Ajattelin perustaa nyt tällaisen, jotta Kysymys- ja vastausketjussa voidaan keskittyä vain hyvien kysymysten heittelyyn ja niihin vastaamiseen mahdollisimman monipuolisista aiheista.
Tässä voi siis kritisoida systeemiä. Minä aloitan:
Oli ihan perceestä kun poliisi kaatoi kaljani maahan kun olin bilettämässä 17-vuotiaana.
Oikeasti oli ihan perceestä kun jouduin jonottamaan katkolle yli viikon vuonna 2007.
Oikeasti oli ehkä myös perceestä ettei minua huostaanotettu teininä. Se olisi saattanut oikeasti parantaa elämääni ainakin faijan kuolemaan asti. Kotiseutuni niukalle lastensuojelulle iso miinus.
Julkinen sektori on myöntänyt minulle Diapam ylläpitohoidon mutta se on perceestä että tähän vaaditaan täydellinen raittius, eli kotihoito tulee luokseni joka aamu ja syöttää antabuksen. Raittius on hyvä asia mutta absolutistia minusta ei koskaan tule. Haluaisin edes joskus käydä viikonloppuna Helsingin keskustan yökerhoissa missä oli tapana pyöriä noin kymmenen vuotta sitten.
Systeemillä on hyvä palvelu, kun ihmisestä pidetään niin hyvää huolta, että kotihoito huolehtii Antabuksen ottamisesta.
Meidän kaupungissa en usko tuollaista systeemiä olevan. Itse on pitänyt kaikki hoitaa
Uudet ketjut ovat kyllä mukavia täällä hiljaisessa Päihdelinkin keskustelussa. Tuota syyskuussa suunniteltua olen odotellut:
“Tavoitteensa saavuttaneiden mutta ei raitistuneiden” -ketju? <Olisi kyllä kiva.
Vuokrani nousee vuoden vaihteessa 465 eurosta 482 euroon, eli siis jopa 17 euroa kuussa. Asun varsinaisessa systeemin talossa (ainakin erään kirjoittajan mukaan), koska kyseessä kunnallisen taloyhtiön vuokra-asunto.
On tässä kyllä edelleen suht edullinen vuokra, ottaen huomioon että pääkaupunkiseudulla asun ja vieläpä hyvien liikenneyhteyksien varrella. Metrokin tulee.
Vaikea saada kiukustumista aikaan.
Hassu tuo ikiaikainen kuvio toki on. Kaupungin vuokra-asunnoissa asuu paljon pienituloisia. Kun kaupunki korottaa vuokraa, joutuu valtion Kela maksamaan asukkaille lisää asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea.
Tavallaan kaupunki siis veloittaa rahaa valtiolta, pienituloisten asumisen kautta.
Niin kuin vanhassa ruotsalaisessa punkbiisissä lauletaan: “Kapitalet höger hyrorna cch staten bostadsbidragen…”
Kokoomus muuten aikoo leikata sosiaalietuuksista, eli Kokoomus kapinoi tapansa mukaan systeemiä vastaan. Tavoitteena useamman miljardin säästöt (leikkaukset) lähivuosina.
Kokoomuksen mottohan voisi olla terveydenhoidossakin: “Vastusta systeemiä ja lopeta julkisen terveydenhoidon käyttö! Asioi Mehiläisessä! (tai jossain muussa yksityisfirmassa, joka maksaa veronsa Cayman-saarille)”
Varmaan sellaisiakin ihmisiä on, joiden mielestä kaikki on mainiosti, eikä ole syytä valittaa mistään. Ennemmin olen kuitenkin huomannut maan tavan olevan se, että nimenomaan arvostellaan systeemiä ja valitetaan milloin mistäkin epäkohdasta. Välillä ihan aiheellisesti ja välillä turhaan. Tätä harrastavat monet sosioekonomisesta tahi muusta yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta.
Hallitus on paska. Jokin lakipykälä X on paska. Julkinen terveydenhuolto ei toimi. Hinnat nousevat. Poliisi ei tee mitään. Sosiaalitoimi ei tee mitään tai sitten se tekee liikaa ja huostaanottaa tyystin mielivaltaisesti ja huvikseen lapsia täysin kunnollisilta vanhemmilta. Kaupassa oli huono asiakaspalvelu ja liian pieni valikoima ja parkkisakotkin tuli ilman syytä jne., jne.
Mitä tulee verorahoilla loisiviin, niin on paljon sellaisia suurituloisia, jotka nimenomaan arvostelevat systeemiä siitä, että se on liian ymmärtäväinen ja avokätinen kaikenmaailman sossupummeja kohtaan :mrgreen: . Verojakin pitää maksaa ihan liikaa näiden loisten elättämiseksi.
Nykyisin netin ja somen aikakaudella systeemin arvostelulleen saa paljon laajemman yleisön, kuin parin ihmisen torikokouksessa tai satunnaisesti julkaistussa yleisönosastokirjoituksessa. Mitenkään järin tuomittavaa tämä systeemin arvostelu ei siis tunnu olevan, saati, että arvostelijoiden turpa yritettäisiin tukkia.
Ns. pikkuporvarillisuutta ja sääntösuomalaisuutta kyllä edustaa monikin, mutta enpä nyt osaa yhdistää noita tähän kaikki on mainiosti ja arvostella ei saa -systeemiuskovaisuuteen.
Jos on sitä mieltä, että systeemi, ts. suomalainen yhteiskunta on kaiken kaikkiaan perseestä, se on ihan okei. Kyllä niin saa ajatella. Silloin pitäisi vain osata kertoa millainen järjestelmä olisi parempi ja mitä pitäisi tehdä siihen pääsemiseksi sen sijaan, että vain valittaa muiden systeemiuskovaisuudesta. En itsekään pidän järin korkeamoraalisena tätä laiskanpulskeaa ja itsekästä länsimaista elämäntapaani. Silkasta mukavuuden halusta minä tässä viihdyn. Kertonee tosin siitä, että systeemi ei ole mua henkilökohtaisesti kovin pahasti kohdellut.
Edit: Kaikki suomalaiset valtamediatkin uutisoivat taajaan yhteiskunnallisista epäkohdista. Terveydenhuolto, peruskoululaitos ja varhaiskasvatus ovat kriisissä. Energiakriisi ja inflaatio ajavat ihmisiä köyhyyteen. Poliisin resurssit ovat niin vähissä, että rikosprosessit viivästyvät tai jäävät kokonaan käsittelemättä. Kansanterveys laskee kuin lehmän häntä. Nuorison pahoinvointi ja väkivaltaisuus on lisääntynyt. Huumekuolemat ovat kasvussa. Luontokato pahenee… Enemmän näitä uutisia saa lukea, kuin hehkutusta siitä, kuinka kaikki asiat ovat mainiosti .
Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin kun joku ei käyttäydy täällä kuten minä haluan.
Ja vielä minun ikiomassa ketjussakin kiva keskustelu on muuttunut eikivaksi.
Vadelmamunkin ikiomaksi olohuoneeksi näin tämä osio nimettäköön, hänelle mitalli ansioistaan maan poliittisena toivona myönnettäköön ja hänelle patsas valettakoon Mannerheimin patsaan viereen.
Muokk.
Ja en pistäisi tykkäystä vaikka sellainen olisi mahdollista, en entykkää nappua painaisi.
Jätän ihan kokonaan huomioimatta.
Kuten tästä kirjoituksestakin voi hyvin päätellä, niin.
Ja millainen järjestelmä sitten olisi parempi?
Jos tuota joku ei ole kirjoutuksistani ymmärtänyt, olen kirjoitellut turhaan tänne.
Ei tämäkään paikka mulle sovi.
Todella älykästä keskustelua ei voi käydä jos ns. keskustelu menee omien uskomusten puolusteluksi ja herkkien naisten loukkaantumiseksi.
Poistun.
Kiitos että sain aikani täällä yrittää kasvaa ja sopeutua.
Ei se näutä olevan mahdollista täälläkään.
Minä voisin kyllä vähän kiukutella systeemia vastaan. Tai siis olettaen, että verottaja ja etenkin se kuka on keksinyt mitä mitenkin verotetaan, on osa systeemiä.
Kiinteistöverossa ei ole senkään vertaa reiluutta, kuin muissa veroissa. Ymmärrän, että joudun maksamaan tuloveroa progression mukaan enemmän kuin jotkut, jotta palvuita voidaan tuottaa ihan kaikille. Mutta kiinteistövero, mikä helvetti siinä on idea. Se on tarkoitettu kunnan infrastruktuurin pyörittämiseen ja vaikka et pystyisi ko infraa käyttämään maksat ihan saman verran. Kiinteistöverossa pitäisi huomioida millaisella alueella kiinteistö sijaitsee eli minkä infran piirissä ja veron määräytyä sen mukaan. Tähän nyt oma esimerkki mistä kaikesta jään paitsi, vaikka siitä maksankin.
Tien hoito => asun kahden yksityistien päässä ja niiltä siirryn suoraan valtion ylläpitämälle tielle, eli en käytä kunnan tietä juuri koskaan. Maksamme tiemaksuja noin 600 euroa vuodessa verojen päälle.
Jätehuolto => ei ulotu meille asti. Meillä on oma puhdistamo, joka maksaa noin 300 euroa vuodessa, verojen päälle.
Roskien tyhjennys => erillinen maksu, verojen päälle
Koulut => ei ole lapsia eli en hyödy. Kun käytämme koulun tiloja esim tiekunnalle maksamme erikseen, verojen päälle
Vesi => ei tule meille, otamme ihan omasta kaivosta (onneksi ilmaista jos ei lasketa sähköpumpun hintaa)
Sähköt => ihan itse jouduttiin ne vedättämään tontille ja maksoi todella paljon, verojen päälle
Ymmärrän, että koulujen ja muiden julkisten tilojen käyttämistä ei voisi mitenkään huomioida verojen laskemisessa, mutta olisi tosi helppo tehdä laskukaava sen mukaan onko kiinteistö yksityistiellä ja vesi-viemäriverkon piirissä ja huomioida tuo. Pikkasen ketuttaa maksaa melkein 700 euroa kiinteistöveroa ja siihen päälle kaikki muut kulut.
Näin; nyt on kiukuteltu SYSTEEMIÄ vastaan Eikä mikään muuttunut
No ei, vaan sinä et ihan oikeasti ole kertonut millainen systeemi sinun mielestäsi olisi parempi. Olet kyllä haukkunut systeemiä epämääräisesti, mutta et ole edes maininnut mikä siinä on vialla tai mitä siitä pitäisi korjata. Muut kirjoittajat ovat kuitenkin maininneet oikeita epäkohtia ja korjaamisen kohteita.
Herkkien naisten loukkaantumiseksi, tsihhih. Kukaan herkkä nainen ei ole kuitenkaan vähän väliä poistumassa mielenosoituksellisesti foorumilta, palatakseen jonkun ajan päästä uudella nimimerkillä.
Systeemi olemme me jotka tänne kirjoittelemme, vastuu on meillä jotka olemme jo raittiina auttaa muita saavuttamaan raittius. Tukea muita heidän yrityksessään pysyä selvänä.
pienikin yritys auttaa muita on jo hyvä teko. muuta ei tarvi.
Kiinteistöveroa ei ole korvamerkitty vain infran ylläpitämiseen. Se on vain yksi kunnan tulon lähde, jolla katetaan kaikki kunnan menot.
Selkeästi suurin kunnan menoerä on ollut terveydenhoito ja koulutus seuraavaksi suurin. Infra on tuosta vain rippusia. Kiinteistöveron suuruus riippuu kiinteistön arvosta. jos omistaa vanhan mökin jossain syrjässä - kiinteistövero ei ole kuin muutaman kympin.
… ja mistähän minä kiukuttelisin. Tänään ainakin seuraavista:
tuloloukuista!
siitä, että maahan tulleet pakolaiset eivät saa tehdä työtä vaan heitä säilytellään vain
loukkaannutaan niin helposti, mutta tämä menee tämän ketjun aiheen ohi, sillä tämä ei liity systeemiin, vai liittyykö
Tämä on hiukan kaksipiippuinen juttu. Oma oikeudentuntonikin sanoo kyllä, että onhan se aivan ääliömäistä, että ihminen, joka haluaa tehdä töitä ja saisikin niitä ei saa tehdä töitä ja samalla jotkut valittavat niin mamujen, kuin kantistenkin työhaluttomuudesta. Eipä siinä kotoutuminenkaan kovin hyvin etene, jos pitää vain luukussaan syrjäytettynä räkiä kattoon. MUTTA on tuossa systeemissä puolensakin, vaikkei se tuollaisenaan kovin toimiva olekaan. Henkilöllä, joka ei osaa kieltä, ei tunne maan lainsäädäntöä ja olletikin tulee oloista, joissa työntekijällä ei ole kovinkaan kummoisia oikeuksia ja on innosta piukkana haluamassa töihin, on suuri riski joutua ihmiskaupan ym. työperäisen riiston uhriksi. Tuolla riittää oikein jonoksi asti työnantajia, jotka varsin kernaasti ottavat duuniin tällaisia ihmisiä, joille ei tarvitse maksaa tessin mukaista palkkaa, puhumattakaan eläkemaksuista, lomarahoista, työterveyshuollosta ja sen sellaisista hömpötyksistä. Kynnys näiden kiinnijäämisellekin kasvaa aina korkeammaksi, kun kyseessä ovat työntekijät, joilla ei tosiaan ole tietoa oikeuksistaan, uskallusta valittaa epäkohdista ja ylipäätäänkään samaa oikeusturvaa, kuin oleskeluluvan/työluvan/turvapaikkapäätöksen saaneilla.
Ihan riittämiin tätä riistoa kohdistuu niihinkin maahanmuuttajiin, joilla on jo kaikki luvat kunnossa. Kohdistuuhan sitä ihan kantasuomalaisiinkin, kuten ollaan moneen kertaan saatu lukea.
Vaikka Suomessa on todella hyvä sosiaaliturva, eikä minulla tässä henkilökohtaisesti ole mitään hätää tai valittamista, kyllä se systeemi kaipaisi kipeästi uudistusta. Tämä sadan luukun järjestelmä on paitsi raskas, turhauttava ja nöyryyttävä sosiaaliturvaa tarvitseville ihmisille, myös kallis yhteiskunnalle. Lisäksi tämä arvottaa ihmisiä, vaikkei siitä ääneen puhutakaan, eli esim. sairas on parempi sosiaaliturvan saaja, kuin “ihan omaa syytänsä” työttömänä lusiva ihminen.
Jonkinlainen perustulo/kansalaispalkka/millä nimellä sitä haluaakin kutsua olisi hyvä ratkaisu. Ei tarvitsisi olla alvariinsa selvittämässä, että nyt mä olen työtön, nyt mä olen sairas, nyt taas puolestani opiskelija ja siinä sivussa vanhempainvapaalla ja siinä oman vittuuntumisensa ohessa tuhlata yhteiskunnan rahoja turhan byrokratian pyörittämiseen. Joka tapauksessa se tietty toimeentulo on taattava ihmisille jo ihan lain mukaan. En arvaa nyt sanoa, millaisesta summasta tarkalleen ottaen olisi kyse, semminkin, kun inflaatio syö nyt rahoja tehokkaasti, mutta sellainen raha, jolla saa kustannettua helposti perustarpeensa, mutta ei varsinaisesti rikastumaan pääse. Toki tuon perustulon lisäksi olisi mahdollista saada sitten myös joitakin erillisiä tukia esim. tähän pirun kalliiseen asumiseen tai jos sairaalla ihmisellä on vaikkapa paljon kalliita lääkityksiä.
En usko hetkeäkään, että vastikkeeton perustulo passivoisi ihmisiä sen enempää, kuin tämä nykyinen systeemikään. Päinvastoin; voisi aktivoida, kun se poistaisi tulo- ja kannustinloukkuja. Ne jotka haluavat vältellä työntekoa viimeiseen asti, tekevät sen kyllä tukijärjestelmästä riippumatta. Se taannoinen perustulokokeilu, jonka mukaan perustulon saaminen ei lisännyt työnhaussa aktivoitumista, meni mönkään siinä, että tuohon koekaniinijoukkoon valittiin lähinnä niitä valmiiksi syrjäytyneitä pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei olisi alunperinkään ollut kykyjä ja intoa kunnostautua työmarkkinoilla. Tosin kyseisen tutkimuksen mukaan perustulo ei myöskään vähentänyt työnteko-/hakuaktiivisuutta.
Tokikaan tätä perustuloa ei kaikille kansalaisille annettaisi automaattisesti. Jos tietty tuloraja ylittyy, sen saaminen katkeaa. Ja sitten puolestaan taas alkaa uudelleen, jos tulot pienenevät riittävästi. Lähtökohtaisesti kuitenkin kaikki 18 vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset olisivat tuohon oikeutettuja ilman erillisiä selvityksiä ja anomuksia. Myös tietyn summan ns. taskurahoja saisi ansaita perustulon päälle ilman, että se leikkaisi perustuloa. Tämä nimenomaan auttaisi niihin kannustinloukkuihin, joiden vuoksi nykyään esim. työmarkkina- tai toimeentulotuen saajan ei kannata ottaa vastaan mitään pienipalkkaista duunipätkää.
Edit: Tämä nykyinen, jo varmaan 30 vuotta jatkunut, asumistukijärjestelmä on aivan kestämätön. En vastusta asumistukea sinänsä. Se on hyvä tuki olla olemassa niille, jotka ovat oikeasti köyhiä ja tarvitsevat sitä(Esim. minimieläkeläiset, toimeentulotukiasiakkaat, opiskelijat). Se on järkyttävää, että ihmiset, jotka käyvät töissä tai saavat suht kohtuullista työeläkettä, eivät pysty maksamaan asumistaan ilman erillistä tukea. Tämä oravanpyörä, jossa asuntosijoittajat nostavat vuokria aina sitä mukaa, kun asumistukiin tulee korotuksia vain pyörii ja pyörii, eikä loppua näy. Asuntosijoittajien taskuihinhan ne asumistuet päätyvät ja sosiaaliturvan tarkoituksen ei pitäisi olla rikkaiden rikastuttaminen .
Jostakin tätä systeemiä pitäisi lähteä purkamaan, mutta mistä? Siihenpä ei taida olla kenelläkään kovin simppeliä ratkaisua. Tietysti paras olisi lähteä siitä, että vapaiden markkinoiden vuokrille asetettaisiin jokin katto. Kokkareiden meininkiä, jossa vain kylmästi leikattaisiin asumistukia, en luonnollisestikaan voi kannattaa. Eihän se pienituloisten vika ole, että asuminen on niin pirun kallista. Se köyhien köyhdyttäminen ja olojensa kurjistaminen ei lopulta myöskään palvelisi sitä kapitalistiakaan ynnä valtiontaloutta.
kanssasi samaa mieltä siitä, että pitäisi olla jokin suoraviivaisempi tapa näitä tukia maksaa. Koko koneiston pyörittäminen maksaa niin järjettömästi, että sillä rahalla voitaisiin lyödä jokaiselle tuen tarvitsijalle pari tonnia kuussa käteen
Minä olen asuntosijoittaja. Pienimuotoisesti, mutta kuitenkin. Eikä minulla kuitenkaan ole mitään käsitystä asumistuen suuruudesta. Eli se ei vaikuta millään tavalla perimäni vuokran määrään. En ole tuota tullut edes ajatelleeksikaan. En ylipäätänsä kovinkaan usein nosta vuokraa vaikka sopimuksen mukaan vuosittain voisin indeksikorotuksen tehdä. Olen nostanut vuokraa ainoastaan kun vuokralainen on vaihtunut ja olen asuntoa kunnostanut merkittävästi. Uskon, että joudun seuraamaan alueen muiden asuntojen vuokratasoa. Jos menisin yli en saisi kämppää vuokrattua.
Ei me kaikki kapitalistit siis olla pahiksia Mutta jos tosiaan tuollaista tapahtuu mitä kuvaat niin kyllä kai sitä pitäisi jotenkin hillitä. Mutta miten kattovuokran asettaisi, kun asunnot ovat kovin erilaisia? Uudesta voi pyytää enemmän kuin vanhasta, parveke maksaa jne.
Mua on viime aikoina sapettanut TE palvelut. Mieheni sai sieltä virheellistä neuvoa ja menetti 2 kuukauden ansiopäivärahan eikä taida kukaan siitä ottaa vastuuta. Tämä neuvo tuli ihan suoraan ihmisen suusta, mutta heidän netissä oleva ohjeistus ja etenkin lomakkeiden (yrittäjän) täyttäminen oikein on tehty aika mahdottomaksi. Siellä esim kysytään jotenkin näin: työllistytkö tai oletko joskus työllistynyt yrityksen kautta. Jos vastaat kyllä niin katsotaan, että edelleen työllistyt. Mutta miksi kellään olisi yritystä ollut jos sen kautta ei olisi ikinä työllistynyt (en nyt puhu sijoittamisesta). Jos heitä kiinnostaa nyky hetki niin miksi kysymyksessä on tuo “Oletko joskus…”? Sapettaa tämä etenkin kun käytännössä tämän SYSTEEMIn mukaan minä sitten elätän mieheni, koska olemme naimisissa. 2000 luvun Suomessa on edelleen elatusvelvollisuus
^ Eivät tietenkään kaikki asuntosijoittajat. Itse tunnen yhden, joka omistaa 2 kämppää, eikä ole nostanut vuokria sitten 2000-luvun alun. Nekin vuokrat ovat huomattavasti alueen yleistä hintatasoa alemmat. Mistään luksuskämpistä ei tosin ole kyse, mutta niissä taloissa on kuitenkin tässä välissä tehty mm. putki- ja ilmastointiremppoja, joiden luulisi väkisinkin nostaneen vastikkeita. Hänellä ei ole pikkurahasta pulaa, on löytänyt hyvät, pitkäaikaiset vuokralaiset, eikä toistaiseksi pidä noiden asuntojen myyntiä kannattavana, joten aikalailla hyväntekeväisyysmeiningillä asuntosijoittamistaan harrastelee.
En todellakaan ole mikään Ben Z -fani :mrgreen: , mutta tuossa puhuu ihan asiaa. Ei ole tällä kertaa edes ihan heti laittamassa köyhiä kyykkyyn, eikä kaatamassa pikana asumistukijärjestelmää. Tuo on tietysti vain yhden ihmisen kanta, jonka linkkasin, kun en tässä ehtinyt laajemmin koluta netin syövereitä. Aiheesta löytyy kyllä enemmänkin ihan asiallista keskustelua puoluekannasta riippumatta.
Ihan totta, ettei jostakin 60-luvulla rakennetusta, sivussa sijaitsevasta luukusta, jossa ei ole koskaan tehty mitään remontteja voi pyytää samaa vuokraa, kuin uudesta asunnosta keskellä Helsingin keskustaa. Ei tämän asumistukisekoilun purkamiseen tosiaan mitään ihan helppoa kikka kolmosta taida heti löytyä. Jotakin sille pitäisi silti tehdä, koska eihän tämä tällaisenaan kovin kestävää ja järkevää touhua ole.
Tuosta puolison elatusvelvollisuusmuinaisjäänteestä mulla olisi myös sanottavaa, mutta palailen asiaan paremmalla ajalla.
Asumistuki ja asumisen hinta oli yhtenä aiheena eilisessä Ilta-Sanomien vaalitentissä, jossa ottivat yhteen kuuden suurimman puolueen puheenjohtajat. is.fi/politiikka/art-2000009318759.html
Olikin ihan kiitettävän räiskyvä alku vaaliväittelyille tuo. Aiheeseen palataan varmaan tulevissa vaalikeskusteluissa.
Tuo mainittu perustulo tai ns. kansalaispalkkahan on ollut vihreiden asialistalla iät ja ajat. Tämän mainitsen ihan vihreitä mainostamatta, kun en ole enää vihreiden jäsen enkä myöskään ehdokkaana vaaleissa enkä näillä näkymin myöskään kenenkään ehdokkaan tukijoukoissa tällä kertaa.
Vaalit lähestyvät ja kaikki haluavat ennen äänestystä olla köyhän asialla. Katsoin tuon linkkaamasi. Harmi kyllä, tuo köyhän asia unohtuu kohta vaalien jälkeen. Keskusta on aivan nesteessä pudonneen kannatuksensa myötä. Ja hyvin joutavat ollakin. Mitäpä lähtivät tuohon, että kenen kanssa vaan hallitukseen, kunhan ministeripaikkoja saadaan. Sitä nyt niittävät, mitä kylvivät.
Mä olen sen verran vanha ihminen, että muistan Maalaisliiton, sittemmin Kepun hoitaneen maaseudulle sellaiset edut, että monien elinkelvottomien tilojen edessä seisoi uutta traktoria ja leikkuupuimuria valtion tukemana. Ja niitä melkein vuosittain uusittiin, kun yhteiskunta tuki. Huvittavana yksityiskohtana sellainen, että syntymäpitäjässä yksi tyyppi pääsi Kepun ministeriksi, niin eikö kohta vedetty asfaltti hänen kotitilansa ohi ja kautta kulkevalle kiharaiselle tielle. Kunnan muut tie saivat olla ihan silleen entisellään sora- ja savivellinä.
Mä en tiedä tuosta kansalaispalkasta… Tokihan se näin rikkaassa maassa olisi kai jossakin muodossa mahdollinen toteuttaa. Mutta jokin tarveharkinta pitäisi asian suhteen olla, ettei ihan kaikki työtävieroksuvat hampparit pääsisi sitä hyväkseen käyttämään.
Siitä päästäänkin tuohon, mistä varmaan saatamme olla eri mieltä? Ymmärrän, että maamme ottaa vastaan turvapaikan hakijoita. Viimeisinä tulijoina ukrainalaiset, jotka pakenevat hullu-Putinin takia kotimaastaan kuolemaa.
Mutta sitten on näitä… miten nyt sen sanoisin? Elintasopakolaisia. Jostain Afrikan sarvesta, jotka tulevat tänne osittain vain hengailemaan yrittämättäkään tehdä koskaan milloinkaan työtä. En halua leimata kaikkia, enkä varsinkaan ihonvärin takia. On entisestä Jugoslaviasta paenneita, On Somaliasta, Turkista tulleita. Samoin Iranista, Irakista ihan hengenhädässä lähteneitä. Hieno asia, että maamme on heille turvapaikan antanut.
Mutta kun mutta:
Siinä samassa on tullut noita yksiä. Voi kai sanoa elintasopakolaisia, jotka eivät Suomesta veetä välitä, kunhan ovat päässeet tänne lihapatojen ääreen ja oleilemaan. Heidän (tämän pienen joukon myötä) on tullut myös lieveilmiönä rikollisuutta. Aika vähän kuitenkin, verrattuna länsinaapuri Ruotsiin.
Ei se ole näiden tulleiden, tai tulijoiden vika. Vaan tämän otsikossa mainitun SYSTEEMIN. Pitäisi olla tuolla turvapaikkahakemuksien käsittelyssä enemmän resursseja ja ohjeistusta sekä jotain linjausta. Muutama mätä omena pilaa koko sadon.
Olen tavannut henkilökohtaisesti somaleita ja näitä kurdipakolaisia, monia maahanmuuttajia. Ei pahaa sanaa. Autoni luottokorjaamo on joidenkin irakilaisten hoidossa ja tosi mukavia kavereita.
Mutta valtiolla nimeltä Suomi on nyt isommat ongelmat, mitä muutama maahanmuuttaja. Äkkiä pitäisi päästä NATO:n täysijäseneksi. Kyllähän toki pääsemme, mutta on aika hullua jonkun Turkin diktaattorin olevan jokin este sille, ettei asia ole jo taputeltu. Oikeasti mehän olemme jo 28:n NATO maan hyväksymiä ja Venäjäkin ymmärtää sen, että oli sopimusneuvottelut vielä missä vaiheessa tahansa, tänne on paha tulla. (Olisi ollut paha tulla ilman mitään Natoakin ja senkin Venäjä tietää) Olemme turvassa, mikäli se yksi ryssä esikuntineen ei täysin sekoa ydinaseineen, mutta sitten onkin koko maapallo vaarassa. Systeemi on sellainen, ettei aron pojat koskaan Suomea ota. Eivät enää edes yritä.
Presidenttimme piti muuten hienon Uudenvuoden puheen. Sanna Marin on myös nainen paikallaan pääministerinä. Häntä arvostan. Olen elänyt kaikki rähmällään olemisen YYA-vuodet edellisen sodan jälkeen ja pienestä lapsesta saakka muistan, miten inhotti kun Moskovasta piti käydä kysymässä lupa minkälainen hallitus Suomessa heille sopii. Vuosi sitten helmikuussa kaikki muuttui. Sääli Ukrainalle, mutta tapahtumat siellä yhdistivät meidän kansamme. Punaisemmallekin kommunistille kirkastui, mikä uhka idässä on.
Harmi, ettet ole ehdokkaana Vadelmamunkki.
Arkadianmäellä tarvittaisiin järkeä. Ja sitä sinulla (ilman mitään piilovinoilua) tuntuu olevan, Vihreistä en niin tiedä… On heillä paljon hyviä periaatteita, joita kannatan. Mutta ovatko liian paljon leimautuneet vasemmiston apupuolueeksi? Ja siten ehkä kusevat omaan vihtaansa…
Menisit mukaan poliittiseen toimintaan, jonkin puolueen toimintaan ja kertoisit, että oikeistossakin on paljon niitä, jotka arvostavat vihreitä arvoja.
Nämä työtävieroksuvat hampparit käyttävät kyllä jo nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää oikein lahjakkaasti. Tässä maassa on hyvin helppoa olla loputtomalla kesälomalla, jos oikeasti haluaa. Totta kai joutuvat säännöllisesti(yleensä 1-3 kk välein) ketkuilemaan itsensä TE-palveluiden työllistämistoimenpiteistä irti milloin milläkin konstilla tai uusimaan toimeentulotukihakemuksensa. Se minimitoimeentulotuki on ihan lain mukaan annettava jokaiselle, jos tällä ei ole muita tuloja ja vaikkei eväänsä heilauttaisi työllistymisen eteen ja jopa sanoisi sen ihan ääneen. Näiden ruljanssien pyörittäminen ja päätösten vääntäminen sitten maksaa ihan rutosti yhteiskunnalle. Ainut ero kansalaispalkkasysteemissä olisi siis se, että siinä työtävieroksuvat hampparit tulisivat yhteiskunnalle halvemmaksi. Jos sitten alkaakin huvittaa se työelämään meno, se käy myös iisimmin ilman nykyisen sosiaaliturvajärjestelmän kannustinloukkuja.
Toinen kysymys on se, kuinka paljon näitä ihan huvikseen elämäntapatyöttömiä on. On niitäkin, kyllä minä sen tiedän, mutta tuskin niin suurista määristä on kyse, että se kaataisi valtiontaloutta tai muutoin yhteiskunnan toimivuutta. Kyllä ne ovat ihan muut asiat, jotka noita enemmän rassaavat. Näissä pitkäaikaistyöttömissä, jotka roikkuvat TE-palveluiden kirjoilla vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen on paljon sellaisia, jotka eivät ole työkykyisiä ensinkään. Joko pitkäaikaissairauksien tahi muiden psykososiaalisten ongelmien vuoksi. Tätä sanovat ihan TE:n virkailijat ja isommatkin pomot, että moni pitkäaikaistyötön kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle tai ihan muiden palveluiden piiriin. Niitä eläkepäätöksiä tai kuntoutuksia ei vain niin helposti vedetäkään läpi, semminkin, jos ihmisellä itsellään ei ole kykyjä olla niissä prosesseissa erittäin aktiivinen.
Monissa maissa, joissa sosiaaliturva on heikko tai olematon, on ihan yhtälailla, ellei enemmänkin porukkaa, joka on syystä tahi toisesta työelämän ulkopuolella. Näissä maissa on usein myös levottomampaa ja turvattomampaa myös ihan ns. kunnon kansalaisille. Jostakinhan se toimeentulo on revittävä vaikka sitten rikollisin keinoin. Toisekseen turhautuminen ja tyytymättömyys yhteiskuntaan poikii kaikenlaisia ikäviä lieveilmiöitä. Itse ainakin valitsen mieluummin sen, että uskallan lähteä ovesta ulos ilman pelkoa, että minut ryöstetään joka päivä ja keskellä päivää, kuin jonkun, itseäni huonompana pitämäni ihmisryhmän kyykyttämisen pelkästään tunne- tai ideologisista syistä.
Kirjoitat kuinka tärkeää on, että Suomen kansa pitää yhtä tässä maailmantilanteessa ja miksei tietysti muutenkin. Olen tismalleen samaa mieltä. Se, että jokin ihmisryhmä(Ainahan näille on olevinaan hyvät perustelut) toiseutetaan muita kansalaisia koskevien oikeuksien ulkopuolelle, ei palvele sitten alkuunkaan kansakunnan yhteen hiileen puhaltamista. Siitä riittää kyllä esimerkkejä kautta maailman, niin nykyään, kuin historiassakin. Tässä on jo ihan tarpeeksi niissä, onneksi vähemmistöä edustavissa, Venäjä-mielisissä, jotka muuten nykyään ovat enimmäkseen äärioikeistolaisia. Yhtään enempää ei tarvita yhteiskunnan katkeroittamia yksilöitä flippailemaan putinismiin ja milloin mihinkin äärihörhöilyyn.