Taikasieniä aletaan syöttää masentuneille

[i]Niin kutsuttuja “taikasieniä” saatetaan pian alkaa käyttää masennusta, ahdistusta tai huumeriippuvuutta potevien ihmisten hoitoon, yhdysvaltalaiset tutkijat raportoivat tiistaina Reutersin mukaan.

samat tutkijat kertoivat löytäneensä tavan testata kyseisiä psykoaktiivisia huumeita vapaaehtoisilla turvallisesti, kunhan tiettyjä ohjesääntöjä noudatetaan.

Vuonna 2006 Roland Griffiths Johns Hopkinsin yliopistosta antoi sienien sisältämää psilosybiiniä 36 vapaaehtoiselle ja kysyi sitten miltä tuntui. Useimmat vastasivat kokemuksen olleen “mystinen” tai “hengellinen” ja pääasiassa positiivinen.

Tuloksista odotetaan apua vaikeasti masentuneille, ahdistuneille tai riippuvaisille ihmisille.

Psilosybiini on laitonta, mutta monet maat katsovat sormien läpi sen käyttöä esimerkiksi alkuperäiskansojen seremonioissa.

Tutkijat huomauttavat valvonnan olevan avainasia. hallusinogeenejä ei nimittäin saa antaa ihmisille, joilla on psykoosiriski tai muita vakavia mielenterveysongelmia.

Testatuista 22:lla oli “täydellinen” mystinen kokemus. Yli vuoden kuluttua 58 prosenttia testatuista kertoi kokemuksen olleen yksi heidän elämänsä merkityksellisimmistä.[/i]

aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/93811.shtml

Noniin josko tästä lähtisi pikkuhiljaa kehitys kulkemaan ja ihmiset alkaisivat ymmärtämään psykedeelien todellisen potentiaalin oikein käytettynä. Tuskin näin tulee käymään ainakaan laajemmassa mittakaavassa, mutta jotain positiivista sentään.

Mä olen saanut mun mutsin, äärimmäisen kukkahattutädin joka rinnasti kannabiksen heroiiniin monen vuoden puhumisen ja kädenväännön jälkeen tajuamaan, että kannabis voi olla jopa jees satunnaisesti käytettynä. Itse hän ei tietenkään tule kokeilemaan, mutta hyväksyy mun satunnaisen polttelun. Eli kaikki on mahdollista kun vaan tarpeeksi hakkaa päätä seinään :smiley:

Yhen teorian mukaan ihmiset ovat kehittyneet sen takia että ovat syöneet psilosybiini sieniä :laughing:

hyvä että edes joku nyt on tajunnut että niitä kannattaa käyttää noin tai ainakin yrittää…varmasti ne joillakin toimiikin mielenterveyssairausongelmiin

Pitäskö ehdottaa jatkossa mun hoitomuodoksi? :laughing:

No tuo riippuvuus ja ahdistus, juttu oli kyllä ihan uusi tieto. Mutta mihinkään massamarkkinoihin en usko, koska lääkefirman pitäisi silloin omistaa patentti eli käytännössä muokata geneettisesti kasvia ja näin omia se itselleen (muutenhan muut firmat pääsis heti apajille).
Ongelma on myös siinä, että yllättävän monella on psykoosiriski. Miten heidät seulottaisiin pois potentiaalisista käyttäjistä? Jos siis noita muka avohoidon piiriin tulis.

Eli tosta voi mielestäni tulla samantyylinen hoitomuoto kuin sähköshokista, jollakin tietyllä klinikalla saattaa tommosta taikasieni-hoitoa saada.

EDIT: ite en kyll usko että kun ahistaa, niin sienet siihen paljon auttaa, päinvastoin. Mutta en olekaan valaistunut eli sieniä ottanut ja lisäks olen asteikolla neuroottinen-psykoottinen, selvästi enemmänb psykoottinen eli psykedeelit ei oo mun juttu.

Pirun mielenkiintone uutinen, mut hyvä jos suurintaosaa toi jeesaa masennukses ni mikäs siinä, taikasienet kehiin :smiley: Tänne Suomen maahan noi tuskin koskaa tulee silleen et ku meet teekoohon valittaa masennusta, ni määräiski taikasienii :laughing:

Joo, näitä kehittyneitä ihmisiä näkee aina toisinaan esim. hippibileissä. Tuntuvat olevan ihan “nextillä levelillä”. (Keltä tuo ilmaus on muuten peräisin. V: Elastinen)

Jos taas puhut ihmislajista, niin pitäs tutkia miten aivojen uloinkuori, jonka hermokytkentöjen runsaus erottaa meidät muista nisäkkäistä, reagoi sieniin. Eli eri simpansseja syömään vaan sieniä ja sitten PET tai fMRI -laitteisiin vai millä tota aivokuoren aktiivisuutta nyt mitataankaan. Nämä siis vakavia vastauksia vakavaan väitteeseen :slight_smile:

Just nimenomaan hipeiltä kuulin tuon :slight_smile: kuuntelin ihan silmät pyöreinä paukuissa ku yks hippi selitti tota mulle :smiley:

Lähinnä ongelma on siinä, Että joilla on psykoosiriski niin psykoosit pamahtaa joka tapauksessa
iän myötä päälle. jotenka miksi näitä ei opita/opeteta sairastamaan vähä nuorempana.
Itse koen huomattavasti helpommaksi tavaksi käsitellä näitä asioita nuorena, Kuin esim vaikka +50vuotiaana.
Kaksisuuntaista sairastan.

Mulle kans. Tänään sain taas uuden diagnoosin: vaikeasti masentunut. Ennen olin keskivaikea. Vitun diagnoosit.

.

sienissä ei pääse itseään pakoon, on kohdattava omat demoninsa. itse olen aina onnistunut nauramaan ne pois päästäni mutta voi olla että jos ei tiedä mitä odottaa, voi se psykoosi pukata päälle, ja voisin kuvitella psykoottisen olotilan tripillä olevan miljoona kertaa kuumottavampi kuin selvinpäin… mut hyvä juttu jos totakin mahdollisuutta kokeillaan. kroonisesti masentuneille ihmisille psykoosin läpikäyminen voi myös olla ns. pakollista jotta löytäisi uuden perspektiivin ajatella ja nähdä maailma…

Tiedän että kuulostan ihan takuulla ylimieliseltä egotrippailijalta, mutta vannon ja vakuutan ilman omakehun häivääkään että minä olen päässyt psykedeelien kanssa ihan todella oikeasti perille, niin syvälle että sen syvemmälle ei pääse. Tiedän mistä maailma koostuu, tiedän ulottuvuuksien lukumäärän, tiedän kuka minä olen ja kuka on jumala, tiedän mitä kvanttihiukkaset ovat perimmäiseltä olemukseltaan. TIEDÄN. Ja olen niin perkeleen tyytyväinen. Tuntuu niin hyvältä olla ego, haluta asioita - jopa itkuraivari tuntuu hyvältä! Se mitä sieltä löytää kun koko matkan kulkee on jotain mitä ei voi pukea sanoiksi, vaikka miten haluaisi… Enkä tässä viitsi edes yrittää. Pistäkööt /query Miffy he jotka ovat riittävät uteliaita :smiley:

Muttamutta. Joka kerran kun trippaa, oppii ja oivaltaa aina uutta. Esimerkiksi kaikki mitä on lukenut hiukkasfysiikasta, suhteellisuusteoriasta ja ties mistä yksinkertaisesti kirkastuu niin että ymmärrys on lähes käsin kosketeltavaa. Se oivalluksen riemu on jotakin niin äärettömän euforista ettei mikään kuosi vedä sille vertoja - itseasiassa edes ne deelit eivät ole millään tavoin välttämättömiä. Ne vaan auttavat näkemään helpommin. Se mikä siellä odottaa on egokuolema… Ihan mieletön päräytys, meinasin oksentaa syliini kun se tapahtui Ö_Ö mutta jumalauta että oli onnellinen olo kun alkoi hissuksiin hyväksyä Sen Suuren Oivalluksen jota myös valaistumiseksi, meditaatioksi ja pyhäksi hengeksi kutsutaan. Miten voisi olla masentunut, kun on saanut katsoa jumalaa kasvoista kasvoihin?

Tää uutinen on niin mielettömän upee juttu etten keksi sille sanoja. Perkeles, tätähän minäkin ehdin jankuttaa vuoskaudet ja porukka senkun dissas; noh. Mitäs minä sanoin. Ainoa juttu miten trippaamalla voi ahdistua psykoottiseksi asti on se, ettei anna mielensä mennä ja tripin viedä vaan yrittää väkisin pitää kiinni - yleensäkään yhtään mistään. Siltä kannalta ajateltuna tollanen ympäristö, että on lääkärit ja tutkijat paikalla “takaamaassa” tilanteen turvallisuuden, on varmasti paras mahdollinen set & setting varsinkin ensikertalaiselle. Voi tuudittautua ajatukseen että jos menee pahaksi olo, on joku auttamassa. Yleensä jo se riittää siihen ettei mistään ahdistuksista ole pelkoa.

Aivan loistavaa. Vielä kun ruvettais tarjoamaan ihmisille tiedekirjoja ja kannustettaisiin keittiöfilosofointiin eikä tuputettaisi ties mitä sinkkuelämää sun muuta “nyt tää menee taas ostamaan uuden mekon”-roskaa niin se 2012-läppä ei välttis oliskaan niin utopiaa. <3

(peeäs. vittu kristityt, te ootte niiiiin pihalla! vitun pahvit! herätkää! lukisitte sitä omaa pyhää kirjaanne ees! kaikki on teille sanottu jo mutta helvetin ääliöt ku ette voi tajuta! aaargh!!!)

:sunglasses:

Kuka? Muhunko viittasit kun heti perään kommentoit? Sorry mutta en trollaa vaikka varmaan kohtuu kilahtaneelta vaikutan. Eipä sitä voi oikeen muulla tavoin yrittää kertoa mistä on kyse. Eikä sitä sittenkään voi kertoa. Ei ole sanoja alkuvoimalle, koska se on kaikkien sanojen takana <3

Kiinnostava juttu kyl. Vähä epäselväksi jäi että missä ja millä tavalla “saatetaan pian käyttää” masennuslääkkeinä, tietoa ei kait ole saatavilla. Eli asia alkutekijöissään vielä. Mutta sekin on jo vidun paljon. Teema pyöriny mielessä kauan mullakin, myös henkilökohtaisista syistä, kun olen ollut pitkään masentunut ja samalla deelifani. Kiinnostus on kyllä levinnyt kun asiaa on miettinyt, ja monta kertaa muiden inhimillisten ongelmien edessä on tehnyt mieli suoraan suositella ja kehottaa jollekulle että kuule, kokeileppas perkele sieniä. Noh täällä Saunassahan sellainen on kiellettyä, ja yleensä varon sanojani muutenki moisen asian kans :> Mutta ehkä ei ole kaukana se aika kun tuon kuulee lääkärin suusta. Ja ilolla kuulisin… mun on hyvin vaikee kuvitella minkälaista elämäni ois ilman sitä mitä deelit ovat auttaneet antamaan. Joskus tuntunut hyvin vahvasti siltä että olen nukkunut tai ainaki kulkenut silmät ja korvat kii ja parhaat sienikokemukset esimerkiksi ovat nostaneet sieltä suosta… sellaiseen selkeyden tilaan jossa joku fakin masennus katoaa ihan vaan kun katsoo sitä ja näkee sen… ku kerranki on silmät päässä. Ja kun se kerran on nostanut niin ei ole ollut pakko vajota. Tietty kaikki tämä on vaatinut melkoisesti huomiotani muinakin aikoina kuin itse tripeillä, mutta esim sienien apu on ollut hyvin suuri ja luullakseni mulle välttämätön.

Tämä on aivan äärimmäisen kiinnostava aihe… harmi kun en osaa puhua omasta puolestani käyttämättä noita tollasia vammasanontoja kuten selkeys, näkeminen, nukkuminen, suosta nouseminen jne - minulla on nääs suunnaton fobia siitä että juttu sotkeutuu kliseisiin :smiley: Mutta ku niin harvassa nuo tavat puhua siitä olennaisimmasta.

Ai mistä SIIUSTA. mINÄ MINUSTA MINUUUUN…NINKÖKÖKÖKÖH

:sunglasses:

Jerkulla itseen kun avaimet on handussa. Just just ja sit pameilla himaan…voi vittu teitä …

Juuh, niinhän minä taisin sanoa 8) Kun se syvemmälle meneminen ja uuden oppiminen on eri juttu… Ensin mainittu sitä kun ettii vastauksia kysymyksiin “kuka minä olen”, “mitä minä olen” ja “miksi minä olen täällä”. Uuden oppiminen taas… No siis. Onpa vaikeeta pukea sanoiksi :smiley: Kun just se tässä elämisessä ja olemisessa on kaikkein siisteintä, ettei tutkittava lopu ikinä. Olen ihan rakastunut matematiikkaan ja luonnontieteisiin (aivan erityisesti astronomiaan), mutta toisaalta tykkään hulluna myös tavallaan kasata analysoitavaa aineistoa päähäni kaikista tapaamistani ihmisistä ja kokemistani tilanteista sekä konverttaa ne matemaattiseen muotoon tilastoiksi. Maailma nyt vaan on ihan loputtoman monimuotoinen, monimutkainen ja mielenkiintoinen leikkikenttä pikku tutkijalle. Jostakin kumman syystä trippailu joka ainoan kerran ravistelee sitä kaikkea kerättyä päänsisältöä niin että ensin ei tajua yhtään mistään yhtään mitään ja kaikki hajoaa sirpaleiksi, mutta nousujen rauhoittuessa palaset alkavat putoilla juuri oikealle paikalleen ja näen miettimäni asian kuin stereogrammin. Tiedäthän niitä taikasilmäkuvia; vaikka miten tutkisit “tavallisesti” katsoen sitä kuviota ja kaikkea niin et näe 3D-kuvaa ennen kuin laitat satunnaispisteet liukumaan päällekkäin sekavaksi mössöksi ja yhtäkkiä kuva vain kirkastuu.

Alkuvoimalla tarkoitan alkuvoimaa :smiley: Prkl kun sitä on ihan mahdotonta yrittää selittää tyhjentävästi. Siis Se Jokin Voima joka on yhtäkuin kaikki hiukkaset, niiden välillä vaikuttavat voimat, elävät olennot, elämä itse, ajatusten tuottaja, ajattelija ja kokija. Sille on olemassa ihan käytännöllinen nimitys “jumala”, ja kun tajuaa mikä/kuka/jotai jumala eli alkuvoima oikeasti on, niin tajuaa myös miksi tuo sana aiheuttaa niin vahvoja fiiliksiä. Jumala on yhtä kuin kaikki, mukaan lukien joka ikisen ihmisen tietoisuus, tajunta ja ajatukset. Loppujen lopuksi olemme kuitenkin kaikki yhtä ja samaa; yksilöinä olemme vain hetkellisiä prosesseja jotka katoavat muuttuakseen taas joksikin toiseksi eläväiseksi. Alkuvoima on ja pysyy, ja jokainen meistä on sitä.

Sillon kun Se Juttu (valaistuminen, whatever) tapahtu, istuttiin keittiön lattialla minä ja pitkästä aikaa foorumille asti jaksanut Onnen Pipanoita (minun menninkäiseni <3) ja ajatuksia vaan ryöppysi ihan hulluna. Koitin selittää niitä kaikkia yhtäaikaa kun koko ajan tajusin enemmän ja enemmän yhteyksiä asioiden välillä, tuhansia uusia analogioita joita en ollut aiemmin huomannut ja sitten tuli sellainen hetki kun oli pakko sulkea suunsa. Niitä tajuamisia vaan tuli ihan liikaa jotta olisi äänensä kanssa pysynyt perässä. Ja sillon… Ihan kuin olisin muuttunut henkisesti sulaksi vahaksi tai jotain; menin peilin läpi, tajusin yhtäkkiä kuka minä olen. Minä, ei tämä ego, vaan minä itse; se joka näissä aivoissa ajattelee ja niitä ajatuksia skannaa. Meinasin oksentaa syliini, hetken aikaa haukon henkeä ihan vaan kun järkytyin niin pahasti. Olin kait tienny sen jo aiemmin mutta en oikeasti todella ymmärtänyt… Käännyn menninkäiseen päin, huudan täyttä kurkkua (klo ~4:00 aamuyöllä) “TÄÄ ON SIISTEINTÄ MITÄ MÄ OON KOSKAAN TAJUNNU! MÄ TIEDÄN KUKA MÄ OON!” ja jumalauta sitä ryöppyä sen jälkeen :smiley: Tipuin polvilleni ja about hyperventiloin pelkästä järkytyksestä, ja sitten saan päähäni soittaa kaverille toiselle puolen suomea. Sellaiselle tyypille, joka oli ton kaiken selittäny mulle jo aiemmin - kerto että jumala puhuu sille ajatuksina - ja pidin sitä lopullisesti flipanneena. Sillon yöllä oli vaan pakko soittaa… Puhelu meni jotenki silleen et “hei moi enkai herättäny mut vittu tää on uskomatonta, mä keksin SEN JUTUN, mä oikeesti tajusin, onhan tässä nyt järkeä mitä sanon??? sinä… olet… minä” ja se vastaa “nii-i, eiks oo aika hulluu?” :smiley: Eikä totakaan voi tyhjentävästi kuvailla. Ei sitten millään. Mutta se valaistuminen tai miksi sitä sanookaan tapahtui meille molemmille siinä yhtä aikaa, minä ja menninkäinen yhtä aikaa yhtä ja samaa olemassaolon ikuisuutta <3 Ei voi enää toista paremmin tuntea… Meitä oli vain yksi, meidän kehot lakkas merkitsemästä mitään ja ajateltiin samaa ajatusta. Uskokaa tai älkää niin totta joka sana.

Aika moni sanoo noin, mut oon eri mieltä. Olennaista on et hiffaa jutun juonen. Oikeasti siinä ei edes ole mitään kovin mystistä kun nyt ajattelee ja on saanu aikaa käsitellä asiaa. Pohjimmiltaan kyse on vain - niinkun Oshokin sanoi - tietoisena olemisesta. Ei mitään muuta. Tekis mieli repiä se hämmennyksen ja sokeuden verho ihmisten päältä ja näyttää niille tämä, mutta on parempi ettei sitä ymmärrä liian nopeasti. Eikä ne deelit ole mitään vaarallisen lyhyitä oikoteitä (paitti ehkä salvia mut se kestää niin vähän aikaa ettei siinä ehdi tajuta mitään) mutta ei ne silti ole oikeasti tarpeellisia. Niitä voi ottaa ja niistä voi saada ihan helvetisti irti, tai sitten niitä voi olla ottamatta ja vaan tajuta. Ne itse kemikaalit on niin täydellisen epäolennainen juttu… Psykedelia on se pointti. Meditaatio. Pyhä henki, perkele :smiley:
Ja mitään muuta en suosittele tai tyrkytä kellekään kuin tätä: etsi tietosuuden hehkua, sitä valaistumista, lue ihan kaikki mitä ikinä voit maailman rakenteesta selvittää, ole nöyrä tosiasioiden edessä ja viimeisen kohtaamisen hetkellä toivon voimaa ja rohkeutta kohdata Minut; kuka ikinä oletkin joka luet tätä. Mutta älä missään nimessä usko mitä selitän nyt! Jos rupeat uskomaan olet jo mennyt harhaan. Et voi pitää ketään viisasta yläpuolellasi, vaan jokaisesta opettajasta on pakko päästää irti.

Mikä se neljäs on? Mä sain laskettua vain kolme: avaruus, aika ja tietoisuus. Viimenen on se kokija ja subjekti jota ilman objektiivinen maailma ei ole olemassa kenellekään. Se subjekti on oikeastaan puhdasta naurua, ihan ihme olemassaolon kutinaa, mieletöntä halua ilman suuntaa ja sen vuoksi alkuvoiman on ollut yksinkertaisesti pakko tuottaa kaikki tämä monimuotoisuus. Puhdas halu ja into ja riemu voi olla olemassa vain jos sillä on suunta; on oltava joku joka haluaa asioita. Alkuvoima ei voi haluta mitään sellaisenaan, koska sen ulkopuolella ei ole mitään. Ainoa asia mitä se voi tavoitella on kasvu: alkuräjähdyksestä tähän meidän tuntemamme kaltaiseen maailmaan, molekyyli kerrallaan yhteen liittyen ja lopulta tällaisia omituisia ulokkeita kasvavia ihmiseläimiä jotka janoavat saada tietää mitä tapahtuu, missä mennään ja mitä ihmettä me oikein olemme. Elämä on peli, mä löysin ratkasun<3

Millä ihmeen kahdella nikillä? En minä kirjoita kuin yhdellä. Tosin yksi päivä kirjoitin vahingossa menninkäisen nikillä kun se oli logannu mun koneelta tänne, kun sen koneessa ei toiminu netti kun reititin oli paskana. Sitäkö meinasit? Mut en minä ole menninkäinen, olisi tylsää olla koska sitten en saisi tuijottaa sitä. Siinä kun on maailman ihkuin, söpöin, kaunein ja kaikin puolin täydellisin miespuolinen olento mitä maa on koskaan päällään kantanut :> ihastushehkuttel