki.
  • F-Hoone Telliskiven alueella

Tuolla Telliskiven alueella on nykyään useita hyviä ravintoloita, mitä en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Ja siellä on myös kaikkia hauskoja pikku puoteja alkanut ilmestymään. Siellä kulkemista suosittelen myös, jos ehditte.

Oikein hauskaa reissua!

Nähdään Tallinnassa, Hellu! Minäkin olen tässä loppuviikon ja viikonlopun aikana sinne suuntaamassa. Pitäisiköhän minun hankkia t-paita, jossa lukee Hemmentaali, jotta tunnistaisit ja voisit antaa jonkin salaisen merkin. :laughing: Ravintolavinkkejä jo saitkin, Rataskaevu 16:ssa on tosi persoonallinen ja hyvä palvelu, ja F-Hoone on jo pitkään ollut suosittu. Ehdottomasti pöytävaraus, jos niihin haluat. Vanaema Juures on myös omasta mielestäni hyvä, itse menisin mieluiten Vegan Restoran V:hen, mutta matkakumppanini on sekaani, joten se jää väliin.

Tallinnassa ei näytä lauantaina olevan kuin 17 C ja pilvistä tämän hetken sääennusteen mukaan. Toisaalta kaupungilla kiertelyyn se on ihan sopiva sää. Minä ottaisin myös mielelläni vastaan vinkkejä tutustumisen arvoisista kohteista. Telliskivi on kiva alue, siellä on mm. tuo F-Hoone ravintola ja lauantaisin kirpputorimeininkiä. Koplissa en ole koskaan käynyt. Enimmäkseen on tullut liikuttua vain vanhan kaupungin sisällä.

Edit menovinkki: visittallinn.ee/fin/matkail … aja-paivat

Kiitos kaikille vinkeistä ja tsempeistä!

Viinarajoitusten asettamisella itselle on tosiaankin se tarkoitus että reissusta tulisi onnistunut eikä tarvitsisi loppuelämää kuunnella kavereiden kuittailuja siitä kuinka Helena silloin Tallinnassa örvelsi. Niitä houkutuksia siellä kun riittää!

Vielä pari tuntia kun auton keula kääntyy kohti Helsinkiä ja aamulla mennään sitten meren yli.

Ja hemmentaali, moikataan kun nähdään. Mulla lukee kans paidassa: Olen Helena ja alkoholisti :laughing:
Mutta sovitaanko että me ei olla ne jotka aamuyöstä viimeisinä konttaa oksennusta hiuksissa yökerhosta hotellille?

Ei oo totta, myös mä olen Tallinassa lauantaina!

“Tyttöjen viikonloppu”, jonka mä omalta osaltani typistin päivämatkaks. Mut tunnistaa kolatuopista :mrgreen: