Syöttekö lääkkeitä?

Ehei, koska mulla on päihdeongelma niin eihän niitä kukaan muukaan pysty käyttämään vastuullisesti ja satunnaisesti. Saati sitten lääkkeenä, potilaat vaan kusettaa jotta pääsisivät sfääreihin. Sitäpaitsi se on moraalisesti väärin, vaikken osaakaan sanoa millä perusteella. Onpahan vaan kuitenkin.

Oikeastaan myös sokeri, extreme-lajit, livekeikat, kahvi, maratonjuokseminen, jooga, meditaatio ja kaikki voimakkaita tunnekokemuksia mahdollisesti aiheuttava taide ja/tai viihde pitäisi myös kieltää, koska mä saan niistä vähän huonoja fiiliksiä, objektiivisista faktoista viis!

On tullut syötyä mielialahäiriöihin Sepramia, Seroxatia, Seronilia, Efexoria, Sertralinia, Supriumia, Neurotolia, Lamictalia, Deprakinea ja Ketipinoria… Niin ja keskittymisongelmiin Concertaa ja Voxraa. Oho. Aika montaa on tullut kokeiltua. Enintään kahta samaan aikaan sentään.

Mutta niin, tällä hetkellä ei mene mitään ja siitä olen onnellinen. Mutta on kuitenkin sanottava, että oikeasti pahassa vaiheessa sain ison avun mielialaan erityisesti Ketipinorista ja jännittämiseen Sepramista. Tarkoitus on elellä ilman kyllä jatkossa, mutta olen sitä mieltä, että lääkkeistä on oikeassa kohtaa ihan todellinen apu.

Tulipas vähän seko olo tämän viestin jälkeen, kun ihan oikeasti tajusin mitä kaikkea olen syönyt. Onneksi nykyään on asiat hyvin.

Reilu kolme vuotta sitten masennukseni paheni ja jouduin psykoosiin, jossa minulla oli pahoja pakkoajatuksia. Hakeuduin mielisairaalaan, jossa olin runsaan kuukauden. Sairaalassa kokeiltiin ensin Ketipinoria - tarkoitus oli päästä 400 mg/vrk, mutta jo 100 mg/vrk väsytti minua niin, että lääke vaihdettiin Peratsiiniin. Söin sitä noin 1,5 vuotta 32 mg/vrk, jonka jälkeen se lopetettiin pikku hiljaa. Yllätyksekseni lääkityksestä oli apua: pakkoajatukset hävisivät.

Syön edelleen 20 mg Escitalopramia / vrk masennukseen. Masennuslääkkeen tarkoitus on parantaa masennus. Masennukseen liittyy tai se jopa johtuu aivokemiallisista muutoksista serotoniini -ja noradrenaliiniprosesseissassa. Escitalopram on serotoniinin palautuksen estäjä ja ajatuksena on, että ajan oloon se palauttaisi normaalin serotoniin toimintamekanismin. Tällöin masennus häviäisi. Minulle diagnosoitiin kroonistunut vakava masennus.

Psykiatrini kertoi, että perinnöllisen alkoholismin seurana liikkuu usein geneettinen taipumus masennukseen. Itselläni on ollut useita burn outeja ja masennuksia, joita ei ole lainkaan hoidettu. Tällä raittiusjaksolla (>15 v) minulla on ollut pahaa masennusta vuosina 1999, 2004 ja 2011-nykyaika. Tämä viimeisin on ensimmäinen kerta, kun olen päättänyt aktiivisesti hoitaa sitä.

AA:ssa valitettavasti monet ovat sitä mieltä, että alkoholistin kaikki vaivat johtuvat alkoholismista ja näin ollen kaikki vaivat pitää hoitaa siellä. Tämä koskee etenkin mielenterveysongelmia. Minulla on asiasta eri käsitys: muutoinhan kaikki mielisairaaloiden potilaat olisivat alkoholisteja, mikä ei kuitenkaan ole asiain laita.

En tarvitse itse lääkkeitä. Näen päivittäin ihmisiä, jotka tarvitsevat lääkkeitä elääkseen inhimillisesti katsoen siedettävää elämää ja joidenkin heistä henki on pelastunut lääkkeiden ansioista. Lääkkeiden käyttö on perusteltua ja sen tapahtuessa valvotusti, sopivien tukikeinojen kanssa yhdessä se on tehokas ja hyvä hoito.

Mutta on toinenkin puoli ja valitettavan usein lääkehoito jää ainoaksi hoidoksi mitä tarjotaan…

Lääketiede ei eroa muista tieteistä ja ihmiset sitäkin tekevät. Valitettavasti myös lääketiede on pahimmillaan sekavaa kokeilua, lääketehtaiden lobbailua, säästösadismia ja lääkärien mutua. Depressiolääkkeet ovat hävytön lobbauskemikaali ja ihmisarvon halveksuntaa “kalliin” terapian torjumiseksi ja ihmisten eristämiseksi, yhteiskunnallisten ja epäinhimillisten ongelmien kieltämiseksi. Uusia tutkimustuloksia haitoista, mm. aivojen radikaaleista muutoksista pillereiden takia kieltäydytään ottamasta huomioon. Psykoosilääkkeiden laajaan tainnuttamiskäyttöön ei myöskään puututa. Tämä on lieveilmiö, joka vain tuntuu paisuvan.

Basin kanssa samoilla linjoilla. Esim. itse kun aikanaan söin mielialalääkkeitä, ja mietoja bentsojakin, niin nehän vain turruttivat ja ehkä hetkeksi helpottivat oloa, mutta se mustuus sisälläni sitä huonoa oloa aiheutti. Ei kai ollut mitään järkeä yrittää työntää sitä takaisin sisuksiin, vaan juurikin alkaa ottamaan sitä vastaan ja pääsemään sitä kautta siitä eroon… Lääkkeet vain hidastivat ja siirsivät tätä prosessia eteenpäin. Terapiasta oli enemmän apua, ja yleensäkin siitä, että alkoi uskomaan vähitellen kestävänsä se kivun, ja alkoi ottaa sitä tuskaa vastaan sen sijaan että pakeni sitä.

Kivulla on syynsä, ja henkisellä puolella jotenkin sitä kipua ei hyväksytä, vaan yritetään vaan turruttaa ja sivuuttaa sitä… Sen sijaan että ainakin minun omalla kohdallani se tervehtyminen alkoi siitä hetkestä, kun sitä kipua alkoi kohdata ja käsitellä.

Metsämies kun haluaa pitää kiellettynä erityisesti esim. tuon huvihampun viihdekäytön, niin olisi joskus todellakin hienoa kuulla rehellinen mielipide siitä, että miksi se on niin väärin? Miksi ihmeessä aikuinen ihminen ei halutessaan ja omalla vastuulla saa päihtyä hampusta, jos se tutkimusten mukaankin on vähemmän haitallista kuin moni muu asia (vaikkei toki haitatonta)?

Ja hei camoon, mä esim. olen nyt hieman pilvessä, mutta ei musta ole kenellekkään varmastikkaan mitään haittaa. Duuniin olen kohta lähdössä enkä tekemään toisten ihmisten elämästä helvettiä, kuten tuli käyttäydyttyä aikaisemmin :blush: (kiitos viinan ja pillereiden).

Voinhan minä nytkin perua duunit ja ihan laillisesti mennä ostaan pullon koskenkorvaa alkosta, pamit ja resilar apteekista, roskaruokaa mäkistä ja sitten voin ihan laillisesti “rentoutua” omassa sekopäisyydessäni kotonani…

Tuo on yksi -huumeidenkäyttäjän kannalta ehkä mukavakin- puoli näissä aineissa.

Duunissa voi olla rauhassa sekaisin kunhan tolpillaan pysyy.

Kaverini jouti hoitoon kesken työpäivän, ajeli bussia ja asiakkaat huomasivat vahvan viinanhajun, homma päättyi.

Pilvessä olis saanut ajella, ei olis kukaan haistanut.

Ensinnäkään kun kannabikseen tottuu siitä ei mene sekaisin. Et lainkaan tiedä siis mistä puhut vaikka oletkin joskus 70-luvulla jotakin “hassista” maistellut.

Sillä, että joku ajelee kännissä bussia asiakkaat kyydissä ei ole mitään tekemistä sen kanssa jos joku kannabiksen lääkekäyttäjä (jossain tapauksissa tietysti kyseessä on laiton itselääkintä) ajaa autoa. Itse en muuten aja autoa lainkaan tällä hetkellä, enkä olisi edes valmis ottamaan riskiä saada tikkaria suuhuni.

Jos minulla olisi varma tieto, että kun itse seuraavan kerran astun bussin kyytiin, niin kuskina on kannabiksen lääkekäyttäjä (5-8g/pv) ja kokemusta on jo useampi vuosi, niin tuntisin olevani aivan yhtä turvallisessa kyydissä kuin muutenkin.

Miksi sinä metsämies tuntisit olosi turvattomaksi?

Ps. Satunnaisesti kannabista käyttävän kyytiin en menisi missään tilanteessa koska silloin päihtymyksen voimakkuus on aivan eri tasolla, mutta teoreettisessa tilanteessa menisin mieluummin hampparin kyytiin kuin 3-4olutta tai enemmän ottaneen.

ihan sama juttu viinan kanssa. ihan pieni määrä ja tottunut käyttäjä, niin keskittymiskyky ja tarkkuus jopa paranevat.
Ampujat ottivat aikaisemmin lähes säännöllisesti ryypyn ennen kilpailua.

Mitä siis tällä todistetaan?
Molempien, sekä viinan että huumeiden jakelua on huomattavasti tehostettava että varmasti kukaan ei jää ilman?

Miksei ihan voitais olla ainakin työpäivän ajan selvänä.
Olen huomannut omalla kohdallani että siihenkin tottuu eikä tunnu edes pahalta.

^ Ei ole millään tavoin sama juttu kuin alkoholin kanssa. Vaikuttaa siltä, että sinulla on kohtuullisen heikot tiedot tämän kasvin päihdyttävistä vaikutuksista. Kehoitan ottamaan asiasta ihan itse selvää (tietysti vain teoriatasolla) enemmän jos ylipäätään haluaa asiasta keskustella edes jollain tavalla järkevästi.

Jos pieni alkoholi määrä jollain tavoilla parantaa jotain suoritusta jollakin yksilöllä, niin mitä ihmettä sitten?

Jos paljon alkoholia käyttävä ihminen juo itsensä humalaan (2-3pulloa koskenkorvaa), niin kyllä hän nyt vain on kohtuullisen toimintakyvytön ja vakavassa myrkytystilassa.
Mutta jos paljon kannabista väärinkäyttävä ihminen polttaa itsensä “tuhottomaan pilveen” (vaikka 4-5g muutaman tunnin sisään), niin hän ei ole välttämättä lainkaan toimintakyvytön.

Itseni pitäisi nyt juoda 15-20g kukkakaakao jos haluasin itseni siihen kuntoon, että en kehtaisi olla ihmisten seurassa tavallisesti. Jos tajuaa millainen määrä priimakukkaa tuollainen on, niin tajuaa myös millaiseksi toleranssit kasvavat tässä touhussa.

Keskustelua siis pitäisi käydä kahdella tasolla?
Keskustella niistä paljon käyttävistä joille eivät normaaliannokset aiheuta mitään muutoksia aivotoiminnassa ja sitten ottaa erikseen ne onnettomat jotka eivät ole tottuneet ja saattavat päihtyä?

Jos siis ongelmattomaan tilanteeseen ja yhtä aikaa laajaan käyttöön pyritään, niin silloinhan pitäisi ensin totuttaa koko kansa vauvoista vaareihin niihin normaaliannoksiin.

Kun muuten ei voitaisi ejhkäistä sitä “kokemattomien” käyttöä joka edelläesitettyjen “tutkimustietojen” valosaa saattaisi aiheuttaa harmia.

Edelleen olen sitä mieltä että mitä vähemmän päihteitä käytetään, sen parempi.

Jos todisteet löytyvät päinvastaisesta, niin mikäs siinä, olisihan oikein mukava vertaistuen ja muun vapaaehtoistoiminnan alue se kaikenlaisten päihteiden innokas levittäminen.

Kun jo olen esimerkiksi nukketeatteria sun muuta käynyt touhottamassa päiväkodeissa ja vanhustentaloissa niin mikäpä ettei, osaisin varmasti heitä opastaa myös sekä ryyppäämään että polttamaan, piikittämisenkin varmaan oppisin ja taitoa pystyisin jakamaan.

Mutta todellista näyttöä päihteiden tuomasta hyvinvoinnista pitkällä tähtäimellä tarvitaan.

Ei ihan riitä se mutu-tuntuma että mulla ainakin työpäivä menee paljon kivammin kun on pienessä

(se on muuten kyllä osittain totta, olen niin paljon kaljan ja pikkuryyppyjen voimalla urakoinut etten kiistä…)

No, yleensä keskustelua käydään useammalla kuin yhdellä tasolla yhteiskunnallisissa(kin) asioissa. Mun on vaikea ymmärtää sitä, että kun on ihan objektiivista tutkimustietoa olemassa siitä, että kieltolaki, tai tarkemmin käytöstä rankaiseminen pahentaa kaikkia päihteistä aiheutuvia ongelmia kaikilla tasoilla kuin vaihtoehtoiset mallit, niin millä logiikalla sen puolustaminen on perusteltua? Se, että käytöstä ei rangaistaisi ei tarkoita sitä, että siihen kannustettaisiin, vaikka auktoreettiuskovaisessa Suomessa tästä(kään) asiasta ei voida nähdä metsää puilta.

Mm. LSD:n, psilosybiinin ja MDMA:n käytöstä kliinisissä koetutkimuksissa esim. posttraumaattisten stressireaktioiden hoidossa on runsaasti positiivista näyttöä olemassa, jos vähän jaksaa googlata. Sekä kannabiksesta erinäisten kiputilojen hoidossa. Mutta turhaanpa mä näitä tässä jauhan kun lienet kantasi tähän asiaan päättänyt jo kauan sitten…

Huumekysymyksessä ei huumekaupan laajentamisen puolustajien kannalta ole kysymys mistään ihmisystävällisyydestä ( että kun joutuvat pikku ressukat ihan selvin päin kärvistelemään…) vaan siitä että sijoittajia olisi nykyisten lisäksi tulossa pilvin pimein hankkimaan pääomalle mahdollisimman korkeaa tuottoa.

Väheniskö rattijuopotkin jos se paha rangaistuskäytäntö vallan poistettaisiin
(aika muodollisia rangaistukset tosin nykyäänkin ovat, siinähän nuo jäävät kiinni kymmeniä kertoja samat juipit eikä hiukkaakaan pelota)

On muuten ihan totta että olin pikku präiskeessä aivan tehokas työntekijä, ja monesti pääsin vauhtiin vasta muutaman ryypyn jälkeen.

Silti, nyt kokeiltuani jonkun vuoden selvänä oloa, olen tullut siihen tuloksen että ihan oikein on kieltää työmaajuopottelu. Sanottakoon sitä sitten vaikka kieltolaiksi kun se kiellon sisältää.

minusta alkoholi vs kannabis väittelyt pitäisi kieltää lailla :smiley:

dekriminalisointi vapauttaisi poliisin resursseja , ja pääsisivät
paremmin jahtaamaan niitä “isoja kaloja” pintaa syvemmältä. samalla
päästäisiin siitä pahimmasta porttiteoriasta koska es jonnet hakee
sitä naurunorttia sieltä epämääräisemmästä sakista jossa yleensä sitten
pyörii sitä muutakin tavaraa ja kokeilunhalu ajaa äkäsempiin madskuihin,
noin suurinpiirtein. ja kyllähän pääsekoittaminen tuntuu olevam se tärkein
asia nuorison keskuudessa, ja pääseepä sitten vaikka päihdelinkkiin kerskumaan
kuinka sitä vedetään, ja tottakai full throttle, porvoon mitalla niin että korvissa
soi. :unamused: .

kannabis tuntuu olevan joillekkin kuin uskonto. taitaapi muuten ollakkin semmoinen
uskonlahko jossa pilveä poltetaan sen pyhyyden takia. ja kuten tiedämme, uskonto kun
sokaisee, niin se muuttuu joillakin kiihkoksi eikä siinä enää ole kuin pelkkää
mahtavuutta. kielletään itseämme näkemästä huonompia puolia aivan kuten, jos itseäni
vertaan niin kielsin viimeiseen asti olevani alkoholisti kun se kuitenkin toi paskaan
elämään helpotusta ja hyvääkin, (jokapaikan lääke sekin). en tiedä voinko verrata tukholma syndroomaan, mutta vertaan silti. en jaksa googlata sopiiko kuvioon, sou not. näillä mennään.

kyseenalaistakaa ja olkaa avoimia kaikille näkökulmille. miettikää, tunnustelkaa ottakaa
välillä vastaväittelijän rooli ja miettikää mitä hän hakee takaa. heittäkää ehdottomuus
roskiin, ja antakaa palaa :bulb:

Metsämies, jäisitkö bussin kyydistä pois, jos tietäisit kuskin syövän diapamia ahdistukseen?

Tässä ei nyt puhuttu sun subjektiivisista kokemuksistasi, vaan rangaistuskäytännöstä luopumisen yhteiskunnallisista vaikutuksista sekä tiettyjen päihteiden mahdollisista lääkinnällisistä hyödyistä, enkä nyt ihan hiffaa mistä vetäisit ton rattijuoppo-kortin kehiin? Vai uskotko sä ihan oikeasti siihenkin propagandaan, että ihminen on pilvessä vielä maanantaina ja seuraavan viikon sen jälkeen kun on yhden jointin polttanut viikonloppuna? :mrgreen:

ei ihminen ole kännissäkään enää seuraavana päiovänä jos jonkun kaljan ottaa. Ja tosiaan, moni on tarkempi parin kaljan jälkeen.

Ja olenhan ollut kaikenlaisessa kunnossa olevien kuskien kyydissä, valitettavasti. Enkä ole ymmärtänyt pois jäädä. Ja edelleen, jos vaihtoehtoi on jäädä talvipakkaseen metsätaipaleelle tai istua muutaman kaljan ottaneen kyytiin niin mahtaisinkohan sinne palelemaan jäädä…

Silti olen yhä vain sitä mieltä että päihteiden jakelua ja käyttöä tulee vähentää eikä ehdoin tahdoin lisätä.

Poliisin resurssien vapauttaminen…enpä usko. Jos poistetaan vaikka nopeusrajoitukset ja autojen katsastuspakko niin saadaanko sillä sitten muut rikokset paremmin kuriin? Tuskin

Kysymys on yksikertaisesti siitä halutaanko päihteitä lisää ja laajempaan käyttöön vai yritetäänkö edes hiukan jarrutella.

Vielä en ole kuullut yhtään järkevää perustelua sille miksi huumeita pitäisi käyttää enemmän.

Vaaditaan vaan koska se vapaus, vapaus… Hieno sana, joo, mutta sillä on ne kääntöpuolensakin.

Se rattijuoppo-juttu kyllä kuuluu asiaan. Suomi on harvaan asuttu maa, ja asukkaat niin mukavuudenhaluisia etteivät käytä julkisia kulkuneuvoja silloinkaan kun se olisi mahdollista.
Niinpä he ajelevat omilla autoillaan edestakaisin kaikkina vuorokauden aikoina.
Jos he sitten alkavat yhä laajemmin käytttämään kaikenlaisia päihteitä niin rattijuopumuksia seuraa, aivan varmasti.

Väittääkö nyt joku sitten, että hashis ei edes ole päihde ja sitä voi ihan hyvin käyttää autoillessakin? Auttaako se kaikkien tautien lisäksi jo ajokykyvyn parantamiseenkin?

Entäs urheilusuoritukset, lasten tarkkaavaisuus kouluissa…käytömahdollisuudet ovat mainostajien mielestä tietysti rajattomat, mutta onko näyttöä niistä hyödyistä pitkällä aikavälillä?

Minä joskus lopetin ne pössyttelyt sun muut, osa kavereistani jatkoi. Nyt, muutaman vuosikymmenen päästä jotenkin tuntuu että kannatti… lähes kaikki jotka intoa puhkuen jatkoivat hienoa harrastusta ovat jos nyt ei ihan hengettöminä niin melko heikossa työkunnossa. Ja jonkinlaisen jatkuvan lääkityksen tarpeessa. Sattumaako?

Edelleen suosittelen tutustumaan googleen jos englannin kieli yhtään taittuu. Sieltä löytyy mm. sellaista jännää dataa siitä, kuinka Hollannissa ja Portugalissa on kaikkien huumeiden käyttö vähentynyt erilaisen päihdepolitiikan seurauksena. Muut pointtini oon tässä jo esittänyt jotka olet ilmeisesti päättänyt ignoroida, joten olkoon tää nyt tässä omalta osaltani.

Kuulin toisen käden tietona tällaista:

Ajankohtaisen Kakkosen Kannabis-ilta tulee TV:stä 4.3.
Kyseessä on A2 teemailtojen sadas lähetys ja ohjelma täyttää samaan aikaan 25 vuotta.

Ennen Kannabis-iltaa Ajankohtaisessa Kakkosessa tulee juttu USA:n tilanteesta.
Teeman toimitussihteeri on parasta aikaa paikan päällä Coloradossa.

Kannattaa olla kuulolla, ainakin on puhetta esim. iltapäivälehdissä tuon jälkeen :mrgreen:

Netistä löytyy kaikkea kivaa. Eri asia miten totta mikäkin on.

Hiukan valikoimalla ja valitsemalla vertauskohteet saadaan tulokset sellaisiksi kuin halutaan.

Jos esimerkiksi Hollannissa ei olisi huumeita niin olsiko tuon teoria mukaan sitten siellä huumeidenkäyttö moninkertaista nykyiseen verrattuina? En usko.

Tuon järkeilyn mukaan minunkin pitäisi nyt siis olla niin perkeleesti kännissä siksi ettei huushollissani satu olemaan yhtään viinaa.

Minun siis olisi ewhdottomasti sitä nyt hankittava, ja käytettävä, ettei vaan tulisi päihdeongelmia.

Kysymys on edelleen yksinkertaisesti siitä, halutaanko huumeita käytettävän enmmän vai vähemmän.

Enkä vieläkään ole saanut vastausta, mitä ne huumeidenkäytön todelliset pitkäaikaiset hyödyt käyttämättömyyteen verrattuna oikein ovat?

Ne kai pitäisi ensin tutkia ja esitellä.