No voihan Loiskaus sentään! Ei kai?? Mää kun ihan luulin, et ne tarkastajat ihan ite vaan on keksiny koko jutun!!
Omalle kohdalleni en moista duunia todellakaan mieti. Itse pysyn mieluummin sossumasseilla ja köyhien puolella, kuin huoraan kapitalisteille tekemällä niiden paskaduunit - varsinkaan tällasessa tapauksessa, jossa joutuis puukottaa muita köyhiä selkään. Hrrr… Kaikki tarkastajat ja vartijat ja valvojat herättää välittömästi vastenmielisyyttä. (No ei ihan kaikki, esim. uimavalvojat ja leffalippujen tarkastajat on kyl ihan jees.)
^ Ehkä se meinas et mun ilmaisuni on trollausta? Voimakastahan se onkin. Mut ihan tarkoituksellista, tulee ainakin asian ydin esiin. Ja saavatpahan ironiantajuttomat tosikotkin taas jotain kauhisteltavaa. Voivat seuraavaks vaikka ihmetellä sitä, että miten kummassa matkalipun tarkastaminen vois olla selkään puukottamista. Tai pohtia, et onkohan iina muuttunut trolliksi.
Tämän tyyppistä skeidaa täältä saa kyl lukea aika usein. Mitä haluat sanoa? Että et olisi uskonut onnistuvasi lukemaan juuri täältä tällaista juttua? Että et olisi uskonut onnistuvasi lukemaan täältä tällaista ihan vielä? Et olisi uskonut tällasta löytyvän vielä täältäkin? Et olisi ylipäätään uskonut onnistuvasi lukemaan? Vai mitä??
Tuota se todennäköisesti tarkoitti :mrgreen: . Mutta hei, takeashot, eikö ole hienoa, että onnistuit lukemaan vastoin kaikkia uskomuksiasi ? Trollit saavat joskus ihmeitä aikaan. Vaikka voihan sen lukemisen oppimisenkin ottaa negatiivisena asiana, jos esim. ajattelee niin, että tieto lisää tuskaa .
Mä en paljon keskustassa julkisilla sahaile, mut nimenomaan kerran sattui tuollaset siviiliasuiset lipuntarkastajat ratikassa. En tiedä onks ne erikoistunut ratikoihin? Junassa töihin mennessä tuli jatkuvasti lipuntarkastajia, mut ne oli aina niissä vormuissaan. Busseissa ei nykyään enää koskaan, kai kun ei niillä voi matkustaa oikein ilman lippua kun sitä pitää väläyttää sisään mennessä.
Me saatiin joskus 18-vuotiaina miehen kanssa junassa oiken tuplasakot opiskelijoina kerran, ja se vitutuksen määrä oli sellanen että sen jälkeen on vaan maksettu ne liput.
Mut musta on kyllä aika persiistä tollanen, että jos päivittäin joudut käymään hoitosi takia paikasta A paikkaan B, niin ei ymmärretä että kuukausilippu siihen pitäisi kustantaa sos.toimiston, koska se on pakollinen terveysdentilasta johtuva meno, joka on “todistettavissa”. Eihän kaikki työttömät tosiaan välttämättä tarvitse sitä lippua. Mutta sulla on vähän eri asia, kun on pakko päivittäin siellä juosta.
Vai kelaako ne, et sitten työttömät alkais päivät pitkät hurjastelemaan ympäri pääkaupunkiseutua julkisilla, jos niille sellaisen lipun tarpeeseen maksais. Niinkun ihan liikkumisen ilosta, ja mitä haittaa siitäkään olisi? Ai mutta ne on parempi lakasta maton alle, jos niitä ei näy kaupunkikuvassa, niin niitä ei ole .
Kestikö täällä peräti viitisen vuotta tajuta Iinan trollaavan, about 4 000 viestiä siihen menikin ??
Joo kaikennäköstä ja on se joskus tollasta ja tää on vähän sellasta.
Itse ajan kaikki sata metriä pitemmät matkat taksilla, joten hankala sanoa tähän - not.
Helsingissä ainakin pääsääntöisesti myönnetään matkalippu korvaushoidossa oleville, samoin kuin työkkärin kursseilla / duurissa tms. käyville. Hakemukseen pitää vain osata perustella tarve päivittäisiin matkoihin ja tarvittaessa allekirjoituttaa käyntipäivälistaa kh-paikassa. Vantaasta ja Espoosta en tiedä millaiset linjaukset heillä on matkakorttien suhteen, mutta aina kannattaa yrittää hakea joka hakemuksessa uudelleen ja perustella entistä paremmin. Tosiasiahan on, että nuo ovat täysin käsittelijästä riippuvia harkinnanvaraisia etuuksia joita ei tarvitse myöntää jos niitä ei vaatimalla vaadita.
^
Joo, no mähän sain sen kyllä alkuun, kun kävin vielä joka päivä tai useamman kerran viikossa. Nykyäänhän käyn enää kerran viikossa säännöllisesti, plus omahoitajan ja lääkärin ajat, jotka saattaa olla eri päivinä kuin lääkkeen haku. Eli käyntejä voi kuitenkin olla useampi viikossa. Oon vienyt klinikalta kirjoitetun todistuksen, kun olen uutta korttia hakenut, mutta ei oo myönnetty. Oon myös kuullut tän olevan hyvin yleistä, ettei enää myönnetä.
Mikäli ei nähdä et ois syytä kustantaa kuukausikorttia 1-3krt/vko -käynneille, ois musta aihetta kuitenkin myöntää sellanen jossa on arvoa, jotta niille välttämättömille käynneille kuitenkin pääsee. Työttömän rahat nyt usein on loppukuusta loppu, ja jos klinikka ja koti on eri puolella Helsinkiä, niin siinähän pitää aamuyöstä jo lähtee kävelee, et ehtii ajoissa lääkkeenhakuun. Ja on musta aika kohtuutonta olettaa et ihminen kävelee joku 10 kilsaa lääkkeenhakuun. Ne matkaliput kun on nykyään sen 2,50€ - jotain viel enemmän, eli edestakaismatka vähintään 5€. Se on työttömälle loppukuusta jo iso raha. On kohtuutonta et pitää valita ostaako maitoa ja leipää, ja kävelee klinikalle, vai jättääkö syömättä ja menee kulkuneuvoilla!
Kohtuutonta on sysätä vastuu omista valinnoistaan yhteiskunnalle. Tuskinpa työttömyys ja korvaushoito sinullekkaan ovat mitään tähtiin kirjoitettuja kohtaloja
En toistaiseksi ole astrologi, peräänkuulutin aikuisen ihmisen vastuuta elämästään sekä rahankäytöstään. Aina on myös muita vaihtoehtoja, mikäli tuntee ne fattamassit riittämättömiksi.
En mielestäni suhtaudu sossupummeihin mitenkän poikkeuksellisen negatiivisesti. Enemmän ärsyttää erityisesti plinkissä oleva asenneilmapiiri, monien mielestä loisiminen tuntuu olevan hyväksyttävää ellei jopa toivottavaa.
Eikä kaikkea pidä ottaa niin kirjaimellisesti. Toki minäkin provoilen ihan lämpimikseni, kuten sinäkin.
^
Lain mukaanhan sossumasseihin lasketaan lisäksi kaikki terveydenhoitokulut, koska on täysin kohtuutonta, että toimeentulotuesta tulisi kustantaa terveyteen liittyvät kustannukset. Tässä tapauksessa kun terveys jäi todennäköisesti hoitamatta. Eli jos mun terveydenhoitooni kuulu matkustaa 1-3krt/vko, on mun mielestä todellakin kohtuutonta, että mut pistetään maksamaan nämä matkat rahoista, jotka on tarkoitettu ruokaan ja muuhun elämiseen. Käytännössä joudun siis itseni hoitamisen vuoksi nipistämään ruuasta.
Ja sinähän et mitään tiedä mun elämästä, mun tilanteesta, etkä mun vaihtoehdoistani, joten jos et kävis mua neuvomaan.
Minä en tiedä mitä toimeentulotuen tulisi kattaa, uskon toki jos näin sanot. Tarkoitin vaan ehkä, että tuo 3krt/vk julkisilla kurvailu nyt mitään älytöntä lovea tee budjettiin. Ja taitaa olla sinulle välttämättömästä menosta kyse, joten ei kai siitä tarvitse mitään älytöntä numeroa tehdä. Tekee ja suorittaa, ja jatkossa koittaa hoitaa itsensä parempaan taloudelliseen tilanteeseen. Perseestä miettiä jokaista julkisilla liikennöintiä rahan riittämisen kannalla.
Itse ainakin olen saanut elämässä asioita eteenpäin vain silloin , kun olen etukäteen päättänyt suhtautua kaikkeen vastaantulevaan positiivisesti. Sulla on kuitenkin teksteistä päätellen pullat ihan hyvin uunissa, joten lieneekö syytä katkeroitua helvetisti. Menee vaan ja suorittaa.
Ei ollut tarkoitus opettaa isää nussimaan, pahoittelut jos siltä kuulosti.
^
Noh, jos mulla on about 10€ käyttää kuun viimeiselle viikolle, ja siitä pitäisi kustantaa yksikin edestakainen reissu klinikalle, niin kyllä se kohtuullisen ison loven lompsaan tekee. Tää on just tätä, kun ihmiset, jotka ei tuilla ole koskaan eläneet, ei ole mitään käsitystä siitä mitä se todellisuus on. Sit ihmetellään, et miten ne “yhteiskunnan vapaamatkustajat” jaksaa marista jostain muutamien eurojen matkalippumaksuista. Ihmiselle, jolle kyse on vain jostain pikkurahasta, ei ilmeisesti voi millään tajuta, et jollekin se voi olla useamman päivän safkabudjetti.
Olenhan mä saanut asiani järjestettyä hyvälle mallille verrattuna menneeseen, ja on ihan hyvät mahdollisuudet saada ne vieläkin paremmiks. Et eihän mulla tässä sinänsä mikään huono tilanne tosiaankaan ole. Mut kyllä se vaan vituttaa, kun tuntuu, et ite tekee kaikkensa päästäkseen “normikansalaiseksi”, ja sitä multa myös odotetaan yhteiskunnan tasolta, mutta sit ei kuitenkaan tulla yhtään vastaan. Tai no, hoitohan mulle kustannetaan, ja tämä perustoimeentulo, joista oon toki kovin kiitollinen. Mut sellasia ristiriitaisuuksia mun on vaikea käsittää et hoito maksetaan, mutta hoidossa käymistä ei tueta! Mulla onneks on klinikalle “vain” tunnin kävelymatka (yhteen suuntaan), että välillä kun rahaa ei vaan ole ollut, olen kuitenkin päässyt hakee lääkkeeni.
Ja siis, kun se nyt ei vaan olis keneltäkään pois, jos vaikka kaikille työttömille myönnettäisi matkustuslupa. Tai edes sama alennus kuin opiskelijoille. En tiedä miten monet työttömät niitä kuukausikortteja ostelee, kun ei niihin edes mitään alennusta saa. Et tuskin siinä HKL kauheesti tuloja menettäisi? Päinvastoin, siinähän vaan edesautettaisi sitä, et jengi pysyisi aktiivisena, eikä jäis himaan sohvalle makaamaan. Silti yritetään muka tehdä syrjäytymisen eteen töitä, mut ei tajuta aloittaa sellasista käytännön pikkuasioista, et ihminen pystyis liikkumaan. Just tällaset ristiriitaisuudet vituttaa mua. Plus et mun mielestä oikeus liikkumiseen on ihan verrattavissa sellasiin perusoikeuksiin kuin safka ja sähkö.
Mut joo, asenne on kyl tärkeä. Vitutus ja katkeruus on aika lamaannuttavia voimia. Pitäis yritää pysyä positiivisena, et jaksais edes yrittää jotain (raha)duunin hakua. Ilmaisduuniahan mä jo teen. Mut perkele kun silläkin matkalla isketään tarkastusmaksu käteen! Et ilmeisesti olis sittenkin parempi, et pysyisin vaan neljän seinän sisällä, enkä tekis yhtään mitään? Mut kuitenkin pitäis aktivoitua. Et mitä vittua?!? Joo, ei nyt oikeen irtoo sitä positiivista asenneta. Ainakaan niin kauan kun tästä asiasta puhutaan.
Yhhhhh, ja voi prkl, et mua ahdistaa tää nykyajan suorituskeskeinen yhteiskunta! Ei tosiaan oo kaikille niin yksinkertaista, et “menee vaan ja suorittaa”. Jos on vähääkään perfektionistin piirteitä, on aina ollut se kympin oppilas ja kunnollisen tunnollinen työntekijä niin, et kaikki asiat tulee aina tehdä 110%:lla panostuksella, huolellisella tarkkuudella alusta loppuun, niin tässä suoritusyhteiskunnassa palaa loppuun jo ennen ku pääsi edes kunnolla alkuun…
Ulkonäkö on muutakin kuin nenän muoto ja silmien väri. Sun entiset opiskelut huomioon ottaen sun tulis kyllä tuntea käsite habitus, ja mikä kaikki siihen vaikuttaa.
Mikähän sun pointti siis oli?? Ei tosiaan käynyt yhtään selväksi.
Oliks toikin viesti provoa? Nimenomaan: miten matkalipun tarkastaminen on huorausta tai selkään puukottamista? Aikamoista shaissea. En edelleenkään tajua, mihin johtaa (tai miten voi kuvitella hyödyttävänsä mitään, itseään tai maailmaa) se, että haukkuu tarkastajia ja vihaa niitä, leimaa jne.?!?! Mihin sillä pyritään?
Edelleenkin ymmärtäisin jotenkin sen, että inhottais niitä ihmisiä, jotka on tohon vihaamiseen johtaneen politiikan takana, mutta niitä sen toteuttajia eli tavallisia duunareita en! Aattelet siis, että
jos kukaan ei suostu tarkastajaksi > liikenne muuttuu ilmaiseksi
niinkö?
Oishan tossa se hyöty, et sit tarkastajille alettas maksaa enempi, että saatas niitä, kun tuskin niille nykyisin kovaa tai edes normaalia palkkaa maksetaan, mutta oikeesti kannattaa miettiä, missä ja miten niistä asioista päätetään ja miten siihen voi vaikuttaa.
Kuten sanoin, on jo ihmisiä, jotka ajaa maksutonta julkista liikennettä, oiskos siinä ideaa???
Harvaa ihmistä kiinnostaa tyyliasiat paskan vertaa, sen varmaan ymmärrät. Ja toisaalta, joitain ne kiinnostaa, puhutte ikään kuin eri kieltä. Toki eri tyylien “kielioppi” on sinulle tuttua, ymmärrän sen, mutta et sinäkään aina sentään osaa tulkita kaikkia vivahteita oikein.
Ja ne sivaritarkastajat. Vaikka ovatkin siviiliasuissa, niin siinä on salettiin sääntöjä koskien sitä tyyliä. Mistä sen tietää, ehkä tarkoitus onkin näyttää vähän rähjäiseltä? Tai ehkä pitää vaan näyttää mahdollisimman tavalliselta: ei saa olla lävistyksiä, näyttäviä kampauksia tai muita vastaavia. Että yritä siinä sitten kilpailla sinun viimeisen päälle funtsittua kirpparilookkiasi vastaan.
Vittumainen ilmiö todella, olen samaa mieltä. Mutta tuo on kyllä sossun työntekijän harkinnastakin vähän kiinni - jotkut saavat sen lipun, kuten minä.
Samaa mieltä! Systeemi ei todellakaan kannusta osa-aikaiseen työhön tai huonopalkkaisiin töihin. Jos en saa täyttä päivää paahtamalla kuin huntin pari enemmän rahaa käteen kuussa, ei paljon työnteko maistu.
“Huoraamista kapitalisteille”? “Puukottaa muita köyhiä selkään?”? WTF? Olen nyt sitten varmaan se ironiantajuton, joka ihmettelee tuota kommenttiasi. Ja tuokin “köyhien puolella”? Onko sossumasseilla eläminen jokin valinta kuulua johonkin ryhmään? No, joillekin ehkä. Mutta yleisesti ottaen logiikkasi on minulle aika käsittämätöntä. Oikeastaan minusta tuntuu, että olet nyt heittäytynyt jonkinlaiseksi huono-osaisten ritariksi/kommariksi ihan fiilispohjalta. Ainahan olet sympannut vassareita, ekofanaatikkoja, telaketjufeministejä jne - eikä siinä sinänsä mitään, jos on päätynyt kyseisiin mielipiteisiin kriittisen ajattelun kautta sen sijaan että menisi vain jonkun lauman mukana. Nyt ainakin vaikuttaa siltä, että herkästi leimaat ihmisiä, mutta perusteet loistavat poissaolollaan.
Tekopyhyys haisee: Helppo haukkua kapitalistipirujen orjia, kun itse ei joudu elättämään perhettä ja uravalinta on mikä on. Eli jos on valinnut kauppiksen, on melkeinpä automaattisesti “koneiston” palveluksessa? Ovatko nämä kaikki dissaamasi huoraajat niin aivopestyjä ja vailla ymmärrystä, vai ovatko vain myyneet sielunsa? Ja päätöksentekijät, ovatko hekin vailla ymmärrystä, vai tietoisestiko he tätä riistoa harrastavat? Ei tarvitse vastata tietenkään, koska mistäpä sinä tietäisit, kun et ole perehtynyt asioihin. Ja tämä onkin ehkä pääpointtini: Jos et asioista mitään tiedä, niin ei ehkä kannattaisi lähteä tuomitsemaan ihmisiä. Kaikkiin asioihin ei tarvitse ottaa kantaa.
Kun itse on niin rutiköyhä, että matkalippu on merkittävä taloudellinen panostus, alkaa helposti kehitellä syitä, miksi on oikeutettua jättää se ostamatta. Kaksoistandardit ovat niin kivoja, jos on huono omatunto. Ja jos menee vielä pidemmälle, voi alkaa syyllistämään lipuntarkastajia.
Ehkä kannattaisi pohtia vielä kerran, miksi ne ovat maksullisia, ja miksi matkaliputtomia sakotetaan liputtomuudesta. Ja mikä olisi toimiva vaihtoehto, ja onko se taloudellisesti lainkaan realistinen. Jos matkalippua välttämättä tarvitseville maksetaan lippu sossusta (tai erinäisistä syistä annetaan oikeus matkata ilmaiseksi), niin eikö silloin ole niinsanotusti välttämätön paha sakottaa niitä, jotka matkustavat pummilla?
En tarkoita, etteikö ole hyvä keskustella julkisen liikenteen rahoituspohjasta jne, mutta sitä keskustelua voi käydä leimaamatta vastapuolta kapitalistidemoneiksi.