TÄRKEÄ TIEDOTE pk-seudulla asuville!!

Sen verran, mitä oon sun kirjoituksia lukenut, olen sitä mieltä, että sinulla on joko tahallinen tai tahaton tavoite saada ihmiset ärsyyntymään. Kaipaat selvästi väittelyitä. Olenko väärässä? Rehellinen vastaus, kiitos.

Ja minua totta kai ärsyttää tuo sinun suhtautumisesi käyttäjiin. En kiellä sitä, että jokainen käyttökerta on valinta, enkä sitä, että lopettaminen on mahdollista. Jokainen meistä on vastuussa tekemisistään. Mutta se ei tarkoita, etteikö käyttäjä myös olisi vakavasti sairas: “valinta” on vain näennäistä silloin, kun käyttö on pakonomaista toimintaa. Siinä on aika helvetin vähän sitä omaa tahtoa ja valinnanvapautta jäljellä. Samoin lopettaminen on mielettömän vaikeaa, eikä se todellakaan riitä, että päättää ryhdistäytyä. Lopettaminen on moninaisten päätösten ja pitkäjänteisen työn tulos, ja hyvin harvalla on tietoa ja voimaa toteuttaa se projekti itsenäisesti. Jos ihminen on koukussa urheiluun, ja loukkaa itseään jatkuvasti, yhteiskunta hoitaa hänet kerta toisensa jälkeen kuntoon. Keksin tuon vertauksen äsken, ja siinä on varmaan joku vialla, mutta ehkä ymmärrätte pointtini: päihteiden käyttäjiä demonisoidaan, koska ihmiset pelkäävät tuntematonta ja haluavat syntipukkeja. Tosiasiassa narkomaani on sairas ja tarvitsee yhteiskunnalta tukea (vaikka olisikin itse syypää sairauteensa). Oletko näätä eri mieltä?

Tähän haluasin muistuttaa, että nyt vuoden alusta tuli voimaan uusi laki jossa esim. työmarkkinatukea ja asumistukea saava voi ansaita n.300euroa/kk pätkätöillä ja se ei vaikuta lainkaan laskevasti tukirahoihin.

Olen sossun asiakas. Mitä vaaditaan, että saisi tuota työmarkkinatukea? Et ehkä tiedä, mutta kysynpä kuitenkin, jos sattuisit tietämään.

Vituttaa, kun olen kuntouttavassa korvaushoidossa, ja siellä tulee tosi huonosti tietoa erilaisista vaihtoehdoista, mitä voisi alkaa korvaushoidon jälkeen (tai sen loppuvaiheessa) tekemään. Tuntuu, että haluaisivat vaan pitää meitä siellä niin kauan, että on vuosia ollut TÄYSIN putsina. Ei kukaan jaksa olla täysin putsina, jos ei ole elämässä mitään muuta sisältöä kuin klinikalla juokseminen.

Olin itse myös usemamman vuoden sossunasiakas (johtuen vakavasta päihdeongelmasta ja kykenemättömyydestä tehdä mitään). En itse saanut työmarkkinatukea koska minulla oli työkkäristä tullut karenssi. Karenssin sain pois olemalla vähintään 3kuukautta kuntouttavassa työtoiminnassa (3pv/viikko/5h per päivä)) (työn aloittamis hetkellä alkoi heti korotettu työmarkkinatuki 710e/kk+9e/duuni päivä+joku lapsikorotus 4e/duunipäivä. Asumistuki pysyi täysin samana.

Tämän kuntouttavan duunin jälkeen pääsin osa-aika duuniin jota teen vain tuohon 300euroon asti eli n. 25-30h/kk:ssa. Ja loppu duunit mitä haluun tehä niin sitten pimeesti :mrgreen:
Eli saan valtiolta tällä hetkellä normaalin työmarkkinatuen n.710e+asumistuen eikä tuo 300e jonka tienaan laillisesti vaikuta mitenkään minun tukiini.

Ja jos elää jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla tai sen lähimaastossa niin käteen jää helposti käyttörahaa se 750-800euroa. Ja sillä itseasiassa elää ihan leveesti varsinkaan kun ei polta eikä juo :slight_smile: Ja omasta mielestä tuollaisen 25-30h duunia kuukaudessa on todella stressitöntä ja pieni määrä.

Hmm… Sounds good. Pistetään harkintaan. Tänks. :slight_smile:

Suosittelen tätä järjestelmää. Rahat yli tuplaantuu verrattuna sossun masseihin ja tosiaan 25-30h/kk:ssa duunia on aivan naurettavan pieni määrä. Lopun ajan voi sitten omistaa harrastuksille, mahdolliselle perheelle/läheisille ja omaan hyvinvointiin :sunglasses:

Ps. Lisäisin itseasiassa vielä sen, että nykyään ei seurustelukumppanin/samassa taloudessa asuvan tulot vaikuta näihin rahoihin millään tavalla. Paitsi tietysti asumistuki on yhteinen.

Toki usein on tarkoituksena saada vastapeluri ärsyyntymään. Itse olen myös lukemattomia kertoja provosoitunut jonkun kirjoittelijan jutuista, suunnattomasti hämmentää ja säälittää monien plinkkiläisten välinpitämättömyys itseään ja muita kohtaan.

En minä käyttäjiä mitenkään erityisesti kammoksu. Ihan tasapuolisesti inhoan kaikkea paskaporukkaa, eivätkä luonnollisesti kaikki käyttäjät tähän ryhmään lukeudu.

Ymmärrän oikein hyvin miksi esim. joku pitkänlinjan jarrupää ei ota itseään niskasta kiinni, jollain tuohonkin pisteeseen vaan on päädytty. Henkilö joka alkaa vaikkapa niiden hitaiden kanssa ihan tosissaan leikkimään on käsittämättömän typerä, ja ansaitsee kaikki käyttönsä lieveilmiöt. Päihdeongelma on tosiaan itseaiheutettu sairaus, ansaitsevatkin he hoitoa, tästähän voi olla montaa mieltä. Minun mielipiteelläni nyt ei ole mitään merkitystä, se nyt vaan on pakko hoitaa.

Hetkinen, tarkoitatko ettei sossun toimeentulotukeen vaikuta puolison tulot? Onko se edes mahdollista. Vai siihen että jos työskentelee siinä ohessa?

^ Soikannel taisi puhua tuosta 300e/kk -hommasta, jota ei taida voida kuitenkaan sossun tuilla ees ansaita (korjatkaa jos oon käsittäny väärin!), vaan se liittyy työmarkkina- ja työttömyystukiin.

Tottakai sossunrahoihin lasketaan ihan kaikki. :imp:

Tarkoitin siis työmarkkinatuella eläjiä. Pointtini periaatteessa oli, että jos tuolta sossuntuilta pystyy/suostuu nostamaan itsensä työmarkinatukea saavaksi, asiat helpottuvat (myös ne raha-asiat) huomattavasti. Ei tarvi myöskään sossun kanssa tapella joka toisesta asiasta. Kelasta tämä rahojen vinkuminen on huomattavasti iisinmpää puuhaa :sunglasses:

Jep näin vähän ajattelin…

Mukavana boonuksena sossunrahoilta työmarkkinatuen saajaksi siirtymisessä olen nähnyt sen, että tiliotteita ei tarvitse lähetellä mihinkään. Täten tilillä saa olla liikennettä ihan sen verran kuin haluaa suuntaan tai toiseen. Ei sillä etteikö erilaisia “salatilejä” sun muita nettilompakoita olisi jo ihan tarpeeksi olemassa… Loppuu se vitun kyyläys joka ainakin itseäni ketutti joskus. Onhan se nyt perseestä jos vanha isoäiti pienistä eläkkeistään laittaa pojanpojalleen vähän massii synttärilahjaks ja sossu ottaa senkin huomioo ja vähentää tuista.

Mun mielestä se on hieman huono diili jos suostuu menemään esim. siivoomaan 8h/pv ja tienaa vain n.450euroa enemmän kuin mitä minä tällä järjestelyllä. Tietysti miten kukin aikaansa arvottaa? :confused: Mutta täyspäivätyö 160h/kk:ssa on kuitenkin aika paljon enemmän kuin minun 25-30h/kk:ssa. :mrgreen:

Tietysti jotku ei halua tehdä mitään ja jotkut eivät pysty, mutta kyllä mielestäni järjestelmä kuitenkin edes hiukan kannustaa tekemään edes jotain jos suinkin vain kykenee. Ainakin jos sen tekee näin… Täytyy vain muistaa olla tekemättä liikaa sitä duunia, muuten menee tuet :mrgreen:

Joskus pilveä polttaessani muuten hoksasin tälläisen “porsaanreiän” jolloin pystyin parantamaan elämänlaatuani mahdollisimman pienellä vaivalla. Ja niin ettei minun tarvitse olla pois rakkaimpieni luota liikaa. Itse nimittäin ajattelen eläväni vain kerran eikä se työnantaja tule laskemaan kukkia sinne minun haudalleni. Ja jos minä nyt välttämättä haluan sinne etelänmatkalle lähteä, niin sittenpähän teen pimeästi hetken jotain hanttihommaa, mutta tasan silloin kun minua itseäni sattuu huvittamaan.