TÄRKEÄ TIEDOTE pk-seudulla asuville!!

Siviiliasuinen matkalippujen tarkistusjengi bongattu! En tiedä miten uusi ilmiö on kyseessä, ite ainakin näin ekaa kertaa. Nyt siis jo ratikoidenkin pummimatkat jäävät pelkäksi kultaiseksi muistoksi. Ellei sit oo käytössä perinteisiä silmiä parempia bongausmetodeja. On se surullista! Niin tämä maailma muuttuu yhä vaan kylmemmäksi ja kovemmaksi paikaksi elää.

:frowning:

Kyl se on sitten hieno ammatti, tuo lippujen tarkistaminen! Etsitään julkisista kulkuvälineistä köyhät, ja tehdään niistä vieläkin köyhempiä - siis sakotetaan ihmistä köyhyydestä! No, kunhan saan k-hoitoni joskus lopetettua, niin eipähän sit tulevaisuudessa tarvii enää yhtään mihinkään liikkua. Harrastuksissa käyminenhän nyt ainakin on aivan turhaa toimintaa työttömälle, eikä niitä töitäkään kannata hakea, kun ei oo varaa lähteä työhaastatteluun. Syrjäytetään syrjäytyneet vieläkin syrjemmiksi, on se hienoa politiikkaa!

:smiling_imp:

Älä sie tyttö hättäile. Pian meillä on Ilm 13 Luvun mukaiset “pedonmerkit” joita ilman ei voi ostaa eikä myydä mitään. Mikrosirut nahan alla. Kun meet metroon tai junaan. laite rekkaa sinut ja samantien napsahtaa summa tililtäsi + tai sirussa olevasta matkakortista. Jos lippua ei ole, niin koko hälytinkavalkadi pärähtää päälle. Paeta et voi sillä sirussa oleva GPS-paikannus ilmoittaa sijaintisi Kaikkivaltias Poliisille 1m tarkkuudella…

Ei oo varaa heittää paria euroa ratikkaan, mutta kuuskymppiä douppiin päiväs on…

Onhan noita sivareita ollut ties kuinka kauan liikenteessä. Pro tips: Metron 1. vaunusta näkee parhaiten, ja sivaritkin oppii tunnistamaan aika nopeasti, ryhmissä kun liikkuvat ja näyttävät, noh, tukareilta. 2. Sporassa ne tulevat lähes aina sisälle etu -tai keskiovesta, joten takana pysyttelemällä on suurimmat mahdollisuudet pötkiä pakoon. 3. Opettele muutama fraasi hepreaksi tms. kielellä jota kukaan tarkastaja (tai poliisi) ei osaa, ja toista niitä jäädessäsi kiinni. Voipi toimia, todennäköisesti kuitenkaan ei. 4. Osta se lippu, tai edes pari euroa arvoa kortille. Kiinnijäädessä voit vedota siihen, ettet muistanut leimata kun kausi päättyi just tms. scheissea. Eipä kyllä tämäkään varmaan läpi mene enää.

Eiks sossusta saa rahaa siihen tsettiin? Ainakin yks mun tuttu sai, mutta se nyt sai muutenkin ihan hävyttömät määrät, jotka sitten joi kurkustaan alas… :unamused:

Muutama kuukaus sitte törmäsin ite ekaa kertaa sivaritukari-tarkastajiin. xDD

Jaaha, grip jo vähän ohjeistikin, miltä ne sivaritarkastajat näyttävät, mutta kai niitä tukarin näköisiä ihmisiä muutenkin liikkuu ryhmissä. Pitääkö alkaa vainoilla kaikkia sellaisia :confused: ? Eipä mulla tosin ole aikomusta lähiaikoina matkustella pummilla PK-seudulla, mutta eihän sitä koskaan tiedä, mitä päähäni pälkähtää. Meilläpäin ei ole tainnut tarkastajia näkyä vuosiin(???), mutta eipä täällä kovin helppoa ole nousta bussiin maksamatta, joten turha kai niiden tarkastajien palkkaan on varoja tuhlata :confused: .

Eikö niitä sivaritarkastajia voisi naamioida vielä paremmin, kuin perustukareiksi? Esim. 20-vuotias goottipimu, 30-vuotias viimeisen päälle peruspirinisti, 60-vuotias minkkiturkkirouva, 80-vuotias kepin kanssa konkkaava dementikkopappa jne. Siinä sitä sitten saisikin vainoilla oikein kunnolla jokaisen ratikkaan nousijan kohdalla ja se vainoilu paljastaisi jo suoraan kaikki pummilla matkustavat :laughing: .

Urbaani legenda kertoo, että sakoilta on selvinnyt, kun on perustellut englanniksi luulleensa, että Suomi on niin sosialistinen maa, ettei julkisistakaan tarvitse maksaa! :unamused: :laughing:

Urbaani legenda kertoo, että sakoilta on selvinnyt, kun on perustellut englanniksi luulleensa, että Suomi on niin sosialistinen maa, ettei julkisistakaan tarvitse maksaa! :unamused: :laughing:

Gripin postaukseen:
Noi kaks ekaa vinkkiä onkin jo ollu käytössä, mut 3. ja 4. ei kyl tuu toimii. Ei niille auta mitkään selitykset. Siis en oo edes kokeillut, mut sen perusteella, mitä oon nähnyt ja kuullut.

Enpä varsinaisesti tiedä mikä on “tukari”, mut helvetin urpoilta jokaikinen siinä sakissa ainakin näytti! Oikeesti, mietinkin et mä siinä vanhoissa kirpparikuteissani, joissa oon talsinu jo monet talvet, näytin kyl niin paljon paremmin toimeentulevalta kuin yksikään niistä. Et ei kyl vaatteissa/tyylissä näkyny et sitä ollaan ihan palkkatyössä. Olikohan ne tarkoituksella tehny itestään niin tyylitajuttoman semispurgun näköisiä??

Ja ei, sossu ei tosiaan kustanna mitään matkakortteja, koska “korvaushoidossa oleminen - eli lääkkeen hakeminen ja hoitoon kuuluvissa lääkärin sekä hoitajan tapaamisissa käyminen - ei ole tarpeeksi hyvä syy matkustaa”. (! :open_mouth: ) Eli niin kauan kun et edes yritä tehdä elämälles yhtään mitään, niin kauan ne kortit maksetaan. Mutta sit kun alat kuvittelee et susta vois ehkä joskus tulla sellanen “kelpo yhteiskuntalainen”, ja yrität tehdä jotain sen eteen, ni sit pistetäänkin hanat kiinni. Se viesti mikä siitä mulle tulee, on jotain tyyliin: “Ai yritetään sitä pyrkiä ihan omillaan pärjääväksi?! No, näytäs nyt sit miten sitä oikein pärjätään!”

Et vois tosiaan olla ihan hyvä muutos kaikessa työttömyys- ja syjäytymispolitiikassa, et alettais vaikka kannustaa ihmistä siloin, kun se alkaa tekee jotain hyödyllistä. Mut ei, ku hoidossaan käymisen vaikeuttamisen lisäksi on näit hienoja juttuja et osa-aika- ja pätkäduunien tekemisestä rangaistaan viemällä kaikki muut tuet pois ja lyömällä karensseja, yms. nerokasta. Ja sit suunitellaan jotai vastikkeellisia tukia, eli suomeksi sanottuna orjatyötä. Sehän se kannustavaa onkin!!

Jossain toisessa ketjussa kävin jo läpi synonyymeja tukarille. Tukioppilas, tuulipukukansalainen.

Yhteiskunnan tukipilarin olen kuullut joskus selitykseksi lyhenteen alkuperästä.

Tukari on kai turkulainen kasari riitta, tai tutkiva kaljoittelija,
tupeellinen kampaaja, tukeva karjoittaja, tuiskiva katsastaja.
Tuima katseinen rikosetsivä ja tulkitseva kabareeritari.

Haluaisin kiihkeästi tietää tukarin tuntomerkit, ihan vaan vastaisuuden varalle.

Muuan nyt jo valitettavasti edesmennyt nistikaveri sanoi meikäläisen näyttävän tukarilta. Tarkempaa analyysiä vaatiessani kundi totesi: "Jätkä näyttää stevarilta tai kytältä, vittu kytältä joka pelaa vapaa-ajalla lätkää. Otin kohteliaisuutena, ja itse asiassa olinkin stevari noihin aikoihin.

Ainakin täällä meillä päin sosku kuulemma kustantaa ihan vakiona bussikortin, erikoista jos pk-seudulla ei näin ole.

Siitä pari esimerkkitapausta.

Höh! Toivottavasti toi hymiö osoitti tän viestin olevan läppä. Ammattihan se on siinä missä muutkin, ainakin mun mielestä (ja uskon, että aikamonen muunkin).
Muihin viesteihin viitaten: tuskin ihmisen ulkonäkökään muuttuu mikskään (tukariks?), kun aloittaa duunit tarkastajana. Ite voisin kuvitella, että ihan tavalliset ihmiset sitä työtä tekee, jos ei muutakaan oo. Tuskin on kuitenkaan monen ihmisen unelma-ammattina toi. Tai kysykääs joskus niiltä tarkastajilta tota. (Ymmärrän, että joskus ne on kettumaisiakin tyyppejä [löytyy kaikista ammattikunnista takuulla], mutta toisaalta on toi kyllä varmasti yks epäkiitollisimmista duuneista mitä löytyy. Mietipä omalle kohalles.)

Se, että tilanne on mikä on, johtuu juurikin politiikasta, ei niistä itse tarkastajista. Esim. SKP on esittänyt Helsingissä (ja muuallakin) maksuton joukkoliikennettä… Ottakaahan sekin huomioon ens kuntavaaleissa :slight_smile: (Saa sitä miettiä jo EU-vaaleissakin. Isot linjathan siellä vedellään pitkälti kuitenkin. Nykyinen meininki jos siellä jatkuu, niin estämällä kuntien oma toiminta kilpailutuslainsäädännöllä, saadaan varmasti toi väännettyä siihenkin, että maksuton joukkoliikenne on väärin, kun ei pääse kapitalisti yrittämään…hooh.)

^ Luulen, että iina heitti tuon kommenttinsa ilmoille pikaistuksissaan :confused: . Tottahan se vituttaa ja rankasti, kun joutuu maksamaan jo valmiiksi todella pienistä tuloistaan helkkarin kalliin tarkastusmaksun, ja vitutus on sitten helppo purkaa siihen lähimpään “syylliseen”.

Muuten olen pitkälti samoilla linjoilla, kuin Lois. En usko, että kovinkaan moni tarkastaja tekee kyseistä duunia vain saadakseen hihitellä vahingoniloisesti köyhille, kun nämä menettivät mahdollisesti viimeisetkin vähät roponsa tarkastusmaksun muodossa. Sen sijaan luulen, että aika montaakin tarkastajaa vituttaa, ainakin jossakin määrin, olla tuossa työssä :confused: . Tietty ko. ammattiryhmään mahtuu myös niitä täysiä kusipäitä, jotka saavat kiksinsä yksinomaan siitä, että pääsevät “kiusaamaan” ihmisiä, mutta sellaisia tapauksia tosiaan riittää jokaikisessä työssä, myös niissä duuneissa, joita yleisesti pidetään ns. hyvää tekevinä kutsumusammatteina.

Tarkastajan työhön ei käsittääkseni tarvita kovinkaan kummoista koulutusta ja näin ollen tarkastajiksi hakeutunevat sellaiset ihmiset, joilla ei sitä koulutusta “parempiin” töihin ole tai jotka eivät ole saaneet koulutustaan vastaavaa työtä, mutta tahtovat silti tehdä elantonsa eteen muutakin, kuin vain oloneuvostella sossumasseilla(terveisiä Näädälle :wink: ).

Vika löytyy tosiaankin, tässäkin tapauksessa, sieltä korkeammilta tahoilta. Tarkastajat nyt vain ovat niitä alimpia paskaduunin tekijöitä.

Siis tällästä skeidaa en olisi vielä täältä onnistunut lukevan…

Onhan noita helvetin sivari lipuntarkastajia ollut jo vaikka kuinka helvetin monta vuotta…

…ettei olis trolli tää :wink:

-huh

Mä ajan kolmelitrasella autolla ja tulee halvemmaksi kun julkiset. Lisäksi paaaaljon mukavampi, helpompi ja nopeampi tapa liikkua+kuljetan tavaraa usein.

Ei kiinnosta siviilitarkastajat kun jos menen junalla etc en mä kato onko siel vai ei, tulkoon jos tulee, aivan vitun sama. Ja ei ole mitään angstia vaan todennäköisyys että sais sakot mun matkustusmäärällä on niin pieni että ei tartte vainoilla. Autolla körötän ja jos joku GPS paikannus tulee siihen ni sit puhutaa lisää.

Huom. asun pk-seudulla ja ajan paljon…

Jaa, että ketjun aloittaja olisi trolli? No huhhuh todellakin, mikä trollaus :open_mouth: :unamused: . Ettet vain itse olisi trolli tai sitten aika “hyvissä” siellä :mrgreen: .

Kyllä mä sen voin uskoa, että PK-seudulla on ollut jo vuosikausia noita sivarilipuntarkastajia(yhdyssana :wink: ), mutta ihan yhtälailla uskon, että jollakulla on käynyt niin hyvä säkä, ettei ole niihin onnistunut törmäämään ennen kuin nyt.

Itse en asu PK-seudulla ja siellä on todennäköisesti hieman eri meininki, kuin täällä meidän käpykylässämme, mutta en ole minäkään nähnyt bussissa ainoatakaan lipuntarkastajaa, sen enempää sivariasuista, kuin virkapukuistakaan, vuosiin. Jos nyt sattuisin sellaisen kohtaamaan seuraavan kerran bussilla kulkiessani ja vieläpä innostuisin asiasta raportoimaan jollekin netin keskustelufoorumille, niin voi hyvänen aika sentään, olisin taatusti pahin trolli, mitä koko internet-aikakautena on nähty :open_mouth: :mrgreen: .