Synnytyksen jälkeinen seulonta

Onneksi itsellä on muutamia tuttuja (tai entisiä) kenellä lapsia, niin tajuavat käyttävänsä pilveä tjsp ja EI kotioloissa, vaan esim frendin tykönä yötä tjsp, sama homma baarin kanssa. Itsekin kun lapset olivat nuoria ja ovat vieläkin 3 ja 5vuotiaat, Niin välillä tekee mieli käydä sillä “rauhottavalla” baarireissulla, eli yhden illan pois ja puristella välillä tomuja päältään pois, esim itse olen ollut 3 vuotta kotona lasten kanssa, kuten myös vaimoni, vuorottelemme baarireissuja, ja toinen aina kotona, kumpikaan lapsi ei ole koskaan nähnyt kumpaakaan kännissä. Sen verran lapset tietää, että kalja on aikuisten juomaa (isin juomaa, esim saunan tjsp jälkeen tai illalla leffaa katsoessa tulee se 1-2 välillä juotua).
Tämä juontaa taas siitä, että tiedän mitä helvettiä on katsoa alkoholismia 3vuotiaasta asti ja huolehtia kun oma isä ja äiti ympäri kännissä ja sammuilevat. Tästä samasta huuto/riita/ryyppäys kuuntelemisesta ja katsomisesta pääsin irti vasta armeijan jälkeen kun muutin pois kotoa. Joten periaatteessa kiitos siitä vanhemmilleni (mitkä tosin jo rauhoittuneet siitä kun lapsenlapsia saivat ja haluavat ottaa usein hoitoon, niin ei alkoakaan silloi mene = hyvä syy olla heille juomatta), joten tästä olen oppinut ja tehnyt totaalipäätöksen, etten halua lapseni näkevän isän ja äidin olevan kännissä, ei ainakaan ennen teini-ikää koska ymmärtävät silloin jo enemmän, toisaalta ei sekään ole hyvä malliesimerkki. Tosin eipä se ole sitä joka viikonloppu baari touhua, tänäkin vuonna 5 kertaa käynyt juomassa.

Itse en ymmärrä miksi haluaa vahingoittaa sitä lastaan jo siellä vatsassa ja ajatella vain itse sitä pajauttelua/ryyppäämistä/aineiden käyttöä :confused: Siinä sitä sitten ollaan jos onnistutaankin lapsen synnyttyä pääsemään kuiville, mutta mitään takeita ei ole siitä onko lapsi epämuodostunut, kehityksestä jää jälkeen, tai muita vakavia sairauksia, siinä sitten kiva elää loppuelämä omatunnontuskissa ja esim syöttää lastansa vielä sen ollessa 20vuotias. Jos edes saa pitää lapsen. Onhan toki poikkeuksiakin, että äiti narkannut koko raskauden ajan ja silti ei ole jäänyt mitään pysyviä epämuodostumia/sairauksia, tosin mieluummin se abortti heti alkotekijöihinsä jos ei ole valmis pitämään lapsestaan hyvää huolta edes sitä ensimmäistä 9kk:ta ennenkuin lapsi syntyy… Saatika mitä sen jälkeen. Harmi, että noista seuloista pääsee näemmä luistamaan välillä helpostikin :confused:

Itse en kyllä pystynyt lopettamaan TUPAKOINTIA raskauksien aikana, mutta en kyllä enään polttanut autossa enkä vaimon välittömässä läheisyydessä.

Kyllä täällä suomessa onneksi silti taitaa olla melko paljon vähemmän prosentuaalisesti noita “narkkilapsia”? kuin esim muissa maissa missä terveyshuolto yms erittäin kehnolla pohjalla.

dark magus vai mikä, what ever… Tän plinkin tarkoitus ei ole tuomita täällä ketään olevia. Jos sulla on valtava tarve ilmaista äärimmäisiä mielipiteitäs niin tee se muualla. Kiitos.

Ne jotka tänne kirjoittaa on enemmän tai vähemmän avun tarpeessa ja siitä ei ole mitään hyötyä jos heidät täältä pois ajaa. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. En itsekään TODELLAKAAN kannata päihteiden käyttöä raskausaikana mutta se mitä maailma ja ihmiset on, se on nähtävä kokonaisuutena. Kaikki eivät helvetti vieköön onnistu niin täydellisesti. Se ei ole sun asia täällä laittaa porukkaa paskalistalle. Mielipiteen voi ilmaista mutta sulla ei ole oikeutta tuomita ketään. Minkä takia itse täällä olet?? Joku raitis vois sanoa miten paska sä olet, kuulut saatana paskalistalle ja parempi vielä jos kuolisit pois… Mä en ole tätä mieltä mutta joku saattaa olla.

Älä vaan sano että jos sulle lapsi olis tulossa niin lopettaisit, sä et voi sitä tietää. Se on kuule niin että päivä kerrallaan mennään kun päihderiippuvaisia ollaan.

Itse pystyin olemaan raskausajat ilman alkoholia. Mutta, ymmärrän senkin etteivät kaikki pysty ja moni on niin rikkinäinen ettei pysty välittämään, ei edes lapsestaan. Se kulkee usein sukupolvissa eikä sitä samaa käytösmallia ole helppo muuttaa.

Koita rauhoittua, ihmisten virheet ovat erilaisia.

Sananvapaus on kullakin, toki. Mutta empatiaa osoittaa se että kun tulee tällaiselle arkaluonteiselle foorumille, jossa ihmiset KÄRSII oikeasti, kirjoittamaan niin ei lähdetä mielellään ketään tuomitsemaan. Mä ymmärrän sun mielipiteesi, olet täysin oikeassa. Jos maailma olis hyvä ja ihana niin kukaan ei tuhoaisi vatsassa olevaa lastaan päihteillä.

Maailma ei kuitenkaan ole hyvä. Täällä tapahtuu kaikkea kamalaa. Niin hirveitä ja kamalia asioita joita ei edes halua ajatella.

Oon kuitenkin sitä mieltä että jos joku narkki/alkkis/kautta muu edes eksyy tänne plinkkiin niin se on hyvä asia eikä sitä ihmistä ainakaan pidä ajaa pois. Annetaan sille mieluummin ajattelemisen aihetta myötätunnolla, eikä hyökätä päälle, koska kuka meistä on täydellinen?

DM: Niinpä. Ja oikeassa olet sinäkin. Se on vaan vaikea ja oikeastaan kohtuutonkin (vaikka sitä ei itse niin ajattele) asia yhdelle ihmiselle alkaa maailmaa parantamaan ja kaikkia epäonnistujia muuttamaan.

Toisaalta voi ajatella niinkin että luonnon laki se vaan sanelee vaikka se vaikealta tuntuukin. Kaikkien ei ole tarkoitus selviytyä… Ikävä tosiasia. Mahdollisuus kaikilla on, mutta kuka siihen tarttuu, onkin tarina erikseen.

t: Soflin (Itse Alkoholisti-isän alkoholisti-tytär ja koko suku täysin alkoholisoituneita paitsi oma äiti, nykyään AA:n jäsen ja koetan parhaani lasteni kanssa. Kaksi ihanaa tytärtä ja avomies jota en halua menettää:)

Äo ei kerro sosiaalisesta älykkyydestä mitään, jos sitä tunnet olevasi vailla.

Monet todella älykkäät ihmiset eivät vaan tule toimeen muiden kanssa ja ovat liian jyrkkiä asenteineen.

Mutta mä uskon siihen, että sitä asennetta voi opetella ja elämään voi asennoitua monilla tavoin. Ajattele vaikka niin, että kun kaikki muut ei omaa niin korkeaa Äosamäärää kuin sinä, niin eihän ne voi ymmärtääkään ihan kaikkea… Niinhän se vaan on.

Mulla ei ole hajuakaan omasta äo:sta, lukiossa kirjoitin -97 L ja E vain äidinkielestä ja muista pakollisista kielistä. Sen jälkeen omilla yrityksillä menty. Mutta koen että sosiaalinen älykkyys ja se, että kun oppii elämää ja näkee erilaisia ihmisiä niin se on se juttu, joka opettaa kaikkein eniten, ainakin sitä suvaitsevaisuutta mitä tässä maailmassa tarvitaan :slight_smile:

Toisaalta, kiitos sullekin siitä että avasit kunnon keskustelun! :slight_smile:

DM: :slight_smile: Kiitos itsellesi. On tosi hienoa että on “kapinallisia” olemassa. Se on kaiken hyvinvoinnin perusta. Ei täällä Suomenmaassakaan kukaan muu kuin “porvari” hymyilisi kovin leveästi, jollei sen asian eteen olis jotain radikaalia ja kapinallista tehty.

Itse en tykkää sanoista porvari tai kapinallinen, koska mun mielestä aina on vain kyse siitä mikä on oikein ja väärin. Silloin, jos jotkut ihmiset voivat pahoin niin asioita pitää muuttaa ja ne, jotka sen voivat tehdä ovat vastuussa siitä. Eli koko yhteiskunta on vastuussa (mikä mun mielestäni toimii Suomessa aika hyvin verrattuna moniin muihin maihin).

Yksilönä voi tehdä paljonkin, vaikka se tuntuu vähäiseltä. Jokainen yksittäinen teko on aina bonusta tälle maailmalle, kuten varmaan tiedätkin. Ja paljon muutakin tiedät enemmän kuin minä! :slight_smile:

Tää ei ole avannut muuta kuin mielenkiintoista keskutelua ja sehän mulle passaa!

Mulla on sellainen fiilis että oot aika nuori joten et voi vielä kuvitella sitä mitä sun sosiaalinen kanssakäyminen on tulevaisuudessa. Jos naiset on tykänneet niin sehän on tosi hieno asia! Ja jos oot vielä älykäs niin sulla on koko elämä ja mahdollisuudet edessä. Älä hukkaa niitä! Pliis, älä hukkaan laita sitä mitä sä voit tarjota muille omien kokemusten myötä.

ok :slight_smile: 34v.

silti vaikka näin vanha olen niin kuuntelen Redraman Kickstartia… Taidan olla aika yksinkertainen…

Mutta asiaan kun palataan niin täytyy olla kokemusta ennenkuin voi puhua SUORAAN. Sen mä olen oppinut elämältä :slight_smile: Olet aika jees DM!

Ei tarvii korjata. Oot kirjoittanut ihan selvää tekstiä koko ajan :slight_smile:

Mut hienoo, mä toivon sulle kaikkee hyvää. En itse oo paljon saunan puolella ollut kun oon suljetussa äitiryhmässä kirjoittanut. Mullakin mies ja kaksi pientä tyttöä, 3v. ja 1,5v. Yritän parhaani heidän takiaan…

Kiitos tästä keskustelusta :slight_smile:

Tuli vielä mieleen että mun elämän rankimpia hetkiä on just nyt kun isä on saanut häädön asunnostaan ja se on hänestä kiinni ottaako hän vastaan avun vai jääkö taivasalle tai juoppokavereiden nurkkiin. Hänen pitäis mennä katkolle ja siitä aloittaa uudelleen. Oon jo menettänyt toivon että hän selviää. Mä olin aina se isän tyttö…

Noniin, oli varmaan mukavaa. Kiitos.

Miksi sä mulle tällaisia kerrot? Mikä sun tarkoitus on? Kyllä mussakin paha asuu, tekis mieli monta laittaa hautaan mutta… No luulin että sun kanssa voi keskutella. Mut ei mitään. Palstaillaan jos läsnä ollaan. Jotain älykästä sain susta irti joten en vielä luovuta.

Jatkakaa, jatkakaa… Voisiko joku silti kertoa mulle, miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos on päihdeongelma. Siirtää sukuperinnettä eteenpäin? Onhan ne lapset ainakin välillä ihan söpöjä ja kivoja pyörimässä siinä jaloissa, kun on vähän kännissä, pilvessä, vauhdissa, nuokuissa…? Ehkä krapulassa ja kitkuissa ei sitten niin mukavia :confused: . Lapsia tehdään, koska useimmat ihmiset lisääntyvät ja niin kuuluu tehdä? Väännelkääs nyt rautalankamalleja tyhmälle.

Winston: Kun elämä ei ole niin hirveän yksinkertaista.

Mä en koe olevani kovinkaan huono äiti vaikka olen alkoholista riippuvainen. Mä en kurita fyysisesti lapsiani. Juon heidän läsnäollessaan satunnaisesti. Kuitenkin heidän isänsä on maailmalla matkustava esimiesasemassa oleva mies (jota mä rakastan yli kaiken ja tiedän että mä olen hänelle se kaikkein tärkein )lasten jälkeen. Mä saan mieheni rakkaudesta voimaa kasvattaa näitä lapsia rakkaudella josta itse olen jäänyt paitsi…
Lapsilla on päivittäinen rutiini jota noudatetaan ja huomiota läheisiltä ihmisiltä tulee todella paljon. En vähättele omaa iltajuomistani sillä mutta sanon vaan sen ettei juova ÄITI ole aina se KAIKKEIN PAHIN ja EPÄONNISTUNEIN. Miettikää joskus sitä rakkautta jota se äiti on kuitenkin lapsilleen antanut. Multa rakkautta riittäis muillekin kuin omille lapsille. Kunpa voisin pelastaa lapsia niiltä vanhemmilta jotka niitä pahoinpitelee…

^Ei ehkä ole ei… Silti itse… Ystäväni miehineen juo melko paljon, samoin osa ex-frendeistä veti alkoa+ lääkkeitä tms. Käyn siellä ja … Mikäli kaikki juovat, mä en vain voi… Mun pitää auttaa lapsia, koska he eivät uskalla mennä aikuisten luo. Tällä kertaa vain toisen lapsen isä (=4 vanhempaa) oli kännissä, mutta kukaan lapsista ei tullut aikuisten luo… Sanoin että menemme yhdessä kysymään ja asensin leffan… He luottavat minuun, kh:ssa olevaan entiseen narkkariin, koska he tuntevat minut. En ole mennyt ystävilleni sekaisin lasten aikana, olen perunut…

Olen käynyt ihmisellä ketä en jaksa, vain lapsen tähden… Uhannut äitiä sosiaaliviranomaisilla, käynyt “kylässä”, mutta ollut vain lapsen kanssa… Oli pari vuotta vauvakuume, mutta en vain koskaan tahdo siirtää sitä pelkoa joka itselläni on, kun vanhempi on hiukan “epävakaa”… Ei vaikuta humalaiselta, mutta puheet… ja väkivallan ihannointi/ahdistus… Mikäli lasta haukutaan jostakin asiasta kun se on 5, uskotko että hänestä huomaa enää 2krt tuon ikäisenä saman asian? Ne asiat joista kuulee, on piilotettava…

Itse olen loukkaantunut todella paljon, jos ystävän mies on kieltänyt näkemästä lasta… 2krt tapahtunut kun kuullut taustoista, tosin erossa olen tällöin pysynyt. Nämä naiset, ystävät; ovat pitäneet puoliani kaikkia vastaan, en ikinä voisi antaa itselleni anteeksi jos esim. kaatuisin lapsen kanssa portaissa; mikäli olisin juonut edes puoli lasia viiniä; se olisi tuplasti vaikeampaa… Kestänyt 3kk niin olen saanut luvan tulla… kertaakaan en ole käynyt sekaisin… Kenellekään en ole myynyt tai antanut, useammat eivät ole kokeilleet edes huumeita tai ovat kokeilleet 1-2krt pilveä…

On ollut välillä todella vaikea miettiä, onko lapsen parempi epävakaalla ihmisellä vai muualla. Ei ole mukavaa jos kuuntelet eroa, päihteiden & 27kerhon ihannointia + itsari/perheentappamis juttuja… Juu, jokainen äiti voi uhata hyppäävänsä ikkunasta ja “kait joku sinut ottaa”… Niin… Lapset uskovat vanhempia…

Pääasia on varmaan tiedostaa ongelma ja TAHTOA muutosta. Sekä ETENKIN että lapsi ei näe tai kuule asiaa… Lapset eivät OIKEASTI ole niin tyhmiä ja pieniä mitä monet päihdeäidit väittävät… Olen näiden 4-5v kanssa keskustellut leikkien yhteydessä, kun kuulen jotakin minkä ainoastaan päihteidenkäyttäjän lapsi voi tietää… Tärkeä on myös MYÖNTÄÄ jos tarvitsee apua… Näetkö oikeasti että aloittajan viesti olisi “tein virheen, kauan maksan tästä?”. Kk seuloissa ja tahtoo polttaa pilveä… Eikö se kerro että aloittaja tahtoo eroon testeistä, ei lapsesta; eikä pilvestä?? Miten näet tämän asian, kauan HÄN saa kärsiä?? Itse katson että mikäli lapseni TULISI kärsimään, mä katselisin JOKA STNAN päivä mitä olen HÄNEN elämälleen aiheuttanut… Jos tahdon perustaa perheen, olen 100% varma, että pärjään selvänä… Itse kun en tahdo olla niitä äitejä jotka lähettelevät toisilleen “maailman paras äiti” viestejä ja “rakastan lastani” vaikka en eläkään luonasi; sekä syyttävät geenejä… Rakastan lapsia, mutta jos he joutuvat pelkäämään äitiään päihteiden tähden; on parempi että pysyn tätinä…

Äitiäni en ole nähnyt kännissä koskaan, tai pari kertaa huppelissa aikuisuuden kynnyksellä… Itse olen sitä mieltä että psyykkinen väkivalta on fyysistä pahempaa. Mikäli mahdollista, valitsen fyysisen. Paljon helpompi käsitellä… Riippuu tietenkin paljon juo, paljon lapsi näkee tai kuulee… Hän vaistoaa jos vanhempi on erilainen, silloin sitä ei osaa selittää; tietää vain että tuo on eri ihminen… Myöhemmin asian voi tajuta, silloin voi todeta että hän jäi toiseksi… Sen jälkeen… En itse tahdo tietää… Voi olla että joutuu itse katsomaan, kuinka oma lapsi tuhoaa itseään… Eikä riitä välttämättä vaikka raittiita vuosia olisi 10 tai 15… Liian usein kuulee että “et ollut läsnä SILLOIN”… Lue oikeasti se eka viesti uudestaan ja mieti mahdollisimman objektiivisesti miettiikö äiti a) lapsensa parasta vai b) itsensä parasta… Tiedän että klinikalle on vaikea mennä, mutta mikäli haluaa vetää pilveä ja pitää lapsen; on vaihdettava maata. Kk on hemmetin lyhyt aika. Kertapoltto näkyy n. vkon. Itse ainakin laitoksesta tullessa tiesin, että kukaan ei luota minuun ennenkuin he näkevät muutoksen. Läheiset jotka ovat varmoja että ihminen ei muutu, saavat epäillä vaikka vuoden. Jos olet muuttanut asennettasi; käyt sen 3v vaikka testeissä… Olen sitä mieltä että käyttäjä on vastuussa siitä, luottavatko muut uuteen itseesi vai eivät?!? Itse tiedän että jos joskus saan lapsen, käyn ainakin 1v, tod. näk. 3v antamassa seuloja… Se vain auttaa, että on tuttuja kenelle puhuu uusista asioista.

Kierrettä en siirrä eteenpäin… En todellakaan. En usko myöskään että parannus yhden sukupolven yli auttaa… En aio olla hiljaa… Olen iloinen että isä säilytti äitinsä muiston. Sen muutaman lauseen olen jo mutsilta kuullut. Hän kertoi oman näkökulman avoimesti, häntä ei toivottu… Kaikkea ei tarvitse kertoa. Lapsen tulee kuitenkin tietää että jokainen tekee virheitä, useimmat virheet tehdään nuorina ja monesti virheet korjataan vasta lastenlasten kanssa… Ehkä kuitenkin isällenikin olisi helpompaa jos hän kertoisi että “paras isovanhempi” on ollut häntä kohtaan melko hirviö; kun se että kaikki pitävät häntä lähes pyhimyksenä… Enivei, vituttaa että ihminen joka osaa olla mukava, pitää enemmän siitä; kun kaikki pelkäävät. Tavoite kun on saavutettu, he pelkäävät mutta eivät silti uskalla kunnolla edes halata; eli WTF?? Kilahdetaan aiheesta “vittuako pelkäätte” What to DO? On vaikea miellyttää ihmisiä kenen mieliala vaihtelee… Yleensä promillejen noustessa kuulet itse olevasi syypää… En jaksa tätä asiaa. Itse toivoin että en olisi syntynyt. Prkl mä en ole tullut selvittämään vanhempieni huonoa itsetuntoa! Ei riitä että on raskauden ilman kamaa tai viinaa, pitää stna olla vanhempi; että lasten ei tarvitse olla välissä!!

Eikö riitä että jokainen addikti ja mielisairas jättää lapset hankkimatta tai hakee apua ja yrittää parantua kunnes vuodet loppuvat?? Itse en voi olla niin itsekäs että hankin lapsen itseni tähden; katsomaan pärjäänkö vai en… Mikäli en, saa lapsi nähdä sen… On aika korkeat tavoitteet, ei saa uhkailla itseään tai muita, olla itsetuhoinen, pitää pärjätä jäähyillä tms. jne. Muiden lapsien kanssa säännöt ovat päteneet, itsekin samoja sääntöjä noudattanut… Turhan tarkasti, sääli että olin niin tunnollinen että pelkäsin menettäväni isäni jos jätän hänet yksin… En tiennyt hänen olevan humalassa… nykyään tiedän sen vain idioottimaisista puheista, hän kun ei saa krapulaa… humalankin huomaa vasta kun jalat alkavat heittää; silloin on juotu jo todella paljon… On jopa hiljaa ettei tule ongelmia… :open_mouth: :confused: :astonished: :neutral_face: Ystäväni on mahtava äiti hiprakassakin, miksi lapset vihaavat alkoholia?? Aikuinen + päihde=ennalta-arvaamaton yhdistelmä… Syytä muuttumiseen ei vain tiedetä…

Toivon että paranet alkoholi-ongelmasta. Ensimmäinen asia on myöntää ongelma ja hakea apua. Sinä olet sen tehnyt ilmeisesti, mutta aloittaja?? Hän kokee että HÄNTÄ on kohdeltu väärin pilven tähden… Aikuinen pitää itse puolensa, lapsen puolen hoitaa viranomainen… Lapsi kun on täysin riippuvainen vanhemmistaan… :astonished: Ottaa heistä mallia ja kertoo muille että “isillä ja äitillä on piippu jota polttavat iltaisin, heräsin kesken unia ja näin itse”… Niin ja viha kohdistuu??? Lapseen? “Sinä ITSE aiheutit tämän”… Lapsi voi tietää asian x??? En jaksa spekuloida, liian vaikeaa harmaalla alueella. Jokainen täällä boikotoi tuota oman navan ajattelua aloittajalla, ei muuta. Kk elämästä… Mikäli olet polttanut 2kk, pilvi näkyy kk:den testeissä… :unamused: :unamused: :open_mouth: :open_mouth: :astonished: :astonished: :unamused: :unamused:

Lapsi ei vahingoitu parin siiderin tähden. Sekaisin olo ja puheet… Onko hän turvassa, huomioiko vanhempi itkiessä, hoituuko kaikki asiat jne… Heikolta kuulostaa jos lapsi kk:den ja ahdistaa antaa seulat… Oikeasti kun se ganja laiskottaa, lääkkeitä tai piriä?? Lapsen takia on herättävä melko pitkään… Koetko aloittajan asian oikeasti lapsen näkökulmasta vai puolustatko kaikkia päihdeäitejä?? Kaikki päihdeäidit eivät halua eroon päihteestä, eivätkä lapsesta. Tällöin sossu tulee ja vie lapsen. Aikaa ei anneta 10v. Aikaa on ½v, se joka näyttää että pystyy asiansa järjestämään on AIKUINEN… Muuten jokaisen käyttäjän lapsi olisi heillä itsellään… Ei heillä ole kuitenkaan kuin päihdeongelma… Narkkaamassa mutsinsa kanssa? Näitäkin löytyy… :unamused:

Annasty: hieno kirjoitus sulta …

Silloin kun nainen päättää pitää lapsen (abortoimatta sikiötä) silloin on aina kyse jonkinlaisesta vaistosta tai rakkaudesta. Ne jotka täällä vaahtoaa fas-lapsista ovat just niitä jotka eivät ymmärrä kuinka HELVETIN SYVÄLLE aineet voivat ihmisen viedä. Mä en usko että kukaan (ainakaan kovinkaan moni) päihderiippuvainen äiti haluaa tehdä lapselleen pahaa… Jokainen yrittää parhaansa.

Itse en ole käyttänyt muuta kuin alkoa mutta jo sen voimakkuus voi kertoa mulle miten voimakasta riippuvuutta eri aineet saattaa aiheuttaa…

Armoa ihmiset, varsinkin jos ei ole asioita kokenut. Ei se kova lapsuus (omani oli helvetti) ole syy tuomita muita. Jotkut vanhemmat ovat ihania ja onnistuneita päihteistä huolimatta.

Okei… :laughing: Samapa se… :laughing: Ehkä kaikki eivät vain pysty siihen, mitä näkevät ympärillään!!! Itse ajattelen että MINUN tarpeeni eivät mene MINUSTA TOTAALISEN RIIPPUVAISEN edelle missään vaiheessa. Mikäli en pääse lääkkeistä tai määrätyistä ominaisuuksista, joista ITSE kärsin (ja aloin myös käyttämään kamaa+ olin itsetuhoinen); eivät jatku! Jos ikä loppuu, en ainakaan ole tehnyt päätöstä, jonka kanssa en ITSE pysty elämään. Ihmisillä kun on eri PERUSarvot ja omat arvoni liittyvät OIKEUDENMUKAISUUTEEN!

Kuka olen jos elän arvojeni mukaan, vaikka tahtoisin muuta?? En voisi KOSKAAN katsoa peiliin jos olisin käyttänyt aineita ja lapseni alkaisi käyttää aineita…

Itse olen tuntenut (=jutellut, moikannut yms) 10 ihmistä ketkä ovat menettäneet lapsen huoltajuuden (ei tunnen 2 naista lisää, en ole nähnyt heillä lapsia koskaan) ja 2 ihmistä ketkä ovat päässeet irti (sama periaate). Molemmat lapsensa pitäneet ovat käyttäneet odotusaikana, raitistuneet lapsen tähden… Elämän aikana olen monia asioita kokenut ja olen päättänyt että “ei ne sanat vaan teot”. Olen tarvittaessa hakenut jälkiehkäisyä jne… Olen todellakin pitänyt huolta, että en joudu aborttia tekemään koska tiedän että en siitä helposti toipuisi. Totta helvetissä on helpoin ratkaisu pitää lapsi, kaikki raskaana olevat (aivan joitakin poikkeuksia luk. ottamatta); rakastavat lastaan. On myös helvetin vaikeaa katsella kun monilla muilla on lapsia… Sitä en voisi katsella, että lapseni kärsii MINUN riippuvuuteni tähden KOKO ELÄMÄNSÄ; en ota riskejä joten MINUN tulee muuttua jotta ansaitsen lapsen! Kyllä, myös narkomaani on voinut ajatella asiat etukäteen!

Itse olisin lääkärin luvalla voinut “hankkia lapsia” jo lähes 3v aiemmin… Itsekkäänä olisin voinut näin yrittää, mutta EN HALUA että lapsi on koukussa jo SYNTYESSÄÄN. Haluan myös olla varma että en kuulu ENEMMISTÖÖN, joka laittaa päihteet lapsen edelle… Onko asiaa todellakin niin vaikea ymmärtää??? Asiaa on tietysti myös auttanut että en ole kenenkään kanssa suostunut makaamaan ilman ehkäisyä yms yms. Kaikki pohjalla käyneet eivät esim. huoraa… Vai kuka sen pohjan määrittelee?? Tässä asiassa olen täysin musta-valkoinen; ei lainkaan vituta ihmiset ketkä aloittavat lapsen ollessa lähes kouluikäinen. Oli pakko lopettaa lapsen tähden, mutta… Itse olen narkkaamiset narkannut ja lopetan lääkkeetkin, vaikka olisi myöhäistä!! Ei ainakaan tarvitse miettiä että jo syntyessä oli niin paljon heikommat eväät!

Ymmärrän kyllä että asian ajattelu noin helpottaa omaa oloa. Itse en ansaitse äitiyttä, mikäli en ole raitis! Se on valinta, jonka kanssa elän lopun elämää ja sen takia en asialla leiki! PISTE!

Malibulla on periaatteet kohdallaan.
Turhaa tässä on muuta lässyttämään, kyllä tosiaan “narkitkin” voisivat ja voivat miettiä etukäteen kun sitä lasta ollaan tekemässä, että mennään eka kuiville ja pysytään siellä, jos “vahinko” käy, niin lopettaa kaikki samantien, vaikka sitten olisikin helvetinmoiset kuukaudet vieroitusoireissa. Jos tosiaan on periaate, vittu kun on seulat, miten voisin ne kiertää raskaana ollessani niin ei TODELLAKAAN ansaitse äitiyttänsä, siinä vaiheessa on parempi käydä tekemässä abortin ja katsoa myöhemmin onko todellakin itsestään vanhemmaksi ja pystyykö pysymään aineista irti.
Oma äitini ei polttanut eikä juonut kun odotti minua, mutta 3-4vuotiaasta? asti sitten katsoinkin armeijaan asti päivittäistä ryyppäystä ja perheväkivaltaa.
Tavallaan onneksi jouduin ne kaikki hirveydet, välillä hotelliyöt yms, isän / äidin sairaalassa käyttämiset kun luita yms katkottu tappelussa kokemaan. KOSKA itse tiedän tehdä omien lapsieni kohdalla aivan päinvastoin asiat, tiedän kuinka syvät arvet se jättää sieluun ja sydämmeen ja ne ei sieltä ikinä lähde. Vanhin lapseni on nyt 5 vuotias eikä ole nähnyt vielä ikinä isiä tai äitiä kännissä, tai saatika lyömässä toisiaan. Toki sanaharkkaa yms riitoja on ollut, mutta nekin koitettu välttää menemällä esim ulos juttelemaan yms.
En antaisi avovaimolleni ikinä anteeksi jos olisi käyttänyt alkoa / huumeita raskauden aikana, no eipä käytä muutenkaan kuin alkoa ja harvoin sitäkin. itse juon saunaoluen/ilta oluen ja vanhin lapsi kyllä tietää, että se on isin juoma, mutta koskaan en juo sitä 1-3 enempää illan aikana, yleensä nekin vasta kun lapset on nukkumassa, vaikka minusta ei edes lapsi huomaisi 6-packin jälkeen, että isi olisi mitenkään erilainen, kuitenkin takaraivossa kolkuttaa se oma lapsuus, etten viitsi edes juoda sitä 6 illassa VAIKKA lapset olisi nukkumassa, entäpä jos vaikka tarvitsisi lähteä sairaalaan tjsp yöllä?? no onhan vaimolla myös kortti, mutta kuitenkin se olen minä ketä 95% ajasta ajaa autolla jos olemme yhdessä liikkeellä.

Ymmärrän kyllä, että niistä aineista pääseminen on varmasti TODELLA rankkaa, mutta älkää pitäkö sitä lasta silloin. Antakaa paremmat alku eväät lapsillenne kun ne tosissaan meinaatte tehdä. (onhan tietty poikkeuksena uskonnolliset syyt yms mitkä ei anna aborttia tehdä? mutta tuskin ne alkoa/lääkkeitä/aineita käyttävää koskee tai sitten on otettu oman mielen mukaan “oppeja” raamatusta/koraanista tjsp)

Olen aina pitänyt aborttia murhana, mutta välillä kyllä tuntuu, että osa lapsista elävät kärsien vanhempiensa, lähinnä äitinsä odotuksen aikaisista tekemisistä :frowning: eikä sitä silti ilkeä vanhemmille sanoa. Ei vain mahdu ammattietiikkaan.