Tarttis tehdä jotain

Kiitos @Tämiss kannustavista sanoistasi. Tämä on välillä yksinäistä puuhaa tämä raittiudessa pysyminen ja varsinkin retkahtamisen jälkeen oikean kurssin löytäminen ja siinä pysyminen. Tulee nykyään niin monesta asiasta itseä soimattua.

5 tykkäystä

Moi! Ihan minun tekstiä voisi olla tämä.. Siis juuri tuo, että parin oluen jälkeen on mahtava olo ja juttu kulkee. Vielä muutama lisää ja on kivaa.. Mutta jossain vaiheessa, yleensä kun on juonut sen yli 10 niin alkaa tulla väsähtäminen, välillä kiukku/negatiivisuus tai jos ei mitään näistä niin ainakin liian kova humala ja sitten muisti alkaa pätkiä.. Voi tuntua vielä kivaltakin siinä tilassa, mutta seuraavana päivänä harmittaa, kun ei muista mistä on puhunut yms tai muistaa osan ja loputon kelaaminen alkaa miten mikäkin meni. Usein olen humalassa sellainen kaikkien kaveri/terapeutti. Tykkään jutella syvällisiä ja vakavista aiheista yms ja humalassa tuntuu olevinaan, että kaikkien kanssa pääsee niin hyvin juttuun ja keskustelut (juomat) vie mennessään ja on niin helppoa parantaa maailmaa yms, vaikka selvin päin jos joku kuuntelee niin ei varmaan se juttujen taso sitten niin hyvä ole ainakaan siinä pahimmassa humalassa, vaikka itse olevinaan hyvinkin skarppi on.

Tuota kuulee, että voihan sitä lomalla ottaa mukavasti baarissakin välillä yms. Eräs kaveri juuri sanoi, että ethän nyt kokonaan lopeta, kun kesällä voitaisiin mökille mennä ja miten mukava siellä ottaa. No ei ole yleensä ollut mukavaa. Alkuun hyvät syvälliset jutut ja sitten jopa nahistelua/tyhjänpäiväistä jorinaa ja aamulla lisää juomaa, kun olo on niin tympeä ja heikottaa yms. Täytyy yrittää vaan ajatella, että ottakoon ne ketkä tuntee, että siitä ei ole haittaa ja se on mukavaa. Itsekin siihen on sortunut niin monet kerrat, että ei mitään järkeä kerrassaan. Aina kuvittelee, että nyt mukavasti otetaan ja seuraavana päivänä jotain touhutaan ja arki jatkuu, mutta ei se omalla kohtaa yleensä niin mene. Tulee niin kamala väsymys ja henkinen ahdistus, että kaikki muu jää takan alalle. Mielessä vain, että jos nyt muutaman saisi niin olo helpottaa ja virkistyy yms. Se on sitten hetkellistä ja kaikki huononee vaa. Iskee sellainen kerta kaikkinen tylsyys yms.

Jotenkin se pari annosta jo käynnistää himon juoda lisää ja kun pieni nousuhumala häviää niin kyllä sitä juomaa tarvitsee lisää. Ei vaan voi/halua pysäyttää sitä tunnetta. Tuntuu, että kun on muutenkin tunteellinen ja herkkä ihminen niin alkoholi oikein buustaa näitä tunteita ja yleensä olen hillitty ja rauhallinen niin joskus jopa äkäinen ja vittumainen juotuani liikaa. Kyllä siinä vaan itse muuttuu tosi paljon. Kaikille alkoholi ei vaikuta niin. Esim kumppanin tunnetilat pysyy hyvin samankaltaisena, kuin selvin päin. Tietysti iloisempi/puheliaampi saattaa olla, mutta muutos ei ole niin huomattava. Itse myös huomannut, että usein illan lopussa, kun pitää nukkumaan mennä alan miettimään jotain negatiivista ja saan pahan mielen ja saatan tartuttaa sen kumppaniin. Luulen, että se johtuu siitä, kun juomat loppuu ja hauskuus loppuu eikä itse halua lopettaa vaan haluaisi vaan jatkaa vielä, kun toiset menee nukkumaan. Itse aina etsin olisiko vielä joku juoma, kyllä yksi pitää ainakin juoda ja jos sitä ei ole alkaa synkkyys. Ei toki aina, mutta melko usein. Siinä huomaa eron, kun kaverit lähtee nukkumaan ja itse jää kukkumaan niin ei se oikein terveeltä vaikuta.

Tsemppiä juomattomuuteen! Hyvin se menee. Joskus ihan hyvä myös kirjoittaa ylös esim edellisen juomakerran hyvät ja huonot asiat. Huonoja itsellä aina enemmän ja pitemmän aikaa ne huonot kummittelee.

3 tykkäystä

Sinä kyllä puhut, siis kirjoitat, niin minun suullani @Snowangel Varsinkin tuo sana “tylsyys” pysäytti. Olo on todella tylsä! Tuttuja tuntemuksia, tekoja, joista kerrot. Kiitos, kun jaoit tuntemuksesi. Palaan kirjoitukseen vielä uudestaan.

3 tykkäystä

Katkaistaan tämä lause tähän. Piste.

Taka-askelta kannattaa miettiä vain sen verran, että käy läpi hetkiä ja ajatuksia ennen tapahtunutta, että mikä siihen johti ja pyrkii tekemään jatkossa toisin. Siinä se. Tapahtuneen märehtiminen yhtään enempää tekee heikoksi.

Yksinäinen puuha on totta ja se tekee lopettamisesta vaikeaa. Mieli ja kieli ovat onneksi joustavia. Minulle auttaa kun totean samasta asiasta, että raittiudessa pysyminen on itsenäistä puuhaa. Ja kas, sama asia näkyykin täysin eri valossa.

6 tykkäystä