Takaisin elämään

Pari päivää olen miettinyt sellaista ajattelumallia,että “voit juoda loppuelämäsi,tänään ei tarvitse juoda.” Yritän siis kääntää pakkoa vapaaehtoisuuteen. Jos psyyke alkaisi tajuta,että ei olla selkä seinää vasten vaan saan valita hyvää tähän päivään.

3 tykkäystä

Tuo on hyvä ajatusmalli. Juoda ehtii vielä vaikka kuinka paljon, jos siihen lopputulemaan päätyy. Miksi ei kokeilisi välillä olla juomatta, katsoisi senkin kortin. :blush:

Tsemppihalaus!

2 tykkäystä

Toden totta, juomaan pääsee kyllä myöhemmin jos haluaa. Alkoholi ei maailmasta katoa mihinkään vaikka tänään ei itse joisikaan.
Raittiutta voi vaaratta kokeilla, takaisin juomaan pääsee helposti.:blush:

Minulla toimi aika hyvin juomisen lykkääminenkin silloin kun mielitekoja vielä oli. Yritin saada viivettä mieliteosta juomisen aloittamiseen. Jos tekee jotain muuta, mieliteko voi haihtuakin.

Tsemppiä, hyvin olet päässyt eteenpin! Ajattelutapojen muuttaminen on iso osa onnistumista.

3 tykkäystä

Toi kuulostaa hyvältä, lempeä tapa manipuloida omaa mieltä. :slight_smile:
Mulla oli muistaakseni edellisellä raitistumiskerralla sellainenkin auttava muutos, että “saan olla juomatta tänään”. Sen, kun saisi uudelleen sisäitettyä myös. Aloin todella kokea, että saan olla juomatta. Nyt se on vielä, että täytyy olla juomatta.

2 tykkäystä

Eilen neuloin monta tuntia ystävän kanssa ja tunsin pitkästä aikaa mielihyvää. Kirjoneule sukan edistyminen oli mukavaa ja ystävän seura pitkästä aikaa tervetullutta.
Silti automaatiopilottina siideriä kaupasta.
Tuota positiivista mielenmuokkausta jatkan silti. Kyllä se elämä vielä voittaa.

2 tykkäystä
1 tykkäys

Hyvä artikkeli, kiitos. Eniten kolahti tuo, että voi kestää kuukausia, kun välittäjäaineet normalisoituu. Mulle käy kuitenkin vähän ristiriitaisesti niin, että mua ahdistaa vähiten juomisen jälkeen krapulassa. Krapula on niin helposti ymmärrettävä syy väsymykseen. Väsymys on silloin helpompi ymmärtää ja lepääminenkin on “luvallisempaa”. En kuitenkaan voi tietää, miten alkoholi vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä. Olin joka tapauksessa ennen koko nykyisen juomisen aloittamista joka päivä ahdistunut, joten vaikeaa sanoa miten se nyt on. Alkoholin tuntuu antavan tauon ahdistuksesta, mikä on pidemmän päälle huonompi ja riippuvuutta edesauttava juttu.

1 tykkäys

Viime viikolla päihdepolilla avokuntoutus infon kävin kuuntelemassa. Olis 7 viikkoa kestävä,3 kertaa viikossa.
Tänään laitoin viestiä esimiehelle,että miten onnistuisi järjestää tämä. Toki en häpeältä/itseni suojelemisesta laittanut että miksi ja mikä kuntoutus.
Kun tiedän sen,että kerran kun saa alkoholistin leiman työssä ja terveydenhuollossa niin kaikki sen jälkeen tulkitaan riippuvuuden kautta ja heikkoutena.
Katsotaan mitä tästä tulee.
Eilen olin A-Killan naisten ryhmässä ja se taas oli lämmin henkinen tapaaminen.

3 tykkäystä

Olen juonut ja siksi en kirjoita. Jäi jonkinlainen kammo siitä ikävästi sävyttyneestä kirjoittelusta retkahduksista. Vai osuiko ehkä liian arkaan paikkaan. Minun kohdalla ei voi edes puhua retkahduksista,sillä en ole ollut raitis vaan juomatta.
Odotan nyt tietoa,että milloin avokuntoutus alkaa. Sitä ennen täytyy olla 2 viikkoa juomatta. Siinä tavoitetta kerrakseen.

Voimia Viiwa. :heart: Minäkin mietin tuota, että voiko kohdallani enää puhua retkahduksista, kun olen juonut joku 9 kk ja pari kertaa ollut kuukauden tauko. Ehkä pitäisi sanoa, että juon edelleen, en tiedä. Ehkä retkahdin viime heinäkuussa ja sen jälkeen olen vain juonut.

Ymmärrän hyvin, että sinulle jäi jonkinlainen kammo, minullekin jäi. Kirjoittaessani tunnen arkuutta ja epävarmuutta ja mietin vielä tavallista enemmänkin, mitä joku saattaa kirjoituksistani ajatella. Tiedän, että aina on eri tavalla ajattelevia jne. eli taas järjellä osaan suhtautua toisin, mutta tunnepuoli on arkana.

Hyvä varmasti tuo, että pääset avokuntoutukseen. Joskus vähän harmillista nuo, että ennen kuntoutusta pitää yksin yltää jo tavoitteisiin, kun voisi luulla, että tavoitteet alkaa kuntoutuksen alkaessa.

1 tykkäys

Eilen tuli viesti,että nyt pitää lopettaa juominen,paikka kuntoutukseen voi tulla jo 2 viikon kuluttua. Tätä tilaisuutta en halua mokata,joten kaikki keinot nyt käyttöön juomattomuuteen.

4 tykkäystä

Tosiaan hiukan hullua, että kuntoutukseen päästäkseen pitää jo onnistua olemaan juomatta. Kaksi viikkoakin voi siinä vaiheessa olla pieni ikuisuus. Varsinkin kun viesti on tuollainen epämääräinen voi tulla paikka. Ihan hirvän paljon tsemppiä, onnistut kyllä nyt kun ensimmäinen tavoite on konkreettinen! :+1:

1 tykkäys

No nyt näkyy valoa tunnelin päässä. Hurjasti tsemppiä! Ja muista että et ole yksin.

2 tykkäystä

Miten menee Viiwa? Oletko onnistunut pari ensimmäistä päivää olemaan juomatta? Hurjasti tsemppiä rutistukseen ennen kuntoutusta!

1 tykkäys

Tsemppiä raittiuden aloitukseen. Mielestäni voit kyllä sanoa ttä pyrit raittiuteen, se ehkä antaa mielelle tsemppiä kun sanot itsellesi että haluat olla raitis. Siitä se alkaa. Halusta olla raitis.

En ole ollut juomatta. Mutta nyt on pakko saada itseni ruotuun,että tuo kuntoutus toteutuu.

Voi ei. Kuulostaa toisaalta niin ikävältä tuo pakko. Tuo on niin väärin. Kai sen katsotaan kertovan halusta ja kyvystä suoriutua niin, että kuntoutus todennäköisemmin tehoaa. Mutta kun ei se aina suju itse. Voi kun avun saantisi ei kaatuisi, kun olet niin rohkeasti sitä hakenut. Voimia!

Nyt selvisi kuntoutuksen alkaminen . 6.6. alkaa,on nyt tavoite mihin tähdätä.

3 tykkäystä

Joskus selkeä "deadline"voi auttaa, toivottavasti näin sinunkin kohdallasi. :slight_smile:

1 tykkäys

Hieno juttu, ettet joudu kovin pitkään odottelemaan! Odottaminen on helpompaakin, kun on selkeä päivämäärä ja suht lähelläkin vielä.
Sieltä saat hyvän alun raittiudelle ja toipumiselle!

1 tykkäys