Olen mielummin naurunalainen huumeiden vastustaja kuin huumeita käyttävä ja puolustava isä. Siitä on tosiaankin nauru kaukana, jopa itkettää tuommonen sairas ajatusmalli, mutta tuota ne huumeet teettää kun niitä pitää saada hinnalla millä hyvänsä, jopa lapien kustannuksella.
^ Se on ainoastaan ja vain surullista, että meidän maassamme asenteet kannabiksen lääkekäyttäjiä kohtaan ovat välillä tuollaisia.
Hoh hoijaa… Tämä se näkyy täällä edelleen jatkuvan Eikö kannelmies ole vieläkään saanut palstalaisia vakuuttuneeksi kannabiksen tarpeellisuudesta
^^ Kyllä, se on todella surullista ja epäoikeudenmukaista. Teihin valitettavasti kohdistuu nämä meidän aikamme ennakkoluulot, ihan niinkuin vaikkapa näyttelijät tai noituutta harrastavat on omina aikoinaan tuomittu, kunnes aika ja ymmärryksen lisääntyminen on saanut ihmisten asenteissa muutoksia aikaan. Mutta eipä tänäkään päivänä nuoremmilla sukupolvilla enää ihan noin radikaalia suhtautumista yleensä ole, eli kyllä siinäkin on muutosta jo havaittavissa. Siitähän kertoo jo se kansalaisaloitekin.
^ Kyllähän tämä jatkuu niin pitkään kun löytyy ihmisiä, jotka asiasta haluavat keskustella. Eikä täällä Kannel tai kukaan muukaan ole mitään sellaista väittänyt, että kannabis olisi jotenkin kaikille ihmisille tarpeellista!
On se ihmeellistä, miten omituisia merkityksiä ihan selkeästi kirjoitetusta tekstistä saatetaankin lukea, kun lukija on vaan päättänyt olla asiaa vastaan…
Myös nämä tämän tyyppiset kommentit osoittavat, ettei keskustelua tosi asiassa ole edes luettu. Tai että sitä on luettu ennakkoluuloisen katseen läpi, jolloin on aivan sama mitä täällä kannabiksesta kirjoitetaan, kun sitä puolustavien on jo etukäteen päätetty olevan kannabiksen käyttäjiä. Faktahan nimittäin on, ettei täällä edes ole kuin yksi kannabiksen käyttäjä. Sekä grip että minä olemme kumpikin kertoneet, ettei se joko itselle sovi, tai ettei ole vuosikausiin sitä edes polttanut! Jotakin asiaa voi puoltaa, vaikkei se juuri oma juttu olisikaan. Jospa täällä kaikki muutkin kykenisivät suhtautumaan asiaan objektiivisesti, ilman sitä etukäteen päätettyä “kannabis on paha, ja piste” -asennetta, olisi tämän keskustelun sävy huomattavasti miellyttävämpi.
Täällä purnataan kannabis-aiheen tuomisesta “väärään ketjuun”, ja perustamaan sille oma ketjunsa. Mä taas näen, että kannabis-vihamieliset voisivat sen sijaan avata oman ketjunsa “kaikki muut lääkkeet, paitsi kannabis”.
Foxilla tänään 27.2. dokumentti lääkekannabiksesta klo 22:40.
Hei vaan, kannabiksen lääkekäytön perusteluja on tosiaan jo jatkunut useampi sivu. Me lopettajien tavoitteena on täysraittius ja vertaistuki siinä, ei kannabiksen käytön laillistamisen edistäminen, toisen päihteen korvaaminen toisella tms. Vaikka suoranaista hehkuttamista ei ole keskusteluissa esiintynytkään ja se on ollut asiallista, lyödäänkö tämä kannabiskeskustelu silti tältä erää päättyneeksi tähän? Halukkaat voivat jatkaa kannabisaiheesta keskustelua (haittojen vähentämisen näkökulmasta) Saunassa.
^ Sopii ainakin minun puolestani
Hienoa kuitenkin, että ylläpito on mahdollistanut edes keskustelun asian tiimoilta. Kun kyseessä totta tosiaan on myös lääke. Uskoisin, että monella muulla palstalla/foorumilla (jossakin lääkeketjussa) keskustelu asian tiimoilta olisi moderoitu pois.
Sen verran omasta jutusta tännekkin, että olen ollut reilu 2kk raittiina ja omat ongelmat qlkoivat kuukausi sitten. Ahdistus ja paniikkikohtauksilla. Lähdin liian nopesti haaveileen yrittäjyydesta mikä koitui sit siihen, että terveys petti todella psyykkisesti. Viimeinen viikko eli viime viikko oli niin paha, että ajattelin tosiaan tappaa itteni. Poraten ajoin töihin kauhea paine, tuska ja Paniikki sisimmässä. Sit menin läääkäriin ke ja sain Zipralexin ja kohtauksiin Xanor. Ja, nyt tunnen kauheaa omantunnontuskaa kun käyn aa:ssa ja sielä ei hyväksytä lääkkeitä. Ja, nämä mun olotilat eivät olleet mitään “nehän kuuluu” elämään. Eli ikinä en ole bentsoja käyttäny paitsi katkolla eli mitä mieltä olette? Illalla on mennyt jo pari vuotta ketipinor 50mg. Pelkään kuollakseni että jään koukkuun kun niin pelotellaan. Auttakaa
Niin ja työ jätin. Joka nämä varmaan aiheutti. Etusijalla nyt terveys ja raittius
Mielestäni sinun ei tulisi tuntea huonoa omaatuntoa noiden Xanoreiden syönnistä. Kuvailemasi oireet vaativat ilman muuta akuuttia apua, vaikka sitten siitä kaikista pahamaineisimmasta bentsosta.
On valitettavaa, että joissakin AA-ryhmissä suhtaudutaan negatiivisesti bentsoihin vaikka ne tulisivatkin ihan oikeaan tarpeeseen eikä viinan tilalle päihteen korvikkeeksi. Ainoat psykoaktiiviset aineet jotka ovat yleensä sallittuja Suomen AA-ryhmissä ovat nikotiini, kofeiini ja lääkkeet joita ei lasketa PKV-lääkkeiksi (mutta kuitenkin suoraan tai välillisesti vaikuttavat välittäjäaineisiin ja keskushermostoon). Syytä tähän tosin en ole koskaan saanut selville :mrgreen: Esim. minä jos puhuisin täysin totta AA-ryhmissä minut leimattaisiin oitis “narkkariksi”/“huumehemmoksi” koska käytän päivittäin lääkekannabista.
Minäkin tosin varoittaisin Xanorin petollisuudesta erityisesti ihmisiin jotka ovat joutuneet alkoholin kanssa ongelmiin. Ongelman ydin on siinä, että ihminen ei välttämättä tiedosta itse kun hän alkaa olemaan ongelmissa lääkkeiden kanssa. Kunnes 5-7vuoden kuluttua saa kokea mitä hirvittävimmät kuukausi tolkulla kestävät vieroitusoireet mikäli haluaa lopettaa lääkkeen. Eipä laillisista tai laittomista päihteistä/lääkkeistä juuri löydy Xanor-koukun hirvittävyyden voittanutta…
Ps. Ei myöskään kannattaisi poissulkea sitä, että mitäpä jos tuon sinun käyttämä ketipinor olisi syypää tuohon sinun oirehdintaan? Kyseessä on kuitenkin psykoosilääke eli neurolepti (aiheuttaa myös riippuvuutta). Ja tämä lääkeryhmä ei ole sieltä ihan kaikista turvallisemmasta päästä. Jos lääkäri muuta väittää hän valehtelee…
Hetkinen, oletko lukenut tuon ketipinorin lääkeinfon? Eikös tuolla puhuta lääkkeen mahdollisina sivuvaikutuksina vähän samantapaista juttua kuin mistä sinä puhut? Jos luet tuon vielä ja vertaat tuntemuksia tuossa mainittuihin oireisiin. Ja tietysti keskustelet lääkärin kanssa jos jotain uutta ilmenee.
laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18783&
AA:n ainoa pääsyvaatimus on halu lopettaa juominen (ja saattaa olla lisäksi niin kokouksissa pitää olla selvinpäin). Jos on lääkitys niin se ei kuulu asiaan vaikkakin toipumisohjelma kehottaa luopumaan lääkityksestä. Mutta asian voi tulkita niin että jatkaa lääkitystä niin kauan kuin se on tarpeen. Turha lääkitystä on AA:ssa mainostaa, sielläkin voi olla joku jäärä jolla on tarve nipottaa ja tulkita AA:n ohjeita omalla tavallaan.
Minä aloitin AA:n taas viikko sitten ja olen ihan alussa toipumisohjelmassa. Minun etenemistahtia ei voi pitää suoranaisena hötkyilynä, olletikin kun ensimmäinen kontakti AA:han on vuodelta 1994.
Ei tullut toi Ketipinor mieleen, kun ei ole ollut tän kahden vuoden aikana mitään paitsi nyt. Ennenkuin sain tuon Xanorin tai Alproxin otin päivälläbtuon ketipinorin, mut mähän olin aivan pökissä. Jotenkin en usko, että tuo ketipinor on tehnyt nämä olot vasta nyt. Ja, nyt tietty olit voi vähän huonontua ennenkuin tuo Cipralex rupeaa auttamaan. On vaan niin paska olo, ajattelee kaikkia tyhmiä asioita ja kaikki tuntuu merkitsettömiltä. Vituttaa, kun ei pystynyt sitä työtäkään aloittaa. Ei elämä yksinkertaisesti tunnubmiltään ihan paskalta vaikka kuin yrittäis ajatella positiivisesti
^Kuulostaa ihan tyypillisiltä ketiapiinin vaikutuksilta, itselleni tuli ihan vastaava olo seuraavaksi päiväksi kun joku puoskari sitä määräsi unettomuuteen. Sellainen masentunut, ahdistunut, tokkurainen ja lähinnä sellainen olo että joku ois tehnyt akuutin lobotomian aivoille. Nakkasin ne ihmepillerit saman tien ö-mappiin. Skitsofrenian ja psykoosien hoitoonhan se on alun perin kehitetty, mutta lääketeollisuus on lobannut siitä jonkun hemmetin ihmelääkkeen ahdistuksesta suurinpiirtein hermokipuihin Cipralex saattaa myös alussa voimistaa ahdistus -ja muita oireita ekat parikin viikkoa. Koita vaikka ajatella niin, että nyt on paska olo, mutta ei se loputtomiin kestä, ja vedä vaikka herkkuja tms. että saat jostain vähän mielihyvää. Eiks se Xanorkaan auta sulla tuohon olotilaan yhtään?
Ketiapiini ja muut neuroleptit voivat pitkässä käytössä alkaa aiheuttamaan masentuneisuutta, tunteiden latistumista, paniikkioirehdintaa jne… Joten mielestäni kannattaisi kuitenkin ottaa tämäkin vaihtoehto huomioon.
Juttelen lääkärin kanssa tuosta ketiapiinistä. Se antaa vaan niin hyvän unen siksi olen sitä ottanut. Xanor auttaa hyvin, täydellinen pelastus tähän hetkeen. Olen vaan koittanut välttää sen ottoa viimoseen saakka,kun pelkään niin paljon kun olen holisti, et jään siihen koukkuun
Toi mun kommentti nyt jotenki sekaantu toiseen viestiin
Mielialalääke aamulla sekä iltaisin väsyttävä lääke.
Toimii minulla. Ainoa haittavaikutus on seksuaalisen haluamisen puute.
Mielialalääke aamulla sekä iltaisin väsyttävä lääke.
Toimii minulla. Ainoa haittavaikutus on seksuaalisen haluamisen puute.
Minkälainen lääkitys sulla on? Onko auttanut ja minkälaiseen vaivaan? Mulla tosiaan noita ahdistuskohtauksia ja nyt on Escitalopram Actavis (mennyt reilu viikko), ketipinor ja nyt sain Buspironin(tie tuostakaan auttaako)
“kun käyn aa:ssa ja sielä ei hyväksytä lääkkeitä.”
AA -ryhmiä ja aa-jäseniä on hyvin erilaisia. Äärimmilleen vietynä ei hyväksytä Aspiriniakaan. Toisaalta monet käyttävät satunnaisesti nukahtamislääkkeitä. Kalliolan tapa eli annetaan tulla delirium/krampit on jakanut porukan. AA:ssa ei pidetä normaalina alkoholin korvaamista toisella päihteellä/usealla muulla päihteellä, mutta katkaisuhoito lääkityksineen lienee suuren enemmistön hyväksymä.
Escitalopram Actavis. En osaa sanoa. Ketipinor saattaa aluksi väsyttää, mutta toleranssi kehittyy ja lääke menettää tehonsa. Buspironia ei ole hyväksytty erityiskorvattavaksi → toiminnasta ei liene näyttöjä. Minulle ei vaikuttanut ollenkaan.
Bentsot vaikuttavat samoihin reseptoreihin kuin alkoholi. Siksi a priori - ennakkoon tutkimatta - niitä ei mielellään määrätä alkoholisteille (pl eliitti; esim. Betty Ford napsi säännöllisesti rauhoittavia alkoholin kanssa). Asenne bentsokielteisyyteen on väärä seuraavista syistä:
-
Ei oteta huomioon sosiaalista kontekstia. Monet ovat ravintolajuoppoja seksin tai turisemisen tai seinien päälle kaatumisen takia. Ei ole olemassa Kellopeliappelsiini -elokuvan alkoholivapaita huumeravintoloita Suomessa.
-
Makukokemus. Ihmisen makuaisti tottuu tiettyyn makuun noin parissa viikossa.
-
Juominen itsessään eli nielemisreaktio. Monet alkoholistit kuivilla juovat paljon kahvia, limpparia tms. Sama juttu kuin savukkeiden inhalaatio; nikotiini häipyy nopeasti, mutta tottumus inhalaatioon jää.
-
Alkoholin vaikutus on kaksitahoinen; pienillä annoksilla se on stimulantti ja vasta suuremmilla annoksilla sedatiivi. Siten juomisen 100% voisi korvata oikeasti vasta kokaiini/amfetamiini + rauhoittavat/opiaatit + Dormicum yhdistelmä.
-
Tekeminen. Alkoholi antaa tekemistä pl hc -juopot, jotka tyhjentävät Kosanderin parilla - kolmella ryypyllä. Tästäkin syystä alkoholi monesti kuivilla olevilla vaihtuu toiseen juomaan.
-
Alkoholissa ei ole statusta nuorissa sekakäyttäjäpiireissä - siellä juodaan yleensä kepardia ja “ryyneillä” ja “savuilla” on vasta statusimplikaatioita.
-
Sosiaalinen asema vaikuttaa lääkkeiden saamiseen ja viranomaisten asenteisiin. Esim. palomies-ohjaaja Olli Saarelan lääkesekoilut tulivat julkisuuteen vasta kun hänellä ei ollut lehtorin/professorin virkaa - proffaporras kyllä saa opiaatit ja bentsot per heti käteinen - ei tartte väärentää reseptejä. Kalle Könkkölä tiputtuaan kansanedustajan paikalta ihmetteli rivikansalaisten heikkoa palvelua Kelassa.
Bentsot ovat siis täysin eri asia kuin alkoholi, joka on monivaikutteisuutensa, solutuhojen sekä helpon saatavuutensa vuoksi paljon vaarallisempi huume. Toki - mutta vain keskimäärin - alkoholistit voivat tulla muita helpommin bentsoriippuvaisiksi.
Keskimääräisyyteen perustuva ennakkoasenne - päätöksenteonteoriasta tuttu luvattoman yleistämisen peukalosääntö - on analogiana sama kuin: merimiehet käyttävät, keskimäärin, muuta väestöä enemmän alkoholia → kaikille merimiehille on määrättävä Antabus -kuuri!