T-leidin tuskien taival

Kampesinpa sitten itseni A-klinikan suunnattoman korkean kynnyksen yli tässä yhtenä päivänä.

Takana on reilu vuosikymmen alkoholin suurkulutusta 2-4 päivänä viikoittain, lomien aikaan alkoa on kulunut päivittäin. Vuosia olen yrittänyt vähentää omatoimisesti. Eihän siitä ole mitään tullut. Kuukausi menee pitkin hampain mutta kuitenkin suht helposti ilman, mutta sitten taas korkki aukeaa ja määrät ovat tuota pikaa entisellään.

Miksi tämä on jatkunut näin kauan? Ehkä se nk. pohjakosketus on vielä saavuttamatta. Työ, perhe, koti ja parisuhde on tallessa edelleen, terveys luultavasti myös. En kuitenkaan halua jatkaa näin enkä varsinkaan jäädä odottamaan vielä syvempää pohjaa. Olen myös vähitellen ymmärtänyt, että en osaa lopettaa omin avuin.

Olen harkinnut asiantuntija-avun hankkimista vuosia, mutta asia on ollut niin arka että en ole saanut klinikan ovea auki. No nyt sitten sain otettua merkittävän askeleen. Mut mitvit?? Vollotin päivystyshuoneessa reilun puoli tuntia, ja asiantuntija-apu oli suurin piirtein tässä: “Nyt olisi hyvä lopettaa alkoholin käyttö vähäksi aikaa kokonaan.” Nii-in. “Annan tästä juomispäiväkirjan, merkkaa siihen annokset. Tässä on esite antabuksesta, otetaan sitten käyttöön jos ei ilman onnistu.” Joo. “Tässä yhteystietoja näihin ryhmiin, ja Päihdelinkki on hyvä paikka, sieltä saa vertaistukea”. Kiitos. “Hyvä että tulit käymään, kahden viikon päästä nähdään taas.” Mm. :open_mouth:

Kerroin, että olen kyllä lueskellut Päihdelinkin keskusteluita vuosia ja lukenut alkoholismia käsittelevää kirjallisuutta joten jotain uskon tietäväni aineen haitoista ja riippuvuuden mekanismeista. Kerroin, että ongelmani on kotona juominen ja elämäntapamuutos ahdistaa lyhyellä tähtäimellä: miten tulevasta raittiista viikonlopusta selvitään? “No sitten pitää vain keksiä paljon mielekästä tekemistä.” :unamused:

Olkaa kilttejä älkääkä kivittäkö kiittämätöntä saman tien. Tiedän vaikuttavani ylimieliseltä (ja varmaan olenkin) kun kritisoin yhteiskunnan tarjoamaa ilmaista palvelua, joka on hyvin tärkeää hyvin monelle ja auttanut lukemattomia. En oikein tiedä, mitä tältä ensimmäiseltä kerralta odotin. Mutta kun yksin olen pähkinyt asian kanssa vuosikaudet niin kai odotin jotain muuta kuin sellaista, minkä jokainen löytää netistä kymmenessä minuutissa.

Ehkä se vaan oli niin karua kokea, että homma on ihan oikeasti minun käsissäni ja minä teen sen muutoksen, ei kukaan muu. Tunnen oloni tosi orvoksi ja avuttomaksi, kun ajattelen tulevaa kivikkoista työmaata :cry: Siispä jatkan itkemistä täällä kanssaveljien ja -sisarten keskuudessa ja yritän pitää korkin toistaiseksi kiinni.

Tervetuloa T! :slight_smile:

Kiitos Narkkitehti :slight_smile:

Niin sitä vielä että neljäs päivä menossa. Ja huomenna takuuvarmasti on pinna kireellä, eksynyt olo eikä oikein tiedä mitä pitäis kotiin tultua tehdä :frowning: Ahdistaa jo etukäteen. Enkä ole vielä keksinyt sitä “mielekästä tekemistä”.

Tervetuloa myös kirjoittelemaan! Oletko katsellut netistä naisten AA-ryhmiä? Niistä moni sinun kaltaisessa tilassa oleva alkoholiongelmainen kanssasisaresi on saanut avun.

Kiitos Lomamuisto! :slight_smile:

Olen kyllä katsellut kotipaikkakunnan AA-ryhmiäkin, mutta ajattelin kokeilla ensin niitä A-klinikan ryhmiä jos ryhmätoimintaan osallistun. Minulla on lievä kammo kaikenlaiseen ryhmätoimintaan. Suhtaudun ihmisiin varauksella, en ole kovin taitava lukemaan toisia ja ryhmässä voin kontrolloida tilanteen kehittymistä huonosti. En harrastakaan mitään asioita, jossa tarvii toimia ryhmässä. Joten näihin ryhmiin joissa on paljon vieraita ihmisiä on vielä paljon korkeampi kynnys kuin kahdenkeskisiin keskusteluihin. Puhumattakaan siitä, että siellä voikin olla joku tuttu, se vasta kamalaa olisikin :sunglasses:

Pidän kuitenkin kaikki mahdollisuudet auki ja menen kyllä ryhmiinkin ellei muu auta.

Minullakin on aikamoinen kammo kaikkiin ryhmäjuttuihin. En ole käynyt AA:ssa, vaikka pidinkin mahdollisuutta takaraivossani juurikin mikäli muu ei olisi auttanut. Minulle tämä Päihdelinkki on ollut suuri apu, kun olen saanut “ryhmän tuen ja hyödyt” turvallisesti kotiseinien sisällä :slight_smile: Sinä voit etsiä ihan oman tiesi raitistumiseen -täällä ihmisillä on kokemusta monista eri tavoista raitistua! Saat siis varmasti paljon neuvoja ja voit rauhassa tunnustella itsellesi sopivia keinoja.

Tuosta kirjoittamastasi pätkästä tuli mieleen, että niinhän se on. Itse se korkki on kiinni laitettava, ja jos onnistua mielii, niin se on tehtävä itseään varten. Et kuitenkaan ole kivikkoisella työmaallasi yksin, vaan kohtalontovereita piisaa!

Ajatteletko, että on kamalaa, jos joku sinun tuttusi on ollut vaikeuksissa alkoholin takia ja lähtenyt hakemaan apua? Entä jos se tuttusi onkin arvostamasi ja yleistä kunnioitusta nauttiva henkilö. Kun meitä alkoholisteja on niin moneksi.

Hei Korkkari!

Kyllä tämä päihdelinkki on ihan ehdoton vertaistoimintana. Olen lukenut näitä keskusteluja jo vuosia mutta lähinnä vähentäjien puolella. Nyt on varmaan aika yrittää asemoitua lopettajaksi ja yrittää kirjoittaa tuntemuksia itsekin. Ja kyllä meinaan klinikalle mennä siihen seuraavaankin tapaamiseen. On varmaan ihan hyvä että saa raportoida juomisiaan / juomattomuuttaan ulkopuoliselle.

Lomamuisto: Tuntisin myötätuntoa jos joku tuttu olisi vertaisryhmässä ja toteaisin että samassa veneessä ollaan. Mutta toisinpäin (koska en oikein luota ihmisiin ja häpeän syvästi sitä etten pysty kontrolloimaan juomistani) olisi kamalaa jos joku saisi tietää että MINULLA on ongelma. Epäilisin heti, että tietoa tullaan käyttämään minua vastaan tavalla tai toisella. Ymmärrän järjellä kyllä että suurin osa suhtautuu varmasti myötätunnolla ja pitää asiat salassa niin kuin itsekin tekisin, mutta silti.

Tervetuloa T-leidi!

Pitää tohon mielenterveysammattilasten käyttämään termiin “mielekäs tekeminen” puuttua. Sen keksiminen on aika helppoa itseasiassa. Ihan yksin kertaisesti se saa jotenkin hyvälle tuulelle - pahan olon väistymään. Tietokoneella olo, tv:n katselu, lukeminen, ristikkojen täyttäminen… Tai sitten kävelyt luonnossa… Mistä itse pitää, niin tekee sitä. Ihan hyvinkin yksinkertaisia asioita. :slight_smile:

No nyt on perjantai ja töistä kotiuduttu. Kotihommia, kaupassakäyntiä ja sitten… Paitsi ei tänään.

On aika tyhjä olo mutta tiedän, että tämä viikonloppu menee kyllä ilman. Kumpa pystyisin iloitsemaan siitä. Lähinnä tällä hetkellä ahdistaa kaikki tulevat hetket kun yleensä joisin ja joiden yli nyt vaan pitää päästä.

Minua on puhutellut kovasti Seppäsen Selvästi juovuksissa -kirja. Etenkin se, kuinka kirjoittaja kuvaa "rakkaus"suhdettaan alkoholiin ja millaisen “rakastetun” kaipuun kanssa juomattomuuteen pyrkivä kamppailee. Samoin minulle kolahti ajatusmalli, että juopoksi tullaan tarpeeksi juomalla eikä siihen välttämättä sen kummempia syitä tarvita. HUOMIO, en tarkoita etteikö vastoinkäymiset elämässä ja muut ongelmat altistaisi alkoholisoitumiselle. Totta kai ne altistavat. Tarkoitan sitä, että omalla kohdallani lakkasin Seppäsen kirjan luettuani pähkäilemästä, miksi T-leidi juo. (Ja kirjoittaisin tähän, että pystyin keskittymään olennaiseen eli juomatapojen muuttamiseen, jos olisin pystynyt.)

Kiitos Punatulkku :slight_smile:

Näinhän se on, eikä kukaan niitä mukavia juttuja mun puolesta voi keksiä. Luulen että siinä vaiheessa kun akuutti korkinavausrefleksi on saatu vaiennettua, on hienoa että voi ruveta tekemäänkin jotain ihan muuta. Tai olla möllöttää tekemättä mitään, mutta selvinpäin. Se muuten meikäläiselle hankalaa onkin.

…hups tuplapostaus…

Hö, tartteeko sitä möllöttää vaan? Meikä viettää raitista peli-iltaa muksun kaa ja treenaa habaa kuntoon kotipunttiksella. Tosin alkuviikko mennytkin vaan dokatessa duunin jälkeen niin nyt on hyvä syy elää viikonloppu terveitä elämäntapoja noudattaen ja maukkaita proteiinipiffejä syöden.

Narkkitehti, reipasta!! Täällä ilta on nyt kulumassa ihan selkeään möllötykseen :laughing: Netissä roikun, mässypussi vieressä. Jäi siivoamattakin. Kaupasta hain sikspäkin makuvissyä ja miehelle ykkösolutta. Ykköstä minäkin olen kiskonut kun olen “vähentänyt” mutta jääköön sekin nyt tällä kertaa. Tykkään oluesta niin paljon, että on parempi ottaa selkeämmin etäisyyttä. En ostanut vielä edes alkoholitonta.

Sauna lämpiää. Aika tuntuu kuluvan jotenkin hitaasti. Leppeää perjantai-iltaa kanssasisarille ja -veljille!

Heippa hei Leidi.

Niimpä. pettymys voi olla se, että kukaan ei ratkaise ongelmaasi sinun puolestasi, vaikka tukea ja neuvoja voikin antaa. Se päätehtävä sinun on kuitenkin tehtävä ihan itse, eikä kukaan muu raitista sinua tai vähennä juomistasi kuin sinä itse.

Erilaiset ryhmät on hyviä, päihdepäiväkirja voi olla joskus hyvä (jos ylipäätään pysyy laskuissa), tämä foorumi on varmaan hyvä, akupunktio on hyvä, mahdollinen katko tai hoitolajakso voi olla hyviä…
Mutta kuitenkin päävastuun ottaa ihminen itse. Nuo ovat vain apuvälineitä.

Jos sinulla on kova juomisputki päällä, pääset varmaankin laitokseen katkaisuhoitoon. Ja sieltä mahdollisesti pidemmälle kuntoutusjaksolle. Jos haluat niihin, kannattaa ottaa se puheeksi seuraavalla klinikkakäynnillä.
Vaikuttaa siltä, että nyt sinulle tehdään vain ns. hoidontarpeen arviota, jossa on tapaamisia harvakseltaan ja katsotaan rauhassa millainen tilanteesi on. Näin se menee nykyaikana.

Ja eihän päihdeongelmaan muutenkaan ole simsalabim-ratkaisuja, joita voisi heitellä kuin apteekin hyllyltä. Tai no, osa ratkaisuista tulee tietysti apteekin hyllyltä (esim. se Antabus), mutta nekin ovat vain ratkaisun osasia eikä koko ratkaisu.

Pirteää syysviikonloppua! :slight_smile:

Tervehdys Valtio-mies!

Sehän tässä masentaakin :confused: Kun vuosikaudet on ajatellut, että selviän tästä kyllä itse ja pärjään ilman ulkopuolista apua. Ja sitten kun kypsyy myöntämään, että ei pysty omin neuvoin lopettamaan ja hakee apua, niin tulee vähän orpo olo kun asiantuntija ei sitten tarjoakaan mitään patenttiratkaisua. Ei sillä että sitä oikeasti olisin odottanutkaan. Toki saan sitten klinikan kautta apua jos tilanne ei muutu, saan sitä antabusta jos en onnistukaan olemaan ilman.

Toinen asia mitä olen ymmärtänytt aiempien (noin kuukauden mittaisten) juomistaukojeni aikana on se, että jotenkin olen odottanut että koko elämä muuttuu loistavaksi ja kaikki ongelmat katoaa kun vaan pysyy raittiina. Nyt osaan jo onneksi asennoitua siihen, että joudun kohtaamaan ne samat tylsät ja ikävät elämän realiteetit raittiinakin. Se pelottaa, mutta nyt osaan jo odottaa tätä enkä pety niin pahasti :wink:

Mutta nyt lauantaina olo on mukavan seesteinen. Tuntuu hyvältä tietää, että tänäänkin mennään nukkumaan selvinpäin. Sain kyllä eilisestä mässystä mahan kipeäksi, eppistä :laughing:

Selkeää lauantaita kaikille lopettelijoille!

1. päivä raittiina. Viime yönä näin unta että join yhden. Tulin siitä yhdestä kauheaan kuntoon ja jäin yksin näpertelemään jotain kun muu seurue lähti iloisena muualle jatkamaan juhlia. Lisäksi sain hirveän morkkiksen. Herätessä oli krapulainen olo :open_mouth:

Tulevat juomiset / juomattomuudet mietityttää, vaikka pitäisi keskittyä tähän päivään jonka tiedän pysyväni raittiina. Kaverin kanssa teatteriin, saman tien ruvetaan puuhaamaan että sen jälkeen yksille. (Tässä lyön varmaan lääkekuuri-kortin pöytään.) Yhden yön reissu tutussa porukassa, jossa aina ohjelmaan on kuulunut myös alkoholijuomien nauttiminen. Ja pikkujoulut…

En oikein tiedä miten asennoituisin. Periaatteessa en ole asettanut täysraittiutta tavoitteeksi vaan tavoite on lopettaa vapaa-ajan juominen kotioloissa kun se on ongelmani ydin. Seurassa kontrolloin itseäni paremmin, varsinaiset lärvit vedän vasta kotona. Ja sitten tosi nerokas päättelyketju: jos pysyttelen vesilinjalla vaikka pikkujouluissa, niin sittenhän ihmiset vasta huomaakin että T-leidillä taitaa olla alkoholiongelma (kun ei voi yhtään ottaa) :blush:

Ahdistaa, kun pitää näin typeriä pähkäillä. Mitä se kenellekään kuuluu. Mutta silti pähkäilen.

Moi. Täällä kohtalotoveri 12pv raittiuden saavuttaneena. Melkoinen saavutus kun korkeintaan pari päivää kerrallaan jaksoi sinnitellä. Olut oli se minun houkutukseni ja paheeni. Olin pari viikkoa sitten kuntoutusjaksolla ja siellä tuli sellainen fiilis etti maistu. Ehkä siellä ensinnäkin pääsi irti niistä kotiympyröistä ja sain sanoa ääneen asioita jotka ahdisti ja painoi mieltä. Mutta tuosta pikkujoulusta yms. Itse ajattelin että ilmoitan vaan kylmästi että olen autolla liikenteessä ja että minulla on aikainen herätys ja tärkeä meno seuraavana päivänä. Kyllähän se mielessä käy mitä ne työkaverit mahtaa ajatella mutta kyllä se on vaan nyt parasta asettaa se oma minä etusijalle ja ajatella miten mukava on loppuillasta seurata porukoita jotka pienessä viihteessä touhuaa. Kävin muuten koiran kanssa lenkkeilemässä äsken ja nautin ihanasta syksysäästä. Sitten kuumaan suihkuun ja vichyvettä sekä hyvä kirja illan evääksi. Voimia sinulle ja kyllä me ollaan oikealla tiellä, alkutaipaleeella mutta matka jatkuu ja kokemus karttuu. Hyvää syksyn jatkoa ja nautitaan selvästä päivästä.

Tervetuloa joukkoon Sirja :slight_smile:

Kyllä ilman muuta ollaan oikealla tiellä ja onneksi on tämä plinkki, jonne voi tuntemuksiaan kirjoittaa. Niihin pikkujouluihinkin on aikaa vielä yli kuukausi, ja jos sinne asti onnistun olemaan juomatta niin on hieno saavutus sekin.

Olen tietoisesti päättänyt, että yritän lopettaa kotona juomisen. Niitä tilaisuuksia kodin ulkopuolella on niin harvoin, että niistä ei ongelmaa pitäisi muodostua. En osaa vielä sanoa, voiko tällainen toimintamalli minun kohdallani toimia. Aiemmin olen yrittänyt asettaa itselleni rajoja tyyliin vain joka toinen/kolmas viikonloppu ja vain yhtenä päivänä (kotona). No ei ole toiminut se. Yritän siis päästä kokonaan eroon rutiineista, jotka yhdistyy alkoholiin kotona. Siinäkin on oma hommansa.

Vaikeaa, kun ei edes ystäville voi tästä asiasta puhua. Parhaalle kaverillekin pitää kohta selittää jotain lääkekuurituubaa :frowning:

Taas ollaan selvän viikonlopun kynnyksellä. Viikko sitten ahdisti. Tänään tuntuu hyvältä ja levolliselta :astonished: Olen kiitollinen siitä, että juuri nyt tuntuu hyvältä ettei viikonloppuna tarvi juoda. Tsemppiä kaikille :slight_smile: