^Ei ehkä ole ei… Silti itse… Ystäväni miehineen juo melko paljon, samoin osa ex-frendeistä veti alkoa+ lääkkeitä tms. Käyn siellä ja … Mikäli kaikki juovat, mä en vain voi… Mun pitää auttaa lapsia, koska he eivät uskalla mennä aikuisten luo. Tällä kertaa vain toisen lapsen isä (=4 vanhempaa) oli kännissä, mutta kukaan lapsista ei tullut aikuisten luo… Sanoin että menemme yhdessä kysymään ja asensin leffan… He luottavat minuun, kh:ssa olevaan entiseen narkkariin, koska he tuntevat minut. En ole mennyt ystävilleni sekaisin lasten aikana, olen perunut…
Olen käynyt ihmisellä ketä en jaksa, vain lapsen tähden… Uhannut äitiä sosiaaliviranomaisilla, käynyt “kylässä”, mutta ollut vain lapsen kanssa… Oli pari vuotta vauvakuume, mutta en vain koskaan tahdo siirtää sitä pelkoa joka itselläni on, kun vanhempi on hiukan “epävakaa”… Ei vaikuta humalaiselta, mutta puheet… ja väkivallan ihannointi/ahdistus… Mikäli lasta haukutaan jostakin asiasta kun se on 5, uskotko että hänestä huomaa enää 2krt tuon ikäisenä saman asian? Ne asiat joista kuulee, on piilotettava…
Itse olen loukkaantunut todella paljon, jos ystävän mies on kieltänyt näkemästä lasta… 2krt tapahtunut kun kuullut taustoista, tosin erossa olen tällöin pysynyt. Nämä naiset, ystävät; ovat pitäneet puoliani kaikkia vastaan, en ikinä voisi antaa itselleni anteeksi jos esim. kaatuisin lapsen kanssa portaissa; mikäli olisin juonut edes puoli lasia viiniä; se olisi tuplasti vaikeampaa… Kestänyt 3kk niin olen saanut luvan tulla… kertaakaan en ole käynyt sekaisin… Kenellekään en ole myynyt tai antanut, useammat eivät ole kokeilleet edes huumeita tai ovat kokeilleet 1-2krt pilveä…
On ollut välillä todella vaikea miettiä, onko lapsen parempi epävakaalla ihmisellä vai muualla. Ei ole mukavaa jos kuuntelet eroa, päihteiden & 27kerhon ihannointia + itsari/perheentappamis juttuja… Juu, jokainen äiti voi uhata hyppäävänsä ikkunasta ja “kait joku sinut ottaa”… Niin… Lapset uskovat vanhempia…
Pääasia on varmaan tiedostaa ongelma ja TAHTOA muutosta. Sekä ETENKIN että lapsi ei näe tai kuule asiaa… Lapset eivät OIKEASTI ole niin tyhmiä ja pieniä mitä monet päihdeäidit väittävät… Olen näiden 4-5v kanssa keskustellut leikkien yhteydessä, kun kuulen jotakin minkä ainoastaan päihteidenkäyttäjän lapsi voi tietää… Tärkeä on myös MYÖNTÄÄ jos tarvitsee apua… Näetkö oikeasti että aloittajan viesti olisi “tein virheen, kauan maksan tästä?”. Kk seuloissa ja tahtoo polttaa pilveä… Eikö se kerro että aloittaja tahtoo eroon testeistä, ei lapsesta; eikä pilvestä?? Miten näet tämän asian, kauan HÄN saa kärsiä?? Itse katson että mikäli lapseni TULISI kärsimään, mä katselisin JOKA STNAN päivä mitä olen HÄNEN elämälleen aiheuttanut… Jos tahdon perustaa perheen, olen 100% varma, että pärjään selvänä… Itse kun en tahdo olla niitä äitejä jotka lähettelevät toisilleen “maailman paras äiti” viestejä ja “rakastan lastani” vaikka en eläkään luonasi; sekä syyttävät geenejä… Rakastan lapsia, mutta jos he joutuvat pelkäämään äitiään päihteiden tähden; on parempi että pysyn tätinä…
Äitiäni en ole nähnyt kännissä koskaan, tai pari kertaa huppelissa aikuisuuden kynnyksellä… Itse olen sitä mieltä että psyykkinen väkivalta on fyysistä pahempaa. Mikäli mahdollista, valitsen fyysisen. Paljon helpompi käsitellä… Riippuu tietenkin paljon juo, paljon lapsi näkee tai kuulee… Hän vaistoaa jos vanhempi on erilainen, silloin sitä ei osaa selittää; tietää vain että tuo on eri ihminen… Myöhemmin asian voi tajuta, silloin voi todeta että hän jäi toiseksi… Sen jälkeen… En itse tahdo tietää… Voi olla että joutuu itse katsomaan, kuinka oma lapsi tuhoaa itseään… Eikä riitä välttämättä vaikka raittiita vuosia olisi 10 tai 15… Liian usein kuulee että “et ollut läsnä SILLOIN”… Lue oikeasti se eka viesti uudestaan ja mieti mahdollisimman objektiivisesti miettiikö äiti a) lapsensa parasta vai b) itsensä parasta… Tiedän että klinikalle on vaikea mennä, mutta mikäli haluaa vetää pilveä ja pitää lapsen; on vaihdettava maata. Kk on hemmetin lyhyt aika. Kertapoltto näkyy n. vkon. Itse ainakin laitoksesta tullessa tiesin, että kukaan ei luota minuun ennenkuin he näkevät muutoksen. Läheiset jotka ovat varmoja että ihminen ei muutu, saavat epäillä vaikka vuoden. Jos olet muuttanut asennettasi; käyt sen 3v vaikka testeissä… Olen sitä mieltä että käyttäjä on vastuussa siitä, luottavatko muut uuteen itseesi vai eivät?!? Itse tiedän että jos joskus saan lapsen, käyn ainakin 1v, tod. näk. 3v antamassa seuloja… Se vain auttaa, että on tuttuja kenelle puhuu uusista asioista.
Kierrettä en siirrä eteenpäin… En todellakaan. En usko myöskään että parannus yhden sukupolven yli auttaa… En aio olla hiljaa… Olen iloinen että isä säilytti äitinsä muiston. Sen muutaman lauseen olen jo mutsilta kuullut. Hän kertoi oman näkökulman avoimesti, häntä ei toivottu… Kaikkea ei tarvitse kertoa. Lapsen tulee kuitenkin tietää että jokainen tekee virheitä, useimmat virheet tehdään nuorina ja monesti virheet korjataan vasta lastenlasten kanssa… Ehkä kuitenkin isällenikin olisi helpompaa jos hän kertoisi että “paras isovanhempi” on ollut häntä kohtaan melko hirviö; kun se että kaikki pitävät häntä lähes pyhimyksenä… Enivei, vituttaa että ihminen joka osaa olla mukava, pitää enemmän siitä; kun kaikki pelkäävät. Tavoite kun on saavutettu, he pelkäävät mutta eivät silti uskalla kunnolla edes halata; eli WTF?? Kilahdetaan aiheesta “vittuako pelkäätte” What to DO? On vaikea miellyttää ihmisiä kenen mieliala vaihtelee… Yleensä promillejen noustessa kuulet itse olevasi syypää… En jaksa tätä asiaa. Itse toivoin että en olisi syntynyt. Prkl mä en ole tullut selvittämään vanhempieni huonoa itsetuntoa! Ei riitä että on raskauden ilman kamaa tai viinaa, pitää stna olla vanhempi; että lasten ei tarvitse olla välissä!!
Eikö riitä että jokainen addikti ja mielisairas jättää lapset hankkimatta tai hakee apua ja yrittää parantua kunnes vuodet loppuvat?? Itse en voi olla niin itsekäs että hankin lapsen itseni tähden; katsomaan pärjäänkö vai en… Mikäli en, saa lapsi nähdä sen… On aika korkeat tavoitteet, ei saa uhkailla itseään tai muita, olla itsetuhoinen, pitää pärjätä jäähyillä tms. jne. Muiden lapsien kanssa säännöt ovat päteneet, itsekin samoja sääntöjä noudattanut… Turhan tarkasti, sääli että olin niin tunnollinen että pelkäsin menettäväni isäni jos jätän hänet yksin… En tiennyt hänen olevan humalassa… nykyään tiedän sen vain idioottimaisista puheista, hän kun ei saa krapulaa… humalankin huomaa vasta kun jalat alkavat heittää; silloin on juotu jo todella paljon… On jopa hiljaa ettei tule ongelmia…
Ystäväni on mahtava äiti hiprakassakin, miksi lapset vihaavat alkoholia?? Aikuinen + päihde=ennalta-arvaamaton yhdistelmä… Syytä muuttumiseen ei vain tiedetä…
Toivon että paranet alkoholi-ongelmasta. Ensimmäinen asia on myöntää ongelma ja hakea apua. Sinä olet sen tehnyt ilmeisesti, mutta aloittaja?? Hän kokee että HÄNTÄ on kohdeltu väärin pilven tähden… Aikuinen pitää itse puolensa, lapsen puolen hoitaa viranomainen… Lapsi kun on täysin riippuvainen vanhemmistaan…
Ottaa heistä mallia ja kertoo muille että “isillä ja äitillä on piippu jota polttavat iltaisin, heräsin kesken unia ja näin itse”… Niin ja viha kohdistuu??? Lapseen? “Sinä ITSE aiheutit tämän”… Lapsi voi tietää asian x??? En jaksa spekuloida, liian vaikeaa harmaalla alueella. Jokainen täällä boikotoi tuota oman navan ajattelua aloittajalla, ei muuta. Kk elämästä… Mikäli olet polttanut 2kk, pilvi näkyy kk:den testeissä…

Lapsi ei vahingoitu parin siiderin tähden. Sekaisin olo ja puheet… Onko hän turvassa, huomioiko vanhempi itkiessä, hoituuko kaikki asiat jne… Heikolta kuulostaa jos lapsi kk:den ja ahdistaa antaa seulat… Oikeasti kun se ganja laiskottaa, lääkkeitä tai piriä?? Lapsen takia on herättävä melko pitkään… Koetko aloittajan asian oikeasti lapsen näkökulmasta vai puolustatko kaikkia päihdeäitejä?? Kaikki päihdeäidit eivät halua eroon päihteestä, eivätkä lapsesta. Tällöin sossu tulee ja vie lapsen. Aikaa ei anneta 10v. Aikaa on ½v, se joka näyttää että pystyy asiansa järjestämään on AIKUINEN… Muuten jokaisen käyttäjän lapsi olisi heillä itsellään… Ei heillä ole kuitenkaan kuin päihdeongelma… Narkkaamassa mutsinsa kanssa? Näitäkin löytyy…