Systeemiä vastaan kiukutteluketju

Näin on ja monet ovat tehneet oikein taidetta tuosta miten saada yhteiskunnalta kaikki edut. Eikä se ole niiden monien vika, vaan tämän systeemin, mikä asian mahdollistaa.

Kiva kun ollaan samaa mieltä. Tismalleen oikein. Mun tytön poika sanoi pienenä “Pismalleen” :smiley: Tismalleen tai pismalleen ,samaa mieltä oleminen on muuten keskimäärin hauskempaa, kuin eri mieltä oleminen :exclamation:

Nyt tarvitaan jokaista suomalaista ja Suomessa asuvaa.

Esimerkiksi somalialaisilla ja vaikkapa irakilaisilla on monilla miehillä taustalla sotilaskoulutus ja heidän osaamisen olisi mahdollisessa kriisitilanteessa hyvä hyödyntää. Somaleista saisi rintamalle oivia tiedustelijoita, koska varsinkin yöaikaan vihollisen olisi heitä hankala havaita. Eikä kuluisi naamiontiväriäkään niin paljoa. Kaikessa pitää kriisin hetkellä säästää, kasvoväreissäkin.
Kun olin armeijassa puhuttiin näistä sivareista, siviilipalvelusmiehistä ja niistä, jotka suorittivat aseettoman armeijan palveluksessa tarttumatta aseeseen vakaumuksensa vuoksi. Mietittiin heidän tehtävistään mahdollisen sodan aikana.
Sanottiin, että heille saattaisi olla käyttöä esimerkiksi avaamaan vihollisen miinoittamia alueita. Sinne vaan menemään, harava kummassakin kädessä. Ei tarvitsisi asetta kantaa. Ja tämä kommentti tuli kantahenkilökuntaan kuuluvan suusta, kun olimme siellä jossakin iltanuotiolla harjoitellen maanpuolustustaitoja.

Tuo on lainauksessa oleva tekemäni lihavointi on minusta väärää tietoa :open_mouth: Mielestäni valeuutinen, jota YLE ja lehdistö yrittää tyhmille uskotella. Onhan niitä hörhöjä toki äärioikeistossakin, mutta kyllä ne Venäjä-mieliset löytyvät sieltä äärivasemmistosta. Nyt tässä maailmantilanteessa ovat vaan hissukseen, mikäli yrittävät vaikka vaaleissa menestyä. Ja muutenkin itsesuojeluvaisto pitänee suurimman osan hiljaisena.

Jotkut ovat geeneissään perineet katkeruuden yli sadan vuoden takaa. Ei se kansalaissota ole kaikilta unohtunut. Kun oli niin väärin heistä hävinneistä, ettei Suomesta tullutkaan Neuvostotasavaltaa tai kommunistista maata.

Ihan faktana voin kertoa, että entisessä kotikaupungissani vaikutti ja vaikuttaa politiikassa erittäin aktiivisesti yksi kaveri vaimoineen. Mies pyrkii muuten eduskuntaan tulevissa vaaleissa :laughing:
Kaveri on niin Venäjä - Neuvostoliittomielinen, että huh-huijaa. Jouluisin esimerkiksi hän postailee somessa kiitoksia Lenin -sedälle, joka kuulemma lahjoitti meille itsenäisyyden. Leninin lahja kaikille Suomen lapsille.
Muutenkin esiintyy CCCP -paita yllään heilutellen punalippua sirpillä ja vasaralla. Ja tekee videoita tiktokiin/instaan joissa hevityyliin laulaa (huutaa minusta) kuinka kosto elää ja vielä tulee aika kun lahtarien suolet revitään punatoverien kunniaksi. Lisäksi vastusti NATOa voimakkaasti, nyt on ollut siitä hissukseen.

Mutta Suomessa saa tuollaisetkin hörhötkin meuhkata ja olla vaikka vaaleissa ehdokkaina.
Jossakin Turkissa laitettaisiin lievimmässä tapauksessa ehkä lukkojen taakse ja itäisessä naapurimaassa saattaisi vahingossa vaikka pudota jostakin kerrostalon parvekkeelta :laughing:

Systeemimme on hyvä, kun täällä saa sanoa ja olla eri mieltä pelkäämättä pidätystä tai hengenmenoa.

Kivaa päivää Winston :slight_smile:

Ei pidä paikkaansa. Putinin Venäjä tukee avokätisesti nimenomaan äärioikeistoa ja oikeistopopulisteja eri puolilla maailmaa. Venäjä oli mukana avittamassa Trumpia USA:n presidentiksi 2016, Putinin Venäjä on tukenut Euroopan laitaoikeistoa kuten Le Pen, Salvini, Orban ym. Putinilla ja Brasilian Bolsonarolla on ollut varsin lämpimät välit jne. jne.

Suomessa Persuja on joskus kutsuttu “putinsuomalaisiksi”, koska heillä on yhteinen arvopohja Putinin kanssa: EU-vastaisuus, länsivastaisuus, ihmisoikeusvastaisuus, oikeusvaltiovastaisuus, vähemmistöjen syrjintä, “perinteiset perhearvot” kunniassa jne.

Persuissa on myös ollut avoimesti venäjämielisiä tyyppejä, kuten mm. Olli Kotro, joka pari vuotta sitten ehdotti viisumivapautta Suomen ja Venäjän välille. Siis: viisumivapautta Suomen ja Venäjän välille! :open_mouth: :astonished:

Lisäksi on esim. ex-persu Ano Turtiainen, jonka VKK (Valta kuuluu Kremlille) -puolue on avoimen putinistinen ja Venäjämielinen. Ainoa puolue Suomessa, jonka puoluekokoukseenkin osallistuu Venäjän lähetystön delegaatio.

Teillä on ollut siellä sitten varsinainen penaalin terävimpien kynien komppania, vai mitä? :slight_smile: Toki tuo teidän miettimänne menettely sopisi Venäjän armeijan tyyliin ihan harasoo, mutta ei Suomen armeijan käytäntöihin.

Jopa minä satun tietämään, että sotatilanteessa sivareille osoitetaan tehtäviä jotka sopivat heidän koulutukseensa tai työkokemukseensa. Maanpuolustukseen kuuluu paljon tehtäviä myös varsinaisten taistelujen ulkopuolella. Ja myös maan infrastruktuuri täytyy pitää toiminnassa sodan aikanakin.
Mutta ehkä te ette vain tulleet ajatelleeksi.

Hyvä Vadelmamunkki.

Piti kirjoittaa tuohon vastaukseeni Winstonille, että älä ota tätä ihan vakavasti. Pikkuisen kieli poskessa kirjoitin kirjoittamisen ilosta. Älä sinäkään ota.

Tuo nyt oli sitä kieli poskessa kirjoitettua juttua, jota et valitettavasti ymmärtänyt, tai halunnut ymmärtää.
Tiedät paljon, mutta et tiedä ns. sivarin ja aseettoman palveluksen suorittaneen henkilön eroa.
Ei kannata muuten leimata koko ‘komppaniaa’ yhden ylikersantin juttujen takia. Sitä paitsi tuo osasto, missä palvelin oli ‘patteri’ eikä komppania. Kannattaa tutustua armeijan joukko-osastoihin ja niistä käytettäviin nimityksiin.
Sain koulutuksen tykistön tulenjohtajaksi. Jalkaväki, ns. puskajussit, olivat eri porukkaa. Heidän yksikkönsä koostuivat komppanioista.
Ensin minut koulutettiin aliupseeriksi, sitten upseerikoulussa vänrikiksi. Reservissä olen ylennyt yliluutnantiksi.

Meille kerrottiin jo alokasaikana, että Vietnamin sodassa amerikkalaisen tulenjohtoaliupseerin eliniän ennuste taistelutilantessa oli n. 35 sekuntia. Siitä voi repiä. Silti kukaan ei meillä Suomessa minun aikanani paennut velvollisuuttaan vanhainkoteihin vaippoja vaihtamaan. Porukkahenki oli vahva silloin 70- luvun lopullakin. Halusimme puolustaa tätä maata isiemme tapaan. Sivarit ovat erikseen, lisäksi oli palveluksessa poikia, jotka eivät tarttuneet aseeseen. Silti asuivat kasarmeilla ja heitä arvostettiin meidän aseellistenkin keskuudessa.
Ajattelepa, jos siviilipalvelus olisi ollut suositumpaa, tai meillä olisi ajettu yleinen asevelvollisuus alas ja alentaa puolustuskykyämme? Kuten Ruotsi teki. Nyt ovat kyllä korjaamassa ja kiroavat, että tekivät mitä tekivät.
Suomen varautumista ja vahvaa armeijaa arvostetaan läntisessä maailmassa ja saatetaan jopa pelonsekaisesti kunnioittaa idässäkin.
Mutta hullu-Putinistahan ei tiedä. Jännää, että meillä on koko Länsi-Euroopan vahvin kenttätykistö. Onhan tuota rajaa itään kyllä ihan tarpeeksi. Vaikka poliitikot olivat rähmällään, oli viisaita, jotka pitivät huolen siitä, että varaudutaan.

Paljon on vettä Vantaassa virrannut sen jälkeen kun itse olin armeijassa. Jo kauan sitten naisetkin ovat saaneet käydä armeijan ja heitä on jäänyt sinne upseerinuralla ja osa on varsin korkeissa viroissa puolustusvoimissamme.

Jos tulisi sota, sinä rakas Vadelmamunkki ryhtyisit varmaan Lotaksi auttaaksesi osaltasi maamme puolustamista. Jokaista tarvitaan, jopa vihervasemmistolaista naista, kun on tosi kysymyksessä.

Tapasin muuten eilen voitollisen lätkämatsin jälkitunnelmissa kolme nuorta miestä, joista yksi armeijan lomapuvussa. Juteltiin ja he sanoivat ettei kannata olla huolissaan. Puolustustahto nykyistenkin varusmiesten keskuudessa on vahva. Kuten oli omina aikoinani. Tuntuu, että se on entisestään lisääntynyt.

Ollos huoleton, Vadelmamunkki, poikas valveil’ on. Ai niin, eihän sinulla ole lapsia, mutta ole silti huoleton.
Ihan hyvällä yritän kertoa mitä mieltä olen. Kuten sinäkin teet. meillä kun on tuo mahtava sananvapaus. Toisin kuin monessa muussa maassa.

Sosiaalisesta mediasta ja jopa Eduskunnasssa pidetyistä puheista voisi poimia roppakaupalla poimintoja persujen avauksista, jotka osoittavat että kritiikki heitä kohtaan on aivan oikeutettua ja perusteltua.

Jos persut olisi esittämäsi kaltainen “isänmaallinen” puolue, sitä ei olisi lempattu pois hallituksesta 2017, kun puolue päätyi Halla-ahon johtamaksi.
Jos persut olisi vain “isänmaallinen” puolue, sen kanssa ei kieltäydyttäisi hallitusyhteistyöstä niin yksituumaisesti kuin nyt on nähty jo kampanjoiden alkumetreillä. Persujen kanssa hallitusyhteistyöstä ovat jo kieltäytyneet SDP, Vihreät ja Vasemmistoliitto, joiden lisäksi RKP on ilmoittanut mahtumisensa persuhallitukseen olevan epätodennäköistä.

Saattaa hyvinkin olla, että tämän kaiken johdosta Kokoomus ja Petteri Orpokin alkavat taas tehdä hajurakoa persuihin, ja suunnitella kulisseissa sinipunahallitusta SDP:n kanssa. Mutta tämä on toki pelkkää spekulaatiota ja arvailua. Huhtikuussa ollaan viisaampia.

Summa summarum, pelkästään isänmaallisuus ei aiheuta puolueen ajautumista sellaiseen hylkiön asemaan, joka persujen osaksi usein tuppaa tulemaan.

:exclamation: By the way, sinä kun et tunnu hirveästi arvostavan vihervasemmistoa, niin muista nyt kuitenkin että juuri vihervasemmistolaisen hallituksen aikana Suomi on hakeutunut Natoon.
Persut kuitenkin vastustivat Natoa ihan viime kevääseen asti, kuten ovat aina vastustaneet myös EU:ta. Esim. persujen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio twiittasi vielä maaliskuussa, että ei kannata Suomen Natojäsenyyttä. :exclamation:

Kerropas kuka hän on. Olisi kiva tsekata millainen työläisten sankari on kyseessä. :slight_smile: Poliitikkojen nimiä voi varmasti mainita foorumilla avoimesti, koska heidän toimintansa on julkista ja he ovat usein jonkinasteisia julkisuuden henkilöitä.

Sen minä tiedän, että Venäjän myyränä toimiva dosentti Johan Bäckman (jota leikillisesti joskus kutsutaan desantti Batmaniksi : ) on ollut aikoinaan 2011 - 2012 Suomen Työväenpuolueen vaaliehdokkaana, mutta on sen jälkeen ollut kytköksissä äärioikeistoon, kuten mm. äärioikeiston suosimaan MV-lehteen.

Äärioikeiston suosima MV-lehtihän on yksi Venäjän propagandaväline Suomessa. Oli jo Ilja Janitskinin pt-aikana, vaikka silloin kyseinen aviisi keskittyi lietsomaan lähinnä rasismia ja pakolaisvihaa. Nykyisen päätoimittaja Janus Putkosen aikana MV-lehti on siirtynyt selkeämmin Kremlin propagandan äänitorveksi.

Kannattaa muuten perehtyä kirjoihin: Jessikka Aro: Putinin trollit. Saara Jantunen: Info-sota. :bulb:

Siviilipalvelusvaihtoehto on ollut Suomessa mahdollinen useita vuosikymmeniä. En nyt googleta että tuliko se mahdolliseksi heti sotien jälkeen, mutta ainakin 1970 -luvulla sivareita oli jo jonkun verran. Esimerkiksi monet suomalaiset rockmuusikot kävivät sivarin jo tuolloin. En tiedä millä vuosikymmenellä sinä tabularasa sitten olet armeijassa ollut.

Vanhustenhoito (vaippojen vaihtamisineen) on muuten tärkeää ja arvokasta työtä. Mekin, sinä ja minä, tulemme sen työn kohteeksi joskus aikanamme.
Ja nyt kun eletty rauhan aikana, niin vanhustenhoidossa ilmaisena työvoimana työskennellyt sivari on tehnyt työtä suomalaisten hyväksi jo ehkä enemmänkin kuin joku aseellisen palveluksen kauan sitten suorittanut, joka ei enää edes ole reservissä ikänsä vuoksi.
Kaikki kunnia toki aseellisen varusmiespalveluksen suorittaville etenkin nykyaikana, mutta kunnioitusta myös sivareille.

Voi olla että toimisin hoitotehtävissä, koska minulla on sosiaali- ja terveysalan koulutuksia takana ihan muutamakin. Pystyisin toimimaan myös jossain määrin atk-tehtävissä, jotka ovat nykyaikana erityisen tärkeitä myös kriisitilanteessa, sekä tietysti viestintätehtävissä kirjoittajataustani vuoksi.

Mutta mihin sinä, tabularasa, sijoittuisit palvelemaan jos kriisi iskisi Suomeen vaikkapa vuonna 2023? En tiedä oletko jo yli 60 v., mutta jos olet, olet varmaan jo vapautunut reservistä etkä asevelvollisuuden piirissä.
Yli 60 -vuotiaana olet siis niiden puolustettavien siviilien joukossa, joita me nuoremmat puolustamme.

Juu, minulla ei ole lapsia. Se on ihan vapaaehtoinen valintani, ja olen siihen tyytyväinen. Se ei siis ole arka paikka, jos sellaista havittelet tökittäväksesi.

Mutta sinullako siis on lapsia? Se on ihan hienoa. Arvostan isiä ja äitejä, vaikka itse en olekaan. Toivottavasti sinulla menee hyvin lastesi kanssa ja hekin arvostavat ja rakastavat sinua.

Millainen sitten olisi parempi systeemi ja miten siinä hoideltaisiin nämä työtävieroksuvat hampparit? Miten se tehtäisiin niin, ettei se poikisi suurempaa yhteiskunnallista ongelmaa? Miten määritellään työtävieroksuva hamppari ja kuka sen määrittelee? Miten työtävieroksuva hamppari eroaa esim. henkilöstä, joka ei akuutin päihdeongelmansa vuoksi kykene työhön? Saatan erehtyä, mutta jotenkin kuvittelen, ettet sinäkään halua, että päihdeongelmaisia potkittaisiin päähän vielä lisää. Entä se tyyppi, joka 15-vuotiaana kesäduunistaan työllistyi tehtaalle, painoi siellä ahkerasti duunia 45 vuotta, kunnes tehdas lopetettiin. Nyt kukaan ei halua palkata kouluttamatonta kehäraakkia, vaikka työhaluja olisi kuinka. Vanhan koiran ei myöskään ole niin kovin helppoa oppia uusia temppuja. Tai nuori, joka ei vaikean sosiaalisten tilanteiden pelkonsa vuoksi saanut käytyä koulujaan kunnialla, eikä nyt ainakaan kykene työllistymään. Sos.fobiaansa ei mitenkään pikana saa apua, koska julkisen puolen psykiatria on kautta maan pahoin ruuhkautunut ja “pelkkä” sos.foobikko ei ole todellakaan ensisijainen hoidettava kaikkien psykoositapausten sun muiden itsetuhoisten rinnalla. Jo avun hakeminen itsessään saattaa olla hyvin vaikeaa nimenomaan sen sos.fobian ja siihen liittyvän häpeän vuoksi.

En minäkään pidä kaikista ja kaikkien toiminnasta, enkä ole mikään ehtymätön empatian Tonava. Jos kuitenkin keskustellaan siitä, mikä systeemissä mättää ja mitä tehdä sen parantamiseksi, pitäisi miettiä, onko asia X oikeasti merkittävä yhteiskunnallinen ongelma vai vain henkilökohtainen ongelma. Tietenkään arvokeskustelulta ei näissä asioissa voi tyystin välttyä, eikä missään nimessä ole tarviskaan. Sitä on välillä syytä miettiä, mistä ne omat arvot kumpuavat. Siis ihan itse kunkin.

Edit: En kovin tarkkaan ehtinyt lukea noita viimeisimpiä, mutta mm. ulkoministeri Pekka Haavisto ja persujen ex-puheenjohtaja Jussi Halla-aho ovat käyneet sivarin.

Sulle/teille vastaus samassa viestissä.

Sen kun joku keksisi, niin viisas olisi. Tosiasia on, että systeemimme mahdollistaa tällaisen tavan elää. Ei se minua oikeasti kauheasti haittaa.

Totta kirjoitat, niin ovat. Molemmat päteviä ja tekivät valinnan, mikä maassamme on mahdollinen.

Nimenomaan näin! Katsotaan vaalit ja mitä sitten tapahtuu.

No, se olisi ollutv vihervassuilta poliittinen itsemurha, mikäli tässä tilanteessa olisivat toisin toimineet. Voi olla oman havaintokyvyn puutetta, mutta en ole havainnut Perussuomalaistenkaan olleen kevälläkään Natoa vastaan.

Enpä tosiaan tänne kenenkään nimiä kirjoita. Ihan käyköön vaalikampanjaansa rauhassa. Olet eri vaalipiirissä, että ihmettelen mitä hän sinua kiinnostaa?

Siviilipalvelusvaihtoehto on ollut Suomessa mahdollinen useita vuosikymmeniä. On ollut, apinakin sen ymmärtää ja hyvä niin.
Mutta et sitten ottanut kantaa tuohon tulenjohtoaliupseerin eliniän ennustukseen sodassa vs. joku perseitä pyyhkivä rokkaava sivari?
Sitähän et sinä voi tietää mikä meidän kohtalomme vanhuksina on. Omat vanhempani elivät yli 90v. eivätkä olleet missään hoivakodissa. Ihan itse hoitivat kakka- ja pissahommat loppuun asti.
Hauskoja sivareita sinulle sitten joskus vaihtamaan vaippojasi ja pesemään ykköstä ja kakkosta pyllystäsi. Ymärtääkseni juttujesi perusteella, että ihkuisit onnesta, jos tuo pyllysi pesijä olisi joku maahanmuuttaja :smiley: Vaikka Hussein, tai Omar. …
Mulla on vahva tunne, että kuolen täältä ns. suorilta jaloilta. Ehkä piankin, ja so what, ihan ok. Johan täällä on tullut eleltyäkin. ;Mutta ei voi tietää.

Kuule, olen niin hyvässä kunnossa, että tarpeen vaatiessa lähden rintamalle. Se tarve voi tulla, että jokaista tarvitaan.
Juttelin tästä eilen ostarilla yhden ikäiseni kanssa. Hän oli samaa mieltä. Oli jo kysellyt jiostaiun armeijasta, että pääseekö yli-ikäisetkin tarvittaessa mukaan. Kun tarve tulee hänkin oli valmis lähtemään rajalle vihollista vastaan. Sellaisia me suomalaiset olemme, vaikka sitä on ehkä vaikea jostain Itä-Helsingin kerrostalosta käsittää. Mutta ne ohjukset voivat osua sinnekin, eikä sitten olekaan niin kivaa sielläkään. Mamut varmaan lähtevät Suomesta pikavauhtia, jos täällä alkaa olla turvatonta. Senhän he osaavat. Pois sieltä, missä voi tulla pipi. Ja sinne missäö yhteiskunta (systeemi) maksaa kaiken eikä tarvitse itse tehdä muuta kuin hengailla ostareilla ja tehdä tiktokiin räppivideoita.

On lapsia, ja heillä lapsia. Olen näkevinäni noissa pienimmissä omia piirteitä :smiley: Hullu suku jatkuu ja voi hyvin. Vaimot eivät olleet mahoja, joten noita on tullut tehtyä. Ihan omasta valinnasta. Ja hyvin menee. Olen pikkuisille rakas pappa, eivätkä nuo omat lapsenikiaan känkkäränkkäile. Ovat jo reippaasti yli 30v. Yhden oman lapsen olen hautaankin kantanut :frowning:

Itse kannatan erittäin vahvasti erittäin vahvaa maanpuolustusta, sekä yleistä asevelvollisuutta ja olisin valmis ulottamaan sen koskemaan myös naisia ja muunsukupuolisia. Puolustusvoimat tosin tietää kertoa, etteivät tarvitse koko ikäluokkaa ja uskon, että osaavat siellä laskea asian paremmin, kuin minä. Itselleni kysymys onkin lähinnä periaatteellinen. Mielestäni ei ole ihan nykypäivää, että asevelvollisuus on sidottu sukupuoleen. Aikoinaan tuo on toki ollut ihan ymmärrettävää.

Kenenkään yksittäisen sivarin tai totaalikieltäytyjän valinta ei kuitenkaan ole minulle minkäänlainen ongelma. Voin hyvin ymmärtää vakaumustaan. Tässä maassa saa onneksi kieltäytyä aseista, kas kun ei olla missään Venäjällä. Niinku sanottu, puolustusvoimat ei tarvitse koko ikäluokkaa ja sivareiden ja varsinkin totaalien määrä on niin vähäinen, että siihen ei Suomen maanpuolustus kaadu. Suomessa on perinteisesti ollut vahva maanpuolustushenki ja vankka kannatus yleiselle asevelvollisuudelle, eikä tässä asiassa viimeaikoina ole tapahtunut ainakaan käännettä huonompaan. En olisi kovin huolissani siitä, että maanpuolustus ihan äkkiä kärsisi jostakin aseistakieltäytyjien kansannoususta.

Ehkäpä havaintokyvyssäsi sitten tosiaan on puutteita, kun juuri nimenomaan kerroin persujen Ville Tavionkin ilmaisseen vielä maaliskuussa olevansa Suomen Nato-jäsenyyttä vastaan.

Lisäksi on toki ex-persu Turtiainen, joka on ollut henkeen ja vereen Nato-vastainen aina, ja on edelleen. Hän on myös EU-vastainen ja koronarokotusvastainen, mutta hyvin venäjäystävällinen kansanedustaja. :laughing:

Natovastaisuutta esiintyy erityisen paljon persujen kannattajissa. Esim. Twitteriä ja Facebookia selatessa tulee melko taajaan vastaan profiileja (joko oikeita ihmisiä tai tekaistuja profiileja), jotka rummuttavat persujen ja Putinin puolesta mutta EU:ta, Ukrainaa ja Natoa vastaan. Nämä ovat usein myös rokotusvastaisia ja koronadenialisteja, sekä ilmastonmuutosdenialisteja. Huimapäisimmät myös evoluutiodenialisteja (Huhtasaaren hengessä, heh).

Kyllä minua kiinnostaa sellaisetkin poliitikot joita en voi äänestää. Enkä varmaan äänestäisi kuvailemasi kaltaista kommunistia, vaikka olisi Uudenmaan vaalipiirissäkin. Olen vain utelias. Lisäksi haluaisin nähdä, ettei kyseessä ole kuvitteellinen henkilö.

Mitä ihmeen kantaa minun pitäisi ottaa siihen, että sodassa kuolee sotilaita ja jotkut hyvin nopeastikin? Se on kauhea asia. Sellaista sota on.
Ei ole pitkä elinikä myöskään tykinruuaksi viskatuilla rivisotilailla, jos heitä vain työnnetään ns. lihamyllyyn siihen tapaan kuin Venäjä ilmeisesti tekee tänä päivänäkin.

Ihmettelen myös, mitä ihmettä sinulla on vanhustenhoitoa vastaan, koska kutsut vanhustenhoitoa jatkuvasti pelkäksi “perseen pyyhkimiseksi”.
Inhoatko myös vanhuksia (mukaan lukien sotaveteraaneja), koska he ovat retoriikassasi pelkkiä “pyyhittäviä perseitä”?

Milloin minä olen keskustellut kanssasi maahanmuuttajista mitään? Jos olen huomauttanut että persuissa on rasisteja, sinä alat mehustelemaan jollain käsittämättömillä “Hussein Omar pylly” -jutuilla. :unamused:

Kannattaa myös muistaa, että vaikka rasismi on sallittua persuissa, käsittääkseni se ei ole sallittua tämän Plinkin säännöissä. Ehkä moderaattorin kannattaisi joskus vilkaista hieman tätä Olohuonettakin, vaikka yleensä ei ole tarvetta ollut.

Suora lainaus Puolustusvoimien sivuilta:

Varusmiespalveluksen jälkeen siirrytään reserviin. Miehistö on reservissä 50-vuotiaaksi asti ja kertausharjoituksia reservissä on korkeintaan 80 tai 150 päivää. Upseerit ja aliupseerit ovat reservissä 60-vuotiaaksi asti ja kertausharjoituksia on korkeintaan 200 päivää. Jokainen 18-60-vuotias kuuluu varareserviin. (suora lainaus päättyy)

Suomen sota-ajan armeijan vahvuus on 280 000 sotilasta. Tähän kuuluvat vain sotilaat, joilla on mahdollisimman tuore ja ajanmukainen koulutus nykyaikaiseen sodankäyntiin. Eli siis asepalveluksen suorittaneet nuorehkot miehet ja naiset.
Tarvittaessa Suomen sotilasreservi on suurimmillaan 900 000 sotilasta, mutta tähän eivät enää kuulu yli 60 v. papat, sorry vaan.

Mutta ehkä tabularasa voisi harjoitella kutomista, niin hän voisi kutoa villasukkia sotilaille. :slight_smile: Kutominen on lisäksi tosi kiva harrastus! Eikö ollutkin ihanaa kun se 14 v. suomalaistyttö lähetti kutomansa villasukat Zelenskyille, joka esitteli niitä kiitollisena ihan televisiossa.

Tällä tarkoitat varmaan myös Suomeen tulleita ukrainalaisia pakolaisia.
Ei tarvitse vastata. Nuo jutut jos sinulla jatkuu, pitänee laittaa harkintaan niistä ilmoittaminen Plinkin ylläpidolle. Moderaattori saa sitten päättää, rikkooko viestisi forumin sääntöjä.
Päihdelinkki ei kuitenkaan liene mikään fucking Ylilauta tai MV-lehti.

Muuten toivon toki keskustelumme jatkuvan. Tämä on ihan hauskaa.

Pisti ihan hitosti naurattamaan tämä :laughing: . Kertoo jotakin tuosta uhoamisesti. Lihavointi minun. Tuo typo ei ole olennainen.

Uskon kyllä, että on kysellyt “jostain armeijasta”. Vaikkapa Pelastusarmeijasta voi kysyä, huolivatko vapaaehtoiseksi ja varmasti ilomielin ottavat vastaan. Myös johonkin äärioikeistoekstremistien tai jihadistien puuhakerhon omaan “armeijaan” pääsee varmaan helposti, jos osoittaa aatteen paloa. Mutta oliko oikein Suomen Puolustusvoimista kysellyt ja jopa saanut vastaukseksi, että heti pääsee etulinjaan? Sitä rohkenen epäillä. Vapaaehtoisille maanpuolustuskursseille varmaan pääsee kuka vain verestämään taitojaan, mutta ei niistä sodan syttyessä etulinjaan lähdetä.

Joillekin tuntuu olevan vähän epäselvää se, että Suomen armeijan tehtävä on maanpuolustus ja sen hoitaminen mahdollisimman hyvin. Ei mikään “kun minä olin nuori ja syötiin pettuleipää ja hiihdettiin kouluun kesät talvet” -aikojen larppaaminen. Ei koske pelkästään tabularasaa. Kyllä tuota vastaavaa melskaamista kuulee ihan IRL.

Moro Winstoni ja Vadema myös.

Kiva kun pisti naurattamaan :smiley: En minä nyt näitä ihan tosissani ole kirjoittanut, enkä ikäviksi tarkoittanutkaan.
Tottahan se on, että ei tällainen vanha ukko minnekään rajalle pyssy kourassa pääsisi. Ei päästettäisi :smiley:
Johan siinä olisi omien joukkojen turvallisuus uhattuna. Kai minä yritin kertoa, että minä ja ikäiseni ovat vahvasti halukkaita puolustamaan tätä Suomea, kuten te nuoremmatkin. Se on hieno asia.
Voin vaikka sitten kutoa rintamamiehille niitä sukkia, jos tarve tulee :laughing: . Toivottavasti sitä tarvetta ei tule. Vakavasti ottaen ikäisiäni vaareja saatettaisi käyttää jossakin kotirintamalla väestönsuojelu tms. -tehtävissä.

Lähtee tuo ajatus välillä niin lentoon, ettei sormet tahdo pysyä mukana kun näpyttelee. Eikä nyt tule ehkä jokaista sanaa niin harkittuakaan.
Joskus aikaisemmin kerroin aiemmin tuolla… oliko se uskotaanko Jumalaan, vai eikö uskota -ketju :question: Sielläkin lähti jutut joskus lapsesta, ainakin minulla…
Kirjoitin sinne seuraavasti:

"Sorry Vadelmamunkki ja Winston-84.
Mun oma elämä meni jouluna niin päin persettä kuin vaan voi mennä ja purin pahaa oloani teihin täällä. Teihin syyttömiin.
Jatkakaa te tavoillanne elää ja tyylillänne. Se ei oikeasti minua vaivaa eikä liioin kiinnosta.
Mun juttu tuolla Dosetissa on totta ja sen merkeissä jatkan kun kerran onnistuin vastoin kaikkia veikkauksia jättämään sekä alkon, että pamit. Siitä yritän pitää kiinni palaamatta entiseen.
Nyt otetaan ukosta mittaa, jotta pysyykö hyvällä tiellä omasta paskamyrkysta huolimatta.

Uskon johonkin, vaikka tuo se jokin mihin uskon, koetteleekin. Yritän kumminkin.
Mun puolesta voidaan tämä eipäs-juupas lopettaa ja toivottavasti unohtaakin.

Kaikkea hyvää teille molemmille".

Kertauksena kopioin sen vielä tännekin.

P.S. Mun puolesta tämä saa olla tässä. Systeemissä on varmaan paljon vikaa, mutta ei se ainakaan minun viisaudellani taida korjaantua. Yritän jättää nämä nettikeskustelut ihan omaan rauhaansa, vaikka täällä ilman nimen aika turvallista onkin näpytellä.
Kun päihteet olen taakseni jättänyt, en näe oikein mitään järkeä täällä vuosikausia roikkua.
Ja samalla jätän Päihdelinkin taakseni. A-klinikalla on noihin lääkkeisiini ja niiden loppumiseen liittyvä palaveri vielä. Sitten ei pitäisi olla tekemistä koko A-Klinikkasäätiön kanssa.
(Se jouluinen ikävä juttu elämässä ei liity päihteisiin, mutten sitä nyt tässä ala avaamaan).

Voikaapa hyvin, te sanavalmiit naiset :slight_smile: Ja muutkin plinkkiläiset

t. Tabularasa :slight_smile:

-moikka.

^ Hyvää ja parempaa jatkoa sinulle myös :slight_smile: .

En itsekään näitä nettikeskusteluja kovin vakavasti ota. SYSTEEMISTÄ tykkään kyllä keskustella, mutta ei minullakaan ole mitään helppoja ratkaisuja sen valuvikojen korjaamiseksi. Jos kuvittelisin, että olisi, riehuisin tuolla jo pahimman luokan populistina. Onneksi tajuan omat rajoitteeni tässä asiassa :mrgreen: .

Ei pelkästään systeemissä, vaan puheissa kautta aikojen on annettu kuva että naiseus ja varsinkin tyttöys on jotain väheksyttävää tai naurettavaa.

Jos teen jonkun asian “kuin tyttö”, se on yleensä huonosti tehty.

Miksi tyttöys on niin usein huonoutta kaikessa muussa paitsi seksiobjektina olemisessa?

Setämiehet (siinäpä myös yksi arveluttava termi) ovat haukkuneet Marinin hallitusta sanomalla sitä “tyttöhallitukseksi”. Tyttö-etuliite tarkoittaa siis huonoa, epäkelpoa, epäpätevää jne.
Toisaalta: hallituksen naiset ovat pitkälti yli 30-vuotiaita, pian jo nelikymppisiä. Joku lohkaisikin, että Tinder-markkinoilla 36 v. nainen on vanha harppu, mutta politiikassa hän on tyttö, jonka pitäisi olla leikkimässä nukeilla eikä päättämässä valtakunnan asioista.

Vuosituhannen alun pissis-ilmiö oli alun perin suunnattu tyttöjen vähättelyyn, mutta tytöt käänsivät sen voitoksi. Pissismistä tuli trendi. Tietyn ikäkauden karnevalisointi tuotti jotain, mikä oli ihan aikuisten oikeasti ihQu dAA.

Kaikki eivät ehkä tajunneet, että pissis-trendi oli osa tasa-arvotaistelua, tyttöjen itsenäistymistä. Tytöt saavat olla sellaisia kuin ovat, tytöt ovat tyttöjä ja se on hienoa. Jokainen saa olla pissis ja ottaa ilon irti elämästä.

Jos olisin yhä teini, olisin ylpeästi pissis. Ja vihaajille sanoisin vain että get over it.

Ylen inserttisarja pissiksistä oli hillitön: yle.fi/aihe/artikkeli/2012/07/1 … hauskempaa

Huvittivat ja toki myös vituttivat näiden joidenkin uuden translain vastustajien argumentit. Aika hakemalla haettua settiä :unamused: .

Esim. tämä, että uutta, omaan ilmoitukseen perustuvaa juridisen sukupuolen korjaamista voisivat käyttää hyväkseen jotkut pervot, jotka tahtovat vain päästä naisten(tai miksei miestenkin) julkisiin vessoihin ja pukuhuoneiseen tirkistelemään, pervoilemaan ja häiriköimään. Ensinnäkin; kysytäänkö jengiltä yleensäkin henkkarit, kun menevät julkiseen vessaan tai pukuhuoneeseen? Ei minulta ainakaan ole koskaan kysytty :open_mouth: . Niihin julkisiin vessoihin ym. pääsee kyllä ihan kävelemällä ovesta sisään ja tähänkin asti ne, jotka ovat halunneet niissä pervoilla, tirkistellä ja häiritä, ovat onnistuneet toteuttamaan itseään aivan hyvin. Luonnollisestikin tuollaiset häirikköpervot voitaisiin poistaa myös uuden translain ollessa voimassa. Ei se uusi laki sitä tarkoita, että saa käyttäytyä ihan miten huvittaa.

Toisekseen; olen jo vuosia käyttänyt unisex-vessoja siellä, missä niitä on, eikä se ole ollut minulle mitenkään ongelmallista. Olen myös näin cis-naisena käynyt monta, monta kertaa miesten vessassa. En käynyt siellä tirkistelemässä ja häiritsemässä muita vessan käyttäjiä tai miettimässä sukupuoli-identiteettiäni. Ihan siitä käytännön syystä olen käynyt, että mulla oli hätä ja naisten vessaan oli paljon pidempi jono. Ei ole koskaan tämä miesten vessojen käyttönikään ollut mikään ongelma sen enempää itselleni, kuin tiettävästi niille vessassa asioineille miehillekään.

Sitten toinen hupaisa argumentti oli tämä, että porukka voi ryhtyä välttelemään asevelvollisuutta vaihtamalla juridisen sukupuolensa naiseksi. Armeijan/asevelvollisuuden pystyy halutessaan välttämään jo nykyään ja vieläpä hyvin helposti. Paljon vähemmällä vaivalla, kuin juridisen sukupuolen muutosprosessilla. Jos joku yksittäinen tapaus haluaakin käyttää tuota keinona välttää asevelvollisuus, niin siihen ei Suomen maanpuolustus kaadu. Tässä maassa on niin vahva kannatus yleiselle asevelvollisuudelle, että vaikeaa kuvitella sen erityisemmin kärsivän pelkästään yhdestä translaista. Sitä paitsi tuostakin “ongelmasta” päästäisiin, kun ulotettaisiin yleinen asevelvollisuus koskemaan kaikkia sukupuolia. Itse kannatan tätä, mutta ymmärrän kyllä, jos se ei ole kannattavaa ihan käytännön resurssisyistä.

Edit: Myös nämä uuden translain kritisoijien argumentit, että hommahan voi johtaa siihen, että jotkut vaihtelevat juridista sukupuoltaan vähintään kerran vuodessa, kummastuttavat minua. En usko, että tuollainen tulisi olemaan kovin yleistä, mutta jos joku niin tekisikin, MITÄ SITTEN? Keneltä se on pois? MIKSI ihmisen määritteleminen sukupuolensa perusteella on ylipäätään yhteiskunnassa niin perkeleen tärkeää? Mielestäni jokaista tulisi kohdella yksilönä, joka saa olla niin feminiininen, maskuliininen tai androgyyni, kuin haluaa riippumatta siitä, mitä haaroissaan roikkuu tai on roikkumatta ja mitkä kromosomit sai synnyinlahjanaan. Itse toki saa määritellä itsensä ihan miksi vain, mutta se on nimenomaan yksilön oma asia, ei yhteiskunnan tai kulttuurin.

Muutama kristillinen ja kepulainen poliitikko on vedonnut siihen, että sukupuoli on biologiaa, ei mikään mielipidekysymys. No, onhan se biologiaaKIN, mutta eikös tuossa ajatuksessa ole hitonmoinen paradoksi, jos haluaa määritellä ihmisen biologiansa perusteella myös sosiaalisesti ja kulttuurillisesti. Kyllä se biologia siellä taustalla toimii ilman yhteiskunnallisia määreitäkin, vaikka biologisesti mies panisi hameen päälleen ja maalaisi naamansa tai biologisesti nainen olisi ulkoiselta olemukseltaan ja käytökseltään kuinka maskuliininen.

On mielenkiintoista oivaltaa, miten tulkinnanvarainen ja ei-absoluuttinen asia sukupuoli on. Englannin kieli vetää tässä pidemmän korren verrattuna muuten ihanaan suomen kieleen, niin että englanniksi sukupuolelle on kaksi termiä: sex ja gender. Ensin mainittu on biologinen, toinen on sosiaalinen ja psyykkinen käsitys sukupuolesta.

Sukupuolelle on oikeastaan jopa neljä eri ulottuvuutta: biologinen, psyykkinen, sosiaalinen, juridinen.

Sukupuoli ei välttämättä liity seksuaaliseen suuntautumiseen. Esim. homomies voi olla maskuliininen cis-mies (ajatelkaapa Tom of Finlandin figuureja) ja lesbonainen voi olla naisellinen cis-nainen.

Hetero voi myös tuntea samaistuvansa toiseen sukupuoleen kuin mihin on biologisesti syntynyt. Hän voi siis tuntea henkisesti kuuluvansa samaan sukupuoleen, johon tuntee seksuaalista vetoa.
On myös ihmisiä, jotka eivät tunne kuuluvansa mihinkään sukupuoleen, vaikka heillä joku sukupuolielin onkin.

Trans-lain uudistushan koskee nimenomaan vain juridista sukupuoli-käsitettä.

Tubettaja Ville Mäkipelto kertoo asiasta selkeästi videossaan “Mitä sukupuoli on?”
youtube.com/watch?v=ZG1ofChwcR0

Vilma kertoili tuolla kysymys-vastaus -ketjussa syöpäsairaan isänsä pompottelusta julkisessa terveydenhuollossa.

Itse olen tosiaan todella tyytyväinen suomalaiseen julkiseen terveydenhuoltoon siinä mielessä, että hoito on hyvälaatuista ja sitä saa jokainen pankkitilin saldoon, sosioekonomiseen asemaan ym. katsomatta. Ongelmana siinä on juuri tuo tietty tehottomuus, kankeus ja järjestelmälähtöisyys, joka on raskasta potilaalle, mutta myös kallista yhteiskunnalle.

Esim. nyt jo edesmenneellä, syöpää sairastaneella veljelläni oli aikoinaan aika varattuna labraan laajempiin verikokeisiin. Paria päivää ennen tuota varattua aikaa hän joutui sitten hakeutumaan päivystykseen äkillisten komplikaatioiden vuoksi. Siellä otettiin joitakin perusverikokeita, mitä tuollaisessa tilanteessa nyt otetaankaan. Velipoika sitten tiedusteli siinä, olisiko mahdollista ottaa ne laajemmatkin verikokeet tässä samalla, ettei tarvitsisi erikseen raahautua labraan, kun vointi tosiaan oli mitä oli. Lähete löytyi kyllä sieltä järjestelmästä. Hoitaja oli oikein ymmärtäväinen ja ystävällinen ja kävi tiedustelemassa asiaa. Ei kuulemma voi, koska säännöt nyt vain sanovat niin. Molemmat verikokeet olisivat menneet saman sairaanhoitoinstanssin laskuun, joten kyse ei ollut edes siitä, että olisivat joutuneet laskuttelemaan niitä sitten erikseen ympäriinsä. Mutta kun ei, niin ei.

Mieheni on sellainen monivammainen tapaus, eli selkänsä on aivan paskana sekä synnynnäisistä syistä, että nuoruudessa sattuneen tapaturman vuoksi. Lisäksi sai vielä käteensä CRPS:n tässä jokin aika sitten. Noita on hoidettu kyllä oikein kiitettävästi muuten, mutta voi sitä pompottelun määrää :unamused: . Tämä selän MRI-kuvaus tehdään nyt tänään täällä, mutta siihen käden MRI-kuvaukseen on mentävä silloin ja silloin siihen toiseen yksikköön. Tämä kaikki vain siksi, että lähettävä lääkäri on ollut eri. Ja MRI-kuvaus tehdään nyt tässä, mutta röntgeniin menet sitten toisella kertaa toiseen yksikköön, vaikka lähetteet löytyvät kyllä jopa saman lääkärin tekeminä ja sieltä MRI-kuvantamisyksiköstä löytyy kyllä röntgenkin. Käsittääkseni siinä ei ole mitään lääketieteellistä estettäkään, miksei noita voisi tehdä samana päivänä. Jne., jne…

Silmälääkäriin pääsee kyllä julkiselle puolelle, jos silmissä on jotakin vialla ja se homma kyllä tutkitaan ja hutkitaan, mutta silmälasireseptiä ne eivät voi sieltä määrätä, vaan pitää mennä optikolle, vaikka olisi tyystin selvää, että henkilö tarvitsee uudet rillit ja ne voisi aivan hyvin kirjoittaa siinä samaan konkurssiin, kun kerran silmälääkärin vastaanotolla ollaan.

Tuossa nyt vain muutamia esimerkkejä mainitakseni tuosta systeemin tehottomuudesta ja kankeudesta.

Velkaantuneen kannustinloukku

Me velkaantuneet olemme omanlaisessamme kannustinloukussa, mikäli velkaa on ulosotossa niin paljon, ettei sen pois maksaminen ole mahdollista ennen kuin velat vanhenevat. Ja velkahan vanhenee 15 vuodessa, lukien ensimmäisen ulosottotuomion antamisesta. (Paitsi jos velan saajana yksityishenkilö, jolloin vanhenemisaika on 20 vuotta).

Jos velkaantunut saa palkkatuloja, tai vaikkapa ansiosidonnaista työttömyysrahaa tai muuta tuloa, siitä ulosmitataan maksimissaan 1/3 nettosummasta. (Velalliselle käteen on kuitenkin jätettävä suojaosa, joka 30,75 € yhdeltä päivältä.)

Velkojen ollessa perinnässä ja ulosotossa, niille kertyy erilaisia korkoja, lisämaksuja ja perimiskuluja, jotka voivat paisuttaa velkaa moninkertaiseksi verrattuna alkuperäiseen velkapääomaan.
Voi siis joutua tilanteeseen, jossa velat eivät lyhene vaikka niitä ulosmitattaisiin jatkuvasti joka kuukausi.

Ulosotossa olevan velkaantuneen ei siis oikeastaan kannata ottaa vakituista työpaikkaa, jos ulosoton jälkeen käteen jäävä palkka on vain hieman korkeampi kuin työttömänä saatavat tuet.

Palkan ulosmittausta voi tosin välttää vaihtamalla usein työpaikkaa, koska ulosottoviranomainen ei aina ehdi löytää velallisen uutta palkanmaksajaa kovin nopeasti. Siihen voi mennä parista kuukaudesta jopa puoleen vuoteen, jonka ajan velkaantunut ehtii saada täyttä palkkaa.
Lisäksi sivutuloja ei yleensä ulosmitata, vaan perintä kohdistuu vain yhteen tuloon kerrallaan.

Tein laskelmia. Sosionomin lähtöpalkka saattaa olla tyypillisesti 2600 e/kk (melkoisen paska palkka korkeakoulutetulle. Vielä paskempi kuin sairaanhoitajan lähtöpalkka).
Jos veroprosentti olisi niinkin matala kuin 15 %, tuosta palkasta tulisi käteen noin 2200 euroa. Sitten jos siitä otetaan kolmannes ulosottoon, käteen jää enää noin 1500 €/kk. Se on vain muutamia satasia kuukaudessa yli minimitoimeentulon, jonka saa sosiaalietuuksina tekemättä mitään. :astonished:

Velkaantuneita on Suomessa aika paljon. Heitäkin kyllä aiotaan patistella töihin. Hallituksen yhtenä keinona on kaiken sosiaalituen tekeminen vastikkeelliseksi, joka karkeasti veikaten voisi tarkoittaa vaikka sitä “risusavottaa”, josta oli puhetta jo Sipilän hallituksen aikana. :stuck_out_tongue:

Vaan eipä silti, mukavampaahan se on kuitenkin olla velkaa virallisille tahoille ja valtion ulosottomiehelle, kuin vaikkapa kadulle. Valtion ulosottomies ei onneksi katko käsiä. :bulb:

Kuuluisko tämä nyt tähän kun oon turhautunut.
Alkoholia kuluu viime vuoden tahtiin, mulla oli oikein hyvä alkuvuosi ja nautin jokaisesta raittiista päivästä edelleen, silti juon edelleen /taas.

Mulla on nyt iso vitutus kaikkia kokeilemiani apusysteemejä kohtaan. En kestä sitä että pitäisi ajatella että “yksi kenkä sopii kaikille” että “omavoimaisuus” on joku kirosana ja pitäisi vain heittäytyä jonkun korkeimman voiman tai kaveriseuran helmaan, edetä dogmaattisesti askeleesta toiseen jne.

Myöskään en kestä ajatusta että pitää täyttää kalenteri ääriä myöten jollain muulla kuin juomisella. Liian täysi kalenteri mut tähän on ajanut. Kuormittuminen.

Sitten tää että “koko kaveripiiri vaihtui”. No, ymmärrän jos ystävät ovat toksisia ja pöllivät rahaa tai kaltoinkohtelevat, mutta mulla on ihania ystäviä jotka tuskin tietävät että mulla on alkoholiongelma. En luovu.

Ehkä pointti onkin se että ns normaali elämä on häiriintynyt tosi vähän vaikka viikottaiset alkoholiannokset paukkuvat miestenkin rajojen yli. Parhaimmillaan punkkupullo päivässä. Pystyn hoitamaan kotini, maksamaan laskuni, tekemään (osapäivä)duunia, huolehtimaan kissoistani, et cetera.

Eli en vissiin ole ollut riittävän pohjalla.

Noin minäkin sanoin itselleni vielä alle nelikymppisenä että mitä se kelleen kuuluu paljonko juon, kun käyn töissä, hoidan kodin kasvatan lapset ja maksan laskuni. Töitä tein ihan liikaa, koko ajan jotain tekemässä. Mutta ei mennyt kauaa kun tajusin ettei minun tarvi tuhota koko elämääni ja sitä mitä olin saanut kasaan. Voin hypätä siitä junasta pois aiemmin, ennen lopullista pohjaa, jos sieltä enää kykenisin nousemaankaan ylös, koska oli aika vaikeaa tuossakin vaiheessa lopettaa alkoholin käyttö. Ja ilman vertaistukea tuskin olisin selvinnyt ihan yksin, tarvitsin toisten tukea.
Päivä kerrallaan raittiina.

Yksin ei pysty. Pitää mennä jonnekin vieraitten ihmisten pariin :imp:

Kyllä tässäkin asiassa on ihan itse ajatteleminen sallittu. Jos AA:n meininki ei nappaa, ei siellä mikään pakko ole käydä. Moni on raitistunut pysymällä hyvin kaukana siitä jengistä.

Jos liian täyteen ahdettu kalenteri ajaa juomaan, silloin luonnollisestikin pitää karsia sitä, sikäli kun se on mahdollista. Usein muka-kiireisellä nykyihmisellä on mahdollista poistaa sieltä jotakin, jos vähän vaivautuu priorisoimaan.

Kaveripiirin vaihtaminen tarkoittaa tietenkin sitä, jos on hengannut jossain rymyremmissä, jossa ainut yhteinen asia on päihteiden vetäminen, niihin kannattaa ottaa etäisyyttä. Ei sitä, että kaikista tärkeistä ihmissuhteistaan pitäisi hankkiutua eroon. Alkoi kuulostaa jo suorastaan tarkoitushakuiselta tuo.

Tuolta Plinkin kirjavinkeistä voisi löytyä luettavaa. En minä ole niitä lukenut, mutta siellä on muutakin, kuin AA:n Isoon Kirjaan pohjaavaa settiä.

Se on ihan totta, että päihdehoidossa ihmisiä pidetään herkästi samasta puusta veistettyinä ja vielä nykyäänkin homma pohjaa turhan paljon moralisointiin ihan AA:n ulkopuolisilla ammattitahoillakin. Ei ehkä ihan sillä täällä turmiolan tommit ja langenneet naiset katuvat syntejään -meiningillä, mutta on siinä ikävästi kaikuja tuosta 1930-luvulta päivittämättömästä eetoksesta. Jos se jotakuta auttaa, ei siinä mitään, mutta ymmärrän kyllä hyvin, jos toista ei auta. Jos kyseessä kerran on sairaus, siihen tulisi suhtautua siitä vinkkelistä. En tietenkään tarkoita, että päihdeongelmaista pitäisi loputtomiin ymmärtää ja silitellä päästä. Reippaampi perseelle potkiminen on välillä ihan paikallaan, mutta sen soisi tapahtuvan vähän modernimmalla otteella.