Juomisen lopettamisen jälkeinen toinen päivä menossa! Ja niitä lopettamisia on ollut kymmeniä ja kymmeniä. Olo alkaa pikkuhiljaa helpottumaan, vatsassa vielä vähän vääntää ja olo on väsynyt ja nuutuinen. Takana siis reilun viikon loma, josta 5 päivää meni juomiseen. Osittain aamusta iltaan.
Tämän viikon krapuloissa tein vakaan päätöksen että nyt tämä kotona yksin juominen saa loppua. Krapulassa tuli vahvasti semmoinen olo, että kuolema on kohta edessä jos tällä vauhdilla jatkan.
Edessä olisi kivasti vielä viikonloppu. Ehtisi pari päivää kiskoa viiniä. Mutta nyt viinakaupan ovet pysyvät minulta kiinni.
Itsekseni tässä mietin, että mitä juomisen tilalle? Mitä ihmettä te ihmiset teette niinä iltoina, vapaapäivinä, viikonloppuina jotka ennen kuluivat pöhnässä sohvalla teeveetä tuijottaen?
Kokonaan alkoholin jättäminen ei ole tavoitteeni. Sosiaalinen juominen on tähänkin asti ollut vähäistä ja sitä aion tilaisuuden tullen harrastaa jatkossakin. Yhtenä tavoitteena voisi olla että joku aina näkee mitä juon. Eihän siinä yhdessä viinilasissa ruuan kanssa mitään hävettävää ole, mutta siinä on, että jälkkäriksi vetää salaa pari pulloa lisää.
Senkin tiedän, että jos kotiin ostan reilun satsin viinaksia niin ne menee heti tilaisuuden tullen. Mitään “vierasvaraa” on turha ostaa sillä mielellä että voin sitten ensi viikolla juoda jos tekee mieli. No, tekeehän se mieli , aina ja heti.
Kiitos kun sain avautua ja kiitos jos jaksoitte lukea!
Minulle on ollut aika tärkeää oppia se, että kun en juo teen ihan samaa kuin silloin juodessakin. Eli istun sohvalla ja tuijotan TV:tä tai luen kirjaa. Erona vaan se, että muistan vielä seuraavana päivänä mitä olen katsonut tai lukenut.
Tarkoitan sanoa sitä, että minulle ei toimi se, että pitäisi olla jotain korvaavaa tekemistä koko ajan. Tapani kun on ollut juoda vaikka puolet lauantaista. En voi olla puolta päivää urheilemassa, ulkoilemassa, harrastamassa tai mitään muutakaan. Siksi minun on pitänyt opetella olemaan siinä paikoillani lorvimassa ihan ilman mitään päihteitä. Kun sitä muutaman viikonlopun harrastin tajusin, että sehän on oikeasti ihan kivaa. Sitähän tein silloin joskus ennen kuin aloitin tämän joka viikonlopun ryyppäämisen. Ja viikonloppu tuntuu niin paljon pidemmältä.
Mutta jos sinulle tuo ei sovi, niin sitten suosittelen ulkoilua, elokuvia, teatteria, näyttelyitä ja kavereiden tapaamista kahvilassa.
Tosi hyvä huomio Vilma. Katson tv:tä tosi vähän ja nyt kun ajattelen niin vielä vähemmän selvin päin. Ehkä sitä voisi oppia rentoutumaan tv: ääressä ilman sitä viinipulloa.
Hyvin valitettavaa todeta että itse saan pienestä määrästä alkoholia paljon virtaa. Esim jaksan / viitsin paljon pitemmän koiranlenkin kuin selvinpäin, vaikka sen pitäisi olla päinvastoin!
Nuorena miehenä kävin sinkkuna AA:ssa rauhoittumassa, vaikkei ollut tarkoituskaan lopettaa. Eihän sitä tarvinnut kertoa mutta sai olla raittiissa seurassa ja oli ajankulua. Paljon tsemppiä!
Pakko kommentoida, että erittäin hyvin sanottu. Tätä minunkin pitäisi opetella. Olen ehkä liikaa keskittynyt siihen, että pitäisi keksiä koko ajan jotain korvaavaa tekemistä.
Täytyy kuitenkin lisätä että joskus lorviminen saattaa aiheuttaa ahdistusta ja silloin kannattaa lähteä vaikka pitkälle kävelylenkille, muttei tarttua pulloon!
Yövuoron jälkeinen nukkumispäivä. Tänään olisi perinteisesti niin mun viinapäivä. Kun on jo valmiiksi valvomisen jäljiltä pöhnässä, niin olisi niin ihanaa viinipullon seurassa vähän vielä pöhnää lisätä.
Mutta ei tänään. Talossa ei viinaksia ole ja hyvä niin. Ennen iltaa lasin kutsu kävisi varmasti vastustamattomaksi. Pienin askelin kohti vähentämisen ihanuutta.
Vaikka viime viikolla uhosin että maaliskuusta tulee tipaton, niin huomasin jo viime yönä vilkuilevani työvuorolistaa ja vapaapäiviä sillä mielellä että milloinkahan sitä voisi seuraavan kerran tissutella. Mielitekoja on mutta onneksi tosi hyvää päivää niiden toteuttamiseen ei nyt ole näköpiirissä.
Hyviä päätöksiä ja ajatuksia sulla. Mäkin mietin että mitä teen / miten rentoudun jos en juo. No, mä olen silloin iltasyöppö (kuten tänään). Liikunta auttaa mulla myös. Joskus tuntuu että juon siihenkin fiilikseen että olen jotenkin ylikierroksilla. Tähän ylikierroksilla olemiseen auttaa liikunta. Sitten mä myös luen suht paljon. Tosin lukiessakin olen tottunut ottamaan drinkkiä… Mutta Joo, yritän sitä että lukeminen auttaa nukahtamiseen alkon sijaan. Muuta ns. korvaavaa tekemistä ei tule itsellä mieleen .
Tervetuloa porukkaan minunkin puolesta Helena100
Mulla tättä vähentämistä rapia vuosi takana ja komivuorotyötä tekevänä varsin tuttu juttu tuo nukkumispäivän pöhnän avittaminen viinillä aluksi kun aloin vähentään niin mä sovin vapaapäivien aamuiksi aina menoja ettei vaan tullut houkutuksia ylimääräsille juomisille. Aikansa se toimi, mutta sitten se alkoi ärsyttää kun kyllähän vapaapäivän aamuina oli mukavempi rauhassa chillailla krapulatta kahvikupin kanssa kun aina sännätä liikkeelle.
Ja sitä minäkin ihmettelin, että mitä ne ihmiset tekee jos ne ei vapaapäivinä juo mutta kyllä se vaan on ihan parasta kun selvin päin laiskottelee sohvalla ja aamulla herää krapulatta toki en kokonaan ole alkoholia lopettanut, mutta mottona on se etten joka vapaalla enää juo ja nautin suunnattomasti noista vapaista jolloin en juo pisaraakaan. Siitä olen nyt alkanut ammentamaan voimaa niille illoille kun tekee mieli aukasta viinipullo.
Työvuorolistan vilkuileminen sillä silmällä on tuttu juttu…mutta sekin vähenee ajan myötä kun vaan opettelee sinnikkäästi uutta kaavaa!
Kiitos Pecorino, viikonloppu meni hyvin. 3-vuorotyötä tekevänä olin viikonlopun töissä. Mutta nyt viikolla tulee tekemään tiukkaa, seitsemän työvuoron jälkeen on yksi vapaa ja muutenkin ulkoiset asiat semmoisella mallilla että voisin yhtenä iltana vähän tissutella. Katsotaan nyt miten käy, mieliteko on kova. Mutta jos kurvaan viinakauppaan niin ostan vain pienen satsin ja jos innostun juomaan niin juon vain vähän ja ehdottomasti lopetan yhteen iltaan. Tiedättehän te kaikki nämä lupaukset .
Joo, “mä otan vain pari rentouttavaa, sivistyneesti ja fiksusti” mulla on taas vaihteeksi juuri sellainen mieliteko päällä mutta vielä toistaiseksi ei ole kuin limulasi pöydällä. Tsemppiä meille.
Niinhän siinä kävi kuten ennustin että eilen tuli “sivistyneesti” viiniä lipiteltyä. Pienen pieni krapula jäytää päässä. Kyllä olis makiaa jatkaa tissuttelua nyt heti aamusta, mutta onneksi pitää lapsi hakea illalla bussipysäkiltä niin ei pysty. (Täällä maalla se tarkoittaa 12 km autolla.)
mulle on tarttunut vilmaston positiivinen suhtautumistapa. Helena, et kuitenkaan juonut kaatokännejä, niinkin voisi käydä. ja niin monelle käykin. nyt siis vaan uusia tavoitteita uudelle viikolle. tsemppiä Helena. ja kiitos kun kannustat aina toisiakin, kuten monet muutkin. eläköön ryhmävoima!
Tällä viikolla on pari iltaa, etten pysty viinan houkutusta vastustamaan, mutta ensi viikko ja pääsiäinen menevät ilman juominkeja. Pääsiäiselle osuu aika monta työvuoroa ja kun alkoholia käyttämättömät lapseni (toinen aikuinen, toinen melkein) tulevat kotiin, niin en ehdi enkä kehtaa juoda. Toivottavasti. Päätöksessä pysyminen vaatii toki sen että talossa ei ole viinaa.
tervehdys,
noi juhlapyhät on kanssa välillä riesa tässä meitin ongelmassa.
muistan kun ensimmäisenä vuona täällä Plinkissä vietin itsenäisyyspäivää siten, että ostinkin olutkuormani/viinipullollisen(sten) sijaan pullollisen Pommacia. veljet mikä voittajaolo oli jälkikäteen!
lisäksi muistan kun pohdin kaupassa että kamalan kallistakin. heko. ihan kuin olut tai viini ei maksaisi!
mutta niin merkittävä valintani oli että vieläkin kyseinen episodi palautuu mieleeni hyvänä muistona.
muistaakseni itsenäisyyspäivä osui perjantaille, en ole varma, joten viikonloppu oli pitkä.
olin tosiaan vasta aloittanut plinkkailuni ja otin pieniä askeleita, pienen pieniä tavoitteita.
ja kun yksikin tällainen pieni tavoite oli onnistunut, motivaatio yrittää uusia vastaavia kokemuksia kasvoi kasvamistaan. onnistumisenkin tunteeseen voi jäädä koukkuun. niitä haluaa lisää ja lisää. niin minulle ainakin kävi.
hienoa että lapset tulee, jos se himmaa mielitekojasi! tsemppiä paljon!
Moikka
Mä olen pääsiäisen vapaalla (päivätyö) joten silloin otan seuraavan kerran. Nyt tää päätös pitää mutta siis kyllä mulle on pitkät vapaat hankalia olla ottamatta. Ja jos muulloin se käyttö olisi normaalia niin mikäs siinä.
Onpas kevyt olo kun tämän viikon viinat on juotuina. Oli jo eilen että sunnuntai aamusta huolimatta ei ole krapulaa. Tuleva viikko menee pääsiäisestä huolimatta nollalinjalla. Tiedossa on monenlaista velvollisuutta, lähinnä autolla ajamista, sekä tietenkin työt.
Olen kärsinyt koko aikuisikäni kevätväsymyksestä/ahdistuksesta/masennuksesta mutta tämä kevät on ollut sen suhteen parempi. En edes muista milloin olisin ollut näin hyvässä henkisessä hapessa tähän aikaan vuodesta.
Positiivisin mielin uuteen viikkoon!